Power blåser på garanti

Permalänk

Power blåser på garanti

Hej
Jag var inne för ca 3 månader sedan på power och köpte en ipad till min dotter. För ca 3 veckor sedan slutade den att ladda varpå jag gick och lämnade in den. I butiken kollar dom på ipaden och kan konstatera att det inte finns några skador.
De säger att det är ett garantiärende (vilket även står på kvittot
/följesedeln jag fick med). 1 vecka senare får jag ett kostnadsförlag på 5500 för lagning av en böjd ipad från firman som lagar ipaden.
Lång historia kort så vägrar dom ersätta ipaden och påstår att den var i det skiket när dom fick den.

Någon som vet hur går jag till väga?

Har ringt till kundsupporten och de säger att det inte gått rätt till men att det måste lösas i butik.

Kan tillägga att ipaden har skydd bak och fram samt endast använts i hennes säng hemma.

Har inte dom skyldighet att skriva synliga fel när dom skickar ner den till verkstan? För texten dom skrivit så står det inget om en böjd ipad (Självklart eftersom den inte var böjd.)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Stå på dig. Jag hade samma problem en gång med en telefon som vi hade lämnat in men på MM då. Då var det inte lika illa men fick tillbaka den med ett märke på sig. De hade inte skrivit någon om den och de hade några dåliga bilder som märket inte heller syntes på. Efter lite dialog så gick de till slut med på att det måste ha hänt hos verkstaden.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Hej,

Om den endast är 3 månader så har du garanti direkt via Apple.

Du kan kontakta deras kundtjänst eller initiera ett serviceärendet själv direkt via hemsida så slipper du gå via Power:
https://support.apple.com/sv-se

Lycka till!

Permalänk

Tack, får testa apple annars så får man helt enkelt bli en riktigt jobbig jävel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andree12345:

Hej
Jag var inne för ca 3 månader sedan på power och köpte en ipad till min dotter. För ca 3 veckor sedan slutade den att ladda varpå jag gick och lämnade in den. I butiken kollar dom på ipaden och kan konstatera att det inte finns några skador.
De säger att det är ett garantiärende (vilket även står på kvittot
/följesedeln jag fick med). 1 vecka senare får jag ett kostnadsförlag på 5500 för lagning av en böjd ipad från firman som lagar ipaden.
Lång historia kort så vägrar dom ersätta ipaden och påstår att den var i det skiket när dom fick den.

Har inte dom skyldighet att skriva synliga fel när dom skickar ner den till verkstan? För texten dom skrivit så står det inget om en böjd ipad (Självklart eftersom den inte var böjd.)

Helt rätt att dom ska notera skick vid inlämning.
Har dom inte noterat i kvittot du fick vi inlämning att den var böjd vid inlämning så var den inte det.

Nu är det upp till dom att bevisa att den var böjd när du lämnade in den.
Kan dom inte det, så får dom stå för en ny då pappret du fått är beviset du har på vilket skick den lämnades in i.

Jobbade själv med service för några år sedan där kund fick skriva under avtal för servicevillkor och kunden fick kvitto på inlämning med skick mm. nedskrivet.
Hade en kollega missat notera t.ex. spricka i display på en telefon som verkstaden nekade garanti för, då var det bara för firman att bekosta en ny display.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem vid ett garantiärende på elgiganten för ett tag sedan. Lämnade in en laptop som konstaterades vara i perfekt yttre skick av butiken men fick senare höra från verkstaden att den var skadad och nån del saknades vilket inte stämde, iallafall inte då jag lämnade in den.

Blev ett par samtal fram och tillbaka och ett besök i butiken men slutade iallafall med att butiken tog alla kostander då de noterad att den inte var skadad då jag lämnade in den. Stå på dig och hänvisa till att butiken konstaterat att din ipad inte hade några skador så ska det nog lösa sig!

Permalänk

Det här var tydligen en "dold skada" sa dom. Sen vet jag inte riktigt vad det har med att den inte går att ladda att göra.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Andree12345:

Det här var tydligen en "dold skada" sa dom. Sen vet jag inte riktigt vad det har med att den inte går att ladda att göra.

Apple (och därmed alla verkstäder och återförsäljare som hanterar deras prylar) har som policy att alltid neka reklamation om det finns tecken på yttre skador - även om dessa skador inte har någon koppling till det reklamerade felet.

Att denna policy inte står pall för ifrågasättande berör inte Apple, då deras kunder är vana vid att alla problem löses bara man öppnar plånboken och Apples huvudsakliga verksamhet bedrivs i länder som har absevärt mycket sämre konsumentskydd än vad vi har här i Sverige.

