Permalänk
Medlem

Få reda på ens fiberleverantör

Hej. Vi fick avbrott häromdagen. Då hörde jag av mig till lev. Loggar in där å ser att jag inte fått några fakturor. Alltså jag har autogiro. Men nej det finns inga utbetalningar till dom. Första fakturan ser jag hos dom men det e 4 år sedan. Jag trodde det var autogiro. Nu vet jag inte nåt. Känns helskumt. Har vi haft gratis fiber i fyra år. Köpte iaf ett nytt abb nu men hur kan man få reda på var mina pengar tagit vägen eller rättare sagt mer troligt; vem har missat att skicka fakturor?

Felstavning
Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem

Imagine att få en stor fet räkning för 4 års tid i fall dom vaknar till

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyjuice:

Hej. Vi fick avbrott häromdagen. Då hörde jag av mig till lev. Loggar in där å ser att jag inte fått några fakturor. Alltså jag har autogiro. Men nej det finns inga utbetalningar till dom. Dom säger att jag inte är kund. Första fakturan ser jag hos dom men det e 4 år sedan. Jag trodde det var autogiro. Nu vet jag inte nåt. Känns helskumt. Har vi haft gratis fiber i fyra år. Köpte iaf ett nytt abb nu men hur kan man få reda på var mina pengar tagit vägen eller rättare sagt mer troligt; vem har missat att skicka fakturor?

Kan du inte logga in i banken och kolla om du nu betalar till någon leverantör?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

om du gör ett hastighetstest på bredbanskollen så står det iaf vem som är leverantör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kan du inte logga in i banken och kolla om du nu betalar till någon leverantör?

Gjort det. Hittar inget.

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritiofsson:

om du gör ett hastighetstest på bredbanskollen så står det iaf vem som är leverantör

Förut stod det alltid icloud nånting. Minns inte riktigt ich i bredbandskollen syns inte dom reumtaten. Bara de senaste jag gjort med nya lev.

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Imagine att få en stor fet räkning för 4 års tid i fall dom vaknar till

Japp det blir 16800kr

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem

Vad får du för DNS under IPconfig?

Permalänk
Medlem

Hus eller lägenhet (hyresrätt / brf)
Bodde du där då du fick fiber indraget?

Kan ju vara så att ni haft något som varit inkluderat en längre period.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyjuice:

Japp det blir 16800kr

Finns det inget avtal så behöver du inte oroa dig.
Finns avtal så är preskriptionstiden 3 år på att kräva betalt för en vara eller tjänst. Sen finns det andra delar i ditt fall, gissningsvis borde priset på tjänsten ändrats över 4 år, vilket då skall delges dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Hus eller lägenhet (hyresrätt / brf)
Bodde du där då du fick fiber indraget?

Kan ju vara så att ni haft något som varit inkluderat en längre period.

Hus. Villa. Minns inte mkt. Men ja vi flyttade in å då ungefär valde vi att låta dom dra in. Måste kolla om det är nåt som kanske ingått.

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Finns det inget avtal så behöver du inte oroa dig.
Finns avtal så är preskriptionstiden 3 år på att kräva betalt för en vara eller tjänst. Sen finns det andra delar i ditt fall, gissningsvis borde priset på tjänsten ändrats över 4 år, vilket då skall delges dig.

Har ett avtal. Har betalat första fakturan men sedan tror jag inte vi betalat nåt mer eftersom jag inte hittar det i banken.

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyjuice:

Hus. Villa. Minns inte mkt. Men ja vi flyttade in å då ungefär valde vi att låta dom dra in. Måste kolla om det är nåt som kanske ingått.

Vem var parten? Det måste ha ingått i antal år. Har sett sådant tidigare.

Ring din nuvarande leverantör och fråga vem som äger fibernätet hos dig

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Ikariwarrior:

Finns det inget avtal så behöver du inte oroa dig.
Finns avtal så är preskriptionstiden 3 år på att kräva betalt för en vara eller tjänst. Sen finns det andra delar i ditt fall, gissningsvis borde priset på tjänsten ändrats över 4 år, vilket då skall delges dig.

Jag har för mig att det är 10år ?
Frugan vart ute för något liknande där ett företag skickade en faktura efter 2-3 år för en tjänst hon fått, men ingen faktura kom…

När vi ifrågasätte det hela vill jag minnas att de hade laga stöd på 10 hela år… google vart min lagbok då förvisso.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har för mig att det är 10år ?
Frugan vart ute för något liknande där ett företag skickade en faktura efter 2-3 år för en tjänst hon fått, men ingen faktura kom…

När vi ifrågasätte det hela vill jag minnas att de hade laga stöd på 10 hela år… google vart min lagbok då förvisso.

Ska kolla med jurist såklart om det går så långt. Annars bara stt betala. Har jag skyldighet kommer jag ju betala.
Men först ska jag lösa det här med vem som stått för lev. Ska ringa nuvarande.

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritiofsson:

om du gör ett hastighetstest på bredbanskollen så står det iaf vem som är leverantör

Hittade en gammal mätning. Står iCloud Private Relay under operatör

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av skyjuice:

Hittade en gammal mätning. Står iCloud Private Relay under operatör

Det där verkar inte vara en operatör alls..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det där verkar inte vara en operatör alls..

Det är en del av iCloud för de som betalar för tjänsten:

Citat:

iCloud Private Relay is designed to protect your privacy by ensuring that when you browse the web in Safari, no single party — not even Apple — can see both who you are and what sites you're visiting.

When Private Relay is enabled, your requests are sent through two separate, secure internet relays.

  • Your IP address is visible to your network provider and to the first relay, which is operated by Apple. Your DNS records are encrypted, so neither party can see the address of the website you’re trying to visit.

  • The second relay, which is operated by a third-party content provider, generates a temporary IP address, decrypts the name of the website you requested, and connects you to the site.

Det kan inte vara så att ni ingår i en samfällighetsförening och att uppkopplingen ingår?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Det är en del av iCloud för de som betalar för tjänsten:

Det kan inte vara så att ni ingår i en samfällighetsförening och att uppkopplingen ingår?

Inget jag hört. Kan ju vara så. Men det låter FÖR smidigt. Internet slutade tvärt fungera i onsdags. Aldrig ett avbrott innan. Jag får inte tag i leverantören som jag köpte 100/100 lina av. Dom svarar inte ens på epost. Väntade i telefonkö men efter två dagar köpte bi ett annat abb. Nu återstår att luska ut detta. Tackar alla snälla för hjälpen.

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Skrivet av skyjuice:

Inget jag hört. Kan ju vara så. Men det låter FÖR smidigt. Internet slutade tvärt fungera i onsdags. Aldrig ett avbrott innan. Jag får inte tag i leverantören som jag köpte 100/100 lina av. Dom svarar inte ens på epost. Väntade i telefonkö men efter två dagar köpte bi ett annat abb. Nu återstår att luska ut detta. Tackar alla snälla för hjälpen.

Kanske glömt koppla ur förra ägarens nät.trots att abonemanget inte lägre existerar.

Har hänt förut.

Fick påminna telia 3 ggr om att koppla om i min förra lägenhet så jag fick mina 100/100 jag betalade för och inte föregående ägares abonemang som körde 10/10...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har för mig att det är 10år ?
Frugan vart ute för något liknande där ett företag skickade en faktura efter 2-3 år för en tjänst hon fått, men ingen faktura kom…

När vi ifrågasätte det hela vill jag minnas att de hade laga stöd på 10 hela år… google vart min lagbok då förvisso.

3 år om du är konsument.
10 år om det gäller företag.
Det regleras i konsumentköpslagen, och närmare i preskriptionslagen, 2 paragrafen, andra stycket.

Preskriptionstid

2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.

[S2]Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev.