Framtiden är här: Folk pratar i timmar med chattbottar

Permalänk
Melding Plague

Framtiden är här: Folk pratar i timmar med chattbottar

Vissa har långa konversationer med chattbottar, till exempel i bilen, nu när de blivit allt vanligare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att framtiden blir mindre dystopisk än den verkar bli.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Jaha, och…

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Hoppas verkligen att framtiden blir mindre dystopisk än den verkar bli.

Den kommer bli värre. Mycket mycket värre.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte interagerat med ChatGPT eller någon annan avancerad AI-chattbot, förstår inte poängen. Enda användbara som kommit från AI-utvecklingen, för mig personligen, är uppskalningsverktyg.

Permalänk
Medlem

Så länge man kan välja aktiveringsordet "computer" så är vi ju ett steg närmare Star Trek.

Permalänk
Medlem

Känns som att alla ville ha en snackade robot (KITT från Knight Rider, C-3PO, Marvin från Hitchhikers etc) tills vi faktiskt fick dem. Ser själv inte något fel med det, så länge man kan skilja mellan en person o en dator....

Permalänk
Medlem

Dagens chatbotar är ju ’bara’ som en extremt kraftfull sökmotor, snart kommer de klara av mycket mycket mer

Permalänk
Medlem

Jag har använt Poe länge, men testar nu Bard på senare tid då den är mer i fas med tiden. Jag chattar nu inte något socialt utan ställer mest frågor och ber den förklara saker som jag inte förstår, gärna inom datorvärlden. Tycker att de förklarar på ett ganska bra sätt. Man får svaren snabbare och mer exakt än med sökmaskiner. T.ex. när jag vill ha tips till Starfield.
Föredrar dock text före prata med den.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Finns roliga roleplay-ai's tex Pygmalion kombinerat med tavernai, ja den kan även skriva NSFW för personer som gillar det...

Går att koppla mot text-to-speech AI också men den är lite slö på att svara.

Man blir riktigt imponerade hur väl den kan föra en konversation eller haka på en story, om ni inte testat så kan jag rekommendera.

Permalänk
Medlem

Jag blir mörkrädd nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

En filosofisk fråga, jag tror att framtidens generation kommer vara mer öppna emot detta.

Jag själv använder lite Ai för olika saker, chatrobotar så gillar jag inte på att de skriver att något är på ett visst sätt väldigt självsäkert etc. Och så är det ofta helt fel. Och man får korrektera dem hela tiden.
Därför litar jag ofta mer på ett svar som jag googlar fram och hittar en tråd, där många har svarat.

Tänk om dessa chatbottar kunde skriva ut hur säkra de är på saker som de påstår? Observera att jag inte pratar om fel i åsiktsfrågor, utan frågor som bara har ett korrekt svar.

Permalänk
Medlem

Chatt och snack i all ära, för mig är framtiden här när man kan köpa en hubot på Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Jag pratade själv med chatGPT för någon timma sedan. Jag brukar ställa frågor om rymden.

Permalänk
Medlem

Jag bad ChatGTP att skapa ett textbaserad rollspel i Terry Pratchett Disc World, det var roligt i någon halvtimma.

Annars använder jag det till mer praktiska saker som ”vilket kommando skall jag skriva på en cisco switch för att lägga till VLAN 255 på en specifik port”

Eller ”Ge mig ett exempel på en Security Incident Managemt Process” så har man en bra startpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Har fortfarande inte interagerat med ChatGPT eller någon annan avancerad AI-chattbot, förstår inte poängen.

Samma här. Med undantag för några lekförsök med en bildgenererare för två år sen. Gav inte mersmak.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Dagens chatbotar är ju ’bara’ som en extremt kraftfull sökmotor, snart kommer de klara av mycket mycket mer

Den stora grejen är väl att de kan svara på din fråga snarare än att bara peka någonstans där det kanske står något relevant? Man kan till exempel beskriva ett programmeringsproblem och få kod som löser det även om ingen har gjort det förr. Och är man inte riktigt nöjd kan man framföra sina synpunkter och få en ny version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Chatt och snack i all ära, för mig är framtiden här när man kan köpa en hubot på Elgiganten.

Sanna mina ord: Roborock kommer släppa en robothushållerska med integrerad AI som någon kommer modifiera på...ett osmakligt sätt. Inom 10 år.

Permalänk
Medlem

Det finns så få vettiga människor och narcissismen ökar brutalt. Så ja detta är väl framtiden sjukt nog.
Nästa steg är ju robbotar så klart då. Men sex blir det inte då feministerna försöker få patent på fittan och
ha förbud mot dessa kommande sexrobbotar. En som städar och lagar mat räcker för mig ha ha.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Den stora grejen är väl att de kan svara på din fråga snarare än att bara peka någonstans där det kanske står något relevant? Man kan till exempel beskriva ett programmeringsproblem och få kod som löser det även om ingen har gjort det förr. Och är man inte riktigt nöjd kan man framföra sina synpunkter och få en ny version.

