Nu vill IT-jättarna ha in personalen på kontoret igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur mäter du denna produktivitet? Antal rader kod eller skapade dokument? Det har varit pandemi och storkrig i europa i flera år nu. För att inte tala om hyperinflation och ränteläget. Självklart förändras saker på 4 år om man vill jämföra senaste ’normala’ året. Men sen dess har också alla mobiler fått flera stora releaser och kanske framförallt Windows 11 och hundratals akuta säkerhetspatcher och …

Jag har i alla fall inga vettiga sätt att veta om någon gör mer eller mindre nu och i sådana fall varför. Alla är ju i sin individuella situation

Alltså jag tvingar ingen in till kontoret. Men de flesta företag brukar vilja ha så liten personalstyrka som möjligt för att uträtta det som behöver göras, för att det ska bli så lönsamt som möjligt.
Så jag skulle tro det har med företagets lönsamhet att göra, o inte bara för att vara besvärligt mot deras anställda.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är helt rätt. Kollar man på dvs. sidor där man kan se statistik på olika spelmatcher typ. Esportal för cs så finns det en som har matchhistorik typ 4-5 macher mitt på blanka dagen trots att jag vet att dom "jobbar". svårt att tro dom spelar typ cs på dvs. statligaverks kontor

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk

Ratat massa intressanta tjänster pga att de var onsite. Hoppas fler börjar göra likadant så att det blir standard

Permalänk
Medlem

Ska arbetskraftsköparna börja betala för de extra kostnaderna som tillkommer vid arbete på kontor d.v.s. resan (tid, bil, bensin, försäkring, busskort, tågkort, fritids för ungar, osv.), passande arbetskläder samt den potentiella ökade kostnaden för mat? Eller ska många arbetare fortsätta bjuda arbetskraftsköparna på det.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

De dagar ni kommer till kontoret - har ni en egen kontorsplats då? Jag störde mig något enormt på alla kontor som stod tomma på mitt gamla jobb där majoriteten valde att jobba hemifrån. Vi hade trångt med lokaler för labbverksamhet men de vägrade göra om de tomma kontoren till labbutrymmen för folk "behövde" ju ha kontorsplatser trots att de bara kom in 1-2 dagar i veckan. Jag föreslog för min chef att alla som inte var minst 50% av den totala arbetstiden på kontoret skulle mista sina kontorsplatser. Men hon var ju en av de där som inte villa komma till arbetsplatsen men ändå behålla sitt kontorsrum så förslaget gick inte hem...

Man får nog räkna med att det blir så kallade flexkontor framöver på de arbetsplatser som har en stor andel personal som jobbar delvis på distans. Allt annat vore slöseri. Men vem vill jobba på ett flexkontor? Kanske är det ett sätt att göra sig av med kontorslokalerna genom att göra kontoren mindre attraktiva och därmed tvinga folk till allt mera distansarbete?

Tyvärr inte, man har nyligen gått till att arbeta aktivitetsbaserat och det är rent ut sagt skit. Förvisso har jag inte arbetat mer än 7 veckor på det här företaget men hos min förra arbetsgivare så var det katastrof. Man har nyligen även snackat om att lokalerna är för trånga nu och ser över vad man ska göra... Hade velat tipsa om att lägga ner kontoret och spara in de pengarna. Kontor är passé.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Tycker att det är helt rätt. Kollar man på dvs. sidor där man kan se statistik på olika spelmatcher typ. Esportal för cs så finns det en som har matchhistorik typ 4-5 macher mitt på blanka dagen trots att jag vet att dom "jobbar". svårt att tro dom spelar typ cs på dvs. statligaverks kontor

Det hade förvånat dig om hur mycket jobb som går att göra färdig på 1-3 timmar, resten är bara dötid 😊

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Ska arbetskraftsköparna börja betala för de extra kostnaderna som tillkommer vid arbete på kontor d.v.s. resan (tid, bil, bensin, försäkring, busskort, tågkort, fritids för ungar, osv.), passande arbetskläder samt den potentiella ökade kostnaden för mat? Eller ska många arbetare fortsätta bjuda arbetskraftsköparna på det.

Det där får du ta med skatteverket (och regeringen) istället, i andra länder går det finfint att erbjuda såna förmåner

Permalänk
Skrivet av Goedendag:

Ska arbetskraftsköparna börja betala för de extra kostnaderna som tillkommer vid arbete på kontor d.v.s. resan (tid, bil, bensin, försäkring, busskort, tågkort, fritids för ungar, osv.), passande arbetskläder samt den potentiella ökade kostnaden för mat? Eller ska många arbetare fortsätta bjuda arbetskraftsköparna på det.

