Permalänk
Medlem

Månadens vägning visade att jag står kvar på 89,5 kg. Midsommar helgens festätande (och drickande) blev tydligen kompenserat av att jag skippat frukost ytterligare två dagar i veckan.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Så vägde mig för första gången på några veckor:

5 veckor av att äta ungefär varannan dag (lite fuskdagar på midsommar och sådär)

-11kg, så ungefär 2kg per vecka

Fastedagarna är det bara kaffe med mjölk

Ingen större skillnad i medvetandet, bara lite hungrig ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så vägde mig för första gången på några veckor:

5 veckor av att äta ungefär varannan dag (lite fuskdagar på midsommar och sådär)

-11kg, så ungefär 2kg per vecka

Fastedagarna är det bara kaffe med mjölk

Ingen större skillnad i medvetandet, bara lite hungrig ibland

Har faktiskt gjort lite liknande ett tag nu, fast jag skippar frukost och äter nästan inget till lunch. Typ en frukt på sin höjd. Sen äter jag kvällsmat som vanligt. Har hoppat frukost ett bra tag nu,
men sista 1,5 veckan även lunch. Ca 5 kilo minus på vågen. Det är inte ens jobbigt faktiskt, märker att kroppen blir mätt på det lilla den får till lunch.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har faktiskt gjort lite liknande ett tag nu, fast jag skippar frukost och äter nästan inget till lunch. Typ en frukt på sin höjd. Sen äter jag kvällsmat som vanligt. Har hoppat frukost ett bra tag nu,
men sista 1,5 veckan även lunch. Ca 5 kilo minus på vågen. Det är inte ens jobbigt faktiskt, märker att kroppen blir mätt på det lilla den får till lunch.

Jag menar ni ska vara försiktiga med ojämnt födointag. Dels får ni svajigt blodsocker. Och det är lätt att få magkatarr, det blir ofta så att den blir efterhängsen, nästan kronisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag menar ni ska vara försiktiga med ojämnt födointag. Dels får ni svajigt blodsocker. Och det är lätt att få magkatarr, det blir ofta så att den blir efterhängsen, nästan kronisk.

Inget av det har jag märkt av hittills, men jag ska hålla extra koll

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har faktiskt gjort lite liknande ett tag nu, fast jag skippar frukost och äter nästan inget till lunch. Typ en frukt på sin höjd. Sen äter jag kvällsmat som vanligt. Har hoppat frukost ett bra tag nu,
men sista 1,5 veckan även lunch. Ca 5 kilo minus på vågen. Det är inte ens jobbigt faktiskt, märker att kroppen blir mätt på det lilla den får till lunch.

Fungerar faktiskt riktigt bra. Kör själv fasta 18 timmar mellan 18:00-12:00 nästkommande dag. Äter väldigt lätt till lunch och mer rejält på kvällen.
Sålänge man har lite på kroppen att ta av tror jag inte det är någon fara direkt.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag menar ni ska vara försiktiga med ojämnt födointag. Dels får ni svajigt blodsocker. Och det är lätt att få magkatarr, det blir ofta så att den blir efterhängsen, nästan kronisk.

Hmm, man får väl ännu mer svajigt blodsocker om man äter? Varje gång man äter något med kolhydrater sticker ju blodsockret.. Nu blir det ju bara 1 gång per dag..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

satte om kosten och har följt den till punkt och pricka samt kommit en bra bit in i träningen.
Tömt sjukt mycket vätska (lika bra att skriva det)

-17 på 3v (från 112 till 95)
laddade på med kreatin (+3kg på det) och kosten består av mycket protein, grönsaker, kolhydrater i balans. Fett finns såklart i det mesta så även där får jag i mig

nu är det mer långsamt, som väntat. Lika lätt som jag har att gå ner, har jag att gå upp. Balansen här mellan är svår att få till som ja vill, men med tid löser det sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Månadens vägning visade att jag står kvar på 89,5 kg. Midsommar helgens festätande (och drickande) blev tydligen kompenserat av att jag skippat frukost ytterligare två dagar i veckan.

Lite sent inlägg men jag vägde mig som vanligt sista fredagen i månaden, det blev 93,4 kg, plus 3,9 kg. Mest sannolikt för att jag har haft semester och helt struntat i 5:2 de sista två veckorna. Mycket fika, öl, chips och annat gott blev det också.

Nu är det tillbaka på jobbet och in i dieten igen. Startar dock med 66 dagarsutmaningen 66 day challange eftersom frugan ville köra det. Hon har kört det tidigare och har typ 3 böcker om det så det fanns många recept att välja på.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Jag kan gå en dag och käka knäckebröd med hummus som pålägg, kanske 8-10 stk. Långt under min dagliga 2000kcal behov.
Dagen efter? Jävlar springer till Mc. Donalds direkt på lunchen.
Jag säger inte det är lätt men balans är nice och försök ha grejer hemma i kylskåpet. Som ägg, kan göra mycket gott med det!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Tjenare grabbar (och tjej)! Sedan sist, då jag endast var smal, har jag nu blivit smalfet. En stressig vår i kombination med på sin höjd halvhjärtad styrketräning har satt sina spår.

Då motivationen till att lyfta vikter är i det närmaste noll har jag beslutat att skala av allt förutom det väsentliga. Jag har dragit igång med Wendlers 5-3-1 + boring but big. Det innebär att jag kör en split med endast baslyft (+ chins).

Min kropp har fungerat hyfsat på det programmet tidigare. Jag ska egentligen inte gå ner i vikt, men jag ska definitivt gå ner i fettvikt och upp i muskelvikt. Kommer uppdatera här sporadiskt, och föreställer mig att det blir lite mer aktivitet nu när flera kommer tillbaka från semestern.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Lite sent inlägg men jag vägde mig som vanligt sista fredagen i månaden, det blev 93,4 kg, plus 3,9 kg. Mest sannolikt för att jag har haft semester och helt struntat i 5:2 de sista två veckorna. Mycket fika, öl, chips och annat gott blev det också.

Nu är det tillbaka på jobbet och in i dieten igen. Startar dock med 66 dagarsutmaningen 66 day challange eftersom frugan ville köra det. Hon har kört det tidigare och har typ 3 böcker om det så det fanns många recept att välja på.

Månadens vägning visade 90,3 kg, minus 3,1 kg. Tror jag hade mycket vätska i kroppen vid förra vägningen för så fort borde det inte gå. 😄

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Månadens vägning visade 90,3 kg, minus 3,1 kg. Tror jag hade mycket vätska i kroppen vid förra vägningen för så fort borde det inte gå. 😄

Glömde skriva här men i fredags var det dags för Månadens vägning igen. Den landade på 90,3 kg, kanske har vågen hängt sig. 😄
Nöjd ändå eftersom sista veckan blev 6:1 pga tjänsteresa plus utemat och hotellfrukostar.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Haft en skada 2,5 mån så moffade lite godis och annat. Vägde 81 ca men har kommit igång nu och sprungit och gått i 3 veckor samt skött kosten. Så nere på 76 igen. Ligger bra runt 74-75kg så i slutet av veckan är jag tillbaka.

Annars hållt vikten i 14 månader nu utan problem.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Haft en skada 2,5 mån så moffade lite godis och annat. Vägde 81 ca men har kommit igång nu och sprungit och gått i 3 veckor samt skött kosten. Så nere på 76 igen. Ligger bra runt 74-75kg så i slutet av veckan är jag tillbaka.

Annars hållt vikten i 14 månader nu utan problem.

Bra jobbat!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Ny i tråden men kul å se att folk kan hjälpa varandra med den eviga kampen mot sitt egna förfall 😅
Har sen några månader tillbaka prövat å ta tag i både kost och träning. Det började med att jag blev dratt med på ett lokalt 10km lopp som jag knappt överlevde med en sluttid på 55 minuter eller något och en snitt puls på 190+ 😂. Vägde runt 95kg och nu 3-4 månader senare är jag nere på 82kg å ny tid på milen är 40.55.
Det svåra är å börja med nya vanor så fort dom är på plats så är de inte svårare än de gamla plus att man mår bättre.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Ny i tråden men kul å se att folk kan hjälpa varandra med den eviga kampen mot sitt egna förfall 😅
Har sen några månader tillbaka prövat å ta tag i både kost och träning. Det började med att jag blev dratt med på ett lokalt 10km lopp som jag knappt överlevde med en sluttid på 55 minuter eller något och en snitt puls på 190+ 😂. Vägde runt 95kg och nu 3-4 månader senare är jag nere på 82kg å ny tid på milen är 40.55.
Det svåra är å börja med nya vanor så fort dom är på plats så är de inte svårare än de gamla plus att man mår bättre.

Tycker du verkar ha talang för löpning, bra tider!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Semester (fjäll+segelbåt = enkel mat i små portioner) och arbete tycks vara bra för min vikt, att vabba och vara förkyld själv är däremot ingen höjdare. Äter nog seriöst minst dubbelt så mycket de dagar jag bara går hemma som när jag jobbar.

Hur snabbt kan man lägga på sig egentligen? 2 veckors svull, vad kan det göra? Vill inte väga mig egentligen och tror jag har mycket vatten (hinkar te pga förkyld) etc nu så vikten är nog lite mer än den är...på riktigt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Tycker du verkar ha talang för löpning, bra tider!

Tackar! 😊
Sprang mycket för 10 år sedan så har säkert mycket "gratis" från den tiden. Men familj och 5 skift och ålder gör livet svårare hehe. Tiden är bra för å va mig men för en del så är de uppvärmningen på rundan hehe.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Semester (fjäll+segelbåt = enkel mat i små portioner) och arbete tycks vara bra för min vikt, att vabba och vara förkyld själv är däremot ingen höjdare. Äter nog seriöst minst dubbelt så mycket de dagar jag bara går hemma som när jag jobbar.

Hur snabbt kan man lägga på sig egentligen? 2 veckors svull, vad kan det göra? Vill inte väga mig egentligen och tror jag har mycket vatten (hinkar te pga förkyld) etc nu så vikten är nog lite mer än den är...på riktigt.

Man kan lägga på sig rätt fort faktiskt. På 2 veckor om man mest svullar så kan det nog bli ett par kg. Både vätska och lite fett. Kan lätt gå upp några kg vätska på en helg bara om jag äter mycket kolhydrater som chips/godis.

Fett går relativt fort med att lägga på dig. Rejält mycket snabbare än att bli av med det.

Allt beror på vad och hur mycket du äter. I slutändan är en kalori en kalori.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Glömde skriva här men i fredags var det dags för Månadens vägning igen. Den landade på 90,3 kg, kanske har vågen hängt sig. 😄
Nöjd ändå eftersom sista veckan blev 6:1 pga tjänsteresa plus utemat och hotellfrukostar.

Månadens vägning blev en positiv överraskning, 88,8kg. Alltså minus 1,5 kg och därmed minus 10,9 kg sedan start för nästan exakt 2 år sedan. 🙂

Denna månaden var jag och kalasande på Moderskeppet så jag trodde det skulle straffa sig. Å andra sidan så har jag kommit igång på gymmet igen så det kanske jämnade ut sig.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Vägde in mig på 89.7 kilo efter semestern vilket ej var ok.
Har kört strikt diet sen dess och idag landade vågen på 79.5 kilo.

Så endast att sköta det man skyfflar i truten så har jag tappat över 10 kilo på ungefär 2 månader.
Att gå ner i vikt är lätt, att hålla skiten däremot är en annan historia.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Månadens vägning blev en positiv överraskning, 88,8kg. Alltså minus 1,5 kg och därmed minus 10,9 kg sedan start för nästan exakt 2 år sedan. 🙂

Denna månaden var jag och kalasande på Moderskeppet så jag trodde det skulle straffa sig. Å andra sidan så har jag kommit igång på gymmet igen så det kanske jämnade ut sig.

Jaha, lite rörigt i november men vägde in på 89,7 kg den 1/12, plus 0,9 kg. Trodde det skulle vara värre eftersom november innebar både Dreamhack med godis och skräpmat, missade 5:2 dagar och ingen träning på grund av sjukdom. Så minus 10 kg sedan start.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Någon som kör periodisk fasta? Jag tycker det är extremt hjälpsamt för att hålla sig till det dagliga kalorimålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Någon som kör periodisk fasta? Jag tycker det är extremt hjälpsamt för att hålla sig till det dagliga kalorimålet.

Jag fastar ganska ofta, nästan alltid i kombination med typ Keto. Jag äter typ aldrig frukost men skippar även lunchen typ 2-3 dagar i veckan. Jag försöker att fasta helt varje måndag, vilket brukar funka bra. Det viktiga är ju att se till helheten (och inte "kompensera" genom att äta skit när man väl äter) och lyssna på kroppen så att man mår bra.

Jag tappade snabbt (2 mån) typ 7-8kg (efter att vikten normaliserats) utan att tappa massa muskler. Nu har jag samma approach men äter betydligt mer på kvällar/helger mm. Så nu går jag ner mycket långsammare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Någon som kör periodisk fasta? Jag tycker det är extremt hjälpsamt för att hålla sig till det dagliga kalorimålet.

Jag äter två gånger om dagen och fastar ca 20-22 timmar och jag tycker det funkar utmärkt. Får i mig ett kilo grönsaker och resten är väldigt mycket fett och en del protein. Blir väl cirka 60 gram kolhydrater (grönsakerna utgör 50 gram) om dagen. Håller alltid en väldigt bra vikt, pendlar mellan 21-22 BMI.

Permalänk
Medlem

Har nog testat alla ”metoder” som finns. Som fasta, lchf och liknande. Nu äter jag vad jag vill. Spelar ingen roll vad man äter om vikten är prio. Då gäller enbart kalorier in vs ut.

Med det sagt ska man äta bra mat och inte processat såklart.

Protein är viktigast av allt 1,5-2g / kg kroppsvikt. Går inte överäta och är det som mättar mest.

Fett är extremt viktigt med och bör komma från nötter, avokado, olja tillsatt i matlagningen.

Kolhydrater är inget livsnödvändigt och det som bör komma sist i prioriteringen.

Personligen äter jag noll sallad. Aldrig gjort under hela min uppväxt heller. Aldrig tyckt om det.

Huvudsaken är ju dock att hitta det som fungerar för en själv. Men dieter som lchf och liknande fungerar enbart pga man försätter kroppen i ett kaloriunderskott. Inget magiskt alls. Går göra med vanlig kost precis lika enkelt.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Har nog testat alla ”metoder” som finns. Som fasta, lchf och liknande. Nu äter jag vad jag vill. Spelar ingen roll vad man äter om vikten är prio. Då gäller enbart kalorier in vs ut.

Med det sagt ska man äta bra mat och inte processat såklart.

Protein är viktigast av allt 1,5-2g / kg kroppsvikt. Går inte överäta och är det som mättar mest.

Fett är extremt viktigt med och bör komma från nötter, avokado, olja tillsatt i matlagningen.

Kolhydrater är inget livsnödvändigt och det som bör komma sist i prioriteringen.

Personligen äter jag noll sallad. Aldrig gjort under hela min uppväxt heller. Aldrig tyckt om det.

Huvudsaken är ju dock att hitta det som fungerar för en själv. Men dieter som lchf och liknande fungerar enbart pga man försätter kroppen i ett kaloriunderskott. Inget magiskt alls. Går göra med vanlig kost precis lika enkelt.

Precis. Ungefär dethär man behöver veta. Resten är överkurs. Fast sallad är ju iofs rätt bra att käka ibland med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Har nog testat alla ”metoder” som finns. Som fasta, lchf och liknande. Nu äter jag vad jag vill. Spelar ingen roll vad man äter om vikten är prio. Då gäller enbart kalorier in vs ut.

Med det sagt ska man äta bra mat och inte processat såklart.

Protein är viktigast av allt 1,5-2g / kg kroppsvikt. Går inte överäta och är det som mättar mest.

Fett är extremt viktigt med och bör komma från nötter, avokado, olja tillsatt i matlagningen.

Kolhydrater är inget livsnödvändigt och det som bör komma sist i prioriteringen.

Personligen äter jag noll sallad. Aldrig gjort under hela min uppväxt heller. Aldrig tyckt om det.

Huvudsaken är ju dock att hitta det som fungerar för en själv. Men dieter som lchf och liknande fungerar enbart pga man försätter kroppen i ett kaloriunderskott. Inget magiskt alls. Går göra med vanlig kost precis lika enkelt.

I teorin har du rätt gällande vikten men äter man bara riktigt bra mat är det väldigt svårt att få i sig för många kalorier. Det är svårt att bli fet av att äta t.ex. grönsaker, ägg och kött då det mättar så pass bra per kalori. Äter man 300 gram godis varje dag är det nog väldigt svårt att gå ner i vikt utan att vara hungrig hela tiden.

Bra mattips annars och mycket riktigt så är kolhydrater inget måste vilket många fortfarande verkar tro. När det gäller olja i matlagningen skulle jag undvika t.ex. rapsolja då det oxiderar väldigt lätt.

Permalänk

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har nog varit förstor större delen av mitt liv (19år nu) och väger säkert en bit över 110kg (några år sedan ja vägde mig) gjorde ett halvseiöstförsök att bättra mig men gick ingen vidare fick svinont i fötterna smalben och vader när jag "sprang" över några kilometer. Har la inte tillräckligt med "moral" för att göra det. Men tänkte göra ett nytt försök med cykel istället då jag inte "kan" springa får se hur det går

Gå ut och gå ca 5km. Det bränner ca 75% lika mycket kalorier som när man springer + du orkar mycket mer. Hjälpte mig att gå från 93 till 76kg. Är 193. Börjar du dessutom äta havregrynsgröt med kanel o mjölk + en middag under 1000kcal går 10kg snabbt.