Liten sluten subwoofer med 5" element

Permalänk
Medlem

Liten sluten subwoofer med 5" element

Jag tänkte bygga en liten (!) sub till garaget. Den skall vara passiv och ersätta en billig gammal aktiv sub från Creative. Jag kommer driva den nya med en extern förstärkare.

Den gamla är ca 20x20x20cm, har ett 4" element och är portad.

Den nya skall ha ungefär samma mått och gärna ett 5" element om det får plats.

Finns det någon här med erfarenhet av att bygga en riktigt liten sluten sub? Den skall bara fylla ut där mina andra små högtalare inte räcker till (scandyna micropod SE). Jag spelar aldrig speciellt högt i garaget.

Storleken är i princip max 20x20x20cm. Ev någon cm större men inte mycket i så fall. Den har en given plats och det går inte att få in en större på platsen där den skall stå.

Jag tar tacksamt emot tips och idéer men jag vill inte ha någon diskussion om att den måste ha minst 8" element, vara mycket större osv. Nuvarande sub ger ett tillräckligt fylligt ljud men jag vill gärna ha lite bättre ljud. Jag byter sub pga att jag sätter in en annan stereo i garaget.

Jag har googlat men det ger tyvärr inte så mycket. Men jag kanske har bättre lycka här?

Permalänk
Medlem

Vad är det för förstärkeri som ska driva subben? vad klarar den av för impendans?
Vad är det för element du har kikat på?
Hur sköter du delningen till subben?

Vad det gäller själva bygget så är det nog inte någon större ide att räkna på lådvolym osv då du har en väldigt begränsad yta.
Jag skulle bygga en sluten låda med så tjockt material som tillåts och kanske med någon dämpning i.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Snusfri

Kolla in HexiBase, gör grymma små högtalare/subs.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Vad är det för förstärkeri som ska driva subben? vad klarar den av för impendans?
Vad är det för element du har kikat på?
Hur sköter du delningen till subben?

Vad det gäller själva bygget så är det nog inte någon större ide att räkna på lådvolym osv då du har en väldigt begränsad yta.
Jag skulle bygga en sluten låda med så tjockt material som tillåts och kanske med någon dämpning i.

Jag har en liten separat basförstärkare. Nonsound G2, 100w. 2-8 ohm med reglage för delning och volym. Den fungerar riktigt bra och har otroligt mycket mer effekt än vad jag använder.

Jag har tittat på alla möjliga element men det är en liten djungel för mig. Jag behöver ett element som är rimligt prissatt (max ca 1000kr) och som kan spela musikaliskt (klyscha, men jag lyssnar mycket på klassiskt, akustiskt. Dvs syftet är inte bara ge en herrans massa tung bullrig bas.)

Det låter förhållandevis bra med den subben jag har idag så jag har gott hopp om att få det några snäpp bättre med en sub med kraftigare låda, bättre element osv.

Men jag vet inte vilka element som kan tänkas passa.

Permalänk
Medlem

När du väl hittat högtalarelement så kan du stoppa in datan i t.ex. WinISD och labba med storleken på lådan.

Har sett många bygga mindre baslådor med Tang Band W5, finns bland annat från Sound Imports.
https://www.soundimports.eu/en/tang-band-w5-1138smf.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

När du väl hittat högtalarelement så kan du stoppa in datan i t.ex. WinISD och labba med storleken på lådan.

Har sett många bygga mindre baslådor med Tang Band W5, finns bland annat från Sound Imports.
https://www.soundimports.eu/en/tang-band-w5-1138smf.html

Jag fick faktiskt svar från soundimports idag och de rekommenderade just W5. När jag läser recensionerna känns den dock inte lika klockren:
"Very good driver for the money. good enough construction for the money, offers a great amount of bass. Solid performance with 'modern' music with a lot of boom boom. Not very musical (not suited to classical where bass is music). 3 stars for my use, might be 5 stars for many others, depending mostly on musical genres."

Subben kommer bli en kompromiss på många sätt men jag vill ändå göra det bästa utifrån förutsättningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av velman:

Jag fick faktiskt svar från soundimports idag och de rekommenderade just W5. När jag läser recensionerna känns den dock inte lika klockren:
"Very good driver for the money. good enough construction for the money, offers a great amount of bass. Solid performance with 'modern' music with a lot of boom boom. Not very musical (not suited to classical where bass is music). 3 stars for my use, might be 5 stars for many others, depending mostly on musical genres."