Om politiker tror att de vinner röster på att förbättra för hemarbete så väljer de att göra det. Jag är dock skeptisk, då det samtidigt finns ett förakt bland folk som inte kan jobba hemifrån.

Jag påstår att räddningen för glesbygden är distansjobb, utan dessa så kommer många jobb inte vara möjliga att utföra på glesbygden, då personer som kan lägga kanske 6h per dag i resa till och från jobb inte är så många.

Permalänk
Medlem

Enkelt. Skulle aldrig ens överväga en arbetsgivare som tvingar in mig på kontor.
Det ska vara frivilligt. Går alldeles utmärkt att jobba hemifrån och sköta sitt jobb, ännu bättre än på kontoret med alla dess störningsmoment, slöseri med pendling och det ena och det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det där får du ta med skatteverket (och regeringen) istället, i andra länder går det finfint att erbjuda såna förmåner

Man kan väl erbjuda det även i Sverige? Visserligen får man så klart förmånsbeskatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Det hade förvånat dig om hur mycket jobb som går att göra färdig på 1-3 timmar, resten är bara dötid 😊

Får du betalt för 8h ska du jobba 8h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Tycker att det är rättvist. Alldeles för många sitter hemma och slappar och gör minsta möjliga på jobbet då de "jobbar hemma". Hur många jobbar 8h hemma om arbetsdagen är så lång? Tveksamt att många gör det.

En snitt människa jobbar 42% om dagen enligt våran ackordssedel 😊 58% är dötid där 15% är bara att gå omkring/förflytta sig om jag inte missminner mig 🤣

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ni som anser att det är oacceptabelt att jobba på kontoret, hur har ni löst det med nyanställda som kommer direkt från skolan? De jobbar också hemifrån från dag ett?

Permalänk
Medlem

Det bästa är att jobba med nåt som är lite blandat fysiskt arbete och sitta vid datorn så får man ett mail eller teams chat från nån som jobbar hemma medans man själv är på arbetsplatsen och de frågar om man kan utföra deras ärenden.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Får du betalt för 8h ska du jobba 8h.

Beror väl på, har man ett vettig jobb och de säger att snitt anställd gör, inte fasen vet jag 6 kunders fakturor, per dag
Och du gör dina kunders på 2h, vad skall du få för de 6 andra? Låt dina resultat tala, inte hur många timmar det tog

Bygg är en av få där man kan mäta jobben och kräva mer betalt. Men de är få branscher förunnat

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tur att man inte jobbar för IT-jättarna då, de vill ju massa saker som folk inte gillar, inte bara på IT-sidan.

Senaste 5 åren har jag haft fritt val med kontor/jobba remote, åker till kontoret när man behövs och då får man inte ett skit gjort då alla ska snacka om massa saker och hur länge sedan det var senast osv, otroligt distraherande när man massa saker man ska ta hand om.

Men vi har också folk som har fått förbud från att jobba remote då de inte kan hantera det, fattar inte hur folk inte klarar av det när man får mer fritid pga mindre pendlande, otroligt kass självdisciplin eller så är det en generationsfråga.

Själv jobbar jag antagligen 5-10 timmar mer per vecka när jag kör hemifrån/valfri ort jag råkar vara på än när jag är på kontoret, mest för att det får plats med mer jobb under en arbetsdag.

Skrivet av joakim99:

Ni som anser att det är oacceptabelt att jobba på kontoret, hur har ni löst det med nyanställda som kommer direkt från skolan? De jobbar också hemifrån från dag ett?

De får komma till kontoret och någon får lära upp interna processer osv, sen om de vill får de väl försöka jobba remote, klarar de inte av det så får de komma in varje dag, inte svårare än så.

Finns flera sätt att mäta det på beroende på vad man håller på med i den rollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Beror väl på, har man ett vettig jobb och de säger att snitt anställd gör, inte fasen vet jag 6 kunders fakturor, per dag
Och du gör dina kunders på 2h, vad skall du få för de 6 andra? Låt dina resultat tala, inte hur många timmar det tog

Bygg är en av få där man kan mäta jobben och kräva mer betalt. Men de är få branscher förunnat

Ja då kan man väl få högre lön om man nu är så duktig (eller om det är resten av personalen som är lata och ineffektiva). Hade ju varit kul om rörmockaren gick hem efter två timmar och lämnar kvar stoppet i rören för den har hunnit göra mer än den snittanställde på firman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Ska arbetskraftsköparna börja betala för de extra kostnaderna som tillkommer vid arbete på kontor d.v.s. resan (tid, bil, bensin, försäkring, busskort, tågkort, fritids för ungar, osv.), passande arbetskläder samt den potentiella ökade kostnaden för mat? Eller ska många arbetare fortsätta bjuda arbetskraftsköparna på det.

