Nytt chassi, Kolink Void RGB Midi Tower

Permalänk

Förstår att de vart lite missledande men de var namnet på den efter en sökning. Fick igång Asrock kortet, chassi fläkten snurrar och cpu fläkten, till och med fronten lyser som den ska men får fel meddelande 53 men de är inte konstigt utan minnen. Har tänkt på detta med belysningen i nätagg de lyser lite igenom gallren där nätagg sitter, men borde de inte egentligen ha varit öppet där nere så man ser belysningen mer? Tycker att mycket tillverkas lite fel när de flesta chassin döljer nätagg. Finns det minnen som har speciella funktioner som inte andra har som min gen 11 processor kan ha nytta av? Ska nog köpa en i9 eller i7 senare då det bara ska skilja 100mhz på i7 och i9. Men 100mhz är 100mhz.

Permalänk
Viking

Märker att tråden är helt kaos och att du hållit på med bygget väldigt länge utan att ens få igång det. Så för att göra allt mycket enklare måste du göra en lista över vad du faktiskt har köpt.
Enkelt att göra den i t.ex. komponentkoll.se
Då kan du också enkelt se vad som saknas. För just nu ser jag att du saknar minnen vilket krävs för att starta datorn.

Ett annat tips är att i förväg tänka igenom vad du köper. Exempelvis kan det vara bra att dubbelkolla så att moderkort och chassi passar ihop.
Även att bestämma sig innan man köper moderkortet vilken processor man tänker använda.

Sen sparar du både tid och pengar genom att handla på svenska Amazon eller andra svenska sidor.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking

Vad jag kan se är det det här du köpt + ett nätagg? (vilket nätagg har du?)

Så om du inte behöver ett grafikkort saknas alltså minnen och lagring.
Då kanske det här kan passa:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Du har en poäng, har innan enbart hållt på med retro datorer så därav mycket oreda i tråden. Var helt ny på detta med nyare moderkort så mycket oreda har uppstått. Cpu enligt display på moderkortet verkar ligga på 35,5-36,5 och cpu fan speed nära 700. Tycker att cpu temp går högt men de kanske är för att den är i samma läge? Har varken minne eller hd. Min Xeon processor till min Dell T3500 med 2st 120mm fläktar framför verkar ligga på runt 21-27 i idle och då saknar den fläkt på kylaren original. Ska lista mina komponenter när jag har köpt minnen. Mos 1 & 2 ligger på 31 och 32. Har en 4 pin hanne från chassi fläkten eller två, den ena är inkopplad och den andra fungerar som reserv? De verkar inte finnas någon hona för moderkortet vad jag så snabbt. Tack igen för all hjälp, uppskattar det.

Korrekt med ett Thermaltake Smart RGB 700W 80+ 256-Color RGB Fan ATX 12V 2.3 Kaby Lake Ready Power Supply. Tjänade på att köpa moderkortet på Amazon.com 164$ med allt inräknat, fick 550kr i extra moms i sverige med. Chassit kostade 959 på svenska amazon. Vill helst ha minnen med LED. Kanske Kingston Fury, gillade desginen. 32gb. https://pangoly.com/en/compatibility/asrock-z590-oc-formula/r... antar att de flesta led minnen ska passa bara de är med DDR4 och 3200 som processorn kan ha? Finns de minnen som har mer exklusiva funktioner som saknas hos andra?

Vet inte hur långa led minnen är på höjden? Har 4cm på ena platsen innan de tar emot cpu fläkten. Är det något att rekommendera Fury? https://www.amazon.com/Kingston-3200MHz-Desktop-Memory-KF432C...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Vet inte hur långa led minnen är på höjden? Har 4cm på ena platsen innan de tar emot cpu fläkten. Är det något att rekommendera Fury? https://www.amazon.com/Kingston-3200MHz-Desktop-Memory-KF432C...

Höjden på minnena står i länken du skickade, förvisso i inches. 4,11 cm blir det.

Notera att du länkat till en (1) 8gb sticka. Du vill nog ha 2x8gb som minst då det brukar rekommenderas som en bra utgångspunkt för t.ex. spel.

I övrigt alldeles utmärkta minnen som gör jobbet.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har kollat på dessa minnen: Kanske bättre att köpa 2 x 16 då dem var billiga. 36$ st. Såg att man på Pinnacle behöver ändra i XMP då dem annars kan gå på 2400.

https://www.amazon.com/Timetec-PC4-25600-CL16-18-18-38-Overcl...

https://www.amazon.com/Kingston-3600MHz-Desktop-KF436C17BBAK2...

