Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Men herregud; att sätta in sin egen tolkning att 90% stannar kvar på företaget = 90% tycker att kollektivavtal är onödigt är nog det dummaste jävla hoppet i logik jag sett på denna sida på flera år. Samtliga som strejkar är fortfarande "kvar på sin tjänst". Hur tänker du där egentligen?

Det var inget personangrepp; Med tanke på att Tesla faktiskt håller på med strejkbryteri och har blivit dömda för att försöka union busta finns det absolut inget som säger att de inte betalar folk för att sprida falska budskap, som ditt ovan. Vilket skulle vara en väldigt bra förklaring på hur någon kan säga att "90% stannar kvar, alltså vill 90% inte ha kollektivavtal" mitt i en brinnande strejk där väldigt många mer än 10% har anslutit sig till strejken.

"Dömda", vad menar du? "Strejkbryteri" är för mig lika omoraliskt som att gå utan reflex.

Permalänk
Medlem

Ooh, quiz time!

Skrivet av Xeonist:

Innebär det att under dom åren som Tesla har förlorat pengar, så ska dom anställda hjälpa till genom att gå ner i lön?

Ja, och det sker ju redan. Ett företag kan ju t.ex. avskeda och erbjuda samma jobb för mindre lön, omplacera, eller komma överens om att flera anställda går ned i arbete och lön för att hindra eller minska avskedningar när det går kasst. Som anställd vill man ju inte direkt att ens arbetsgivare går i konkurs. Spelar ju visserligen mindre roll för Tesla dock, då de varit i en hyperexpansiv fas likt många andra unga företag, då det ofta är ok att förlora pengar under flera år för att maximera företagets tillväxt, men är lika relevant för de som för alla andra företag i framtiden.

Skrivet av Xeonist:

Om det var ditt företag, skulle du vilja bestämma själv över det, eller tycker du att staten ska gå in och kontrollera det?

Staten styr inte facken. Tesla får styra sitt företag som de vill , men de får också acceptera de konsekvenser det innebär när de agerar i regioner med annorlunda kultur än vad de har hemma.

Skrivet av Xeonist:

Anser du samma sak med din privatekonomi?

Lite osäker om du menar att staten eller facken ska kontrollera ens ekonomi, men facken har redan stort inflytande i både hur mycket som kommer in och hur mycket av den jag behöver använda till olika saker, och staten "kontrollerar" redan åtminstone en stor del av min inkomst, så svaret är i vilket fall att det gör de redan.

Skrivet av Xeonist:

Är det verkligen det dom kämpar för?

Ja, facken agerar motvikt till den "David mot Goliat"-liknande konflikt en anställd annars kan finna sig i. Företag har på samma sätt anslutit till arbetgivarorganisationer för att inte finna sig i motsvarande situation mot facken.

Skrivet av Xeonist:

För jag menar, dom har ju isf. ett öppet mål med t.ex. Foodora, stora delar av restaurang-branschen, bygg-branschen, osv. osv.
I verkligheten är det väl så att man precis som i vilken racket-verksamhet som helst (engelskans version av racket) betalar för en slags beskyddar verksamhet.
Jag menar, titta på facken idag, dom, och dom som dom "skyddar" (sina betalande medlemmar) lever som kungar, att prata om utnyttjande är ju bara löjligt.
Om facket verkligen ville skydda arbetstagarna, i ovan nämnda verksamheter (Foodora m.fl.) så skulle man ju kunna göra det.
Men det vill man ju inte, jag skulle tippa på att 90% av alla Foodora-kunder är fackanslutna höginkomsttagare i Unionen m.fl i innerstäderna, som bor i bostäder byggda mha. byggnadsarbetare här under mer eller mindre slavliknande förhållanden.

Facken har ju en uppenbar orsak att ogilla "gigverksamhet", kortare och mer otrygga gigjobb som ett sätt för företag att gå runt deras inflytande, hindra de som "jobbar" att gå ihop för att kunna börja ställa krav, samt kunna pressa ner löner genom att enkelt kunna bli av med de som inte bara accepterar de sämsta möjliga villkoren i brist på allternativ.

