Allt fler svenskar återvinner telefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Kan ju ha blivit skillnad nu, men med min S20 följde det iaf med en 25W-laddare. Däremot vet jag att till vissa av deras enklare modeller följer det endast med kabel.

Var väl en EU-grej att laddare inte skulle skickas med för att minska E-waste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Kryptering är standard idag, om du rensar så är det mer eller mindre omöjligt att få fram igen.
Att tro att det är av intresse för någon är nog att tycka lite högt om sig själv - All den datan finns digitalt och tillgängligt idag ändå

Nu är din utgångspunkt dig själv, men jag vill inte ha ut min privata sms konversationer alt bilder.
Och du vet inte hur vi andra rör oss eller dyligt, mycket finns kanske på internet men det är lättare att ta min telefon än att hacka diverse tjänster för att få den infon.
Alla av oss använder inte heller google photos etc.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Har en galaxy s10+ som backup/semestermobil. Tyvärr uppdateras den inte längre och batteriet börjar så smått ge upp. Det håller inte en hel dag längre.
Funderar på en pixel 8 som backup. Har en galaxy s23 ultra som main idag.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

I Sverige har vi blivit så fanatiska med "återvinning" att vi kör allt till tippen i tron att det är bäst.

Men vi kan börja med att lära oss "Reducera, Återanvänd/återbruka, Återvinn" i den ordningen ska det göras, allt annat är mindre miljövänligt och också sämre för plånboken!

Saker jag sett på tippen de senaste 7-8 besöken(Som enligt mig inte hör hemma på en soptipp i dess helhet):
- ca 4 soffgrupper utan synliga defekter
- ca 10 cyklar utan synliga defekter
- nytt, inplastat oljefilter
- ett par vaser, ena med en liten flisa, den andra helt felfri
- komplett noctuakylare utan fläkt
- säkert 1 kubikmeter med virke
Och säkert mer som inte fastnat i huvet.

Vet inte riktigt hur sådana personer tänker, men har nog någonting med tid och pengar att göra. Teori: tid är för dyrt:
t.ex. kan det vara "billigare" att slänga en gräsklippare och köpa en ny för 5000kr istället för att laga den för 500kr och lägga några timmar på att göra det. Där slängandet kan ta mindre tid än att sälja/skänka den till någon p.g.a. kommunikation, transport m.m.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem
Skrivet av tore_a:

Saker jag sett på tippen de senaste 7-8 besöken(Som enligt mig inte hör hemma på en soptipp i dess helhet):
- ca 4 soffgrupper utan synliga defekter
- ca 10 cyklar utan synliga defekter
- nytt, inplastat oljefilter
- ett par vaser, ena med en liten flisa, den andra helt felfri
- komplett noctuakylare utan fläkt
- säkert 1 kubikmeter med virke
Och säkert mer som inte fastnat i huvet.

Vet inte riktigt hur sådana personer tänker, men har nog någonting med tid och pengar att göra. Teori: tid är för dyrt:
t.ex. kan det vara "billigare" att slänga en gräsklippare och köpa en ny för 5000kr istället för att laga den för 500kr och lägga några timmar på att göra det. Där slängandet kan ta mindre tid än att sälja/skänka den till någon p.g.a. kommunikation, transport m.m.

Det är ju lite hönan i ägget.

Det tar tid att lära sig att laga saker så ska man laga allt så vist tar det tid.
Men ju mer man lär sig laga en typ av grej ju fortare och mer lönsamt blir det.
Så ja jag försöker lära mig laga det "jag" nyttjar, vist tar det tid ändå men man kan ha det lite som hobby plus att för mig numera känns det bättre att laga nåt än att baa köpa nåt nytt.

Har man pengarna så är det ju bara att köpa, direkt tillfredsställelse men det varar ju inte heller speciellt länge.
Laga nåt tar tid och har än mer tillfredsställelse och man kan laga skiten igen eller förbättra ju mer man lär sig.

Så det fins ju en avkastning i att lära sig laga det man har hemma.

Sedan kan man ju hjälpa varan, alla behöver ju inte kunna allt.

På vår soptipp hade dom ett avdelning du kunde ställa in grejor som andra fick ta.
Men det la dom ner för igen tog nåt.
Problemet där tror jag också är att folik inte vet vad som kan lagas eller återbrukas så man ställer in "skiten" och slänger det värdefulla.

Jag har 500m till återvinningscentralen och jag lagar elektronik, kunde nog levt på att få grejor där och sedan lagat upp men nopp, får inte ta för det är stöld.
Jag skickar ändå bort alla defekta komponenter som kondensatorer och annat dit så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Min 3310 lever fortfarande. Har den som reserv

Blir ju svårt att använda den som telefon när man har släckt ned 2G-nätet helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Blir ju svårt att använda den som telefon när man har släckt ned 2G-nätet helt och hållet.

Jepp, tyvärr. Därför tittar jag på nån ersättare likt Nokia 800 Tough men 3g släcks väl också ned?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------