Precis och tid är pengar. Jag har ofta frågor där man goolgar får man stora mängder svar på inte direkt det man är ute efter. Med dessa chatbottar får man svaret serverat på ett silverfat.

Det enda jag har emot det är att de chatbottar jag har använt är inte alls pålitliga. De säger saker som är fel på ett sådant sätt som man tror att de är helt säkra.

Och frågan är vad ska man med ett svar till som har stor chans att det ej är korrekt? Jo, man kan använda detta svar tillsammans med det man hittar på google, sedan kan man avgöra hur mycket mer tid man vill lägga ner på att vara säker.
Jag pratar om basik saker som vilken enhet är branschstandard att använda för att mäta något, l/min eller 1 m³/h. Jag frågar mest väldigt enkla saker som går att googla fram och sedan får jag så ofta fel svar från dessa chatbottar, som man genom en googlesökning kan säga att det är fel.

Permalänk
Medlem

Använder chatgpt varje dag på jobbet och ibland privat. Ersatt google nästan helt för min del.

Sparat otaliga timmar på jobbet och otroligt bra att bolla ideer med. Mycket bättre än de flesta människorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Den kommer bli värre. Mycket mycket värre.

Exakt, detta är bara början - resan rätt till helvetet självt, till De som säljer sig självt!

Permalänk
Medlem

Målet "Cat-girls" hägrar vid horisonten.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Precis och tid är pengar. Jag har ofta frågor där man goolgar får man stora mängder svar på inte direkt det man är ute efter. Med dessa chatbottar får man svaret serverat på ett silverfat.

Nu låter det ju som att man gör något som man egentligen inte vill, men så behöver det väl inte vara? Det kan vara lite som att diskutera med en kollega (eller lärare) och tillsammans komma framåt. Troligen får man dessutom en mängd idéer under tiden.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det enda jag har emot det är att de chatbottar jag har använt är inte alls pålitliga. De säger saker som är fel på ett sådant sätt som man tror att de är helt säkra.

Så gör man säkert själv ibland också? Det är väl rätt avancerat att skatta tillförlitligheten i någon specifik utsaga? Hur skulle det gå till?
Däremot är det ju ofta så att man påpekar något som inte stämmer och då får svaret ”Ursäkta, du har rätt. Såhär skall det förstås vara (och så en korrigerad lösning)”. Där borde man ju ha kunnat köra några iterationer till.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och frågan är vad ska man med ett svar till som har stor chans att det ej är korrekt?

Korrekt eller icke korrekt är ju också en rätt grov indelning. Även om koden inte fungerar (direkt) har man kanske får väldigt mycket användbart.

Permalänk
Medlem

”Pratar” man i bokstavlig mening, alltså röstsamtal? (Jag vet inget om det i praktiken, har bara hört om det och använt det via internet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

”Pratar” man i bokstavlig mening, alltså röstsamtal? (Jag vet inget om det i praktiken, har bara hört om det och använt det via internet).

Ja, det är det som är nyheten. De har lagt till röststöd för den

Har funnits länge via enkla appar eftersom chat gpt finns som API, men nu finns en officiell variant.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Att chatta socialt med AI:in ser jag absolut ingen poäng med. Men att faktiskt skapa förfrågningar som man annars söker på i en sökmotor fungerar faktiskt väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Skrämmande på ett sätt att folk hellre pratar med en robot än sina närmaste medmänniskor, vilket folk borde vara uppmärksamma på.

Å andra sidan, så kan ju dessa chattbottar vara en tillgång, exempelvis om man rationellt vill bolla idéer, eller dylikt, istället för "flummiga möten".

Tror i framtiden, så kanske äldre personer kommer använda AI för att hålla igång talet och tankearbetet.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av NonGamer:

Skrämmande på ett sätt att folk hellre pratar med en robot än sina närmaste medmänniskor, vilket folk borde vara uppmärksamma på.

Å andra sidan, så kan ju dessa chattbottar vara en tillgång, exempelvis om man rationellt vill bolla idéer, eller dylikt, istället för "flummiga möten".

Tror i framtiden, så kanske äldre personer kommer använda AI för att hålla igång talet och tankearbetet.

Kanske ingen dum idé att be folk 15 minuter med Chat GPT innan flummiga brainstorm-sessioner. Kanske skulle effektivisera en del?

Permalänk
Medlem

Snart är alla ensamma fast med en AI istället. Detta får mig att tänka på filmen HER vilken är rätt tragisk. Sex bottarna är nog inte långt borta dom heller då kan människan vara rökt på riktigt.

Borde inte AI'n snart bli medveten? Verkar som alla kör full fart med AI rätt in i kaklet nu och sedan lite extra.

De som faktiskt kanske skulle kunna ha användning av tekniken och gynnas är utestängda både frivilligt och ofrivilligt. Ofta de äldre. Min blinda mormor blev så rädd för google home att jag fick ta bort den direkt. Det är nog de som skulle behöva AI's assistans bäst.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.