Bankkonto med bättre ränta

Permalänk
Medlem

Bankkonto med bättre ränta

Har ett bolån där Sparbanken roffar åt sig räntepengar. Har ett transaktionskonto som ger 0,250 %. Skrivit till banken att det bara är att flytta pengar men ett klick. Spanat runt lite och kan få 3-4% ränta hos andra. Lite bökigt om man ska betala med kort och räkningar eller är det? Hur gör ni så inte storbanker ska leva gott på eran bekostnad?

Funderar på Klarna: https://www.klarna.com/se/sparkonto/
Men det står: Det tar 1-2 bankdagar för pengarna att överföras från ditt Klarna sparkontot till ditt uttagskonto. Tolkar jag som att det inte går att använda Klarnas kort i mobilen smidigt utan att det tar tid.

rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Använd flera banker!
Bolån och sparkonton har vi hos SBAB, kreditkort hos okq8 just nu (gratis och betalar alltid utan att nyttja krediten). Aktier/fonder hos avanza och slutligen lönekonto och debitkort (reserv) hos länsförsäkringar.

Ser noll vinst med att ha allt hos en bank. Bra för dem, inte för mig!

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett bra räntor på transaktionskonton så det är i sin ordning

Har själv transaktionskonto hos Swedbank och bolån/sparkonto hos SBAB.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Ha ungefär 1 månads utgifter på "sparkontot" och placera resten utanför storbanken.

Permalänk
Medlem

Sparbankerna är inte traditionella storbanker, om du verkligen menar en sparbank. Swedbank som av dem delar en del saker med är det däremot. Hursomhelst så går det att få bättre ränta än så utan att flytta pengarna till annan bank, men du får ju öppna något lämpligt sparkonto isf. Räntan lär väl inte vara marknadsledande, men betydligt bättre än 0,25.

Permalänk
Hedersmedlem

northmill har 2% på kortkontot och 4,3% på sparkonto. Överföringar mellan dem går på en sekund. Du kan inte betala räkningar där, men det kan du göra på någon annan bank. Skandia är tex helt gratis om du inte skaffar deras kort.

Annars är kreditkort en bra ide om du kan hantera det, välj ett med bonus så får du betalt för att handla och alla köp kommer som en räkning nästa månad.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Har ett bolån där Sparbanken roffar åt sig räntepengar. Har ett transaktionskonto som ger 0,250 %. Skrivit till banken att det bara är att flytta pengar men ett klick. Spanat runt lite och kan få 3-4% ränta hos andra. Lite bökigt om man ska betala med kort och räkningar eller är det? Hur gör ni så inte storbanker ska leva gott på eran bekostnad?

Funderar på Klarna: https://www.klarna.com/se/sparkonto/
Men det står: Det tar 1-2 bankdagar för pengarna att överföras från ditt Klarna sparkontot till ditt uttagskonto. Tolkar jag som att det inte går att använda Klarnas kort i mobilen smidigt utan att det tar tid.

Använder själv Klarna och har pengar jag vill kunna ta ut som jag vill på ett obundet konto med f.n 3.6% ränta.
Tar max en dag att flytta pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Använder själv Klarna och har pengar jag vill kunna ta ut som jag vill på ett obundet konto med f.n 3.6% ränta.
Tar max en dag att flytta pengar.

Om det är vanlig banköverföring går det ju bara om du för över före bryttiden på fredag, annars blir det på måndag morgon de kommer in. Inom den egna banken kan man normalt flytta pengarna bäst man vill oavsett tid på dygnet och dag, vilket är en rätt väsentlig skillnad.

Permalänk
Medlem

Är lite i samma sits som dig ts har en ansenlig summa på sparkonto i Swedbank med riktig skit ränta. Är lite skraj för att flytta över säg 200-300k till en annan bank men man är väl skyddad med insättningsgaranti? Iaf om man flyttar de till avanza, eller hur? Avanza har ett sparkonto på 3,4% utan bindningstid (man kan ta ut pengarna när som helst som jag uppfatta det) de är väl helt ok?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Är lite i samma sits som dig ts har en ansenlig summa på sparkonto i Swedbank med riktig skit ränta. Är lite skraj för att flytta över säg 200-300k till en annan bank men man är väl skyddad med insättningsgaranti? Iaf om man flyttar de till avanza, eller hur? Avanza har ett sparkonto på 3,4% utan bindningstid (man kan ta ut pengarna när som helst som jag uppfatta det) de är väl helt ok?

Annars har du SBAB som är 100% svenska staten och har 3,65% ränta utan begränsningar.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Annars har du SBAB som är 100% svenska staten och har 3,65% ränta utan begränsningar.

Ok tack så att sparkonto nordax hos avanza ger 3,7% utan bindningstid . Ska flytta över lite pengar dit och se hur det funkar

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

TS här, tack för alla svar, nu är det dags att reagera eller vad man säger när man blir lite aktiv.