Subben kommer bli en kompromiss på många sätt men jag vill ändå göra det bästa utifrån förutsättningarna.

Dayton Audio har lite roliga element också. Dock vet jag inte om de har något i budgetklassen som är vidare skoj.

Frågan är hur den som skrev den kommentaren om Tang Band vet att det är elementet som det är fel på... när det gäller baslådor så är just lådan mer viktigt och sen positioneringen av sagda låda. Sen vad var förväntningarna?

Med det sagt så ser det där elementet ut som en bil-SPL-bas, med väldigt lång slaglängd samt stark magnet och rejäl coil (för sin storlek)... men det är på 5-tum så hur segt kan det vara?

Jag brukar börja i SpeakerBoxLite och leka runt. Här kommer lite resultat därifrån.

I en sluten låda med Buttersworth (B2)-kurva, dvs så linjär som möjligt så har du -6 dB vid 55 Hz och -9 dB på 44 Hz. Med ett Fs på 45 så skulle jag säga att om du placerar den i ett hörn så har du definitivt bas ner till 45 Hz... sen hamnar du under Fs och då är det inge roligt i en sluten låda längre.

Elementet ser som gjort ut för en ventilerad låda så jag gjorde en snabb sån design.

Lådvolym på 9,2 liter, med en port avstämd på 40 Hz som inte är flarad eller något fancy. Dock sett till att lufthastigheten är på rimliga 15-16 m/s. Lådan blir 200x200x413 mm (i runda slängar). Då hjälper porten till att hålla i elementet ner till 30 Hz som det ser ut. Men du får såklart Transfer function group delay, d.v.s. en fasförskjutning ifrån 70 Hz och neråt, med max på lite över 20 ms vid avstämningsfrekvensen. Du vill inte lägga crossover lägre än 80 Hz. Snarare runt 100 Hz för att överlämningen mellan högtalare och bas inte ska bli krånglig med olika fastrubbel-grejer.

Lyssnar du på mycket snabba dubbelkaggar så rekomenderar jag nog ett annat element med en sluten design. Men till klassisk musik i ett garage... av alla ställen (!) så skulle jag kunna tänkt mig leka med det där Tang-elementet i en portad låda.

Kan leka i WIN-ISD senare om du vill ha mer exakta värden. Kan även skicka över skisserna ifrån SpeakerBoxLite om du vill.

Grön linje, portad design. Röd linje enkel liten sluten design på 3-4 liter.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Testar delningsfunktionen på SpeakerBoxLite: https://speakerboxlite.com/project-info/941ee3c9d77744574e5a9...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Notera att rummet kommer påverka extremt mycket... Ställer du den i ett hörn så kommer den portade designen bli som en kulle... vilket kommer bli mindre linjärt än den slutna designen men även otroligt mycket skonsammare för förstärkaren. Behövs mindre gain o.s.v.

Ger man den slutna lådan en +6 dB gain runt 50 Hz (om rummet har en resonans runt där) så har du en rätt så linjär kurva och -6 dB-gränsen vid 40 Hz...

...jag sitter och väntar på att åka ut på jobb så hade en "håltimme" på kontoret. Därav alla dessa inlägg. Nu är det slutlekt dock!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Notera att rummet kommer påverka extremt mycket... Ställer du den i ett hörn så kommer den portade designen bli som en kulle... vilket kommer bli mindre linjärt än den slutna designen men även otroligt mycket skonsammare för förstärkaren. Behövs mindre gain o.s.v.

Ger man den slutna lådan en +6 dB gain runt 50 Hz (om rummet har en resonans runt där) så har du en rätt så linjär kurva och -6 dB-gränsen vid 40 Hz...

...jag sitter och väntar på att åka ut på jobb så hade en "håltimme" på kontoret. Därav alla dessa inlägg. Nu är det slutlekt dock!

Nattar barn så jag skriver kort.

Tack! Garaget har ingen bil längre men cyklar, arbetsbänk, förvaring osv. Matta på hela golvet så det är trots allt rätt dämpat där inne. Riktigt trevligt rum greja i och lyssna på musik samtligt.

Placeringen av subben är väl inte optimal, på en hylla i huvudhöjd. Men det är vad det är och jag har inga problem med det.

Jag tittar mer på vad du skrivit senare 🙂