Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

5 mm i skillnad brukar inte vara några problem för ET, på denna sidan kan hitta mycket info och knappa in fälgarnas mått för att se hur dom passar.
https://www.bultcirkel.org/

Ah tack, ska kolla den sidan.
svårt att veta om allt måste stämma på exakta mått eller om man har lite utrymme.
Verkar som det enda som måste vara exakt är bultcirkeln.
Svåra med begagnat är att många inte verkar veta dessa mått, dem skriver tex 16 tums däck eller fälg och inget mer haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Ah tack, ska kolla den sidan.
svårt att veta om allt måste stämma på exakta mått eller om man har lite utrymme.
Verkar som det enda som måste vara exakt är bultcirkeln.
Svåra med begagnat är att många inte verkar veta dessa mått, dem skriver tex 16 tums däck eller fälg och inget mer haha.

Ja begagnat kan vara lite svårt, men ta reda på vilken bil det suttit på så kan man alltid få fram specifikationer den vägen.

Bultcirkel måste vara helt rätt, ET brukar funka med upp till + - 10 mm, NAV hål kan funka om det är lite för stort (finns ringar att lägga mellan) men inte för litet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Kanon tack, jag vet måtten men vet inte om allt måste stämma på pricken tex om man hittar ett bra begagnat däck.

Troligtvis behöver du även TPMS sensorer som andra MG. Kanske någon som vet i tråden?

Permalänk
Skrivet av Urven:

Lite uppdatering kring min MG4 som jag fick i somras.
Kört drygt 300 mil med den och kom runt 34 mil med den när det var varmt ute.
Nu ligger jag på runt 25 mil och tror det kryper ner mot 20 när det blir vinter på riktigt, om det nu blir det i Stockholm.
Väldigt skön bil och inge problem hittills.

Drog runt 15kwh/100km i somras men nu drar det upp mot 29 med full värme i bilen, tex ratt, stolar etc. Sen sjunker det ner mot runt 20.

Letar beg vinterdäck nu och svårt att hitta till denna bil, osäker vad som passar.
Om någon kunde ge mig lite hjälp i ett DM vore det snällt, tex om en fälg med ET35 passar för en bil specad med ET40.

Lägre ET oftast inget problem, flyttar ut hjulen och bilen får en snyggare "hållning".
Ökade räckvidden ~5% på min iX3a bara genom att byta till lättare fälgar.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Lite uppdatering kring min MG4 som jag fick i somras.
Kört drygt 300 mil med den och kom runt 34 mil med den när det var varmt ute.
Nu ligger jag på runt 25 mil och tror det kryper ner mot 20 när det blir vinter på riktigt, om det nu blir det i Stockholm.
Väldigt skön bil och inge problem hittills.

Drog runt 15kwh/100km i somras men nu drar det upp mot 29 med full värme i bilen, tex ratt, stolar etc. Sen sjunker det ner mot runt 20.

Letar beg vinterdäck nu och svårt att hitta till denna bil, osäker vad som passar.
Om någon kunde ge mig lite hjälp i ett DM vore det snällt, tex om en fälg med ET35 passar för en bil specad med ET40.

Jag har kört drygt 1 300 mil med min nu som jag har haft sedan i februari. Upplever samma som du med förbrukningen. I somras kunde jag åka över 40 mil utan problem, nu när det är nere under 5 grader ute så kommer jag kanske 25 mil innan det är dags att ladda. Snittförbrukning cirka 16 kWh/100 km på sommaren, närmare 23-24 på vintern, plus att den alltid maxar på 29,8 kWh/100 km de första fem-tio minuterna innan den är uppvärmd ordentligt.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja begagnat kan vara lite svårt, men ta reda på vilken bil det suttit på så kan man alltid få fram specifikationer den vägen.

Bultcirkel måste vara helt rätt, ET brukar funka med upp till + - 10 mm, NAV hål kan funka om det är lite för stort (finns ringar att lägga mellan) men inte för litet.

Tack för infon!

