Nu vill IT-jättarna ha in personalen på kontoret igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Ja det där är rätt fantastiskt.
Jag har fått äkta livskvalité sen jag började jobba hemifrån 100% för 6 år sen.
Ofantligt mycket mer fritid. Sociala får jag genom vänner/familj, samt chatt och telefon om dagarna.
Behöver inte pendla vilket är det mest groteska jag hört. Jag får äran att betala för att åka in till mitt jobb och få jobba så jag kan leva drägligt liv. Tack så mycket.
Som sagt, jag tror valfrihet är nyckeln. Inte alla som har disciplinen att jobba hemifrån och få saker gjort när så mycket annat lockar.
Men samtidigt att slösa sitt liv 8 timmar om dagen resten av sitt liv bara för man ska få äran att leva.... Få saker äcklar mig så mycket.

Ja har man ett jobb man inte tycker är roligt 100% av tiden vilket de flesta vanliga människor inte har så blir det lätt så och de flesta lever nog efter devisen: Man jobbar för att leva, man lever inte för att jobba.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Anekdotisk bevisföring är så himla bra.
Min är att de som endast jobbar på kontoret är personer som inte gör ett skit utanför ordinarie arbetstid.

Problemet med generaliseringar är flera, de ovanför beror såklart på typ av jobb. Många idag har jobb där arbetsmängden är extremt enkelt att mäta, man fakturerar en kund. Kunden blir olika nöjd över arbetet. Målet är att kunden ska bli så nöjd som möjligt så den fortsätter beställa mer jobb.

Hur många timmar eller vad den anställda gjorde under tiden är inte så viktigt om kunden är supernöjd över vad man har gjort, då även på lång sikt, så att kunden ser att ens arbete har hög kvalite och är pålitlig.

Ett enkelt exempel är de som jobbar som grafiker. De skapar grafik och kan sälja till en kund, hur många timmar personen la ner, om personen även hade igång tvättmaskinen samtidigt etc är inte det viktigaste. Det viktiga är att kund är supernöjd över ens jobb så den beställer mer eller rekommenderar andra.

Beror såklart på typ av jobb. Måste du jobba 8 timmar för att klara av dagen uppgifter kommer du såklart göra det oavsett vart du är.
Ja det är ju trevligt men hade du inte pillat med tvätt maskinen hade kanske kunnat ta flera kunder?

Skrivet av medbor:

På kontoret:
- köar man till kaffemaskinen minst en timme om dagen
- spelar pingis en halvtimme efter lunchen
- bränner en halvtimme på att gå till närmaste restaurang och vänta på mat (eller promenad till lunchrum + microkö om man har med eget)
- blir störd 15 gånger av folk som ’bara har en snabb fråga’
- snackar skit vid kaffemaskinen eller fikabordet
- slösar timmar i restid som annars är fritid
- betalda besök på porslinstronen ingår såklart, minst en halvtimme det med
- …

Det är trevligt med det sociala i lagom dos, det är därför jag åker in alls. Men jag är verkligen inte mer produktiv eller jobbar effektivt eller lägger mer timmar på mina arbetsuppgifter på kontoret

Ja det gör lata människor och de brukar försvinna så fort det går att fixa eftersom de mer än sällan uppfyller det som krävs. Dessa ÄLSKAR att jobba hemifrån.

Skrivet av SanTeoX:

Jag vet inte vad du har för kompisar, men den bilden delar jag inte överhuvudtaget. Vad är det för typ av jobb när ni gör så? Låter som typen av jobb där ingen trivs med jobbet och räknar minuter till man slutar. Låter som att dina kollegor eller kompisar borde söka andra jobb. Har man ett roligt och engagerande jobb så ökar chanserna att man jobbar oavsett var man är. Men jag kan tänka mig att risken för att man gör annat ökar på lågutbildade/lågavlönade jobb där många jobbar som är totalt oengagerade i sin arbetsplats. Givetvis ska de som inte sköter sig jobba på arbetsplatsen, det brukar märkas rätt fort när någon eller några gör annat. De som skiter i att jobba när de inte är på arbetsplatsen brukar heller inte vara så arbetsivriga på arbetsplatsen heller.