Detsamma gäller ju lustigt nog även för de du nämner som utnyttjas till den grad att du själv anser det är "slavliknande förhållanden". Byggnadsarbetare har ju liksom också sitt fack, tror inte direkt deras medlemmar glatt beställer mat via foodora och glatt smaskar på hela arbetsdagen samtidigt som de glor på när andra slavar på, utförandes arbete de själva kunnat göra, för kunder som en annan arbetsgivare kunnat roffa åt sig pga. att de kan erbjuda bättre pris trots att de även gör större vinst.

Skrivet av joakim99:

Hur får du den meningen till att innebära att medlemmarna lever som kungar? Jag tolkar definitivt meningen som att de är de som skyddar medlemmarna som lever som kungar. Hur tolkar du meningen om du tar bort det som står inom parantes?

Om uttrycket följer ett textstycke som handlar om facket, så borde meningen varit "dom som skyddar lever som kungar" om det åsyftar facket i sig. "Dom som dom skyddar" med ett extra dom åsyftar ju istället de som facket skyddar, dvs. medlemmarna, och preciseringen i parentesen indikerar också detta.

Skrivet av improwise:

Sett till att du fick mer än märket så antar jag att du är extra eftertraktad av arbetsgivaren, skulle det ändras om bestämde dig för att lämna facket imorgon och leda till sämre lön då?

Jag har för min del har både själv förhandlat till mig en "lönekorrektion" om 20% (första lönerevisionen på första jobbet, antagligen det mötet det är lättast att få en så stor ökning), vilket ledde till att både mina två närmsta kollegor också fick en rejäl ökning, samt fått motsvarande tillbaka i mindre skala, ~6% mot ett märke ~2% när en av mina 2 kollegor uppenbarligen pressade på några år senare (han bytte jobb något år senare). Normalt sätt får de anställda +-50% från märket.

Vi var 3 som började ungefär samtidigt med samma arbetsuppgifter, 2 fackligt anslutna i olika fack, på ett företag med ~100 anställda där alla anställda omfattas av kollektivavtal.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Såg några här som försökte spela ner Musks roll i företaget och därmed beslutet att inte skriva på ett kollektivavtal.

https://www.di.se/nyheter/ordern-fran-elon-musk-tesla-far-int...

"Läget i konflikten mellan Tesla och IF Metall är bottenfruset. Företagets svenska gren får inte skriva på något avtal, enligt medlaren Kurt Eriksson. Samtidigt dras fler och fler företag in i blockaden för varje dag. "

Tyvärr paywall - Så det är Musk vs. Svenska modellen. En man mot en nation?

Musk själv har förmodligen ingen aning om hur svensk arbetsmarknad och kollektivavtalen fungerar.
Utan tror nog att det är som i USA där GM, Mack, Stelantis och Ford nyligen storstrejkat.

Dock var han ödmjuk i Berlin förra veckan då han höjde lönerna och delar ut bonus i December.
Han känner förmodligen trycket från IG Metall och vill inte riskera produktionen.
Senast i vintras beklagade han sig hur dålig produktionen var, så kul att de plötsligt får bonus...

Nu har vi ingen Tesla-fabrik i Sverige, får se om han dansar ändå.

Permalänk
Medlem

Det här är lite av en existentiell kris för facken. Om de backar så kommer många företag följa i Teslas fotspår.
Musk kommer ju inte heller backa, om det bara begränsar sig till Sverige.
Kommer staten avgöra tro?

Det blir spännande att se var det här slutar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Lever vi i en diktatur är min fråga? Där man ska tvinga företag och folk till något de egentligen inte vill.
tycker det här är ett stort skämt och ett hot mot hela samhället, det som pågår nu med tesla.
De som jobbar på tesla är till största delen nöjda med sina avtal och har bättre än vad de kommer få med kollektivavtal.
Bara punkten att facken ska fixa lönerna och det vet vi ju hur bra de är på det, fackpampen får betalt av företaget och skriver ner kraven och accepterar lägre höjningar.

Mig veterligen är det ett under att folk fortfarande betalar in till facken. Många människor hade fått sig en stor löneökning av att bara gå ur facket.