Power behöver i detta fall visa att denna skada orsakar felet, annars kommer du med stor säkerhet få rätt om du drar ärendet vidare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jobbade med RMA för några år sedan och det där hade jag nog aldrig sagt att det skulle gå på garanti. Gällande skadan så kan det absolut vara böjen som ger upphov till problemet.
Nu har du inte skrivit vilken exakt modell det är men en snabb sökning visar på att det åtminstone finns modeller där moderkortet för paddan ligger längs med hela långsidan och då kan sprickor ha uppstått i PCBt. Alternativt att någon flexkabel eller anslutning pajjat.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andree12345:

<Uppladdad bildlänk>

Det här var tydligen en "dold skada" sa dom. Sen vet jag inte riktigt vad det har med att den inte går att ladda att göra.

Kretskorten på Apple surfplattor och mobiler sitter alltid på samma sida som bakre kameran och går uppifrån och ned från kameran.
Böjningen är där kretskortet går så säkerligen så är det lödning som gått söder pga. böjningen eller så nuddar nu något på kretskortet metall så det blir kortslutning.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

Dom bör ju kunna bevisa att skadan var där när du lämnade in ,låter som dom gör en fuling.

Permalänk
Skrivet av Whiskey89:

Kretskorten på Apple surfplattor och mobiler sitter alltid på samma sida som bakre kameran och går uppifrån och ned från kameran.
Böjningen är där kretskortet går så säkerligen så är det lödning som gått söder pga. böjningen eller så nuddar nu något på kretskortet metall så det blir kortslutning.

Kan ju påpeka att den var i perfekt synligt skik när den lämnades in. Det satt ju ett skal på som satt som handen i handsken.

Permalänk
Medlem

Stå på dig. Finns inte denna skada dokumenterad från då du lämnade in den så kan du ju enkelt påpeka att denna böj inte fanns vid inlämningstillfället och då hamnar bevisbördan på företaget.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Jobbade med RMA för några år sedan och det där hade jag nog aldrig sagt att det skulle gå på garanti. Gällande skadan så kan det absolut vara böjen som ger upphov till problemet.
Nu har du inte skrivit vilken exakt modell det är men en snabb sökning visar på att det åtminstone finns modeller där moderkortet för paddan ligger längs med hela långsidan och då kan sprickor ha uppstått i PCBt. Alternativt att någon flexkabel eller anslutning pajjat.

Du missar den lilla detaljen att iPaden inte var böjd när den lämnades in. Att den NU är trasig är det ju inga tvivel om, men den där skadan har ju verkstaden ordnat själva i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Du missar den lilla detaljen att iPaden inte var böjd när den lämnades in. Att den NU är trasig är det ju inga tvivel om, men den där skadan har ju verkstaden ordnat själva i så fall.

Ja om det var fallet så är det självklart något butiken tillsammans med verkstad behöver hantera.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Bad om att få bilder från verkstaden på ipaden och nu har dom skickat bilder på en annan ipad. Blå på framsida (som min) men grå baksida. Haha vafan är det som händer. Sen vart jag än ringer boir jag skickad vidare. Konsumenverket, apple, power, allmänna reklamationsnämnden. Har svårt att se att en polisanmälan kommer hjälpa heller

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Andree12345:

Bad om att få bilder från verkstaden på ipaden och nu har dom skickat bilder på en annan ipad. Blå på framsida (som min) men grå baksida. Haha vafan är det som händer. Sen vart jag än ringer boir jag skickad vidare. Konsumenverket, apple, power, allmänna reklamationsnämnden. Har svårt att se att en polisanmälan kommer hjälpa heller <Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Är det du som censurerat namnet på bild #1?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Är det du som censurerat namnet på bild #1?

Nej, tog endast screenshot och laddade upp

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Andree12345:

Nej, tog endast screenshot och laddade upp

Så det är verkstaden som raderat namnet på filen som står ovan för "jpg" i det blå området på screenshotten? Skickade de en screenshot till dig alltså istället för bilden?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Så det är verkstaden som raderat namnet på filen som står ovan för "jpg" i det blå området på screenshotten? Skickade de en screenshot till dig alltså istället för bilden?

Nu hänger jag med, nej hela namnet står ovanför jpg.

Permalänk
Medlem

Har du tagit ett snacka med butiken?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har du tagit ett snacka med butiken?

Flera gånger, han ställer sig helt på tvären, smått uppkäftig. Får känslan av att han verkligen inte vill ha fel i det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andree12345:

Flera gånger, han ställer sig helt på tvären, smått uppkäftig. Får känslan av att han verkligen inte vill ha fel i det här.