Jag anser att möjligheten att jobba på distans bör finnas, för det finns många positiva aspekter av det. Sen finns det givetvis arbetsplatser där det inte är möjligt, det kommer det alltid göra. Sen kommer det alltid finnas de som inte kan ta eget ansvar och inte jobba, de ska givetvis heller inte jobba på distans då.
Sen får ju alla ha sin egen åsikt om det här med hemmajobb kontra arbetsplatsen, vi kommer inte enas för vi alla tycker olika helt enkelt.

Jag själv jobbar på ett jobb där jag sällan kan jobba hemifrån. De flesta som jobbar har ett jobb de inte tycker är jätte kul alla gånger men det är bra att du älskar ditt jobb 100% varje dag, tyvärr är det inte så för de flesta.
Tänk om alla kunde få drömjobb det vore ju något...
De som är värst är de kommunalt anställda som jag sett det men även mycket på IT företag.
Jobba på distans bör finnas om det fungerar och för de det fungerar för men det blir såklart diskriminering om bara vissa får. Många kan helt enkelt inte sköta sitt jobb hemifrån för att det finns så mycket annat som lockar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Beror såklart på typ av jobb. Måste du jobba 8 timmar för att klara av dagen uppgifter kommer du såklart göra det oavsett vart du är.
Ja det är ju trevligt men hade du inte pillat med tvätt maskinen hade kanske kunnat ta flera kunder?

Det är väldigt få arbeten där det superviktiga är hur många timmar man jobbar och inte vad man har utfört för arbete under dagen.
De som jobbar hemifrån lägger då inte ovanligtvis restiden + allt annat på arbetsdagen och både arbetar fler timmar i bättre miljö.

Men man kan argumentera detta fram och tillbaka, på många jobb är resultatet av utfört arbete superlätt att mäta. Den som då maskar kommer då av sin chef få kritik direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är väldigt få arbeten där det superviktiga är hur många timmar man jobbar och inte vad man har utfört under dagen.
De som jobbar hemifrån lägger då inte ovanligtvis restiden + allt annat på arbetsdagen och både arbetar fler timmar i bättre miljö.

Men man kan argumentera detta fram och tillbaka, på många jobb är resultatet av utfört arbete superlätt att mäta. Den som då maskar kommer då av sin chef få kritik direkt.

Inte så många som jag vet som får baka in restiden i sitt jobb. Är väll ens eget ansvar att vara på jobbet i tid?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inte så många som jag vet som får baka in restiden i sitt jobb. Är väll ens eget ansvar att vara på jobbet i tid?

Det är få kontorspersonal som inte har flextid och kan komma och gå lite hur de vill om det inte är möten etc.
Men låt oss anta att man har 3h restid till jobbet. Den som jobbar hemifrån kan då lägga 8h+3h=11h på jobbet varenda dag, utan att för dens skull offra mer fritid.
Att de lägger 11h per dag, betyder inte att de tidrapporterar 11h, utan de ser till att konstant ha 100% faktureringen även om de har allmäna obligatoriska möten dessa dagar.

Det är egenligen ingen skillnad på detta och att studier hemifrån. De som läser hemifrån kan lägga restiden till att plugga. Men de måste inte. Precis som för arbete så är studiers resultat lätt mätbara, den som latar sig under studierna kommer upptäckas direkt.
Självklart finns det folk som behöver lägga ner mindre tid för samma resultat, men arbetslivet går ifrån denna statiska ersättning för tid som arbetet tog.

Permalänk
Medlem

Bra

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Skippa stora onödiga kontorskostnader och satsa det på personalvård istället. Jobbar på ett medelstort bolag med 250 tkr i kontorskostnader per mån, lägg därtill allt krimskrams runt det som krävs för att hålla kontoret igång… Det blir ju minst två roliga konferensresor av det per år istället.

Micro management är vad det är att tvinga folk att jobba på kontoret, om man nu kan utföra exakt samma arbete hemifrån.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

De får komma till kontoret och någon får lära upp interna processer osv, sen om de vill får de väl försöka jobba remote, klarar de inte av det så får de komma in varje dag, inte svårare än så.

Men om ingen av de andra anställda har lust att vara på kontoret? Eller är det bara du som skall få välja att sitta 100% remote medan övriga kollegor tar hand om det som du inte har lust att hjälpa till med?

Såklart lite ställt till sin spets men min känsla är att många som vill sitta 100% remote inte riktigt tänker på att det krävs att andra kanske får en större arbetsbörda på grund av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ni som anser att det är oacceptabelt att jobba på kontoret, hur har ni löst det med nyanställda som kommer direkt från skolan? De jobbar också hemifrån från dag ett?

Discord, teams, slack, figma… vad är det som kräver fysisk närvaro för att ta hand om en nyexad?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nord93:

Nej det finns alltid mer jobb att göra efteråt... jobbet tar ju inte slut direkt annars har ju företaget ett problem med för lite kunder eller för många anställda.

Ska rörmokaren börja hitta på andra saker, menar du? Byta ut den fullt fungerande värmepumpen när man ändå håller på?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Discord, teams, slack, figma… vad är det som kräver fysisk närvaro för att ta hand om en nyexad?

Det är väl egentligen inget som kräver fysisk närvaro. Personen i fråga kan ju få arbetsredskap etc hemskickat med bud t ex.

Jag tror dock att det är ett bättre alternativ att faktiskt vara fysiskt på plats under en introduktionsperiod.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det är väl egentligen inget som kräver fysisk närvaro. Personen i fråga kan ju få arbetsredskap etc hemskickat med bud t ex.

Jag tror dock att det är ett bättre alternativ att faktiskt vara fysiskt på plats under en introduktionsperiod.

Men det är orättvisst. De som har lagt kanske 3 miljoner på en liten lägenhet på 30m² mitt i centrum, får nu inga direkt fördelar i arbetslivet emot en som köpte sitt 300m² hus på landsbygden för 1 miljon.

Det känns som att väldigt många som är emot distansjobb, antagligen har jobb där det inte går att utföra. Eller att de själva har en dyr bostad precis vid jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är få kontorspersonal som inte har flextid och kan komma och gå lite hur de vill om det inte är möten etc.
Men låt oss anta att man har 3h restid till jobbet. Den som jobbar hemifrån kan då lägga 8h+3h=11h på jobbet varenda dag, utan att för dens skull offra mer fritid.
Att de lägger 11h per dag, betyder inte att de tidrapporterar 11h, utan de ser till att konstant ha 100% faktureringen även om de har allmäna obligatoriska möten dessa dagar.

Det är egenligen ingen skillnad på detta och att studier hemifrån. De som läser hemifrån kan lägga restiden till att plugga. Men de måste inte. Precis som för arbete så är studiers resultat lätt mätbara, den som latar sig under studierna kommer upptäckas direkt.
Självklart finns det folk som behöver lägga ner mindre tid för samma resultat, men arbetslivet går ifrån denna statiska ersättning för tid som arbetet tog.

Jag skulle aldrig lägga 3 timmar restid på att åka till jobbet då hade jag hellre tagit jobb på lokala ica. Nu har jag hittat ett jobb som jag även gillar ca 10 minuter ifrån mig med bil men kommer no cykla när det är sommar vilket även ger bra träning.
Tyvärr verkar det som att många jobb har dålig koll på vad hemmajobbare faktiskt gör vilket leder till att de vill ha tillbaka folk till kontoret.

Min bror har restid inräknad i sin arbetstid han börjar kl 7 i sin firmabil ute på sin parkering och slutar när han kommer hem till samma parkering, han får själv lägga upp resan så han kommer hem i tid beroende på vart han är, det är rätt skönt.
Han arbetar även snabbt och effektivt och får då även gå när han gjort samma som de andra som är mer slöa vilket är rätt uppskattat, givetvis med full lön. DET kanske vore något som fler skulle kunna göra? speciellt om man som han har rätt långt till jobbet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar hybrid-arbete. Innan pandemin tyckte jag verkligen om att jobba hemifrån, men det var för att det endast hände någon enstaka dag i veckan. Att jobba hemifrån 100% under pandemin mådde jag inte alls bra av. För min del vill jag alltså ha 2 dagar hemma och 3 dagar på kontoret. Att bli tvingad till 100% på plats är inte helt optimalt det heller

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Tur jag har bra kollegor och gillar att vara på plats Har möjlighet att arbeta hemma periodvis, men gör det inte. Vad är det för folk dom anställer på era arbetsplatser när "ni" uppenbarligen inte tål kamraterna?

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

På mitt jobb mäter de hela tiden allt man gör så de kan se att man jobbar på även hemma. De kan se exakt hur många sekunder man har ett mejl öppet, hur många sekunder man tar på sig i telefon, hur många sekunder man tar på sig att anteckna, hur många sekunder man tagit paus för att gå på toa eller dricka kaffe mm. De ser exakt när man loggar in och ut mm så om man inte är lika produktiv så märks det. Vi har krav på minst 90% effektivitet. Alltså man måste sitta i ett mejl eller samtal minst 90% av tiden. Eller produktivitet menar jag. Effektiviteten är produktiviteten med tider per mejl och samtal inräknat. Ju kortare tid desto mer effektivt.

Holy moly, stackare
Jobbar heldre på en arbetsplats 8 timmar om dagen än att sitta hemma och lida av den ovanstående dystopiska modellen, låter som en stressfaktor delux att konstant ha i bakhuvudet att någon kollar och att de loggar hur länge man har x fönster öppet osv, fyfan.

Permalänk
Medlem

Saknas arbetsgivarperspektiv i denna diskussion.
Finner det osannolikt att företagen skulle tvinga in personal de är rädda om bara för att jävlas...

Permalänk

Tycker det är bra. En hel del studier visar trots allt att även om friheten blir stor med att jobba hemma så blir den psykosociala arbetsmiljön, lagandan och företagskulturen sämre.
Tycker att det ska ses som ett komplement men inte en självklarhet. Företag med mycket hemarbete kommer få problem på sikt med kultur.
Skulle själv aldrig klara av att jobba enbart eller till stor del hemifrån. Alldeles för stort behov av den sociala biten och att jobba fysiskt ihop i ett team ger mer om alla är fokuserade är min uppfattning.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Vill Åke 50 år som inte trivs i sitt hem och älskar att sunka på kontoret vara inne varje dag så får han gärna vara det men låt oss andra som känner enorm ökad livskvalitet av att jobba hemma göra det.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det behöver inte betyda att de jobbar mindre iofs då en del kan ta igen det på kvällstid, men det är inte det som är meningen. Då har man inte dagtidsjobb längre.

Men vad spelar det för roll ?
Finns det något som säger att arbete bara är arbete om det utförs på helgfria vardagar mellan 07:00 och 16:00 eller dylikt ?

Om en person är kvällsmänniska/natt människa, varför inte låta de jobba på de tider där de är effektivast?

Så klart kan fasta tider vara relevant för vissa saker.
Säg om det är något möte så är det ju relevant att de som ska vara delaktiga i mötet är det vid samma tid.
Eller om det är något som du måste samarbeta med en eller flera kollegor på ett sätt som kräver samtidig närvaro så måste de ju ske samtidigt.
Eller om du har direkt kundkontakt.
Exempelvis om du jobbar i en butik är det ju relevant att du jobbar inom butikens öppettider.

Men om det enbart/mestadels är saker där fysisk plats och tid på dygnet inte spelar någon roll.
Varför inte låta folk arbeta på vilka tider som passar bäst om det är så de får mest gjort?

Dessutom om det är ett företag som har personal i flera länder så är ju dagtid inte samtidigt för alla om de är personer i olika tidszoner.

Det finns ju yrken där det krävs att åtminstone vissa jobbar kvällar, nätter, helger.
Hur skulle det se ut om sjukhus endast var öppet dagtid?
Om polis, ambulans och brandkår endast jobbade dagtid helgfria vardagar?

Är deras jobb mindre värt än de som endast jobbar helgfria vardagar mellan 07:00 - 16:00 ?

Permalänk

Kommer behövas finnas både och tror jag. Många trivs på kontor andra trivs bättre när dom får jobba på ostört hemma. Vi är inte alla likadana, vissa introverta andra extroverta, i olika grader. Så länge sakerna blir gjorda så vad är problemet?

Tror man som företag skjuter sig i foten att låsa sig till bara kontor. I min bransch har dom redan problem att rekrytera så man anväder distansjobb som extra morot för att få in hög kompetens.

Att man sitter och jobbar 100% effektivt bara för att man är på kontoret är ju inte direkt sant enligt mig. Det är så sjukt mycket runtomkring snack, hälsa på folk, snacka om privatlivet och hämta kaffe osv. så det är snarare tvärtom. Blir mer effektivt jobb när man får sitta ostörd på distans om de nu är jobb med enskild uppgift. Däremot har ju en del jobbsnack ofta ett värde det med när det gäller lösa problem eller samarbeta kring saker. Så viktigt att tänka kring sånt också beroende på hur man jobbar med saker och ting.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Kontot avslutas

Pandoras ask är öppnad. De kan ju lycka till med att gå bakåt i utvecklignen. Vore ju som att ta bort rösträtten för majoriteten av befolkningen igen. Många som vill det med men det kommer aldrig hända.

Permalänk

https://www.dn.se/nyheter/varlden/katrine-marcal-sitter-du-i-...

"Får man tro produktivitetsforskningen är du i princip mer produktiv när du är full, än du är i ett kontorslandskap.
Det spelar ingen roll om du sitter eller står.
Vad du behöver är väggar.
Och just väggar kommer dagens kapitalism inte ge dig"

https://www.dn.se/ekonomi/sa-mycket-samre-presterar-du-pa-ett...
"I den studien konstateras att den som flyttade från en ”aktiv zon” i ett aktivitetsbaserat kontor, alltså en del av kontorslandskapet där det inte fanns restriktioner i hur man fick prata, till en ”tyst zon” ökar sin prestation med 17 procent. Flyttade man till ett individuellt rum ökade prestationen med över 20 procent."

"En del tror att de har vant sig vid stimmiga miljöer, att de har lärt sig att koppla bort det.
– Men det stämmer inte, generellt sett kan man inte vänja sig vid oförutsägbara ljud."

Visa signatur

HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 100 GB Hdd | Radeon x1600 256mb |

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur jag bra jag och min familj funkar nu när jag jobbar 100% hemifrån, kan jag inte tänka mig att nånsin gå tillbaka till kontor på heltid igen.

Sonen och dottern skulle behöva gå på förskolan respektive fritids till 17:30-18 tiden på kvällarna. Äta middag vid kanske 18:30-19, läxor vid 19:30-20:30, dusch/bad och sen säng vid 21-21:30. Näh fyfan det funkar inte, förstår aldrig hur min ensamstående mamma fick ihop det på hennes tid med mig.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Saknas arbetsgivarperspektiv i denna diskussion.
Finner det osannolikt att företagen skulle tvinga in personal de är rädda om bara för att jävlas...

Jobbar på ett stort multinationellt företag. Detta kommer från den absoluta toppen - vad enskilda chefer med personalansvar (som jag) tycker betyder inget.

Arbetsgivaren har en del ansvar när du arbetar hemifrån:

Citat:

Arbetsgivarens ansvar vid arbete hemifrån

Arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön, även vid arbete hemifrån. Det säger arbetsmiljölagen. I samma lag står även att arbetsgivaren ska göra allt som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall.

Källa: Arbetsmiljöverket - Arbetsmiljön när du arbetar hemifrån

Det är så det motiveras i vår organisation och det kommuniceras också att det skiljer sig från land till land. Nämns inget om innovation/kommunikation - bara arbetsgivaransvar och vad skatteverket säger etc.