Skrivet av Dunde:

Troligtvis behöver du även TPMS sensorer som andra MG. Kanske någon som vet i tråden?

Hmm bra fråga, man ska väl egentligen ha det men en däckverkstad jag pratade med säger att många kör utan pga kostnaden, pallar inte köpa sensorerna. Blir väl något fel meddelande kan jag tänka mig inne i bilen.
Man borde väl kunna köpa till sensorer separat annars till dem däck man vill ha antar jag om man nu vill ha dem.

Skrivet av liljestig:

Lägre ET oftast inget problem, flyttar ut hjulen och bilen får en snyggare "hållning".
Ökade räckvidden ~5% på min iX3a bara genom att byta till lättare fälgar.

Ah kul, tack för infon

Skrivet av riiga:

Jag har kört drygt 1 300 mil med min nu som jag har haft sedan i februari. Upplever samma som du med förbrukningen. I somras kunde jag åka över 40 mil utan problem, nu när det är nere under 5 grader ute så kommer jag kanske 25 mil innan det är dags att ladda. Snittförbrukning cirka 16 kWh/100 km på sommaren, närmare 23-24 på vintern, plus att den alltid maxar på 29,8 kWh/100 km de första fem-tio minuterna innan den är uppvärmd ordentligt.

Ja precis så är min också, 29,8 maxar den på i början.
Antar att det är deras LFP batteri som är känsligt för kyla, mer än NMC batterier tex.

Permalänk
Medlem

Gällande diskussionerna om one pedal drive på förra sidan. Skulle inte vilja återgå till en bil utan det längre.

Har kört min tesla nu 4k mil under 2 års tid. Så fort jag sätter mig i en annan bil blir jag förvirrad och märker hur mycket mer man behöver anstränga sig utan detta.

Fullkomligt älskar detta.
Enda gången jag ser det som ett litet problem är när det är superhalt ute. Har varit några gånger när man kör i 110-120 och lyfter lite för fort på pedalen så märker man att det kan släppa lite på däcken. Har iofs bara hänt 1 gång förutom när jag forcerade fram det i en kurva för att prova.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Har idag en 208e. Är nöjd med bilen, lite småsaker jag stör mig på. Lämnar tillbaka min nästa sommar och få se vad det blir därefter.

https://alltomelbil.se/nya-peugeot-e-208-ar-har-fran-489-900-...

Men en halv miljon för denna modell är lite väl att ta i. Vet inte riktigt vilka Peugeot vill sälja till när man kan få en Model 3 för nästan samma pris. Det är inte så att 208e sticker ut med något speciellt jämfört med Teslan, snarare tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Ja precis så är min också, 29,8 maxar den på i början.
Antar att det är deras LFP batteri som är känsligt för kyla, mer än NMC batterier tex.

Nja, jag har inte LFP-varianten.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Har idag en 208e. Är nöjd med bilen, lite småsaker jag stör mig på. Lämnar tillbaka min nästa sommar och få se vad det blir därefter.

https://alltomelbil.se/nya-peugeot-e-208-ar-har-fran-489-900-...

Men en halv miljon för denna modell är lite väl att ta i. Vet inte riktigt vilka Peugeot vill sälja till när man kan få en Model 3 för nästan samma pris. Det är inte så att 208e sticker ut med något speciellt jämfört med Teslan, snarare tvärtom.

Dubbelt så dyrt som bensinmodellen och 170k dyrare än mildhybriden känns ju lite märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Gällande diskussionerna om one pedal drive på förra sidan. Skulle inte vilja återgå till en bil utan det längre.

Har kört min tesla nu 4k mil under 2 års tid. Så fort jag sätter mig i en annan bil blir jag förvirrad och märker hur mycket mer man behöver anstränga sig utan detta.

Fullkomligt älskar detta.
Enda gången jag ser det som ett litet problem är när det är superhalt ute. Har varit några gånger när man kör i 110-120 och lyfter lite för fort på pedalen så märker man att det kan släppa lite på däcken. Har iofs bara hänt 1 gång förutom när jag forcerade fram det i en kurva för att prova.

Hej!

Jag ser en liten skrämmande utveckling bland bilförare. Färre och färre som tar körkort för manuell växellåda, och nu med elbilars intåg och one pedal drive så används kanske inte två pedaler något mer snart. Starthjälp i backe är väl standard på allt.

Är det en fördumning av bilförarna eller en förenkling av körningen? Om det blir för enkelt att köra, kommer förarna bli rastlösa och börja pilla på telefoner under färd? (Vilket jag ser hända allt för ofta redan)

Ingen kritik mot dig som jag citerar, bara en fundering!

Allt gott!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Hej!

Jag ser en liten skrämmande utveckling bland bilförare. Färre och färre som tar körkort för manuell växellåda, och nu med elbilars intåg och one pedal drive så används kanske inte två pedaler något mer snart. Starthjälp i backe är väl standard på allt.

Är det en fördumning av bilförarna eller en förenkling av körningen? Om det blir för enkelt att köra, kommer förarna bli rastlösa och börja pilla på telefoner under färd? (Vilket jag ser hända allt för ofta redan)

Ingen kritik mot dig som jag citerar, bara en fundering!

Allt gott!

Håller helt med dig, men jag personligen har kört alla typer av bilar under mina 21 år med körkort, men det var längesen man körde manuellt nu.
Men ja, visst är det lättare att lära sig köra bil nuförtiden.

Går ju knappt göra fel längre

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Hej!

Jag ser en liten skrämmande utveckling bland bilförare. Färre och färre som tar körkort för manuell växellåda, och nu med elbilars intåg och one pedal drive så används kanske inte två pedaler något mer snart. Starthjälp i backe är väl standard på allt.

Är det en fördumning av bilförarna eller en förenkling av körningen? Om det blir för enkelt att köra, kommer förarna bli rastlösa och börja pilla på telefoner under färd? (Vilket jag ser hända allt för ofta redan)

Ingen kritik mot dig som jag citerar, bara en fundering!

Allt gott!

Det är absolut en förenkling av körningen, vad folk väljer att göra är en annan sak. Folk pillar på mobilen även om dom kör med manuell växellåda.

Man kan ju också välja att se det som att man kan ha betydligt bättre fokus på vägen när man slipper tänka på att växla och att vara nervös för att få motorstopp i backe

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Hej!

Jag ser en liten skrämmande utveckling bland bilförare. Färre och färre som tar körkort för manuell växellåda, och nu med elbilars intåg och one pedal drive så används kanske inte två pedaler något mer snart. Starthjälp i backe är väl standard på allt.

Är det en fördumning av bilförarna eller en förenkling av körningen? Om det blir för enkelt att köra, kommer förarna bli rastlösa och börja pilla på telefoner under färd? (Vilket jag ser hända allt för ofta redan)

Ingen kritik mot dig som jag citerar, bara en fundering!

Allt gott!

Vad är skrämmande med att vi går mot automater? En konstruktion som kräver att manövrerar tre pedaler med två fötter och konstant flyttar ena handen från den optimala positionen på ratten för att växla skulle knappast bli godkänd idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Håller helt med dig, men jag personligen har kört alla typer av bilar under mina 21 år med körkort, men det var längesen man körde manuellt nu.
Men ja, visst är det lättare att lära sig köra bil nuförtiden.

Går ju knappt göra fel längre

Jag har en manuell bil kvar, tänker att min son ska få lära sig köra det svåraste, så kan han köra allt sen!

Om vi räknar bort automatlåda, skulle du låta någon som tagit körkort inom 2 år sedan, köra en 10-15 år gammal bil, typ Renault, Ford, Toyota klass som inte har alla hjälpsystem, lane assist, brake assist, steering assist, automatisk avståndshållning vid farthållare, backkamera osv. som en nyare har, vilket de lärt sig köra i?