Permalänk
Medlem

XMP rekommenderas, annars blir det standardhastigheter enligt JEDEC. Denna fabriksöverklockning är en hjälp till oss som inte har ork eller kunskap att pilla med timings. Men var beredd på att det inte är någon garanti att det fungerar på alla kombinationer. På min AMD-rigg så har jag nästan nått upp till XMP-hastighet genom att ändra ett par parametrar för att hjälpa den på traven. Sedan har moderkortet fått sköta resten med minnes-träning.

Permalänk

Vet inte om kylaren sattes åt rätt håll? Ska kika på de när jag köpt minnen. Min i5 11400f ska klara 3200

Permalänk
Medlem

Jo, men du tittar på minnen där XMP klarar 3600. Det brukar bara finnas ett par olika XMP-profiler vilket inte är så mycket att välja på. Då har du två vägar att gå om din kombination CPU-MB-Minne inte tycker om 3600.
*Aktivera XMP och ställa ned minneshastigheten manuellt för att köra 3200.
* Klocka uppåt från basala JEDEC-hastigheter. (vet inte hur automatiskt Intel-brädorna hanterar detta.)
XMP är som sagt fabriksöverklockning! Men hittar du prisvärda 3600-minnen så tycker jag att du kör på sådana. Eventuellt lär du dig mera på det Du kan också leta efter 3200-minnen med CL lägre än 16. Det finns även prisvärda 3600-minnen med CL < 18.

Som jag skrivit någonstans tidigare (CL/MHz*2000): Första minnesaccessen för 3200-16 och 3600-18 tar lika lång tid, 10 nanosekunder, sedan springer 3600-minnen iväg (någon % i gaming). Kolla också om 3600-17 minnen är ok för Intel. AMD tycker inte om udda CL-värden så där kan man få backa ned ett steg (d.v.s. öka CL) och bara kanske få tillbaka det genom högre frekvens eller andra tightare timings.
Det är bara JEDEC-hastigheterna som är garanterade för hela kombinationer, annars pratar vi bara om vad CPU klarar, vad moderkortet klarar, vad minnet klarar - men aldrig om vad hela kombinationen klarar. Om du känner dig komfortabel med att lära dig mera så kör du på, annars skaffar du dig delar som är lite mera mainstream.

Här är några rader om vad Intel svarar en användare om XMP-3600:
https://community.intel.com/t5/Processors/i5-11600K-and-XMP-o...

Permalänk

Tack för den detaljerade hjälpen. Uppskattar det. De kanske är bättre att köpa ett Kingston FURY Beast RGB 32GB 3600MT/s DDR4 CL18 istället för 2 x 8 som blir 16 eller 2 x 16 som blir 32. Ett minne som är större emot 2 sammanlagt fungerar bättre emot 2? Då kan man köpa ett till 32gb när pengar finns. Vet att 2 x 8 fungerar bättre emot 1 16gb men ett 32gb borde fungera bättre?

Permalänk
Medlem

Som du tänker så bör du i första hand ha tillräckligt med minne för de arbetsuppgifter som din dator kommer att köra samtidigt. Sedan så få du bestämma hur du vill strukturera upp den mängden och ta följande beslut:
1. En, två eller fyra stickor? Lämpligen två för att effektivt dra nytta av båda minneskanalerna.
2. Val av hastighet och CL-värde. Vad är målet med din överklockning? Att försöka nå XMP-värdena, eller fortsätta bortom dessa värden.
3. Inköp; allt vid ett tillfälle, eller att addera över tid.

Det bästa, om man vill optimera hastigheten på minnet, är att skaffa allt minne direkt och att försöka nöja sig med två stickor.

I värsta fall så; skrivet av Paul Taylor :
My guess is they differ slightly in one spec or another just enough that you see a blue screen or random crash at the best or inability to boot at worst. That said I have had matched pairs and matched quad sets that on some motherboards don’t play together but on anotger are perfectly have both at default settings and overclocked. So it may be as much a motherboard factors as RAM inconsistencies.

Börjar du ana den svarta magin med att bygga datorer själv nu? Föredrar du att mata in grannens svarta katt, eller sätter du upp en uggleholk på gaveln? Så att knytten är på din sida och inte släpper iväg den magiska röken när du trycker på on-knappen den sjunde gången.

Permalänk

Är Timetec Pinnacle Konduit RGB 16GB DDR4 3200MHz PC4-25600 CL16-18-18-38 XMP2.0 Overclocking 1.35V bättre emot Fury? Ska mest ha datorn för att surfa och spela upp video. Brukar dock kunna ha över 150 flikar i Firefox men de brukar gå åt runt 12gb med alla aktiva, för de mesta är bara 6 aktiva. Kan enbart ha 2 minnen då mitt Asrock bara har 2 kanaler. Lite snålt, förstår inte varför de bara finns plats för 2 minnen och 64gb på detta överklocknings moderkort.

https://www.amazon.com/Timetec-PC4-25600-CL16-18-18-38-Overcl...

https://www.amazon.com/Kingston-3600MHz-Desktop-KF436C17BBAK2...

Permalänk
Medlem

Förmodligen för att du har valt ett alldeles för häftigt moderkort för dina syften. Varför ha fyra kanaler på ett kort som är ämnat för överklockning, d.v.s. maximal fart över två kanaler med vardera ett kort. Jag vet inte riktigt vad du vill längre; du har tidigt gett intrycket av att bygga något häftigt och frågat mycket detaljer om dagens teknik. Långsamt har du glidit över till mera budget-tankar, samtidigt som du länkar till dyrare sidor istället för väletablerade svenska handlare (inklusive amazon.se)

Den där kingston-länken; ämnar du använda 3600-minnet som det står i inlägget eller 3200-minnet som länken pekar på? Gör som Donnerstal sa för några inlägg sedan och lägg upp en inköpslista mot svenska leverantörer, då kan du presentera olika minnesalternativ som är lättare att diskutera för oss som vill hjälpa dig. Alternativt länka till prisjakt.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5826714 Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 2x8GB (KF436C17BBK2/16) 513 kronor.

Men du kanske sitter i Amerika och bygger detta? Förstår inte annars varför du länkar till dyra utländska handlare. Samtidigt verkar du snåla på minnen trotts att du har köpt ett mer exklusivt moderkort. Jag har ignorerat denna del tidigare och bara försökt leda dig framåt, men nu förstår jag inte längre syftet med ditt bygge. Kingston 2x8 3200-16 kommer att kosta dig $53 + $12.39) * 10.84 = 708 kronor (Jämför det med 513 kr ovan för ett kort som är snabbare och från samma tillverkare!)

Om du vill lägga dig på en lägre budget så är detta ett urval av 2x8 GB DDR4 3600-18 minnen, vilket är fullt tillräckligt för dina web-flikar.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s490385852&o=produ...
Du kan sänka CAS-värdet om du vill ha lite dyrare och snabbare minnen. Alternativt klicka in 3200 så tjänar du 28 kronor. (431-459 kr)

Permalänk

Det är mer tillfälliga komponenter, ska ha en i9k och bättre minnen senare. Brukar göra affärer på ebay och få betalt igenom amazon, därav. De är på tok för klena saker för detta moderkort men har ej pengar nu och vill använda datorn framför tv'n då jag gillade utseendet på moderkortet. Ibland är de billigare på Amazon.com Timetec Pinnacle Conduit RGB DDR4 3200MHz PC4-25600 CL16-18-38 XMP2.0 kostar 1290-1850kr på svenska amazon.

Permalänk
Medlem

Då förstår jag. Ja du har nämnt det flera gånger och då tycker jag att du köper det billigaste du kan komma över enligt 3200-enablad prisjakt-lista ovan. Då har du chans att få tillbaka pengarna när du säljer dem efter nästa uppgradering. Corsair Vengeance/Kingston Fury/G.Skill Ripjaws är alla säkra kort och likvärdiga budget-alternativ. G.Skill har många fler varianter som jag inte har så bra koll på.

Då har du dessa från din svenska favoritbutik
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5135911 Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB (CMK16GX4M2E3200C16) 449:-

Jag hade lagt till några kronor och huggit dessa; om du inte hittar något bättre alternativ enligt QVL-listan för ditt moderkort.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5127655 Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB (CMK16GX4M2D3600C18) 459:-
Som du ser så skiljer det 10 kronor. Minnena har samma cykeltid (3200-16 vs 3600-18) men för 10:- får du lite högre dataöverföringshastighet om du vill prova att överklocka lite extra för skojs skull.

Permalänk
Medlem

+1 på ovanstående också med tanke på att de är lågprofil, 3.35cm och då du hade lite tight med runt 4cm tillgodo under kylaren.

Permalänk

Ska kika på dem lite senare. Man kan egentligen ha fläkten på vänster sida men vill helst ha på höger. Antar att de flesta RGB minnen är 4cm eller mer på höjden? De skiljer inget mer förutom mhz på ddr4 minnen? Hittade Kingston FURY Renegade RGB 4000-4700mhz men med min nuvarande processor så fungerar nog 3200mhz utan problem. Kanske värt att köpa när den ska bytas ut mot en i9k så man kan testa överklockning. Vill helst ha minnen med rgb. https://www.kingston.com/en/memory/gaming/kingston-fury-reneg... Mätte igen och de verkar vara 4,3cm. De flesta är under de från kingston. Vad skulle ni välja mellan Fury och Timetec Pinnacle Konduit RGB? Pinnacle har måtten 28.95mm så de passar garanterat.

Permalänk

Har inga minnen ännu men testade att köra i ca 4tim. Cpu temp blir runt 35,5. Tycker de är lite högt. Min Dell T3500 är runt 27 och då saknar cpu kylaren fläkt. Kan det vara att cpu hamnar i samma läge utan minnen? Denna pasta är nog bättre emot den som följde med cooler master. https://www.amazon.se/-/en/ARCTIC-MX-4-including-spatula-non-...

Permalänk

Börjar att lära mig mer och mer om detta med minnen. Kollar man in https://www.asrock.com/mb/Intel/Z590%20OC%20Formula/Specifica... så verkar de vara olika chip till samma modeller. Har läst att man helst ska köpa minnen i kit. Att tex köpa 2st 32gb som blir billigare att köpa singelt kanske är dumt? Kan bli olika chip och krångel med speed? Om man får ett med SS och ett med DS.

Permalänk

Tror att de blir lite dyrare minnen ändå, vad är att rekommendera för bästa prestanda G-skill, Corsair? De allra flesta minnen med RGB verkar ha 3600-4000 som högsta alternativ. https://pixelsmithstudios.com/tech-reviews/best-ram-for-gamin... Corsair Vengeance Pro 16 GB 4000MHz. G.Skill Trident Z RGB DDR4-4000 C18 DC - 32GB 4000mhz. Kingston Fury Beast RGB 32GB (2x16GB) 3733MHz DDR4 CL19. Även om min nuvarande i5 11400f bara klarar 3200 så fungerar det om man kör dem i 3200? De kanske är lika bra att köpa större när processorn sedan ska bytas ut mot en i9k.

Permalänk
Permalänk

Köpte G.SKILL Trident Z Royal Series (Intel XMP) DDR4 RAM 32GB (2x16GB) 4000MT/s CL18-22-22-42 1.40V Desktop Computer Memory UDIMM - Silver (F4-4000C18D-32GTRS). Tänkte först på 3600 64gb men hade inte råd att betala extra importskatt på 25% då värdet översteg 1700kr och sedan tillkommer posten hanteringsavgifter eller tullens. Ska se om de blir billigare under vintern, dem på 64gb kostade 164$. Får ha dessa i reserv eller tvärtom sedan. Min processor nu klarar enbart 3200 så 4000 går inte. Men 32gb är inte så lite egentligen. Köpte även en SP 1TB SSD 3D NAND A55 SLC Cache Performance Boost SATA III 2.5" 7mm (0.28") Internal Solid State Drive. De finns nog bättre men den får fungera. Ville helst ha större M.2 kort med men med ett pris över 2000kr st. De får man nog en ny 10tb hårddisk för.

Permalänk

Fick minnena idag och de verkar fungera då de lyser, får ett error meddelande på asrock moderkortet A2. Har som sagt ingen sata disk inkopplad. Hittar ingen passande kontakt till en 3,5 sata disk till mitt https://www.thermaltake.com/smart-rgb-700w-230v.html finns de enbart för att passa 2,5 ssd? Verkar inte få någon bild på skärmen heller utan en disk.Har bara haft äldre nätagg innan och de sata kontakterna passar. Hittade kontakt, de gick bara trögt. Får upp A2 ändå även om disken snurrar och ingen bild.

Permalänk

Löste det igenom att aktivera switch 1 för pci-e hade glömt de. https://www.manualslib.com/manual/2293271/Asrock-Z590-Oc-Form... bild finns och bios och minnen fungerar. Väntar nu på min ssd 1tb. Cpu temp verkar ligga på 44 med cpu fan 840rpm. Verkar lite högt i bios. De borde bli mycket bättre med Artic pasta? Min Dell T3500 ligger på runt 27 i viloläge i Windows 8.1 pro och då saknar den cpu fläkt. De sitter 2st 120mm framför i fronten.