Du borde läsa på vad en diktatur är innan du uttalar dig nästa gång. Att folk går ihop och kämpar för en gemensam sak är så långt ifrån en diktatur man kan komma. Företag är närmare diktatur i struktur än vad fack är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

uttrycket följer ett textstycke som handlar om facket, så borde meningen varit "dom som skyddar lever som kungar" om det åsyftar facket i sig. "Dom som dom skyddar" med ett extra dom åsyftar ju istället de som facket skyddar, dvs. medlemmarna, och preciseringen i parentesen indikerar också detta.

Jag vet inte hur jag läste men läser jag om meningen så känns det helt klart som att jag kommenterade fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det här är lite av en existentiell kris för facken. Om de backar så kommer många företag följa i Teslas fotspår.
Musk kommer ju inte heller backa, om det bara begränsar sig till Sverige.
Kommer staten avgöra tro?

Det blir spännande att se var det här slutar.

Staten borde rimligtvis inte lägga sig i alls vad som händer på den privata marknaden så länge inte det inte begås brott mot några lagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det här är lite av en existentiell kris för facken. Om de backar så kommer många företag följa i Teslas fotspår.
Musk kommer ju inte heller backa, om det bara begränsar sig till Sverige.
Kommer staten avgöra tro?

Det blir spännande att se var det här slutar.

Strejken i Sverige är bara en föraning om vad som komma skall i Tyskland: DI: Tesla-anställda i Tyskland flockas till facket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det här är lite av en existentiell kris för facken. Om de backar så kommer många företag följa i Teslas fotspår.
Musk kommer ju inte heller backa, om det bara begränsar sig till Sverige.
Kommer staten avgöra tro?

Det blir spännande att se var det här slutar.

Lyckas man inte få folk gå med facket även när man slår på stora trumman, erbjuder gratis medlemsskap osv. så har man problem, samtidigt är det omöjigt att att nu backa. Tror det är många på IF Metall som bakom stängda dörrar börjar fundera på Plan B. Tesla Sverige är förmodligen likt många amerikanska bolag toppstyrt från USA och har förmodligen liten egen handlingsfrihet.

Extra besvärligt blir det när företag som har kollektivavtal nu dras in i allt mer vidgående sympatiåtgärder, vilka ska betala för deras ökade kostnader och uteblivna intäkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Strejken i Sverige är bara en föraning om vad som komma skall i Tyskland: DI: Tesla-anställda i Tyskland flockas till facket.

"om de anställda kräver det" Ig metall verkar köra en slags tysk modell där de vill ha en majoritet av arbetstagare innan de startar igång en strejk. I Sverige räcker 10%

Jag tror den här strejken har nog aldrig delat tyckare så mycket den gör nu. Känts som att sympati för tidigare strejker har varit betydligt större än nuvarande.
Jag tycker fortfarande att IF metall har gjort bort sig och tagit vatten över huvudet. Men vi får se vem som går vinnande ut. Tesla verkar klara sig ganska bra hittills.. Slog i november rekord med flest levererade bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Strejken i Sverige är bara en föraning om vad som komma skall i Tyskland: DI: Tesla-anställda i Tyskland flockas till facket.

”Arbetarna själva måste kräva ett kollektivavtal. Men om de vill ha det så står vi redo att förhandla om ett avtal.”

Precis som det ska vara - låt de anställda själva avgöra hur dom vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag vet inte hur jag läste men läser jag om meningen så känns det helt klart som att jag kommenterade fel.

Det känns som en väldigt konstig sak ni fokuserar på.

Min poäng var, att om man ser facken även i ett historiskt perspektiv, så om idag rådande arbetsförhållanden hade gällt för 150 år sedan, så hade ju facken direkt spelat ut sin egen roll, dom hade inte behövts, dom har så att säga redan åstadkommit det dom sa sig vilja åstadkomma.

Så hade facket för 150år sedan tittat på sig själva idag så hade dom varit sina egna fiender.

Det är problemet med nästan alla organisationer, föreningar och partier. Löser man problemet man sa sig vilja lösa, så måste man skapa/hitta nya problem, annars blir man ju själv arbetslös.

Jag är inte på något sätt principiellt motståndare till facket, men om man inte förstår att facket kan göra skada, då har det blivit en slags fundamentalism som definitivt är skadlig.

Permalänk
Medlem

Väl skrivet.

Skrivet av Xeonist:

Det är problemet med nästan alla organisationer, föreningar och partier. Löser man problemet man sa sig vilja lösa, så måste man skapa/hitta nya problem, annars blir man ju själv arbetslös.

Så är det tveklöst, även om jag tror att det är mer djupt rotade drivkrafter än att bara bli arbetslös utan att det snarare handlar om "reason for being". Då slåss man till slut mot väderkvarnar om det krävs bara för att ha någon/något att slåss mot. Har man då dessutom gott om resurser att kriga med kan det bli rätt jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Så är det tveklöst, även om jag tror att det är mer djupt rotade drivkrafter än att bara bli arbetslös utan att det snarare handlar om "reason for being". Då slåss man till slut mot väderkvarnar om det krävs bara för att ha någon/något att slåss mot. Har man då dessutom gott om resurser att kriga med kan det bli rätt jobbigt.

Har ni någonsin varit på en arbetsplats? Ifall ni inte tycker att det finns någonting kvar att slåss för.

Facken har definitivt sina brister, men i mina ögon så är den största bristen att de strider alltför lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Har ni någonsin varit på en arbetsplats? Ifall ni inte tycker att det finns någonting kvar att slåss för.

Facken har definitivt sina brister, men i mina ögon så är den största bristen att de strider alltför lite.

Jag gissar att många aldrig varit ute på golvet som tycker fack är dåliga.

Men de som är emot kollektivavtal, vad har ni för förmåner som man INTE kan få med ett kollektivavtal?

Anledningen till att "DU" har fått mer lön är ju för att företagetspott inte har fördelats jämnt/till alla. Bara för ett företag har kollektivavtal så behöver man inte följa minimum lön.

Nästan alla i Stockholm har 38k+ som elektriker, fullbetalda
Avtalet säger väl 28.5k eller något dylikt.

Ett företag får ju inte mindre att spendera på löner bara för att de har ett kollektivavtal...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ett företag får ju inte mindre att spendera på löner bara för att de har ett kollektivavtal...

I princip kan de väl få det? Det är inte gratis för ett företag att vara med i en arbetsgivarorganisation och man kanske inte erbjuder tjänstepension etc. Detta är pengar som teoretiskt skulle kunna spenderas på löner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

I princip kan de väl få det? Det är inte gratis för ett företag att vara med i en arbetsgivarorganisation och man kanske inte erbjuder tjänstepension etc. Detta är pengar som teoretiskt skulle kunna spenderas på löner.

Precis som arbetare kan välja att inte vara med i facket kan företaget välja att inte vara med i arbetsgivarorganisationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

I princip kan de väl få det? Det är inte gratis för ett företag att vara med i en arbetsgivarorganisation och man kanske inte erbjuder tjänstepension etc. Detta är pengar som teoretiskt skulle kunna spenderas på löner.

Kan ju signa kollektivavtal utan att vara med i en arbetsgivarorganisation?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Ok, då har vi lärt oss att du tycker hälften av sveriges företag är oseriösa och i förlängningen arbetar de flesta i sverige åt en massa oseriösa aretsgivare.

De flesta företagen som inte är kollektivanslutna är oseriösa ja, om de är så seriösa och bra, varför vägra en "botten nivå"? Sen kan "nisch" branscher som tidigare inte riktigt haft möjlighet till kollektivavtal eller ännu inte passar in någonstans såklart inte lastas, ännu. Vi har nog mer lärt oss att någon är bitter och av okänd anledning har problem med att arbetare organiserar sig för goda villkor, god arbetsmiljö, billiga och helt OK försäkringar m.m.

Vad är det för fel att organisera sig och göra det lätt för de som vill när svenskt näringsliv får finnas utan att någon höjer ett ögonbryn?

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan ju signa kollektivavtal utan att vara med i en arbetsgivarorganisation?

Ja, det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Har ni någonsin varit på en arbetsplats? Ifall ni inte tycker att det finns någonting kvar att slåss för.

Facken har definitivt sina brister, men i mina ögon så är den största bristen att de strider alltför lite.

Nu glömde du nog att läsa vad jag skrev innan du svarade, det var en generell betraktelse att olika former av organisationer tenderar att överleva sig själva och att det efter ett tag lätt blir allt mer fokus på just att överleva. Då blir det också lätt att man glömmer bort varför man en gång blev till och för vem/vilka. Det kan lika väl vara ett företag som ett fackförbund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Du borde läsa på vad en diktatur är innan du uttalar dig nästa gång. Att folk går ihop och kämpar för en gemensam sak är så långt ifrån en diktatur man kan komma. Företag är närmare diktatur i struktur än vad fack är.

Det finns inget företag som tvingar dig jobba för dom, passar inte avtalen som erbjuds är det bara ta något annat. Men detta är något värre, när arbetarna är nöjda och som jag förstår det, de flesta har bättre avtal idag än med kollektivavtal. Så tycker jag det är ett jävla sätt att göra, tycker det liknar diktatur, då i en demokrati lyssnar man på majoriteten av folket, i detta fall arbetarna.

Riktigt härligt i detta fall att tesla inte låter sig köras över av slapptaskarna i metall med flera.

Permalänk
Medlem

Om en eller två personer säger att de behandlas illa eller blir bestraffade av olika slag på ett företag så är det inte mer än rätt att vara misstänksam på om dessa talar sanning. Men när det kommer otroligt många uppgifter från anställda inom ett bolag, så som det gjort över hela världen hos Tesla, så förstår vem som helst med en fungerande hjärna att något inte står rätt till på företaget. Och när dessutom företaget i fråga går ut och vägrar kollektivavtal för att de "minsann har bättre villkor än ett kollektivavtal nånsin kan ge" och att de anställda skyddas gott nog från dåliga förutsättningar så blir det ju bara löjligt.

Och det här med att vissa är emot för att DE har kunnat förhandla bättre löner och förmåner än om det fanns kollektivavtal, det är inte för ER som kollektivavtal finns och et säger allt om er att ni är av åsikten att den som inte är utåtriktad och bra förhandlare ska ha sämre förutsättningar på arbetsmarkanden med mindre lön och sämre försäkring m.m

Man ska inte behöva förhandla om bättre lön, en fungerande försäkring, ett skydd mot oegentligheter från företagets sida. Det ska alla ha sin fulla rätt till, hur fan kan någon vara emot det? Amerikaniserad syn på företagande och ren pengastyrning i allt som en gång var svenskt och rättvist genomsyrar samhället i vårt land. Urholkande av det allra mest svenska vi haft, vårt skyddsnät för alla från misär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Nu gick det ju aldrig så långt på grund av facket, vilket var det första jag skrev... Och också min poäng...

Lite som att lyssna på hyresgästföreningen och tro på att hyreshöjningen minsann varit 12% utan dem och inte fantastiska 10% - du tror inte de har ett intresse att låta det verka som de var starka och "löste det" för sina medlemmar?

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

De flesta företagen som inte är kollektivanslutna är oseriösa ja, om de är så seriösa och bra, varför vägra en "botten nivå"?

Vad är det för kvalificerat trams? Menar du allvarligt att ca 50% av Sveriges alla bolag är oseriösa? Klart den stora andelen ej kollektivanslutna företag är seriösa, precis som kollektivanslutna... Däremot är det många, både företag och anställda, som faktiskt inte vill kollektivansluta sig pga av minskad flexibilitet, avgifter och tvingande pensionslösningar som nämnts tidigare i tråden.

Jag vill som anställd på ett extremt seriöst bolag med ca 1000 anställda tex INTE ha ett kollektivavtal, för då skulle jag troligen tvingas in i Unionens usla pensionsavtal.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Lite som att lyssna på hyresgästföreningen och tro på att hyreshöjningen minsann varit 12% utan dem och inte fantastiska 10% - du tror inte de har ett intresse att låta det verka som de var starka och "löste det" för sina medlemmar?