Det är väl först nu arbetssäljarna börjar förstå hur mycket de gett arbetsköparna "på köpet". Det går inte kräva tillbaka retroaktivt men man har insett att det inte behöver fortsätta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Mitt jobb har börjat anställa landet runt folk som kan bo 50 mil från kontoret så blir svårt att kräva in dem.

De har fortfarande inga problem med att jag jobbar hemma hela tiden. Skulle inte vara värt för mig att åka till kontoret som jag jobbar nu heller. Då jag pluggar och sedan jobbar 18-22. En timme ritning en timme hem för 4 timmars jobb. Och tjänar inte mycket heller så en timmes lön går åt bara till bränsle och då är inte slitage inräknat.

På mitt jobb mäter de hela tiden allt man gör så de kan se att man jobbar på även hemma. De kan se exakt hur många sekunder man har ett mejl öppet, hur många sekunder man tar på sig i telefon, hur många sekunder man tar på sig att anteckna, hur många sekunder man tagit paus för att gå på toa eller dricka kaffe mm. De ser exakt när man loggar in och ut mm så om man inte är lika produktiv så märks det. Vi har krav på minst 90% effektivitet. Alltså man måste sitta i ett mejl eller samtal minst 90% av tiden. Eller produktivitet menar jag. Effektiviteten är produktiviteten med tider per mejl och samtal inräknat. Ju kortare tid desto mer effektivt.

Låter inte som en sund arbetsplats om de mäter varenda millisekund av din arbetsdag. Jag tar ansvar för mitt jobb och förväntar mig att arbetsgivaren litar på att jag gör mitt jobb. Det blir rätt uppenbart att din arbetsgivare inte litar på sina anställda alls.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Låter inte som en sund arbetsplats om de mäter varenda millisekund av din arbetsdag. Jag tar ansvar för mitt jobb och förväntar mig att arbetsgivaren litar på att jag gör mitt jobb. Det blir rätt uppenbart att din arbetsgivare inte litar på sina anställda alls.

De flesta jag känner som jobbar hemifrån gör bara det minimala de behöver sen gör de annat, allt från att sova till att spela spel, gå till läkaren mm.
Sen att DU sköter dig är en annan femma de flesta är dessvärre inte så det är därför alla vill jobba hemifrån. Känner folk som riggat upp grejer i sitt arbetsrum så de kan sitta vid kameran och se ut som de jobbar fast de kollar på tv eller gör något helt annat. ganska intressant hur långt folk går för att slippa jobba faktiskt, då verkar uppfinningsrikedomen komma fram på riktigt.

På kontoret hade företaget fått mer valuta för pengarna då det inte finns så mycket annat att göra än att arbeta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

De flesta jag känner som jobbar hemifrån gör bara det minimala de behöver sen gör de annat, allt från att sova till att spela spel, gå till läkaren mm.
Sen att DU sköter dig är en annan femma de flesta är dessvärre inte så det är därför alla vill jobba hemifrån. Känner folk som riggat upp grejer i sitt arbetsrum så de kan sitta vid kameran och se ut som de jobbar fast de kollar på tv eller gör något helt annat. ganska intressant hur långt folk går för att slippa jobba faktiskt, då verkar uppfinningsrikedomen komma fram på riktigt.

På kontoret hade företaget fått mer valuta för pengarna då det inte finns så mycket annat att göra än att arbeta.