Permalänk

Får upp på OLED displayen på moderkortet att BLCK ligger på 100mhz. Är det rätt? Ingen överklockning då det inte fungerar på i5.11400f.

Permalänk

Installerade ett M.2 kort och även Windows 10 pro. Fick enbart med en 120mm fläkt i bakänden till detta chassi. Cpu temp blev runt 47-60 med en 100mm och moderkortet 46. Satte dit en 120mm till i toppen och då verkar cpu ligga på runt 42 till 46 med en enkel nedladdning och med 35 grader i rummet då elementet blev på för hög värme. Moderkortet ligger på 42. Har enbart hållt på med retro datorer innan så som Dell workstation och de brukar bli kyligare med 2st 120mm industri fläktar i fronten och även utan cpu fläkt så blir cpu runt 27 i viloläge. Förmodar att artic pasta kan kyla ner Cpu mer? Denna pasta var mer standard, kanske även kylaren skruvades dit lite snett. Men var noga. M.2 kortet ligger på 40.

Nyare moderkort kräver fler fläktar? MOS verkar ligga på 42-43

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Installerade ett M.2 kort och även Windows 10 pro. Fick enbart med en 120mm fläkt i bakänden till detta chassi. Cpu temp blev runt 47-60 med en 100mm och moderkortet 46. Satte dit en 120mm till i toppen och då verkar cpu ligga på runt 42 till 46 med en enkel nedladdning och med 35 grader i rummet då elementet blev på för hög värme. Moderkortet ligger på 42. Har enbart hållt på med retro datorer innan så som Dell workstation och de brukar bli kyligare med 2st 120mm industri fläktar i fronten och även utan cpu fläkt så blir cpu runt 27 i viloläge. Förmodar att artic pasta kan kyla ner Cpu mer? Denna pasta var mer standard, kanske även kylaren skruvades dit lite snett. Men var noga. M.2 kortet ligger på 40.

Nyare moderkort kräver fler fläktar? MOS verkar ligga på 42-43

The ideal sustained operating temp for the cpu under load is probably anything under 75°C with occasional peaks up to 85°. If you see temps regularly reaching 90° there is a good chance your processor is thermal throttling.
Finns nog inget att hämta i att jämföra idle temps med en 15år+ gammal workstation. Du kan ligga på betydligt högre temps 24/7 utan att det skadar hårdvaran.
(Själva kylpastan kyler inte ner, den ser bara till att ge cpukylaren så bra kontakt som möjligt med IHS'en på CPU'n)

Skrivet av OldSchool297:

Får upp på OLED displayen på moderkortet att BLCK ligger på 100mhz. Är det rätt? Ingen överklockning då det inte fungerar på i5.11400f.

Ja, om du överklockar höjer du multipliern. Ex. 50 x 100Mhz inte Base Clock speed (BLCK) men för Intel så måste du köra en processor med "K" tillägget i slutet på beteckningen för att detta ska vara möjligt.

Permalänk

Sant då detta är en F så är det inte möjligt. Gjorde ett misstag då jag tog en tändsticka och bredde ut pastan över cpu'n. Vet att man enbart ska ha en klick som en ärta i mitten men de var min egen dumhet för att testa. Jag kanske skulle göra om men då jag saknar den blåa artic pastan så väntar jag. Skruvade fast den med korsskruvning som det ska göras. Har förstått att moderna cpu emot workstations från 2010 skapar mer värme? I idle i Windows 10 pro så ligger cpu temp på 42 utan arbete och moderkortet på 42. Har 2st 120mm fläktar i toppen och en bak. M.2 ligger på 38.

Satte dit en 120mm i fronten som drivs av molex så jag vet inte hur snabbt den snurrar. Fick ner cpu till 40, moderkort 40, m.2 36. Behöver nog 2st case med 2st 120mm fläktar till front och top. Tänkte på Asiahorse.

Permalänk

Fick ner cpu till 38 i normal rumstemp. Satte dit en 120mm på andra sidan om 92mm fläkten. Har kommit på att den blir nog varmare av att turbo boost alltid går, 4,18ghz 2-3% load i Windows 10. Den är nästan aldrig under 2.60ghz vilket är standard.