Skrivet av underwatch:

Ok tack så att sparkonto nordax hos avanza ger 3,7% utan bindningstid . Ska flytta över lite pengar dit och se hur det funkar

Jag får det till 3,5% ränta

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Avanza själva kör 3,5% utan bidningstid så det kör jag på (Man kan få högre om man väljer någon av deras partners dock). På lönekontot brukar man få nada, så brukar bara ha pengar där så man klarar sig till utgifter (mat, räkning osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

TS här, tack för alla svar, nu är det dags att reagera eller vad man säger när man blir lite aktiv.

Jag får det till 3,5% ränta

Kika på sparkonton här utan bindningstid, nordax och collector har 3.7%

https://www.avanza.se/sparkonto.html/list

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Varit på Swedbank och de erbjöd mig flytta pengarna till sitt "nya" konto med 2,4% ränta och fria uttag. Nej tack, sa jag och flyttade 75% av alla pengarna till Collector+ hos Avanza som ger 3,7% ränta och fria uttag. Har 25% kvar för räkningar och uttag med Kort/Mobilplånbok.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag kör transaktionskonto och sparkonto hos Skandiabanken, just nu 3,65% på sparkontot.
Knappast bäst, men ränta "från första kronan" och fria uttag, så passar väldigt bra för bufferten som man vill kunna flytta över direkt. Flytta mellan konton hos Skandia tar mindre än en minut.

Sen lite annat sparande mer långsiktigt med aktier och fonder osv på andra ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

TS här, tack för alla svar, nu är det dags att reagera eller vad man säger när man blir lite aktiv.

Jag får det till 3,5% ränta

Agera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Varit på Swedbank och de erbjöd mig flytta pengarna till sitt "nya" konto med 2,4% ränta och fria uttag. Nej tack, sa jag och flyttade 75% av alla pengarna till Collector+ hos Avanza som ger 3,7% ränta och fria uttag. Har 25% kvar för räkningar och uttag med Kort/Mobilplånbok.

Bra att du fick till det.

Permalänk
Medlem

Har Komplettbank (nu Morrow Bank) för ett kreditkort och sparkonto. Dom ger för tillfället 4,10% ränta på sparkontot med fria uttag och insättningsgaranti.
Räntan betalas ut varje månad.
Använder man deras kort får man poäng som man med ett knapptryck kan göra om till pengar på kortet.

Behöver jag ta ut pengar till min andra bank (Länsförsäkringar) sitter dom på kontot nästa bankdag.

Rekommenderas

Permalänk
Medlem

Jag kör på enbart kreditkort och har flera banker.
Skandia för lönekonto och betala räkningar med. Efter alla räkningar är betalda så flyttar jag allt till sparkonto antingen på avanza eller på Skandias egna sparkonto (båda ligger på 3,6-3,7% ränta). Sen SBAB på bolånet.

Sen behåller jag kanske 2000kr som är till Swish under månaden.
På så sätt är allt utom mina fakturor sparpengar och ger ränta direkt från första dagen på nya månaden.

All spend på kredit som betalas i slutet av nästa månad.

På så sätt maxar jag intjäning också för att få poäng på SAS i mitt fall då jag ofta kan dra utomlands i business (1-2 ggr per år) med hjälp av min poängintjäning.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av cfw:

Använd flera banker!
Bolån och sparkonton har vi hos SBAB, kreditkort hos okq8 just nu (gratis och betalar alltid utan att nyttja krediten). Aktier/fonder hos avanza och slutligen lönekonto och debitkort (reserv) hos länsförsäkringar.

Ser noll vinst med att ha allt hos en bank. Bra för dem, inte för mig!

Vad gör OKQ8's kreditkort så bra när man inte har en bil? Dessutom har SBAB ganska dålig sparränta. Och LF's bankkort kostar så varför ha det i reserv?

Skrivet av Aphex:

northmill har 2% på kortkontot och 4,3% på sparkonto. Överföringar mellan dem går på en sekund. Du kan inte betala räkningar där, men det kan du göra på någon annan bank. Skandia är tex helt gratis om du inte skaffar deras kort.

Annars är kreditkort en bra ide om du kan hantera det, välj ett med bonus så får du betalt för att handla och alla köp kommer som en räkning nästa månad.

Vilket kreditkort har bäst bonus och har gratis årsavgift?

Permalänk
Medlem

Hmm, känner att jag också borde göra något efter att ha läst denna tråden.

Har just nu 2 konton på samma bank; ett Privatkonto (0,3% upp till 100k) bundet till kort där även lönen trillar in, och ett E-sparkonto (2,10%) där majoriteten av pengarna finns, mest för att det känns rätt dumt att ha ett 6-siffrigt belopp på kortet.

Tittar jag på "Ränta på tillgodohavandet" som betalades in i December förra året på E-sparkontot så var det knappast 2,10% jag fick ser jag nu, snarare ~0,17%.
Får nog ta ett snack med banken och se vad som gäller...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Dessutom har SBAB ganska dålig sparränta.

Har du mycket mer än 3.75% hos din bank?

Permalänk
Medlem

Jag kör med Swedbank till lönekonto och dess internetbank för räkningar endast, Sedan Avanza för isk och sparkonto. Överför man pengar från Ava till Swedbank före kl 13, så har man pengarna in på kontot samma dag. På andra hållet sker det ju direkt.
Swedbank har riktigt röten ränta på sina sparkonton, 1,85% och betalas ut först efter årsskiftet, ava betalar ut varje månad, där kan du få ränta på räntan varje månad.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Jag flyttar spar till Avanza 3,7% ränta. Ränte utbetalning varje månad så det är lite roligt. Har dock lite buffert på min vanliga bank så att jag inte behöver flytta pengar ifrån Avanza.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Swedbank har riktigt röten ränta på sina sparkonton, 1,85% och betalas ut först efter årsskiftet, ava betalar ut varje månad, där kan du få ränta på räntan varje månad.

Jag har 2.1% på Swedbank, lite bättre än 1.85% dock. Kanske olika konton? Jag tror att mina konton är e-spar eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tittar jag på "Ränta på tillgodohavandet" som betalades in i December förra året på E-sparkontot så var det knappast 2,10% jag fick ser jag nu, snarare ~0,17%.
Får nog ta ett snack med banken och se vad som gäller...

Innan hösten 2022 var det i princip ingen ränta på sparkonton så det är inte bara Swedbank som hade usel ränta under större delen av 2022.

Permalänk
Medlem

Jag kör på samma princip som några redan nämnt här. Sparkonto hos SBAB och Avanza, ett lönekonto hos Nordea samt ISK med nordnet.

Ett kreditkort används för alla kortbetalningar, och räkningen betalas varje månad. Lönekontot har generellt någon tusenlapp för swish större delen av tiden. Månadens utgifter ligger på kontor i ungefär 4 - 6 dagar, dvs tiden mellan lönen betalas ut och räkningarna förfaller.

Jag är nöjd med systemet. Eftersom alla kortbetalningar görs med kredit får jag bara en räkning i slutet av månaden. Det gör att jag runt den 22:e kan

  1. Signera alla E-fakturor som de är. Krediträkningen undantaget, den flyttas och betalas 1 eller 2 dagar tidigare

  2. Göra insättning på hushållets sparkonto enligt plan. "Trökkonton" så att säga

  3. Beräkna hur mycket av lönen som kommer vara kvar efter alla räkningar är betalda

  4. Sätta in överbliven summa omedelbart på "kulspar"/ISK. Eller ta ut från lämpligt konto om det var dyra utgifter på kreditkortet förra månaden

Har du inte ett kreditkort rekommenderar jag starkt att skaffa ett med 0% ränta i 60 dagar. Se bara till att du använder det som ett kontokort och betalar krediträkningen i fullo varje gång. Även om jag inte skulle få någon bonus på det hade jag gjort det bara för att

  • Slippa ha en massa pengar på det kassa lönekontot

  • Utnyttja extraförsäkringarna

  • Det är mastercards problem om något händer, inte mitt

Permalänk
Skrivet av cheben:

Jag kör på samma princip som några redan nämnt här. Sparkonto hos SBAB och Avanza, ett lönekonto hos Nordea samt ISK med nordnet.

Ett kreditkort används för alla kortbetalningar, och räkningen betalas varje månad. Lönekontot har generellt någon tusenlapp för swish större delen av tiden. Månadens utgifter ligger på kontor i ungefär 4 - 6 dagar, dvs tiden mellan lönen betalas ut och räkningarna förfaller.

Jag är nöjd med systemet. Eftersom alla kortbetalningar görs med kredit får jag bara en räkning i slutet av månaden. Det gör att jag runt den 22:e kan

  1. Signera alla E-fakturor som de är. Krediträkningen undantaget, den flyttas och betalas 1 eller 2 dagar tidigare

  2. Göra insättning på hushållets sparkonto enligt plan. "Trökkonton" så att säga

  3. Beräkna hur mycket av lönen som kommer vara kvar efter alla räkningar är betalda

  4. Sätta in överbliven summa omedelbart på "kulspar"/ISK. Eller ta ut från lämpligt konto om det var dyra utgifter på kreditkortet förra månaden

Har du inte ett kreditkort rekommenderar jag starkt att skaffa ett med 0% ränta i 60 dagar. Se bara till att du använder det som ett kontokort och betalar krediträkningen i fullo varje gång. Även om jag inte skulle få någon bonus på det hade jag gjort det bara för att

  • Slippa ha en massa pengar på det kassa lönekontot

  • Utnyttja extraförsäkringarna

  • Det är mastercards problem om något händer, inte mitt

Vilket kreditkort har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonstigson:

Vilket kreditkort har du?

Har ett SJ Mastercard. Nice om man åker mycket tåg. Gör man inte det finns det säkert bättre kort