Subwoofer slutar fungera Harman/Kardon HKTS200SUB

Permalänk

Subwoofer slutar fungera Harman/Kardon HKTS200SUB

Hej, min Harman/Kardon HKTS200SUB subwoofer till hemmabiosystemet har plötsligt efter fem år slutat att fungera. Lampan högst ovanpå tänds som den ska, men i övrigt är den helt tyst. Normalt sätt hörs lite brus när man vrider på level till max, men inget brus hörs. Jag har testat koppla in en annan ljudkälla till både LFE och till R och L. External trigger använder jag inte. Jag öppnade upp den, se bild, men kan inget direkt om elektronik/högtalare så vet inte vad jag ska kolla. Antar att det är två stycken kondensatorer som syns i bild, har fått för mig att sådana kan gå sönder. Har dock inget instrument att kolla med (förutom en mycket enkel multimeter). Allt är fastlimmat med någon vit tjock fog vilket känns försvårande. Vad tror ni - är det bara att köpa en ny eller finns det något jag bör testa först?

Permalänk
Medlem

Om en konding är på väg att gå sönder eller har gått sönder så brukar man se det på toppen av kondingen att den buktar ut.

Detta bör dock tas med en nypa salt då jag inte är expert i elektronik, men det är vad jag har lärt mig.

Permalänk
Medlem

Kondensatorn längst uppe till höger, på det stående kretskortet(under kablarna med skumgummi runt) verkar misstänkt buktig...

Men lite svårt att säkert avgöra på bilden.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Haha va fan, min HKTS200SUB gick precis sönder också. Det är dock drygt 10 år sedan jag köpte den.
Men den beter sig lika dant som din.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Kollat säkringen?
Den blå tantalkondensatorn mitt i bilden är också en typ som ofta blir kortsluten efter några år.

Permalänk

Här är lite fler bilder. Jag tycker inte det ser ut som att kondensatorn buktar ut - men jag har ingen aning. Jag kom att tänka på att ett enkel fel hade kunnat vara säkringen i hörnet där el-matningen kommer in, men upptäckte att min multimeter inte funkar längre så kunde inte kolla den. Dock ser den hel ut. Dessutom tänker jag att om den gått så borde inte lampan lysa.

Permalänk
Skrivet av Ldarax:

Kollat säkringen?
Den blå tantalkondensatorn mitt i bilden är också en typ som ofta blir kortsluten efter några år.

Samma idé med säkringen slog mig precis! Men då skulle väl inte lampan lysa, eller? Jag kanske ska få igång multimetern så jag kan kolla säkert.

Permalänk
Skrivet av Ldarax:

Kollat säkringen?
Den blå tantalkondensatorn mitt i bilden är också en typ som ofta blir kortsluten efter några år.

Angående kondensatorerna, jag antar att jag först måste fixa ett instrument som kan mäta dom, och sen är det väl inte helt lätt att byta ut, särskilt med tanke på allt det där vita limmet över allt. Känner någon till ett ställe i Malmö där man kan lämna in den? Eller kanske inte är värt det? Men känns lite tråkigt att slänga den om det är något litet fel.

Permalänk
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Haha va fan, min HKTS200SUB gick precis sönder också. Det är dock drygt 10 år sedan jag köpte den.
Men den beter sig lika dant som din.

Lagom till black week! Jag som trodde att elektronik höll i evigheter.

Permalänk
Skrivet av Ldarax:

Kollat säkringen?
Den blå tantalkondensatorn mitt i bilden är också en typ som ofta blir kortsluten efter några år.

Lyckades får igång min multimeter. Säkringen är hel (tyvärr). Såvida det inte gömmer sig fler säkringar någonstans...

Permalänk
Medlem

Min chansning är att den har två nätdelar, en lågnivå för kretsar och en lite högre för att driva högtalarna. Jag skulle dubbelkolla spänningarna ut from strömförsörjningskortet, dock hålla fingrarna i styr och undvika att bli zappad.
Iom. att spolar skakar är det inte ovanligt att lödningar kan spricka med tiden (Så små sprickor att de inte syns med blotta ögat) så det kan vara värt att prova smälta om alla lödningar till alla spolar.

Permalänk

Det här ser väl skumt ut, eller??!

Permalänk
Medlem

Nej det ska nog inte vara någon fara.

Ang. att smälta om lödningar så skadar det inte att göra det till kondensatorerna också.

Permalänk
Skrivet av katsuaki93:

Min chansning är att den har två nätdelar, en lågnivå för kretsar och en lite högre för att driva högtalarna. Jag skulle dubbelkolla spänningarna ut from strömförsörjningskortet, dock hålla fingrarna i styr och undvika att bli zappad.
Iom. att spolar skakar är det inte ovanligt att lödningar kan spricka med tiden (Så små sprickor att de inte syns med blotta ögat) så det kan vara värt att prova smälta om alla lödningar till alla spolar.

Intressant. Jag hittade denna YouTube film (https://www.youtube.com/watch?v=-BgDf31t2C8) vid 1:51 och som du ser på screenshot så motsvarar den röda ringen det som jag ringade in i rött i tidigare inlägg. Ser det inte ut som att lödningen har flödat ut på mitt kretskort i förhållande till filmen? Kan det hända?

Permalänk
Skrivet av katsuaki93:

Nej det ska nog inte vara någon fara.

Ang. att smälta om lödningar så skadar det inte att göra det till kondensatorerna också.

Ok, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanRolf:

Det här ser väl skumt ut, eller??!<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

I den nedersta bilden (den du har ringat in lödningarna på) längst upp till vänster ser det ut att vara en kallödning d.v.s. lödningen har inte fäst p.g.a. inte tillräcklig värme vid lödtillfället. Lite svårt att se när man inte har kretskortet framför sig och kan kontrollera själv med förstoringsglas. De du har ringat in kan eventuellt också behöva lödas om men de har inte "flödat ut" som du uttrycker det. De sitter på samma kretsfolie som du ser som det mörkgröna under dem.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

I den nedersta bilden (den du har ringat in lödningarna på) längst upp till vänster ser det ut att vara en kallödning d.v.s. lödningen har inte fäst p.g.a. inte tillräcklig värme vid lödtillfället. Lite svårt att se när man inte har kretskortet framför sig och kan kontrollera själv med förstoringsglas. De du har ringat in kan eventuellt också behöva lödas om men de har inte "flödat ut" som du uttrycker det. De sitter på samma kretsfolie som du ser som det mörkgröna under dem.

<Uppladdad bildlänk>

Ah, jag förstår, så man ska tänka på de mörkgröna linjerna som ledande. I så fall är det ju inget problem. Haha, första gången jag tittar noggrant på ett kretskort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanRolf:

Ah, jag förstår, så man ska tänka på de mörkgröna linjerna som ledande. I så fall är det ju inget problem. Haha, första gången jag tittar noggrant på ett kretskort!

Det beror lite på vilken bild du tittar på, på några av bilderna så är ledarna mörkare än omgivningen och på några som postats så är det tvärt om. De tennade lödningarna sitter ju på ledarbanorna så det ger en indikation om vilka områden som är koppar och leder ström eller ej.