Och du som inte är lika lättlurad som oss andra, vad tror du då? Att hyrorna hade varit lägre utan hyresgästföreningen? Att de godhjärtade hyresvärdarna hade höjt hyran mindre om de inte hade behövt förhandla med en grinig hyresgästförening?

Det är tråkigt när generösa arbetsgivare inte kan ge löneförhöjningar till sin personal för att det snåla facket sätter stopp, och de snälla hyresvärdarna förhindras från att sänka hyran för att de totalitära hyresgästföreningarna av ren ondska kräver höjda hyror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Du kan ha rätt i att du är bra på att förhandla men det är då det enda, jag misstänker dock att du snarare försöker lura dig själv mer än oss andra för att försvara ditt eget agg mot facket.

Vi pratar inte om mig här det är du som spelar duktig..

Vet inte varför du svamlar så mycket i dina svar och trycker på ordet duktig hela tiden?,det där med ”att försöka lura dej själv” är bara otydligt ordbajseri. Så tar vi det igen: Facken har spelat ut sin roll sedan sent 60-tal och är nu endast ett maktverktyg för deras hussar såssarna.Arbetslagen är väldigt stark i Sverige varav fack är överflödiga. Förhandlingar med arbetsgivare sköts med fördel av den ansatte själv.Som du ser har jag rätt.

Förövrigt tror jag du är fackligt anställd,ingen skulle försvara facken så hårt om den inte var avlönad av densamme.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Vet inte varför du svamlar så mycket i dina svar och trycker på ordet duktig hela tiden?,det där med ”att försöka lura dej själv” är bara otydligt ordbajseri. Så tar vi det igen: Facken har spelat ut sin roll sedan sent 60-tal och är nu endast ett maktverktyg för deras hussar såssarna.Arbetslagen är väldigt stark i Sverige varav fack är överflödiga. Förhandlingar med arbetsgivare sköts med fördel av den ansatte själv.Som du ser har jag rätt.

Förövrigt tror jag du är fackligt anställd,ingen skulle försvara facken så hårt om den inte var avlönad av densamme.

Antingen är du ett troll eller bara en rätt oskön människa rent generellt. Eftersom du redan har svaret på allt får du gärna lämna diskussionen - Jag är nyfiken på båda sidor av diskussionen. Både de som tycker som jag, men även de som inte håller med om att facket eller kollektivavtal är bra. Det går att skriva på ett respektfullt sätt och vara öppen för att se andra sidor av myntet oavsett om man inte håller med.

Tror få är intresserade av att diskutera med någon som tror sig vet allt och bara sysslar med att trycka ner andra. Flashback (killgissar) passar bättre en Sweclockers för denna argumentationsstil.

Permalänk

Musk drar ur pluggen och lämnar Sverige svårare än så är det inte. Angående det här med facket så klarade jag mig igenom hela arbetslivet utan en enda dag som medlem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nalle-Puh:

Musk drar ur pluggen och lämnar Sverige svårare än så är det inte. Angående det här med facket så klarade jag mig igenom hela arbetslivet utan en enda dag som medlem.

Du klarade det ja, men alla de som inte har pondus att tala för sig själva och begära högre lön än vad ett kollektivavtal skulle givit? Eller samma personer om de hamnat på ett av alla företag som drivs av ohederliga sociopater och chefen bestämmer sig för att sänka deras lön, tvinga dem att ta max en vecka semester i sträck och bara de veckor på året som chefen bestämmer? Eller där chefen vägrar ge dem arbetskläder som krävs för att de ska kunna utföra sitt arbete?

Facklig verksamhet och kollektivavtal gör att även den som inte är framfusig och självsäker blir rättvist behandlad och OM någon hamnar på ett företag som styrs av känslokalla och mentalt outvecklade män som Musk så finns facket där för att den anställde faktiskt har de rättigheter som normala människor tycker borde vara en självklarhet. Det finns gott om exempel på svenska företag där de anställda behandlats som slitvaror för att ägarna ska kunna tjäna optimalt med pengar. Det är enkelt att leta upp bevis för det både i artiklar och anmälningar. Bara en kapitaldrivande blind chef-wannabe skulle förneka det.