Ja det där är rätt fantastiskt.
Jag har fått äkta livskvalité sen jag började jobba hemifrån 100% för 6 år sen.
Ofantligt mycket mer fritid. Sociala får jag genom vänner/familj, samt chatt och telefon om dagarna.
Behöver inte pendla vilket är det mest groteska jag hört. Jag får äran att betala för att åka in till mitt jobb och få jobba så jag kan leva drägligt liv. Tack så mycket.
Som sagt, jag tror valfrihet är nyckeln. Inte alla som har disciplinen att jobba hemifrån och få saker gjort när så mycket annat lockar.
Men samtidigt att slösa sitt liv 8 timmar om dagen resten av sitt liv bara för man ska få äran att leva.... Få saker äcklar mig så mycket.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

De flesta jag känner som jobbar hemifrån gör bara det minimala de behöver sen gör de annat, allt från att sova till att spela spel, gå till läkaren mm.
Sen att DU sköter dig är en annan femma de flesta är dessvärre inte så det är därför alla vill jobba hemifrån. Känner folk som riggat upp grejer i sitt arbetsrum så de kan sitta vid kameran och se ut som de jobbar fast de kollar på tv eller gör något helt annat. ganska intressant hur långt folk går för att slippa jobba faktiskt, då verkar uppfinningsrikedomen komma fram på riktigt.

På kontoret hade företaget fått mer valuta för pengarna då det inte finns så mycket annat att göra än att arbeta.

Anekdotisk bevisföring är så himla bra.
Min är att de som endast jobbar på kontoret är personer som inte gör ett skit utanför ordinarie arbetstid.

Problemet med generaliseringar är flera, de ovanför beror såklart på typ av jobb. Många idag har jobb där arbetsmängden är extremt enkelt att mäta, man fakturerar en kund. Kunden blir olika nöjd över arbetet. Målet är att kunden ska bli så nöjd som möjligt så den fortsätter beställa mer jobb.

Hur många timmar eller vad den anställda gjorde under tiden är inte så viktigt om kunden är supernöjd över vad man har gjort, då även på lång sikt, så att kunden ser att ens arbete har hög kvalite och är pålitlig.

Ett enkelt exempel är de som jobbar som grafiker. De skapar grafik och kan sälja till en kund, hur många timmar personen la ner, om personen även hade igång tvättmaskinen samtidigt etc är inte det viktigaste. Det viktiga är att kund är supernöjd över ens jobb så den beställer mer eller rekommenderar andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

De flesta jag känner som jobbar hemifrån gör bara det minimala de behöver sen gör de annat, allt från att sova till att spela spel, gå till läkaren mm.
Sen att DU sköter dig är en annan femma de flesta är dessvärre inte så det är därför alla vill jobba hemifrån. Känner folk som riggat upp grejer i sitt arbetsrum så de kan sitta vid kameran och se ut som de jobbar fast de kollar på tv eller gör något helt annat. ganska intressant hur långt folk går för att slippa jobba faktiskt, då verkar uppfinningsrikedomen komma fram på riktigt.

På kontoret hade företaget fått mer valuta för pengarna då det inte finns så mycket annat att göra än att arbeta.

På kontoret:
- köar man till kaffemaskinen minst en timme om dagen
- spelar pingis en halvtimme efter lunchen
- bränner en halvtimme på att gå till närmaste restaurang och vänta på mat (eller promenad till lunchrum + microkö om man har med eget)
- blir störd 15 gånger av folk som ’bara har en snabb fråga’
- snackar skit vid kaffemaskinen eller fikabordet
- slösar timmar i restid som annars är fritid
- betalda besök på porslinstronen ingår såklart, minst en halvtimme det med
- …

Det är trevligt med det sociala i lagom dos, det är därför jag åker in alls. Men jag är verkligen inte mer produktiv eller jobbar effektivt eller lägger mer timmar på mina arbetsuppgifter på kontoret

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

På kontoret:
- köar man till kaffemaskinen minst en timme om dagen
- spelar pingis en halvtimme efter lunchen
- bränner en halvtimme på att gå till närmaste restaurang och vänta på mat (eller promenad till lunchrum + microkö om man har med eget)
- blir störd 15 gånger av folk som ’bara har en snabb fråga’
- snackar skit vid kaffemaskinen eller fikabordet
- slösar timmar i restid som annars är fritid
- betalda besök på porslinstronen ingår såklart, minst en halvtimme det med
- …

Det är trevligt med det sociala i lagom dos, det är därför jag åker in alls. Men jag är verkligen inte mer produktiv eller jobbar effektivt eller lägger mer timmar på mina arbetsuppgifter på kontoret

100%. Verkligen en fantasi att man skulle vara mer produktiv på kontoret.
Men fine, gäller det projekt med stand ups, boards och det ena och det andra kan jag köpa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Ja det där är rätt fantastiskt.
Jag har fått äkta livskvalité sen jag började jobba hemifrån 100% för 6 år sen.
Ofantligt mycket mer fritid. Sociala får jag genom vänner/familj, samt chatt och telefon om dagarna.
Behöver inte pendla vilket är det mest groteska jag hört. Jag får äran att betala för att åka in till mitt jobb och få jobba så jag kan leva drägligt liv. Tack så mycket.
Som sagt, jag tror valfrihet är nyckeln. Inte alla som har disciplinen att jobba hemifrån och få saker gjort när så mycket annat lockar.
Men samtidigt att slösa sitt liv 8 timmar om dagen resten av sitt liv bara för man ska få äran att leva.... Få saker äcklar mig så mycket.