Skrivet av Aeqvist:

Det är absolut en förenkling av körningen, vad folk väljer att göra är en annan sak. Folk pillar på mobilen även om dom kör med manuell växellåda.

Man kan ju också välja att se det som att man kan ha betydligt bättre fokus på vägen när man slipper tänka på att växla och att vara nervös för att få motorstopp i backe

Ja, så är det ju helt klart.

Skrivet av Chibariku:

Vad är skrämmande med att vi går mot automater? En konstruktion som kräver att manövrerar tre pedaler med två fötter och konstant flyttar ena handen från den optimala positionen på ratten för att växla skulle knappast bli godkänd idag.

Så vi har en konstruktion som kräver att man manövrerar två pedaler med en fot istället, och massa touch paneler som är gör att man flyttar bort ögonen från vägen för att se var man trycker istället för knappar som man känner var man är med känsla? Hur kan det vara godkänt om en manuell låda inte skulle bli godkänt idag enligt dig?
En manuell låda kräver ju inte att man kollar var spaken ska, det sitter ju inlärt sen man lär sig köra. En touchpanel är olika i alla bilar dock.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Jag har en manuell bil kvar, tänker att min son ska få lära sig köra det svåraste, så kan han köra allt sen!

Om vi räknar bort automatlåda, skulle du låta någon som tagit körkort inom 2 år sedan, köra en 10-15 år gammal bil, typ Renault, Ford, Toyota klass som inte har alla hjälpsystem, lane assist, brake assist, steering assist, automatisk avståndshållning vid farthållare, backkamera osv. som en nyare har, vilket de lärt sig köra i?

Ja, så är det ju helt klart.

Så vi har en konstruktion som kräver att man manövrerar två pedaler med en fot istället, och massa touch paneler som är gör att man flyttar bort ögonen från vägen för att se var man trycker istället för knappar som man känner var man är med känsla? Hur kan det vara godkänt om en manuell låda inte skulle bli godkänt idag enligt dig?
En manuell låda kräver ju inte att man kollar var spaken ska, det sitter ju inlärt sen man lär sig köra. En touchpanel är olika i alla bilar dock.

Var nämnde jag touchskärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Var nämnde jag touchskärmar?

Det gjorde du inte, men parallellen är rätt uppenbar. Att påstå att manuella växellådor hade blivit förbjudna om de kommit idag, på angiven grund, är helt orimligt i ljuset av vad som har hänt med hur bilen hanteras på andra sätt. Det är något som har införts i högst modern tid. Vi har också fått bilar med allt sämre sikt som kan skymma fotgängare och ibland även hela bilar alldeles utmärkt. Jag vill påstå att detta är en avsevärt större fara än vad en manuell växellåda är i någon trafik om man faktiskt kan köra en sådan, för då är det inget problem överhuvudtaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Vad är skrämmande med att vi går mot automater? En konstruktion som kräver att manövrerar tre pedaler med två fötter och konstant flyttar ena handen från den optimala positionen på ratten för att växla skulle knappast bli godkänd idag.

Jag har absolut inget emot automatare, jag ska köpa en i framtiden.

Men ang manuell så är det inte allt för ofta man släpper ena handen för att växla i svängar eller kurvor, utan man gör 90% växlingen innan man svänger.

Men jag förstår din tanke.

Farliga med Automatare är att man tror att man är bättre att hantera fordonet än vad man egentligen är, liksom man känner inte bilen på samma sätt som en manual.

Igen, jag har inget emot automatare, bara så jag känner det.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Haft Elbil i 1 Månad nu och avverkat strax över 500mil, otroligt nöjd, det är även plånboken

Måste säga att Elbilslivet är överraskande positivt, trodde det skulle vara en omställning åt det jobbigare hållet, med ständiga laddningar och batteriångest men det är otroligt bekvämt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Haft Elbil i 1 Månad nu och avverkat strax över 500mil, otroligt nöjd, det är även plånboken

Måste säga att Elbilslivet är överraskande positivt, trodde det skulle vara en omställning åt det jobbigare hållet, med ständiga laddningar och batteriångest men det är otroligt bekvämt!

Välkommen in i klubben! Du har just upptäckt samma som de flesta av oss andra som har elbil (att det är otroligt bekvämt, och man är inte jättesugen att gå tillbaks till förbränningsmotor någon gång i framtiden).

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det gjorde du inte, men parallellen är rätt uppenbar. Att påstå att manuella växellådor hade blivit förbjudna om de kommit idag, på angiven grund, är helt orimligt i ljuset av vad som har hänt med hur bilen hanteras på andra sätt. Det är något som har införts i högst modern tid. Vi har också fått bilar med allt sämre sikt som kan skymma fotgängare och ibland även hela bilar alldeles utmärkt. Jag vill påstå att detta är en avsevärt större fara än vad en manuell växellåda är i någon trafik om man faktiskt kan köra en sådan, för då är det inget problem överhuvudtaget.

Touchskärmarna klarar sig antagligen med att de visar sitt varningsmeddelande varje gång man startar bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vad är skrämmande med att vi går mot automater? En konstruktion som kräver att manövrerar tre pedaler med två fötter och konstant flyttar ena handen från den optimala positionen på ratten för att växla skulle knappast bli godkänd idag.

Det jag tycker är skrämmande har mer med one pedal driving. Åkte med komisens v60 hybriden med one pedal där man inte behövde någonsin röra bromsen. Det jag är rädd för är att förare inte har vanan att stanna med bromsen så kommer det situationer man behöver bromsa ordentlight så ser jag att det blir fler olyckor där folk bara släpper på pedalen helt vid paniksituation och inte faktiskt går på bromsen då 99% av deras körning bromsar de med att släppa pedalen.

Utifrån min körning så ser jag nog hällre att bilarna kör full coasting när man släpper och början på bromsen är ren generering i stället. Från den datan jag sett så är det effektivare att rulla x100 meter på frihjul och sen bromsa med generering (från en då något lägre fart) än att spendera energi på att hålla faren uppe och sen generera ändå. Hjälper också det planerande körandet mer än hålla fart tills man behöver bromsa.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det jag tycker är skrämmande har mer med one pedal driving. Åkte med komisens v60 hybriden med one pedal där man inte behövde någonsin röra bromsen. Det jag är rädd för är att förare inte har vanan att stanna med bromsen så kommer det situationer man behöver bromsa ordentlight så ser jag att det blir fler olyckor där folk bara släpper på pedalen helt vid paniksituation och inte faktiskt går på bromsen då 99% av deras körning bromsar de med att släppa pedalen.

Utifrån min körning så ser jag nog hällre att bilarna kör full coasting när man släpper och början på bromsen är ren generering i stället. Från den datan jag sett så är det effektivare att rulla x100 meter på frihjul och sen bromsa med generering (från en då något lägre fart) än att spendera energi på att hålla faren uppe och sen generera ändå. Hjälper också det planerande körandet mer än hålla fart tills man behöver bromsa.

Nåja, inbromsningen börjar redan då man släpper gasen. Och ingen bil som har one-pedal-läge SAKNAR säkerhetssystem som nödbromsar automatiskt. Dessutom, vad det nu är värt: man slipper ju inte essentiella delar av att ta körkort som Risk 1 och 2 bara för att man tar körkort för en automatiskt växlad bil. Hur man reagerar beror mycket på vad man har för reaktioner i ryggraden, så är det. Men vi gör också dumma saker i paniksituationer oavsett det.
Det var länge sedan jag cyklade på en cykel med trampbroms men det gör inte att jag bara klamrar hårt med händerna när jag ska bromsa med en dylik cykel, och vice versa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

...

Enda gången jag ser det som ett litet problem är när det är superhalt ute. Har varit några gånger när man kör i 110-120 och lyfter lite för fort på pedalen så märker man att det kan släppa lite på däcken. Har iofs bara hänt 1 gång förutom när jag forcerade fram det i en kurva för att prova.

Personligen tyckte jag Tesla MY hade alldeles för hård inbromsning, det galna är ju att det inte går att ställa, jag vill gärna fråga Elon varför de tog bort den möjligheten, vad sparar man på det?

Men men en fråga till dig som kör Tesla, hur funkar detta i halka?
Har sett ett urklipp från Tesla MY instruktionsbok (kan iof vara AI genererat) där det uppmärksammas att man kan få sladd vid snabb lyftning av gaspedalen.
Är det inte som att bromsa med ABS och annat som går in?
Om inte, hur skall detta funka i en nödsituation när du måste släppa gasen snabbt och bromsa?
Uppriktigt väldigt nyfiken på detta

Visa signatur

/O

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrWIB:

Personligen tyckte jag Tesla MY hade alldeles för hård inbromsning, det galna är ju att det inte går att ställa, jag vill gärna fråga Elon varför de tog bort den möjligheten, vad sparar man på det?

Men men en fråga till dig som kör Tesla, hur funkar detta i halka?
Har sett ett urklipp från Tesla MY instruktionsbok (kan iof vara AI genererat) där det uppmärksammas att man kan få sladd vid snabb lyftning av gaspedalen.
Är det inte som att bromsa med ABS och annat som går in?
Om inte, hur skall detta funka i en nödsituation när du måste släppa gasen snabbt och bromsa?
Uppriktigt väldigt nyfiken på detta

Släpper du gasen snabbt för stt bromsa funkar det bra, det som överraskar är om man bara släpper gasen abrupt. Därför skulle jag aldrig låna ut Teslan till någon som inte är van att köra Tesla när det är halt ute. Vore bra med en knapp för att stänga av regen av denna anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Gällande diskussionerna om one pedal drive på förra sidan. Skulle inte vilja återgå till en bil utan det längre.

Har kört min tesla nu 4k mil under 2 års tid. Så fort jag sätter mig i en annan bil blir jag förvirrad och märker hur mycket mer man behöver anstränga sig utan detta.

Fullkomligt älskar detta.
Enda gången jag ser det som ett litet problem är när det är superhalt ute. Har varit några gånger när man kör i 110-120 och lyfter lite för fort på pedalen så märker man att det kan släppa lite på däcken. Har iofs bara hänt 1 gång förutom när jag forcerade fram det i en kurva för att prova.

Så du har helt glömt bort att köra bil med en bromspedal?

Förvirrad och ansträngd... Herregud vart är vi påväg?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Släpper du gasen snabbt för stt bromsa funkar det bra, det som överraskar är om man bara släpper gasen abrupt. Därför skulle jag aldrig låna ut Teslan till någon som inte är van att köra Tesla när det är halt ute. Vore bra med en knapp för att stänga av regen av denna anledning.

Men om du måste släppa gasen snabbt för att bromsa, vad är skillnaden då med att bara släppa gasen snabbt, blir inte "sladd effekten" den samma?
Hjulen låser sig(?) väl (om det är halt då) i samma ögonblick du släpper gasen, sen skall du få över foten till bromsen och bromsa med ABS, men då är det väl försent?

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Personligen tyckte jag Tesla MY hade alldeles för hård inbromsning, det galna är ju att det inte går att ställa, jag vill gärna fråga Elon varför de tog bort den möjligheten, vad sparar man på det?

Men men en fråga till dig som kör Tesla, hur funkar detta i halka?
Har sett ett urklipp från Tesla MY instruktionsbok (kan iof vara AI genererat) där det uppmärksammas att man kan få sladd vid snabb lyftning av gaspedalen.
Är det inte som att bromsa med ABS och annat som går in?
Om inte, hur skall detta funka i en nödsituation när du måste släppa gasen snabbt och bromsa?
Uppriktigt väldigt nyfiken på detta

Det är ju en vanesak och jag har enbart haft problemet 1 gång och då kör jag ändå ganska mycket i norrland med riktigt hala vägar. En gång har det hänt ofrivilligt och det var första vintern. Känns som att de uppdaterat funktionen mer och mer när de analyserat hur det fungerar ute i de delar av världen som faktiskt har snö/is.

Sen har jag forcerat fram sladd på det sättet genom att köra fort och släppa upp gasen snabbt.

Skrivet av Dizzö:

Så du har helt glömt bort att köra bil med en bromspedal?

Förvirrad och ansträngd... Herregud vart är vi påväg?

Det var lite lätta överdrifter för komisk effekt. Men bekvämlighetsmässigt är det otroligt nice att köra med one pedal drive.
Men när man sätter sig i en annan bil så tar det några meters körning så fattar man ju hur det går till.
Exakt som om man är van att köra automat och går över till en manuell så tar det några växlingar innan du växlar smidigt igen.

När jag kör dagligen så vill jag ju gärna ha det så bekvämt som möjligt. Särskilt i Stockholms innerstad.
Aldrig igen att jag köper en manuell bil (om det inte skulle vara en hobbybil som körs på bana eller likvärdigt). Aldrig heller en vanlig bensin/diesel.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag kanske inte har rätt inställning på bilen, eller så kanske i-pedal är annorlunda på Kia än på andra bilar, men på Kia så börjar ju bilen motorbromsa så fort jag släpper pedalen till skillnad från en vanlig bil som bara rullar när man släpper gasen. Alltså hinner den gå ner i fart lite innan jag ens hinner trycka in bromsen och det måste ju vara bättre i alla lägen tänker jag, men jag har kanske svårt att sätt mig in i situationen där detta skulle orsaka sladd.

Jag använder fortfarande bromsen i flera lägen. Kanske är det av gammal vana, men det blir ju inte lika ofta som förut. Vill jag säkerställa att bilen står där den står, så är det fortfarande broms som gäller för mig iaf.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Har haft körkort i 28 år nu. Min första bil var en automatare vilket var mer ovanligt på den tiden. Efter det har jag haft flera med manuell låda. Det är inget problem eller ens något man tänker på när man kör, precis som att ha lärt sig cykla, det sitter i ryggmärgen.
Har just nu ovanligt nog 3 bilar och alla med manuell låda (2 av dessa är av sportig biltyp).

Har kört många elbilsmodeller, både provkört och lånat. Gillar många av dem och planerar att ha en elbil och en ICE bil som bruksbilar inom en snar framtid.

Gillar one pedal driving, men vill ha möjligheten att ändra mellan regeneration och fridfull på ett enkelt sätt så som finns på vissa elbilar med paddlar på ratten. Porsche Taycan är en av elbilarna jag gillar bäst, men de i alla fall hade ett lite annorlunda upplägg vad gäller regeln när jag provkörde. Den motorbromsade inte när man släppte gasen utan det krävdes att man börjar trycka på bromspedalen för att den ska börja regenerera. Kanske har de en option för välja hur den ska göra idag.

Ang hur man lär sig att köra bil så upplever jag att det krävdes en högre nivå av förare förr i tiden och det är något som bekräftas av en jag känner via sportvagns klubben och bankörningen, han jobbar som körskolelärare och säger att om man skulle sätta dagens körskole elev i en gammal bakhjulsdriven bil utan hjälpmedel på vinterväglag (tänk Volvo 740 eller liknande) så hade eleven troligen kört i diket i första kurvan..
Det tycker jag är en lite tråkig utveckling. Det är bra att bilarna är säkrare i sig själva idag, men det känns tråkigt att vi människor därmed tillåts vara "dummare"...
Sen kommer det alltid finnas entusiaster som gillar avancerad bilkörning (buskörning) som kan balansera en bil på drift genom en kurva på vinterväglag.

Önskar ha en steg 2 tunad BMW M140ix (2017-2018) och en Tesla Model S Plaid i garaget som bruksbilar. Sneglar också på kommande Audi etron Wagon (etron A6 Avant 2024) Ser himla snygg ut.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]