Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Undrar ifall denna kan klara av att agera HTPC och spela YouTube 1080 och 4K utan att det segar ned totalt som 4:an gör?

".. there is lots of whinging about "no support for VP9 and AV1" but the CPU handles VP9/AV1 at 1080p with ease, and I'm also finding a surprising amount of 4K VP9 streams from YouTube also work (4K30, not 4K60 which is still beyond CPU capabilities)."

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jo det är klart att du får mindre för pengarna idag, men det gäller ju inte bara Raspberry Pi utan även grafikkort (om någon missat det) och i princip allt annat som prissätts i dollar för en global marknad. Inget de som tillverkar Raspberry Pi kan beskyllas för. Tänk att du hade haft din lön i dollar istället så är situationen en annan.

Detta är något vi svenskar måste tänka på hela tiden när vi reflekterar över prissättningen på produkter numera.

Tycker man hör väldigt mkt sådana resonemang. Det är just sådant som driver på inflationen.
Man köper trots att priset gått upp väldigt mkt bara för att det finns en "godtagbar" anledning.
Så länge folk fortsätter med det så kommer priserna fortsätta stiga dramatiskt.

Själv väljer jag aktivt bort sådant som stigit mycket, jag vill inte bidra till inflationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

SD-kort är enligt min erfarenhet värdelöst på RPi i längden. Jag tycker att jag köpt kvalitetskort, men jag har haft 3 som blivit korrupta / gått sönder och jag varit tvungen att installera om. Nu har jag gått över till att bara köra Sata-SSD via USB, men PCI-e är ju riktigt härligt. Då kanske man kan utnyttja hela hastigheten från diskarna också om det kommer en SATA-hatt, annars får man väl köpa någon billiga m2 nvme.

Och dessutom: Mer bättre, för samma peng. Så jävla bra!

Dock så är det en liten negativ trend att RPi:er har blivit mycket dyrare än vad de var i början. Men och andra sidan så har vi fått så mycket mer.

Detta har alltid varit ett problem med många RPi kort och till viss del även andra SoCs också men det finns någon anledningar till detta.
1. Alla kort är inte lika, skulle dock vilja påstå att detta inte direkt är ett problem idag om man inte köper något riktigt bottenskrap däremot kan prestandan skilja sig avsevärt (Class 10 SDHC/SDXC eller bättre är att rekommendera). Notera dock att snabbare är nödvändigtvis inte bättre och kan ställa till med problem när det gäller kompatibilitet och stabilitet.

Några kort jag har använt i flera applikationer
Toshiba/Kioxia Exceria M301 16/32Gb Class 10/UHS-I (microSDHC) - Fungerar fint generellt, skrivhastighet är låg däremot så jag skulle inte rekommendera dessa till något avancerat men fungerar utmärkt för boota system som inte skriver så mycket t.ex Libre/OpenELEC
Transcend Premium 400x 32Gb Class 10/UHS-I (microSDHC) - Inget att anmärka på, piggare än Toshiba-korten så får vanligt bruk fungerar de utmärkt
Sandisk Extreme 32-64Gb UHS-III/A2 (microSDXC) - Bara testat dessa i med RK3399 men de fungerar bra där iaf

2. Kontrollern är mer känslig/buggig och/eller har en dåligt drivrutin
Inte supervanligt men det kan ta ett ganska bra tag innan en drivrutin är stabil, många gånger är det helt enkelt långtidstester som krävs för att hitta fel eller helt enkelt att kanske kontrollern arbetar på en högre frekvens som gör att den blir instabil efter en peroid.
3. Värme, SD-kort tycker inte om värme. Det finns en massa rapporter när folk har haft någon form av SBC i ett litet utrymme där den har gått varm men inte överhettats. Detta var ett ganska vanligt problem när många köpte en liten SBC baserad på Allwinner H2+/H3 för in 3D-skivare och tryckte in den i någon litet utrymme. Även om SoC gick varmt utan att överhettas så tog SD-kortet mer stryck som tillslut blev korrupt eller slutade att fungera helt.
4. Filsystem och konfigurering
Även om flashlayout etc spelar roll så är det sällan detta exponeras utanför kortets egna interface så "flash"-vänliga filsystem spelar i regel inte alltför stor roll i det avseendet. Något som däremot spelar roll är hur man har valt att konfiguera mjukvaran sett till logging etc och hur mycket filsystemet skriver. Jag har ett antal SBCs i bruk som överlevt utan bekymmer, dock har jag haft ett kort (ett 32Gb Sony) som stog helt efter ~6 månader utan någon markant hård användning i diverse olika enheter. Enda man bör tänka på är att använda tmpfs för sådant där filer uppdateras frekvent och att vänta att med att bryta strömmen när man stänger av enheten. SD-kort kan vara långsamma speciellt när man skriver till många filer, det kan ta en ganska bra stund innan allt är klart än vad som kontrollern rapporterar så vänta 1-2 minuter efter att enheten säger att de är klar innan du bryter strömmen.

Nu kan det vara till mängden användare men generellt så verkar detta ha varit ett större problem med RPis än på andra SoCs men det finns så många olika osaker så det är svårt att dra en generell slutsats. Det som däremot kanske inte har hjälpt är att det inte direkt finns någon dokumentation tillgänglig för hårdvaran som gör att väldigt få kan arbeta med drivrutiner, felsökning etc.

Skrivet av Purrfected:

Synd med avsaknad för 2.5GBASE-T =/
Hade hellre tagit det och tagit bort WIFI.

Extra kostnad och eftersom inte SoC stödjer detta hade man antingen få sätta det på USB-bussen (vilket fungerar sådär) eller offra PCIe-platsen. Inte alltför ofta du behöver skyffla 2.5Gbit från en SBC? Detta finns dock oftare på Rockchip-baserade lösningar från t.ex FriendlyELEC

Skrivet av ZerxXxes:

Oh wow, kolla Crypto-benchmarken!
https://www.hackster.io/news/raspberry-pi-5-review-hands-on-w...

Riktigt nice om man vill använda den för VPN!

Beror lite på vad du använder också, IPSec kan dra nytta av det även OpenVPN (till viss del) men du har ingen nytta av det för t.ex Wireguard. Inget nytt i sig, har funnits i flera år tillgängligt på t.ex Rockchip och Allwinner.

Skrivet av DavidtheDoom:

Äntligen PCIe-anslutning på standardmodellen!

Skrivet av medbor:
Skrivet av oooskar:

PCIe 2.0 x1 ger bara 500 MB/s, så det är en rejäl begränsning för NVMe och ungefär samma prestanda som USB 3.0. PCIe är däremot stabilare, ger mindre fördröjning och lägre CPU-behov.
För mig känns det som att PCIe här i första hand kan vara användbart för instickskort, t.ex. nätverkskort, ljudkort, signalbehandling etc.

Spelar inte alltför mycket roll heller med tanke på prestandan av SoC, om vi bortser från syntetiska benchmarks så krävs det rätt mycet prestanda att hantera 500Mbyte/s+ så även om det är mindre problem nu är förr så kommer det förmodligen inte alltför ofta vara I/O till NVME är den begränsade faktorn.

Skrivet av fragande:

Pi4 har bara hårdvaruavkodning upp till 1080p så det är ju rejält utdaterat ja. Att blanda hårdvaru- och mjukvaruavkodning (hw för 1080p och sw för 4k) kan jag tänka mig kan bli problematiskt så att man skippar det stödet kan jag förstå, men att inte uppdatera till stöd för 4K60 H264/H265/VP9 är för mig obegripligt.

Det går ju alltid att inaktivera om man skulle stöta på kompatibilitetsproblem så det argumentet känns väldigt lamt och snarast ursäktande. Om det enbart är en kostnadsbesparingsåtgärd frågar jag mig hur många kronor per enhet det faktiskt blir. Känns mer som corner cutting.

Om du tillverkar några miljoner så blir det skillnad och oftast är är många klipp inte riktigt helt enligt standard vilket gör att man får slå av det ändå.

Skrivet av Daniel75:

Med en usb till ethernet till så kan den nog köras som en energieffektiv PF sense ? Squid cache etc på m.2 enheten.

USB-ethernet fungerar som bäst sådär och det är inget substitut till PCIe samt att pfsense inte har något communitystöd för Armv7 eller AArch64.

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

HA-Dator?

ja, windows 10 och 11 är rätt bra på att flyttas mellan hårdvara utan strul min installation har varit med i blandat amd och intel sedan 10 år tillbaka, från win 7 till 8, 8.1 och sen wind 10 och nu 11!

HA som i Home Assistant. Vi har bara 13 ljuskällor men alla tändes när strömmen kom tillbaka men då hade datorn gått sönder.

Skrivet av Yoshman:

Ställer man den konfigurationen mot Cortex A76 baserade SBC med M.2 stöd ser man väl att det finns use-case för båda.

CPU-mässigt är i5-6600 snabbare, men det handlar inte längre om heltalsfaktorer utan den lär vara ~50 % snabbare i ST (den är faktiskt långsammare än Orange Pi 5 i MT, kommer nog vara lite mer jämt mot RPi5, men ST är nästan alltid viktigare).

Samtidigt ligger Cortex A76 baserade SBC på runt 1-2 W "idle", och även om de kommer "throttla" under hög CPU last är de fortfarande designade så de utan problem kan köras helt utan aktiv kylning (med endast kylfläns tog det ändå RPi5 ett par minuter innan den trottlar, Rockchip 3588 baserade kretsar drar ~30-40 % mindre så de klarar sig rimligen ännu lite längre).

Peak-effekten för ett system med en i5-6600 lär ligga på närmare 100 W, medan RPi5 ligger på 25 W och t.ex. OPi5 ligger på 15 W.

Gissar att GPU-delen nog är bättre i SBC, i alla fall för 3D hos de med SBC med Mali-kretesen då de dels har klart högre bandbredd mot RAM + att de använder "tile-based rendering" som minskar kravet på RAM-bandbredd rätt ordentligt.

Svagheten hos RPi5 är kanske att den bara har 1 Ethernet-port, för nätverksapplikationer finns ju nu SBC med dubbla 2,5 Gbit/s portar från ~2000 kr (det inkluderar allt som behövs för att köra, för <3000 kr kan man få 512 GB M.2 + 256 GB eMMC + Wifi 6 + 16 GB RAM).

Men tycker nog ändå att stora poängen med SBCs är deras I/O-header. Även om det i teorin finns lösningar till "vanliga" PC för att köra t.ex. SPI, I2C eller bara ren GPIO är min erfarenhet av dessa att, förutom att det adderar kostnad till den lösningen, har de lösningar väsentligt sämre latensen och de jag testat har inte varit stabila nog att köra i produktion (vilket definitivt går att göra med de flesta SBC, RPi inkluderat).

En RPi5 har defintivt ett syfte. Jag ser absolut fram emot att köpa en, men inte för Home Assistant. Möjligtvis som mediaspelare och så kan HP:n vara vid skrivbordet som labbdator eller för Windows 10. Tror inte den har stöd för Windows 11. Nu är det hypotetiskt.

Orange Pi 5 såg också intressant ut till jag såg prislappen.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MrRunaway:

HA som i Home Assistant. Vi har bara 13 ljuskällor men alla tändes när strömmen kom tillbaka men då hade datorn gått sönder.

En RPi5 har defintivt ett syfte. Jag ser absolut fram emot att köpa en, men inte för Home Assistant. Möjligtvis som mediaspelare och så kan HP:n vara vid skrivbordet som labbdator eller för Windows 10. Tror inte den har stöd för Windows 11. Nu är det hypotetiskt.

Orange Pi 5 såg också intressant ut till jag såg prislappen.

Fast är priset på Orange Pi 5 Plus inte lågt givet vad motsvarande "vanlig" PC skulle kosta?

Nu använder jag SBC primärt till två saker: som kompakt/effektiv hemma-server samt i applikationer där man behöver den typ av I/O som finns via I/O-headern. För det senare fallet bör man nog i första hand kika på ESP32 och den direkt lysande Raspberry Pi Pico:n, fungerar dessa är de långt billigare, drar långt mindre ström och är i många fall mer tillförlitliga.

Största hindret för att använda en SBC som hemma-server tycker jag har varit just disk-I/O biten. USB fungerar, men det är segare än SATA/nvme.

Använde tidigare NUC som hemma-server, men de har både dragit iväg i pris och även dragit iväg i effekt (framförallt en ljudnivåproblematik). Det lär vara väldigt utmanande att hitta en NUC med 2,5 Gbit/Ethernet, Wifi-6 samt med RAM + disk för mindre än dubbla priset vad det kostar med Orange Pi 5 Plus (och den är två 2,5 Bit/Ethernet om man behöver det, båda på en "snabb" bus med låg latens, d.v.s. inte USB).

NUC/billig PC har naturligtvis ändå use-cases, de kan köra Windows och om det är ett krav så finns inte så många alternativ. Men saknas det kravet har jag svårt att se hur Orange Pi 5 Plus kan vara "dyr". Den är ingen "vanlig" SBC, utan mer lik en kompakt PC i prestanda.

Däremot lär RPi5 bara leva på en enda sak: community support i lite mer nischade saker. För den är egentligen inte speciellt billig för vad man får och den saknar finesser andra SBC har. Få se när mer info dyker upp kring I/O-headern, men även där verkar den vara efter vissa andra SBC i funktion numera.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Största hindret för att använda en SBC som hemma-server tycker jag har varit just disk-I/O biten. USB fungerar, men det är segare än SATA/nvme.

Ett alternativ jag håller ögonen på är kommande Zimablade.
2 S-ATA och en PCI-e till vettigt pris. (Om man bortser från frakt, tull och moms)

https://www.zimaboard.com/blade/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

HA som i Home Assistant. Vi har bara 13 ljuskällor men alla tändes när strömmen kom tillbaka men då hade datorn gått sönder.

aha! kör själv inget sånt "avancerat" system. en google home och en philips hue brygga inkopplad i routern bara. men jag har bara en två och autmatiserar inte mer n vad som finns i home+hue systemet.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Elakekocken:

@landmarks

Enl Tom’s Hardware är dimensionen 85x56mm precis som Raspberry Pi 4.

https://www.tomshardware.com/reviews/raspberry-pi-5

Sorry för segt svar, uppdaterar det direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Tycker man hör väldigt mkt sådana resonemang. Det är just sådant som driver på inflationen.
Man köper trots att priset gått upp väldigt mkt bara för att det finns en "godtagbar" anledning.
Så länge folk fortsätter med det så kommer priserna fortsätta stiga dramatiskt.

Själv väljer jag aktivt bort sådant som stigit mycket, jag vill inte bidra till inflationen.

Visst ligger det något i det du säger, men när så stor del av prisuppgången beror på valutakursen så spelar det inte så stor roll.

Förväntningar på inflationen och den faktiska inflationen hänger klart ihop.

Men vi har inte haft så mycket inflation från 2006 (rasberry pi lanseras) till 2021. Sedan tog inflationen fart, och det är klart att minskad konsumtion/investeringar hjälper till att dämpa inflammationen.

Men när största anledningen till priset på rasberry pi är högre i butik nu än 2006 är valutakursen så tycker jag att det är viktigt att vi är sakliga om det och inte gnäller på fel saker.

Sedan finns det så klart saker vi skulle kunna göra för att stärka vår valutakurs, men svenskar är väldigt räntekänsliga och gnäller högljutt om någon nämner höjd ränta, trots ränteavdrag.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Men vi har inte haft så mycket inflation från 2006 (rasberry pi lanseras) till 2021.

Pi kom väl 2012 om jag inte minns fel. Det var en prototyp som presenterades 2006.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Visst ligger det något i det du säger, men när så stor del av prisuppgången beror på valutakursen så spelar det inte så stor roll.

Förväntningar på inflationen och den faktiska inflationen hänger klart ihop.

Men vi har inte haft så mycket inflation från 2006 (rasberry pi lanseras) till 2021. Sedan tog inflationen fart, och det är klart att minskad konsumtion/investeringar hjälper till att dämpa inflammationen.

Men när största anledningen till priset på rasberry pi är högre i butik nu än 2006 är valutakursen så tycker jag att det är viktigt att vi är sakliga om det och inte gnäller på fel saker.

Sedan finns det så klart saker vi skulle kunna göra för att stärka vår valutakurs, men svenskar är väldigt räntekänsliga och gnäller högljutt om någon nämner höjd ränta, trots ränteavdrag.

För att återgå till grundproblemet, att produkten blivit för dyr, så är det irrelevant vad orsaken är.
Priset är helt enkelt för högt anser jag.
Om du sen vill förklara det med valuta, inflation eller whatever ändrar inte detta faktum. Den är fortfarande för dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Den ser ju inte ut att vara kompatibel med aktiv kylning? Måste man välja mellan m.2 och fläkt så är det rätt trist - antar att de som pushar sin paj också skulle vara intresserade av m.2.

Hoppas jag missförstår

om jag förstår det hela rätt. så kommer den anslutas med en flexibel kabel i pcie porten. vilket gör att det borde komma en (om ej orginal) som sitter under istället.

Här hoppas jag att jag har förstått

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem

Från electrokit idag:
Vi har fått uppdaterade leveranstider och förväntar oss att kunna skicka ditt exemplar 8 november.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Måste man fortfarande köra Os:et på ett sd-kort eller kan man lägga det på en m2-ssd?

Jag har kört mina pi, iaf 4:an med USB kopplad till en SSD.. Fungerar utmärkt.
Har inte använt minneskort på mina på länge.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

”Electrokit Sweden har meddelat om en kommande leverans - förbereds just nu”

Spännande! Jag har bara en sak beställd därifrån 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

”Electrokit Sweden har meddelat om en kommande leverans - förbereds just nu”

Spännande! Jag har bara en sak beställd därifrån 😁

Dom meddelade ju 19 okt att de skulle börja skickas ut den 8 nov så det var väl väntat.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Dom meddelade ju 19 okt att de skulle börja skickas ut den 8 nov så det var väl väntat.

Jo, jag såg det - men det senaste jag hörde från Electrokit var ”slutet av November” (samma leveransdatum som står om man beställer idag) så det var ändå positivt för mig 🙂

Ska bli kul att testa! 😁

Permalänk
Medlem

Sådär ja

Tyvärr hinner jag inte göra så mycket tester ikväll, men planen är att se hur den står sig med lite mer komplicerade uppgifter än vad jag använt tidigare modeller till.

Kommer antagligen testa att Installera Ubuntu 23.10

Permalänk
Medlem

OK, det blev lite kvällspyssel ändå

Började med att installera Raspbian på microsd kort för att se att allting fungerade som det ska.

Gjorde ett försök med Ubuntu 23.10 från en extern usb-ssd men fick hela tiden klagomål på att strömförsörjningen var för svag - det var något fel för jag prövade tom med en 65w laptop usb-c laddare.

Men med Ubuntu 23.10 på microsd kort gick det bra och jag vet ärligt sagt inte om jag behöver snabbare lagring än microsd - Raspberry pi 5 susar fram i fantastisk hastighet ändå

Det är faktiskt som en "riktig" dator (ni förstår vad jag menar )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Men med Ubuntu 23.10 på microsd kort gick det bra och jag vet ärligt sagt inte om jag behöver snabbare lagring än microsd - Raspberry pi 5 susar fram i fantastisk hastighet ändå

Det är faktiskt som en "riktig" dator (ni förstår vad jag menar )

Spännade att läsa. Jag vet att jag försökte mig på Pi4:an och Ubuntu och det började sega ner sig så fort man hade en webbläsare igång. Hur flyter det på på femman i jämförelse?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Spännade att läsa. Jag vet att jag försökte mig på Pi4:an och Ubuntu och det började sega ner sig så fort man hade en webbläsare igång. Hur flyter det på på femman i jämförelse?

Jag har använt Ubuntu på mina Raspberry pi 4, men inte för att jobba/surfa utan för att dela ut (veracrypt) krypterade diskar i mitt hemmanätverk.

Och ja, det är irriterande fördröjningar med alla moment man gör på Raspberry pi 4.

Men på Raspberry pi 5 med Ubuntu på samma microsd kort är det klart snabbare - stor förbättring!

Jämförde nu och konstaterar att det tar ca 10 sekunder att öppna Firefox utan några filkar i Ubuntu på Raspberry pi 4 och ca 3 sekunder med flera flikar öppna på Raspberry pi 5

Det är förövrigt detta microsd kort jag använder:

Tydligen ska även skriv/läs hastigheten för microsd kort ökat på Raspberry pi 5 så det skulle vara intressant att höra vad det "optimala" kortet är idag för 5:an ?

Permalänk
Medlem

Får se om jag har tid & ork att dra igång min i eftermiddag, har lite annat att göra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Det har säkert diskuterats tidigare men jag har insett ett litet problem för mig - Raspberry pi 5 är väldigt kinkig med strömförsörjningen om man har någon slags extern hårddisk ansluten.

Det verkar alltså inte räcka med en kraftfull strömförsörjning utan det måste vara rätt - med andra ord antagligen deras egna:

https://www.electrokit.com/produkt/stromforsorjning-27w-usb-c...

Har testat en mängd olika kraftfulla usb-c laddare nu (flera laptop laddare över 60w) inklusive raspberry pi:s egna strömförsörjning för version 4 utan att det fungerar när en extern hårddisk utan egen strömförsörjning är ansluten.

Gamla stora mekaniska 3.5" hårddiskar med egen strömförsörjning går bra.

Till vänster: mekanisk 2.5" hårddisk, fungerar inte. Mitten: externt chassi för en M2 SSD, fungerar inte. Höger: Extern Samsung SSD - fungerar!

De här fungerade förövrigt med Raspberry pi 4 och en relativt blygsam strömförsörjning.

Permalänk
Medlem

Utmärkande för Pi orginal strömförsörjningar oavsett modell är att de har bra kablar och ger 5,1V, inte bara 5V.
Att Pi4's strömförsörjning inte räcker till Pi5 är känt.
Jag har ett par såna här ligger & skräpar, kommer köra ett sånt och mata på GPIO, 5V (ställbart -+ 10%) 10A.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har någon erfarenhet av bra batteri till en pi? Jag känner mig lite vilse..

Ska kunna driva en pi och en skärm på 10 tum i minst 3-4 timmar, jag bygger i princip en laptop med en pi.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Har någon erfarenhet av bra batteri till en pi? Jag känner mig lite vilse..

Ska kunna driva en pi och en skärm på 10 tum i minst 3-4 timmar, jag bygger i princip en laptop med en pi.

https://uk.pi-supply.com/collections/power-supplies-and-batte...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Att Pi4's strömförsörjning inte räcker till Pi5 är känt.

Jag har 2st nya 27W Pi5 aggregat som antagligen kommer innan helgen så jag kan testa

4:ans strömadapter fungerar på Pi5 så länge man inte ansluter något mer på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

4:ans strömadapter fungerar på Pi5 så länge man inte ansluter något mer på den.

Precis.
"USB boot must be enabled in the boot EEPROM first and forces use of a 5V/5A PSU "

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Testat lite som hastigast med LibreELEC 12 på min Pi 5, jellyfish-300-mbps-4k-uhd-hevc-10bit.mkv spelas upp utan några problem alls trots ett troligen inte alltför snabbt minneskort (kostade strax över 30 spänn för ett 32GB) och ett Pi 4 nätagg.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Insåg sent att jag inte har beställt någon strömadapter (antog det följde med) till pi5an... måste finnas alternativ på temu/aliexpress/amazon? Någon som testat?