Butikschefen?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Butikschefen?

Japp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andree12345:

<Uppladdad bildlänk>

Det här var tydligen en "dold skada" sa dom. Sen vet jag inte riktigt vad det har med att den inte går att ladda att göra.

Skrivet av Andree12345:

Kan ju påpeka att den var i perfekt synligt skik när den lämnades in. Det satt ju ett skal på som satt som handen i handsken.

Böjen är ju väldigt svag, iaf som det ser ut på bilden.
Så kan ändå köpa att man missat det i butik! (speciellt om det varit en okunnig/ouppmärksam anställd, som inte tittat ordetligt)
Och ett skal kan sitta hur bra som helst, även om paddan är lite böjd.
Är det rimligt att den var precis som på bilden när du lämna in den, men dom såg inte det eller notera det inte? Det kan inte jag eller någon här svara på, vi kan bara gå på ditt ord.
Sen kan man ju ställa sig frågan vad dom menar med dold skada också?
Dom räknar säkert att tex vattenskada är en dold skada, där man inte ser det för ens man öppnar enheten. Eller om någon tex kortslutit ladduttaget eller något.
Och här kanske dom ändå kan gå på det i grunden, att det är en "dold skada" dvs inte ett garanti ärende.

MEN oavsett! Står det tydligt på inlämningsblanketten att det inte är några skador, och det inte är något finstilt där det står att det kan ske misstag bla bla bla what ever.
Så hade jag nog stått på mig oavsett.
Men jag antar att det står att "om det inte räknas som garanti ärende, så kommer du få betala XXXXkr för felsökning, samt få ett kostnadsförslag" osv osv. Och det är det du fått nu.
Att få rätt i slutändan dock, det är nog lättare sagt än gjort!
Speciellt att försöka hävda att verkstaden skadat din redan trasiga ipad.
Extra svårt, om verkstaden tom kan bevisa att böjen orsakat laddskadan, med bilder eller liknande.

Har du vettig hemförsäkring med drulle, så borde beloppet sluta på 1500kr i slutändan. Men det är ju en sur summa att betala det med.
Sen lite beroende på hur exakt du är med tiden på 3månader, så har jag för mig det ingår 2 eller 3 månader apple care med nya enheter. Så har du enorm tur, så kanske du är inom det fönstret, och då kostar det ännu mindre, någon hundring bara att få en ny enhet.
Har tiden passerat, men skadan skedde inom fönstret och du kan bevisa det med inlämningskvitto, så kan du säkert hävda det till Apple också. Jag hade ringt dom och kollat läget iaf

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

ARN är rätt väg om inte kommer överens, men finns tidigare fall som gjort sig surt gällande hur det kan tolkas med inlämningskvitton:

https://www.pcforalla.se/article/1718367/netonnet-vagrade-lag...

Det viktiga i detta, trots att Ipaden varit inlämnat på garanti, så gäller reklamationsrätten, förstärkt till köparens fördel nu första 2 åren efter lagändring. Så även om nu Power skulle rejält envisas med att det är skicket som dem fått det av dig, blir då frågan:

Om det inte märkts av servicepersonal som är utbildade och tränade för det, hur är det förväntat att vanlig kund ska märka det ?

Om enligt dem skicket var så från början av inlämning, hur kan bevisa isåfall att är yttre påverkan och inte fabriksdefekt ?

Hur ens neka reklamation genom att inte ens ha bevis för slutsats utan ett påstående som ej stämmer enligt inlämningskvitto ?

Det är exakt därför man noterar skick, och om då dem påstår dolda fel, måste dem isåfall bevisa det ( kamera vid disken ? )

Eftersom:

https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkoplagen/

" Enligt konsumentköplagen ses alla fel som upptäcks de första två åren automatiskt som ursprungliga. Under denna tid räcker det att du kan visa att det finns fel. Du behöver inte kunna bevisa vad felet beror på "

Så även om produkten är defekt, så ska inte DU behöva bevisa att du INTE orsakat felet, det är Power som ska bevisa det.

Och kommer dem med logiken att en Ipad ser inte ut så när helt ny från kartong/fabrik, är bara att påpeka att deras personal själva över disk inte ens kunnat se någon skillnad på det då dem vid inlämning inte märkt av det, eller märkt och tar in ändå ?

Så Ipaden kan lika gärna från fabrik varit defekt, ingen märker det, den används, till slut orsakar defekten kanske problem med laddporten, butik märker inget heller, och det är verkstad nu som påpekar defekten som ska räknas som ursprungligt enligt lag.

Så antigen får Power hålla fast vid att var så från början, men då får bevisa att du orsakat det, vilket dem inte kan.Eller så får dem "få ny info" om att den verkligen var hel, är fraktskada, be om ursäkt, lösa det. Oavsett, du vinner.

Liknande fall istället där om ej kan bevisas skada pga köpare, så är det säljarens ansvar, enligt ARN och Konsumentverket:
https://www.pcforalla.se/article/1700017/netonnet-vagrar-back...

Och som extra guldkant, Apple själva säger att det är "normalt" att Ipads kan vara "lite böjda", och det är pga aluminiumchassit + tillverkningsprocessen. Så det kan lika gärna vara samma i ditt fal, och det är inte din uppgift att utreda med Apple om det alls.
https://www.theverge.com/2018/12/19/18148957/apple-ipad-bend-...

Att flera användare påstår, och Apple bekräfat, att det varit kraftigare böjningar direkt ur kartong, är underlag för din reklamation:
https://www.theverge.com/2018/12/19/18148957/apple-ipad-bend-...

" Apple has confirmed to The Verge that some of its 2018 iPad Pros are shipping with a very slight bend in the aluminum chassis. But according to the company, this is a side effect of the device’s manufacturing process and shouldn’t worsen over time or negatively affect the flagship iPad’s performance in any practical way. Apple does not consider it to be a defect. "

Fortfarande år efteråt, är det ett återkommande problem med böjning, som till slut Apple istället för att åtgärda, säger är "ok":
https://www.macworld.se/article/1584438/apple-ingen-fara-om-i...

Till och med när tagna till domstol, framkommer att Apple känt till felen från tidigare fall med även sina mobiler, så fler drabbade:
https://www.macrumors.com/2018/05/24/apple-knew-about-bendgat...

Så om det böjer sig och det är normalt, och laddporten funkar ej, oavsett om pga böjning eller ej, vilket även där nog verkstad har svårt att bevisa, så kvarstår att om det inte räknas som en defekt enligt Apple, så ska dem/Power åtgärda reparation/ ny åt dig.

Det kan lika gärna varit en ursprunlig lätt böjning som blivit värre med tiden, ingen märker av, men det är åter dem som ska bevisa att DU orsakat böjningen. Hänvisar du att det har hänt tidigare, fortfarande händer, och att Apple anser det är normalt.

Så blir då nästa steg, min rekommendation, be att få titta på Ipaden, ta bild på laddporten, så dem sedan inte kan påstå att smuts/damm mm tagit sig in och gjort att ej lagats, då detta ej frammkommer nog som orsak, så slipper du sedan hantera potentiella efterhandskonstruktioner som gör det svårare, och då kvarstår faktum att laddport ej fungerar, och ska åtgärdas.

Trots inlämnad på garanti, påminn & åberopa din reklamationsrätt (gäller oavsett garanti), och hänvisa till allt ovan som underlag.

För garanti är på deras villkor, men om du kräver att ska tolkas enligt reklamationsrätten, då är hela situationen till din fördel.

Lycka till !

Skrivet av Andree12345:

Hej
Jag var inne för ca 3 månader sedan på power och köpte en ipad till min dotter. För ca 3 veckor sedan slutade den att ladda varpå jag gick och lämnade in den. I butiken kollar dom på ipaden och kan konstatera att det inte finns några skador.
De säger att det är ett garantiärende (vilket även står på kvittot
/följesedeln jag fick med). 1 vecka senare får jag ett kostnadsförlag på 5500 för lagning av en böjd ipad från firman som lagar ipaden.
Lång historia kort så vägrar dom ersätta ipaden och påstår att den var i det skiket när dom fick den.

Någon som vet hur går jag till väga?

Har ringt till kundsupporten och de säger att det inte gått rätt till men att det måste lösas i butik.

Kan tillägga att ipaden har skydd bak och fram samt endast använts i hennes säng hemma.

Har inte dom skyldighet att skriva synliga fel när dom skickar ner den till verkstan? För texten dom skrivit så står det inget om en böjd ipad (Självklart eftersom den inte var böjd.)

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Gunior:

ARN är rätt väg om inte kommer överens, men finns tidigare fall som gjort sig surt gällande hur det kan tolkas med inlämningskvitton:

https://www.pcforalla.se/article/1718367/netonnet-vagrade-lag...

Det viktiga i detta, trots att Ipaden varit inlämnat på garanti, så gäller reklamationsrätten, förstärkt till köparens fördel nu första 2 åren efter lagändring. Så även om nu Power skulle rejält envisas med att det är skicket som dem fått det av dig, blir då frågan:

Om det inte märkts av servicepersonal som är utbildade och tränade för det, hur är det förväntat att vanlig kund ska märka det ?

Om enligt dem skicket var så från början av inlämning, hur kan bevisa isåfall att är yttre påverkan och inte fabriksdefekt ?

Hur ens neka reklamation genom att inte ens ha bevis för slutsats utan ett påstående som ej stämmer enligt inlämningskvitto ?

Det är exakt därför man noterar skick, och om då dem påstår dolda fel, måste dem isåfall bevisa det ( kamera vid disken ? )

Eftersom:

https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkoplagen/

" Enligt konsumentköplagen ses alla fel som upptäcks de första två åren automatiskt som ursprungliga. Under denna tid räcker det att du kan visa att det finns fel. Du behöver inte kunna bevisa vad felet beror på "

Så även om produkten är defekt, så ska inte DU behöva bevisa att du INTE orsakat felet, det är Power som ska bevisa det.

Och kommer dem med logiken att en Ipad ser inte ut så när helt ny från kartong/fabrik, är bara att påpeka att deras personal själva över disk inte ens kunnat se någon skillnad på det då dem vid inlämning inte märkt av det, eller märkt och tar in ändå ?

Så Ipaden kan lika gärna från fabrik varit defekt, ingen märker det, den används, till slut orsakar defekten kanske problem med laddporten, butik märker inget heller, och det är verkstad nu som påpekar defekten som ska räknas som ursprungligt enligt lag.

Så antigen får Power hålla fast vid att var så från början, men då får bevisa att du orsakat det, vilket dem inte kan.Eller så får dem "få ny info" om att den verkligen var hel, är fraktskada, be om ursäkt, lösa det. Oavsett, du vinner.

Liknande fall istället där om ej kan bevisas skada pga köpare, så är det säljarens ansvar, enligt ARN och Konsumentverket:
https://www.pcforalla.se/article/1700017/netonnet-vagrar-back...

Och som extra guldkant, Apple själva säger att det är "normalt" att Ipads kan vara "lite böjda", och det är pga aluminiumchassit + tillverkningsprocessen. Så det kan lika gärna vara samma i ditt fal, och det är inte din uppgift att utreda med Apple om det alls.
https://www.theverge.com/2018/12/19/18148957/apple-ipad-bend-...

Att flera användare påstår, och Apple bekräfat, att det varit kraftigare böjningar direkt ur kartong, är underlag för din reklamation:
https://www.theverge.com/2018/12/19/18148957/apple-ipad-bend-...

" Apple has confirmed to The Verge that some of its 2018 iPad Pros are shipping with a very slight bend in the aluminum chassis. But according to the company, this is a side effect of the device’s manufacturing process and shouldn’t worsen over time or negatively affect the flagship iPad’s performance in any practical way. Apple does not consider it to be a defect. "

Fortfarande år efteråt, är det ett återkommande problem med böjning, som till slut Apple istället för att åtgärda, säger är "ok":
https://www.macworld.se/article/1584438/apple-ingen-fara-om-i...

Till och med när tagna till domstol, framkommer att Apple känt till felen från tidigare fall med även sina mobiler, så fler drabbade:
https://www.macrumors.com/2018/05/24/apple-knew-about-bendgat...

Så om det böjer sig och det är normalt, och laddporten funkar ej, oavsett om pga böjning eller ej, vilket även där nog verkstad har svårt att bevisa, så kvarstår att om det inte räknas som en defekt enligt Apple, så ska dem/Power åtgärda reparation/ ny åt dig.

Det kan lika gärna varit en ursprunlig lätt böjning som blivit värre med tiden, ingen märker av, men det är åter dem som ska bevisa att DU orsakat böjningen. Hänvisar du att det har hänt tidigare, fortfarande händer, och att Apple anser det är normalt.

Så blir då nästa steg, min rekommendation, be att få titta på Ipaden, ta bild på laddporten, så dem sedan inte kan påstå att smuts/damm mm tagit sig in och gjort att ej lagats, då detta ej frammkommer nog som orsak, så slipper du sedan hantera potentiella efterhandskonstruktioner som gör det svårare, och då kvarstår faktum att laddport ej fungerar, och ska åtgärdas.

Trots inlämnad på garanti, påminn & åberopa din reklamationsrätt (gäller oavsett garanti), och hänvisa till allt ovan som underlag.

För garanti är på deras villkor, men om du kräver att ska tolkas enligt reklamationsrätten, då är hela situationen till din fördel.

Lycka till !

Tack, det här är till stor hjälp!!