Hårdvaruproblem påstås ligga bakom kraschande Sandisk Extreme Pro

Permalänk
Melding Plague

Hårdvaruproblem påstås ligga bakom kraschande Sandisk Extreme Pro

En dataräddningsfirma säger sig ha hittat orsaken bakom de många trasiga Sandisk-SSD:erna som tidigare i år ledde till flera stämningsansökningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hunden skäller, men karavanen går.

WD och SanDisk kommer inte att bry sig så länge intäkterna från försäljningen överstiger förlusterna vid garantierna och skadestånd.

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara källan såvitt jag förstår:
https://futurezone.at/produkte/sandisk-ssd-ausfaelle-western-... (tyska)
https://translate.google.com/translate?js=n&sl=auto&tl=en&u=h... (via google translate)

Framgår lite mer vad de pratar om iaf.,..

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Det tråkiga med lagringsenheter är att det är prylar som folk inte vill lämna in på garanti då den har data på sig, såvida man inte fick en DOA ( dead on arrival) enhet.
*edit*
Fixade stavning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det tråkiga med lagringsenheter är att det är prylar som folk inte vill lämna in på garanti då den har data på sig, såvida man inte fick en DAO (dead on arive) enhet.

Det är väl iofs halva poängen med bitlocker och liknande lösningar?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det tråkiga med lagringsenheter är att det är prylar som folk inte vill lämna in på garanti då den har data på sig, såvida man inte fick en DAO (dead on arive) enhet.

Företag vill inte förlora sina affärshemligheter och privata personer vill inte dela på sina nakna bilder på vilda fester, olagliga korta 5 minuters korta tyska videofilmer... Ja ja det är som vanligt.

Så vi kan anta att antalet anmälda reklamationer är ett bråkdel av de enheter som har gått sönder i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det tråkiga med lagringsenheter är att det är prylar som folk inte vill lämna in på garanti då den har data på sig, såvida man inte fick en DAO (dead on arive) enhet.

Doa 🙂
Dao är ju data access object 😄 och det har nog ingen fått istället för en disk. 😄

Obs inte så seriöst svar från min sida här alltså.. 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det är väl iofs halva poängen med bitlocker och liknande lösningar?

Självklart. Men folk som krypterar sin data har ofta mer värdefull data i sig..
Min poäng är dock att det finns nog många såna hära lagringsenheter som inte lämnas in. Värst var det nog med kring runt år 2002, då alla skulle flytta semesterfilmer och annat mellan varandra som de skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Självklart. Men folk som krypterar sin data har ofta mer värdefull data i sig..
Min poäng är dock att det finns nog många såna hära lagringsenheter som inte lämnas in. Värst var det nog med kring runt år 2002, då alla skulle flytta semesterfilmer och annat mellan varandra som de skrev.

Trodde det var standard att kryptera sin data idag, men kanske bara jag som är van Apple-prylar?

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Trodde det var standard att kryptera sin data idag, men kanske bara jag som är van Apple-prylar?

Kryptering av data är ej standard. Det finns negativa sidor med att ha all data krypterad, t.ex. ha varenda konfigurationsfil krypterad. Kryptering av lagringsmedia går emot att bli vanligare, men om man köper en sådan här ssd så är den default okrypterad.

Apple i sin tur, ja det finns positiva och negativa sidor med allt. På en vanlig pc-laptops kan man ha flera ssd eller byta ut den och man slipper ha en lös enhet med sig för att det inbyggda lagringsutrymmet är så litet. Men jag anser att Apple ligger före när det gäller hur data ska skyddas på en lokal dator som standard.

Permalänk
Medlem

Riktig dynga till diskar är vad det är. Fick en Sandisk Extreme (ej pro) 2TB tillsammans med min kamera - torska en helgs videoklipp pga disken ballade ur när jag skulle föra över till datorn och har varit oanvändbar sedan dess.

Orkar inte ens bemöda mig om ett garantiärende då jag ändå aldrig kommer kunna lita på den ev nya disk jag skulle få .

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Hunden skäller, men karavanen går.

WD och SanDisk kommer inte att bry sig så länge intäkterna från försäljningen överstiger förlusterna vid garantierna och skadestånd.

Hunden kommer sluta skälla och bit dem i arslet istället.
Det de tjänar nu kommer de förlora mångfalt när folk slutar köpa produkterna, det tar många år att tvätta bort en dålig stämpel, hos många håller det i sig livet ut att inte handla X märke.

Permalänk
Medlem

Varför blir det höga temperaturer med hög impedans i artikeln? Någon som kan förklara det för mig?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Detta verkar vara källan såvitt jag förstår:
https://futurezone.at/produkte/sandisk-ssd-ausfaelle-western-... (tyska)
https://translate.google.com/translate?js=n&sl=auto&tl=en&u=h... (via google translate)

Framgår lite mer vad de pratar om iaf.,..

Skrivet av stoffe_83:

Varför blir det höga temperaturer med hög impedans i artikeln? Någon som kan förklara det för mig?

Skulle rekommendera att du kikar på källartikeln, jag fick känslan att det var mycket viskningslek på vägen...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av stoffe_83:

Varför blir det höga temperaturer med hög impedans i artikeln? Någon som kan förklara det för mig?

Impedans är motstånd, kort och gott snackar vi energiförluster i kretsen som manifesterar sig som värme.

Skrivet av evil penguin:

Skulle rekommendera att du kikar på källartikeln, jag fick känslan att det var mycket viskningslek på vägen...

Instämmer, det finns inget som antyder på att "Tillverkaren har [...] valt en typ av lod som är känt för att ofta bilda bubblor och gå sönder.", känns som någon konstig AI-översättning eller viskningslek.

Sedan finns det inte en enda tillverkare som skulle "välja lod som är känt för att gå sönder". Markovkedjor i all ära, tillförlitligheten i elektronikproduktion är nog en av de bästa bland alla branscher i världen, att medvetet välja subpar lod händer inte.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Fan vad jag gillar att man stämmer företaget för bristande kvalitet, mer sådant!
Varför har vi inte samma i Europa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Varför blir det höga temperaturer med hög impedans i artikeln? Någon som kan förklara det för mig?

Håller med Evil Penguin, Swec artikeln stämmer inte helt överrens med källan, i alla fall om du frågar mig. Det är inga direkta fel, men den spekulerar lite längre än vad källan gör.

Källartikeln pekar på att Samsung har använt komponenter som är större än sina footprints på minst ett ställe. Dessutom har de lödfel som kan bero på kasst lod, felaktig temperatur i processen eller fukt. Lödimperfektioner kan ge upphov till höga temperaturer men det kan även göra fogen känslig för temperaturcykling. Höga temperaturer kommer från att den ger högre förluster när ström går igenom lödfogen, antingen resistiva för att arean är mindre och/eller induktiva för att strömbanorna blir längre (komponenten lägger sig högre om det är bubblor under->längre avstånd och är viktigt vid höga hastigheter). Känsligheten för cykling kommer helt enkelt från att den är mindre area så fogen blir svag, i fallet för små footprints hamnar inget lod på sidan av komponenten så den blir extra svag. Jämför att försöka vicka loss något som sitter fast något med lim på undersidan eller med lim + en kloss bredvid den. Cykling är rena döden för elektronik även om den är välgjord.

Det kan vara värt att veta att källartikelns "Manchmal liegt es einfach an der schlechten Qualität des Lötzinns" skulle kunna betyda att lodet är dåligt, inte att för att de valt ett kasst lod utan att leverantören av lod gjort en kass batch eller så har det förvarats fel. Lodpasta skall förvaras kallt tills det är nära att det skall användas.

Den för stora komponenten är väldigt underlig. Det ser ut som en induktor eller resistor, och jag kan bara se två möjliga sätt det hänt. Antingen så har Samsung upptäckt ett problem med effektutveckling och dragit en riktig rövare och bara bytt komponent utan att ändra på PCBt. En jätterisk som lagts på deras kunder. Eller så har de laddat fel komponent i maskinerna och på något sätt inte upptäckt det varken i kontrollmaskiner eller i trackningsystem för sina komponentrullar. Vilket skulle göra det till massiva klantskallar istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sysop:

Trodde det var standard att kryptera sin data idag, men kanske bara jag som är van Apple-prylar?

Ja det är standard på apple. Och på mobilerna.

Men microsoft erbjuder inte det 2023 på deras windows home edition. Det finns inte med som en möjlighet.
Och det är väl det vanligaste OSet hemdatorer skeppas med.

Helkass!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kryptering av data är ej standard. Det finns negativa sidor med att ha all data krypterad, t.ex. ha varenda konfigurationsfil krypterad. Kryptering av lagringsmedia går emot att bli vanligare, men om man köper en sådan här ssd så är den default okrypterad.

Apple i sin tur, ja det finns positiva och negativa sidor med allt. På en vanlig pc-laptops kan man ha flera ssd eller byta ut den och man slipper ha en lös enhet med sig för att det inbyggda lagringsutrymmet är så litet. Men jag anser att Apple ligger före när det gäller hur data ska skyddas på en lokal dator som standard.

Skrivet av Söderbäck:

Ja det är standard på apple. Och på mobilerna.

Men microsoft erbjuder inte det 2023 på deras windows home edition. Det finns inte med som en möjlighet.
Och det är väl det vanligaste OSet hemdatorer skeppas med.

Helkass!

Tack för era svar, men hur är det med Windows Device Encryption? Ska ju finnas på alla versioner enligt Google, men kanske har högt ställda hårdvarukrav..?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sysop:

Tack för era svar, men hur är det med Windows Device Encryption? Ska ju finnas på alla versioner enligt Google, men kanske har högt ställda hårdvarukrav..?

Windows device encryption ja. Jag har dykt lite i det med senaste laptopen från förrförra året. Den hade inte stöd för det här.
Tror det är moderkortstillverkaren som behöver erbjuda det stödet - not sure tho.
Så det gick inte. Så jag har inte testat hur det funkar riktigt.
Kan vara så att det kräver eget lösenord som ska skrivas varje gång.

Jag löste det genom att uppgradera till windows 11 pro istället - så att jag fick igång bitlocker.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Håller med Evil Penguin, Swec artikeln stämmer inte helt överrens med källan, i alla fall om du frågar mig. Det är inga direkta fel, men den spekulerar lite längre än vad källan gör.

Källartikeln pekar på att Samsung...

Visste inte att Samsung gjorde Sandisk eSSD-enheter - trodde att Sandisk och Samsung var starka konkurrenter mot varandra

---

Om det inte finns inbyggd kryptering i win 10/11 home så får man väl tanka ned och installera veracrypt istället, som dessutom inte är beroende av någon TPM-modul av den enkla anledningen skaparna bakom veracrypt helt enkelt inte litar på dessa moduler utan insyn i dessa och eventuellt insmugna bakvägar i dessa - och ja veracrypt finns att ta hem som källkod och kan granskas.

Det är som med FIPS-godkända SED-enheter att det i princip kan läsas ut som att NSA har bakväg in i dessa...

när säkerhetsforskare börja tränga in i sådana enheter så hittas alltid skumma saker som kan tolkas som att man medvetet sänker attackmotståndet på olika sätt, ofta kamouflerad som mer eller mindre illa skriven kod av en mindre skicklig programmerare med en massa 'buggar' i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Håller med Evil Penguin, Swec artikeln stämmer inte helt överrens med källan, i alla fall om du frågar mig. Det är inga direkta fel, men den spekulerar lite längre än vad källan gör.

Källartikeln pekar på att Samsung har använt komponenter som är större än sina footprints på minst ett ställe. Dessutom har de lödfel som kan bero på kasst lod, felaktig temperatur i processen eller fukt. Lödimperfektioner kan ge upphov till höga temperaturer men det kan även göra fogen känslig för temperaturcykling. Höga temperaturer kommer från att den ger högre förluster när ström går igenom lödfogen, antingen resistiva för att arean är mindre och/eller induktiva för att strömbanorna blir längre (komponenten lägger sig högre om det är bubblor under->längre avstånd och är viktigt vid höga hastigheter). Känsligheten för cykling kommer helt enkelt från att den är mindre area så fogen blir svag, i fallet för små footprints hamnar inget lod på sidan av komponenten så den blir extra svag. Jämför att försöka vicka loss något som sitter fast något med lim på undersidan eller med lim + en kloss bredvid den. Cykling är rena döden för elektronik även om den är välgjord.

Det kan vara värt att veta att källartikelns "Manchmal liegt es einfach an der schlechten Qualität des Lötzinns" skulle kunna betyda att lodet är dåligt, inte att för att de valt ett kasst lod utan att leverantören av lod gjort en kass batch eller så har det förvarats fel. Lodpasta skall förvaras kallt tills det är nära att det skall användas.

Den för stora komponenten är väldigt underlig. Det ser ut som en induktor eller resistor, och jag kan bara se två möjliga sätt det hänt. Antingen så har Samsung upptäckt ett problem med effektutveckling och dragit en riktig rövare och bara bytt komponent utan att ändra på PCBt. En jätterisk som lagts på deras kunder. Eller så har de laddat fel komponent i maskinerna och på något sätt inte upptäckt det varken i kontrollmaskiner eller i trackningsystem för sina komponentrullar. Vilket skulle göra det till massiva klantskallar istället.

Ja precis, om ledningsarean blir för lite blir det värmeutveckling om det går höga strömmar. Helt korrekt. Men är det det som menas med hög impedans? Det är helt olika fenomen. Det kan lika väl vara låg impedans, men det kanske ska vara resistans?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.