Personligen tycker jag det är skit för jag ser att mina anställda levererar mindre och de själva tycker att det är drygt att behöva pendla och sedan bli mindre effektiva på kontoret. Detta har vi kommunicerat uppåt i hierarkin men det händer inget och lär inte göra det heller - inget företag kommer att bryta upp ett öppet kontorslandskap och få färre arbetsplatser. Speciellt inte när arbetsplatserna inte ens räcker i nuläget.

Vi försöker göra det bästa av situationen och lägga retros, interna teammöten, workshops etc de dagarna.

Försöker jag hitta en fördel så är det att det är lättare att dra ihop en AW om folk ändå är på kontoret

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Beror såklart på typ av jobb. Måste du jobba 8 timmar för att klara av dagen uppgifter kommer du såklart göra det oavsett vart du är.
Ja det är ju trevligt men hade du inte pillat med tvätt maskinen hade kanske kunnat ta flera kunder?

Om du hade använt en tvättmaskin så hade du vetat att det tar inte lång tid att slänga in tvätten i tvättmaskinen.
Men sen när man väl har satt igång den så tar det en timme eller mer beroende på tvättmaskin och tvättprogram.
(Generellt har större tvättmaskiner, exempelvis i tvättstugor snabbare program än de tvättmaskiner man typiskt har i bostaden)

Största delen av tiden är alltså väntetid.
Där istället för att sitta/stå och titta på tvättmaskinen, kan man göra något annat.

Har man ett jobb med fysisk närvaro så lägger de flesta tid på att prata med kollegor om sådant som inte är strikt arbetsrelaterat eller går på toa eller slösurfar eller ...
Frågan om någon lägger 8h i sträck på strikt arbete utan någon form an minipaus eller distraktion även om de befinner sig fysiskt på plats på en arbetsplats.

Ska man dra det så långt att om du hade kissat på dig istället för att gå på toa hade du kanske kunnat ta fler kunder?

Permalänk
Skrivet av o0Oo:

Pandoras ask är öppnad. De kan ju lycka till med att gå bakåt i utvecklignen. Vore ju som att ta bort rösträtten för majoriteten av befolkningen igen. Många som vill det med men det kommer aldrig hända.

Det är inte alltid saker går framåt.
Men jag ser det som att vi arbetar på en global marknad. Så det borde leda till att de som har bästa arbetsförutsättningarna också kommer vara de som presterar bäst och blir mest konkurrenskraftiga. Det kommer självklart gå upp och ner, stora företag kommer ha kvar sitt ekonomiska och annat i försprång.

Jag har svårt att se i framtiden att det kommer visa sig att att vissa jobb visar sig vara effektivast, om de anställda offrar hur mycket fritid som helst på att ta sig till och från sin arbetsplats. Dessutom allt krångel. Bara en sådan sak som man har beställt ett paket och man måste hämta ut paketet på helgen, för att när man kommer hem så har postutbudet stängt.
Det kan även vara större saker som man får hemlevererade och får problem om man måste åka till jobb t.ex 05:30 och komma hem kl 19:00 varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är få kontorspersonal som inte har flextid och kan komma och gå lite hur de vill om det inte är möten etc.
Men låt oss anta att man har 3h restid till jobbet. Den som jobbar hemifrån kan då lägga 8h+3h=11h på jobbet varenda dag, utan att för dens skull offra mer fritid.
Att de lägger 11h per dag, betyder inte att de tidrapporterar 11h, utan de ser till att konstant ha 100% faktureringen även om de har allmäna obligatoriska möten dessa dagar.

Det är egenligen ingen skillnad på detta och att studier hemifrån. De som läser hemifrån kan lägga restiden till att plugga. Men de måste inte. Precis som för arbete så är studiers resultat lätt mätbara, den som latar sig under studierna kommer upptäckas direkt.
Självklart finns det folk som behöver lägga ner mindre tid för samma resultat, men arbetslivet går ifrån denna statiska ersättning för tid som arbetet tog.

Om du har ett arbete med fasta tider på plats brukar det också ingå obetalt rast i tiden.
Vanligtvis 1 timme på 8 timmars arbetsdag.
Vanligtvis är det möjligt att lämna arbetsplatsen på rasten.
Om du antingen måste eller har möjlighet att ta hela rasten som en enda lång rast så kan det vara möjligt att åka hem på rasten. Men har du längre än 10-15 minuter hem så blir nästan hela rasten resa och har du mer än 30 minuter hem så hinner du inte ens hela vägen hem innan du måste vända igen.

Rasten räknas inte som arbetstid, men är ändå tid man är ganska låst om man inte kan förlägga rasten till slutet av arbetsdagen och gå hem tidigare istället.
Så rasten är ungefär som restiden.
Det är inte officiellt arbetstid. Men i praktiken blir man relativt låst.

Så har du 3h restid och räknar med det så kan du väl lika gärna räkna in obligatorisk rast.
8h+1h+3h=12h

Permalänk
Medlem

Jobb hemifrån, oavsett om det gäller fulltid hemma eller 20, 40, 60, eller 80%, har etablerats så brett nu att de företag som kräver full närvaro kommer att behöva erbjuda så oerhört mycket högre löner, förmåner, etc. för att få till en förändring. Visst kan det finnas mindre företag med likasinnade som alla vill vara på kontoret hela tiden, men på det hela tror jag de är försvinnande få.

Företag som har chefer/mellanchefer som dikterar full närvaro, eller försökte göra det under pandemin, blöder kompetens. Detta har man redan sett.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Om du har ett arbete med fasta tider på plats brukar det också ingå obetalt rast i tiden.
Vanligtvis 1 timme på 8 timmars arbetsdag.
Vanligtvis är det möjligt att lämna arbetsplatsen på rasten.
Om du antingen måste eller har möjlighet att ta hela rasten som en enda lång rast så kan det vara möjligt att åka hem på rasten. Men har du längre än 10-15 minuter hem så blir nästan hela rasten resa och har du mer än 30 minuter hem så hinner du inte ens hela vägen hem innan du måste vända igen.

Rasten räknas inte som arbetstid, men är ändå tid man är ganska låst om man inte kan förlägga rasten till slutet av arbetsdagen och gå hem tidigare istället.
Så rasten är ungefär som restiden.
Det är inte officiellt arbetstid. Men i praktiken blir man relativt låst.

Så har du 3h restid och räknar med det så kan du väl lika gärna räkna in obligatorisk rast.
8h+1h+3h=12h

Bestämda raster är förlegat från en gammal tid.
Idag ska fakturera ut till kund 8h per dag, man kan då ta hur mycket eller lite rast man vill. Det enda som räknas är arbetsmängden man utförde. Kunderna skiter fullständigt i om man tog 30minter eller 2h matrast, det de är intresserade av är vad man utförde för arbete.

Man kan för många kontorsjobb idag se precis som de gamla. Man får betalt för att t.ex. skotta snö framför vissa bostäder. Arbetsgivaren säger du får ta precis hur mycket rast du vill, det bryr jag mig inte om. Men alla bostäders gångar ska vara rena från snö innan dagen är slut, och jag kommer väldigt noggrant att kolla upp hur bra skottat det är. (kvaliten på jobbet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Holy moly, stackare
Jobbar heldre på en arbetsplats 8 timmar om dagen än att sitta hemma och lida av den ovanstående dystopiska modellen, låter som en stressfaktor delux att konstant ha i bakhuvudet att någon kollar och att de loggar hur länge man har x fönster öppet osv, fyfan.

Ja enda jag kan tänka mig att "dagas modellen" kan vara bättre är om man behöver jobba betydligt mindre än 40h i veckan och har flexibla arbetstider.

Säg om man jobbar 2-4h per dag på de tider som passar en samtidigt som man har studier eller annan sysselsättning.

Eller om lönen är så bra att man inte behöver jobba mer än ~ 20 timmar i veckan.

Då kanske det kan vara värt istället för att lägga 40 timmar + övertid i veckan på att vara fysiskt på en arbetsplats.

Annars håller jag med dig.