AMD fimpar nya speloptimeringar för grafikfamiljerna Polaris och Vega

Permalänk
Melding Plague

AMD fimpar nya speloptimeringar för grafikfamiljerna Polaris och Vega

Bolaget avslutar aktiv drivrutinsutveckling för bland annat Radeon RX 590 och Radeon VII, där dessa endast kommer att få sporadiska säkerhetsuppdateringar samt buggfixar framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

RX 580 och Vega 56 har föreslagits av många youtubers som bra billiga alternativ på begagnatmarknaden. Nvidia stödjer som sagt kort ända bak till Maxwell. Inte för att de hänger med speciellt bra i nyaste spelen ändå.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ah va tråkigt, sitter på Radeon VII. Fungerar fortfarande bra och kan köra det mesta på high/ultra, t ex Cyberpunk 2077. Men sitter på en "låg upplöst" skärm, 1920x1200 så är inte så tungdrivet som 4k skärmar.

Är dock några spel som det hade varit trevligt med nytt kort till, t ex ARK ASA. Så har börjat snegla mot ett 7900 XTX, men priserna tar emot...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Och RADV får nya prestandaförbättringar för Vega i nästa Mesa-version (24.0). Open source ftw.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att detta inte innebär att korten är helt obsolete. Däremot lär vissa nya spel inte prestera jämförbart med Nvidia.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Ah va tråkigt, sitter på Radeon VII. Fungerar fortfarande bra och kan köra det mesta på high/ultra, t ex Cyberpunk 2077. Men sitter på en "låg upplöst" skärm, 1920x1200 så är inte så tungdrivet som 4k skärmar.

Är dock några spel som det hade varit trevligt med nytt kort till, t ex ARK ASA. Så har börjat snegla mot ett 7900 XTX, men priserna tar emot...

Sitter i samma båt. Grymt stabilt kort men nog rycker det smått i köpnerven.

Permalänk
Medlem

Att polaris stryks är acceptabelt med tanke på dess ålder och vad de kostade en gång i tiden. Vega känns för tidigt, fortfarande bra 1080p kort med tillräckligt mycket minne.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Även om Nvidia inte officiellt slutar stödja Maxwell-grafikkort med sina drivers så är det väldigt uppenbart att Nvidia lägger inget fokus på kort som är äldre än två generationer... Min upplevelse är att Nvidia-kort stagnerar i prestanda när de är två generationer gamla, samt att nya spel presterar oproportionerligt sämre än vad de borde göra sett till sin teoretiska prestanda. I slutändan handlar det mer om kommunikation och transparens, varav Nvidia fungerar mer som Apple, där de ofta tänjer på sanningen för att framstå som bättre.

Vad som är trevligt med AMD är att de erbjuder open source. Varav commutien i Linux supporterar och prestandaoptimerar dessa grafikkort långt efter att officiellt stöd försvinner. Detsamma kan inte sägas om nvidia.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Jag har rx580 och rx570, spelar verkligen optimeringar från AMD någon större roll för dessa gamla kort? (Jag har ingen aning alltså och är inte ens säker på att jag kör senaste drivrutinerna - det viktigaste för mig är att de stödjer Windows 10 och 11, vilket mitt Radeon HD 6670 exempelvis inte gör(typ) )

Kan jag plocka några fler fps i Baldurs Gate om jag uppdaterar, eller handlar det mer om buggfixar? Om jag nu inte redan har senaste drivrutinerna alltså.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Tycker nu synd om killen jag sålde mitt RX 570 till för nån vecka sen.

Permalänk
Medlem

Det vore väldigt naivt att tro att Nvidia gör något alls för att optimera äldre serier.
Att korten fortfarande får drivrutiner är att likställa med att dom fortfarande fungerar, inte att dom får någon extra prestanda.
Medan det är bevisat att AMD optimerar sina drivrutiner för äldre serier länge.

På tal om drivrutiner, tänk om vi kunde ladda ned drivrutiner specifikt för serien vi använder och på så vill slippa ladda ned en klump som idag.
Den senaste jag laddade ned ligger på 699MB.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kan tänka mig att detta inte innebär att korten är helt obsolete. Däremot lär vissa nya spel inte prestera jämförbart med Nvidia.

varför skulle dom vara det? Sen när såg man senast att dom ökat prestandan i ett spel för säg ett 1080? Sure allt efter 7XX serien får "nya" drivrutiner vid lansering av nya versioner men det betyder inte det att dom får någon fördel för det. Sen har Nvidia ljugit tidigare on innehållet i deras drivrutiner så skulle i dagsläget inte direkt lita på vad dom skriver i listan på förbättringar för deras drivrutiner.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Bytte själv upp från mitt Radeon VII nu i somras. Och ärligt talat var det nog flera år sen som en drivrutinsuppdatering faktiskt gav ett signifikant prestandalyft, drivarna är ju redan rätt putsade till en så mogen arkitektur. Då har det snarare varit nya spel som behöver patchas. Sen är det ju inte som att Vega helt överges, de säger ju att säkerhetsuppdateringar och buggfixar fortfarande kommer tillhandahållas.

Och precis som @Norrby89 skriver så är det ju inte som att Geforce 1080 blir märkbart bättre heller bara för att det fortfarande får nya drivare regelbundet

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Insåg även en sak nu, Nvidia skryter med att 750 ti fick senaste uppdateringen medans alla kort över 750 ti är kvar på version 474.64

Och då är ett kort som 750 ti mer eller mindre elskrot idag och totalt värdelöst för allt utom att ge en bildsignal till skärmen.

Och ända anledningen till att gtx 750 och 750 TI är med i listan är för att Nvidia lanserat kort i 9xxM serien som är raka rebrands av dom korten.

Gtx 750 TI -> 945M
Gtx 750 -> 940m/mx

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av norrby89:

Insåg även en sak nu, Nvidia skryter med att 750 ti fick senaste uppdateringen medans alla kort över 750 ti är kvar på version 474.64

Och då är ett kort som 750 ti mer eller mindre elskrot idag och totalt värdelöst för allt utom att ge en bildsignal till skärmen.

Och ända anledningen till att gtx 750 och 750 TI är med i listan är för att Nvidia lanserat kort i 9xxM serien som är raka rebrands av dom korten.

Gtx 750 TI -> 945M
Gtx 750 -> 940m/mx

Anledningen att GTX 750 Ti fortfarande stöds är för att kortet, till skillnad från GTX 700-serien i prestandaklassen, baseras på den nyare arkitekturen Maxwell. Stöd för arkitekturen Kepler fimpades sommaren 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Vad som är trevligt med AMD är att de erbjuder open source. Varav commutien i Linux supporterar och prestandaoptimerar dessa grafikkort långt efter att officiellt stöd försvinner. Detsamma kan inte sägas om nvidia.

Finns det benchmarks som visar detta? Dvs, där man testat ett äldre AMD- och nvidia-kort och jämfört dem på Windows och Linux och sett att AMD-korten har ett upplyft i Linux som man inte kan se på nvidia?
Ja och att dessa upplyft skulle vara kopplade till open source från communitiet då givetvis.

Kör man äldre AMD-hårdvara under Linux så är inte min upplevelse att det skulle vara bättre supportat. Om något tvärtom. Med splitten mellan radeon- och amdgpu-drivrutinen har det blivit strul mer än en gång på äldre AMD-kort. Har råkat ut för två kernel-uppdateringar där drivrutinen slutat fungera. Nu kör jag förvisso ännu äldre kort, 290x, men den typen av strul drabbar även nyare kort och APUer från AMD.

Med mitt 1080ti har jag inte haft ett enda drivrutinsrelaterat linuxproblem på snart 7 år. Under den relativt korta tiden jag körde ett gammalt osupportat GTX 670 hade jag inget drivrutinsstrul heller. Givetvis hade jag absolut föredragit en öppen drivrutin från nvidia, men samtidigt tycker jag de får onödigt mycket klagomål.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Ah va tråkigt, sitter på Radeon VII. Fungerar fortfarande bra och kan köra det mesta på high/ultra, t ex Cyberpunk 2077. Men sitter på en "låg upplöst" skärm, 1920x1200 så är inte så tungdrivet som 4k skärmar.

Är dock några spel som det hade varit trevligt med nytt kort till, t ex ARK ASA. Så har börjat snegla mot ett 7900 XTX, men priserna tar emot...

Satt i en liknande sits ganska nyligen faktiskt.
Mitt Vega 64 kändes lite "slitet" och mitt sug efter att spela RDR2 i 4k med hyfsad FPS blev för stort.
Det tog verkligen emot att köpa ett grafikkort för mer än 12000:- men jag resonerar som så att eftersom jag byter grafikkort så sällan så blir det inte så dyrt i långa loppet.
Och nu när jag haft 7900 XTX någon månad så har jag spelat RDR2 ungefär inte alls. Men jag har kört "benchmark" och konstaterat att det ser bättre ut än tidigare och med fler FPS. =D

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Men även om inte windowsdrivaren får mer featue uppdates så kommer linuxdrivarens opensource kod uppdateras och få samma fördelar som nyare och äldre AMD kort.

ännu en liten spik i kistan för windows som spelplattform. inte nog för att göra större skillnad för de flesta. men sitter du med två fury x, eller vega kort så har de flera år kvar att ge nöje och rätt så bra prestanda.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Mitt RX480 hänger med rätt bra i 1080p i spelen jag spelar. Tror jag köpte det 2016 för 1999kr. Tråkiga nu är väl att man behöver punga ut typ tredubbla priset för att få motsvarande modell

Permalänk
Medlem

Det är lite komiskt att AMDs två toppkort i Steam survey är på life support nu då. Borde väl egentligen betyda att dom fungerar rätt bra.

Permalänk
Medlem

Redaeon VII var i referensutförande riktigt läcker. Men Nvidia hade bättre produkter som vanligt. Gav AMD en chans med Vega men räckte att kolla recensionerna för att inse att man skulle gjort 1080Ti köpet tidigare istället.

Trist för de som drabbas men bör finnas en marknad att sälja eller ge bort korten till en linuxare iallafall. Eller ställa i eventuell grafikkortssamling.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det finns en tredje part drivis för polaris korten, så tror inte folk behöver bli panikslagna.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Gillar all ''Whataboutism'' för att rättfärdiga beslutet.
Helt rimligt enligt mig, jag anser att ca 3 generationer är tillräckligt länge att optimera för.

Permalänk
Skrivet av _genki:

Även om Nvidia inte officiellt slutar stödja Maxwell-grafikkort med sina drivers så är det väldigt uppenbart att Nvidia lägger inget fokus på kort som är äldre än två generationer... Min upplevelse är att Nvidia-kort stagnerar i prestanda när de är två generationer gamla, samt att nya spel presterar oproportionerligt sämre än vad de borde göra sett till sin teoretiska prestanda. I slutändan handlar det mer om kommunikation och transparens, varav Nvidia fungerar mer som Apple, där de ofta tänjer på sanningen för att framstå som bättre.

Vad som är trevligt med AMD är att de erbjuder open source. Varav commutien i Linux supporterar och prestandaoptimerar dessa grafikkort långt efter att officiellt stöd försvinner. Detsamma kan inte sägas om nvidia.

Detta vore ett ypperligt tillfälle för SweC att göra dessa "fem år senare" tester som de.brukade göra för flera år sedan. Nu med Pascal för äldre grafikkort t ex Pascal vs Vega ev Polaris också. 2016 och 2017 som denna generation kom ut är redan fler än fem år.

Iallafall i samband med dessa typer av nyheter.

Permalänk
Medlem

Ooops the fine wine turned into vinegar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Gillar all ''Whataboutism'' för att rättfärdiga beslutet.
Helt rimligt enligt mig, jag anser att ca 3 generationer är tillräckligt länge att optimera för.

Beror väl på. På Windows kanske det inte spelar större roll då Microsoft sällan breakar kompabilitet, Linux är en annan femma. Som tur så har du OS folket som hanterar den biten så lär aldrig bli ett problem där.

3 år känns något lite att kräva från en tillverkare. Säkerhetsuppdateringar borde köras bra längre medans uppdateringar kan nog vara 5-6 år tycker jag. Sen att man specifikt inte sitter och optimerar mot kortet så förstår jag. Men nu när tillverkare har grävt sin grav att optimera spel istället för att kräva att speltillverkarna skall göra det så får de stå sitt kast tycker jag.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte så att stödet i drivrutinerna försvinner vilket många verkar tro. Man slutar bara optimera spel för dessa kort, kort som ändå i mångt och mycket är för gamla och trötta för de nya spelen som kommer så det kommer ändå inte märkas.

Här ropas det varg när ingen varg är på väg.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande ett RX580 8GB från MSI men har tittat på att uppgradera.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är ju inte så att stödet i drivrutinerna försvinner vilket många verkar tro. Man slutar bara optimera spel för dessa kort, kort som ändå i mångt och mycket är för gamla och trötta för de nya spelen som kommer så det kommer ändå inte märkas.

Här ropas det varg när ingen varg är på väg.

Hur vet du det? Jag köpte en AMD laptop en gång och råkade ut för exakt detta. Nu var det typ 10 år sedan, men den fick inte en enda drivrutinsuppdatering. Tydligen säljer dom fortfarande CPU med Vega grafik. Skall det bli likadant igen nu då? Är det ok?

Eller tydligen är det väl det, men vi som blivit brända av detta förut har iallafall lärt oss att köpa andra grejer.