Låter som att du är lat och inte vill arbeta överhuvudtaget. Hört att bidrag finns att få utan att jobba.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nord93:

Ja då kan man väl få högre lön om man nu är så duktig (eller om det är resten av personalen som är lata och ineffektiva). Hade ju varit kul om rörmockaren gick hem efter två timmar och lämnar kvar stoppet i rören för den har hunnit göra mer än den snittanställde på firman.

En mer korrekt jämförelse hade varit att den duktigare rörmokaren gör klart på två timmar och sen bara stirrar in i väggen resten av tiden. Känns ganska meningslöst.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Låter som att du är lat och inte vill arbeta överhuvudtaget. Hört att bidrag finns att få utan att jobba.

Jag arbetar precis så mycket som behövs och har gjort senaste sex åren, om vi pratar enbart remote.
Man jobbar för att leva, inte tvärtom.
Jag var slitit min beskärda del med jobbiga kollegor, psykopat-chefer, beredskap, pendlat 1,5 timme enkel varje dag osv. Så latr det sist jag är. Bekväm, absolut. 100%.
Gammalt system som naiva idioter köper, men gynnar företagen fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

En mer korrekt jämförelse hade varit att den duktigare rörmokaren gör klart på två timmar och sen bara stirrar in i väggen resten av tiden. Känns ganska meningslöst.

Nej det finns alltid mer jobb att göra efteråt... jobbet tar ju inte slut direkt annars har ju företaget ett problem med för lite kunder eller för många anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Ja då kan man väl få högre lön om man nu är så duktig (eller om det är resten av personalen som är lata och ineffektiva). Hade ju varit kul om rörmockaren gick hem efter två timmar och lämnar kvar stoppet i rören för den har hunnit göra mer än den snittanställde på firman.

Man brukar göra runt 3 service order per dag (1-6 st)) och rörmockare har också ackord/kan mäta.
Dock på service brukar de få debitera 2h minimum och få extra om de gör fler ordrar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

De flesta jag känner som jobbar hemifrån gör bara det minimala de behöver sen gör de annat, allt från att sova till att spela spel, gå till läkaren mm.
Sen att DU sköter dig är en annan femma de flesta är dessvärre inte så det är därför alla vill jobba hemifrån. Känner folk som riggat upp grejer i sitt arbetsrum så de kan sitta vid kameran och se ut som de jobbar fast de kollar på tv eller gör något helt annat. ganska intressant hur långt folk går för att slippa jobba faktiskt, då verkar uppfinningsrikedomen komma fram på riktigt.

På kontoret hade företaget fått mer valuta för pengarna då det inte finns så mycket annat att göra än att arbeta.

Jag vet inte vad du har för kompisar, men den bilden delar jag inte överhuvudtaget. Vad är det för typ av jobb när ni gör så? Låter som typen av jobb där ingen trivs med jobbet och räknar minuter till man slutar. Låter som att dina kollegor eller kompisar borde söka andra jobb. Har man ett roligt och engagerande jobb så ökar chanserna att man jobbar oavsett var man är. Men jag kan tänka mig att risken för att man gör annat ökar på lågutbildade/lågavlönade jobb där många jobbar som är totalt oengagerade i sin arbetsplats. Givetvis ska de som inte sköter sig jobba på arbetsplatsen, det brukar märkas rätt fort när någon eller några gör annat. De som skiter i att jobba när de inte är på arbetsplatsen brukar heller inte vara så arbetsivriga på arbetsplatsen heller.

Jag anser att möjligheten att jobba på distans bör finnas, för det finns många positiva aspekter av det. Sen finns det givetvis arbetsplatser där det inte är möjligt, det kommer det alltid göra. Sen kommer det alltid finnas de som inte kan ta eget ansvar och inte jobba, de ska givetvis heller inte jobba på distans då.
Sen får ju alla ha sin egen åsikt om det här med hemmajobb kontra arbetsplatsen, vi kommer inte enas för vi alla tycker olika helt enkelt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |