Att plugga till spelutvecklare/film skapare.

Permalänk

Att plugga till spelutvecklare/film skapare.

Jag går in på studera.nu eller antagning.se och söker "spel" eller "spelutvecklare" i sökfältet och får upp en låång lista på utbildningar, som heter olika saker men också väldigt lika i rubriken samtidigt. Jag känner att jag försökt göra min research för att förstå vad varje utbildning kan leda till för arbetsområden, trots detta känns det ärligt lite oklart. Jag har lyssnat på från "ide till pixel" podden där jag lärde mig att att det igentligen inte spelar super stor roll vad man studerar till bara det är relevant till branschen för då kan man byta inriktning, ta kurser för specifika områden osv när man väl kommer ut i arbetslivet.

För att ge ett exempel på vad jag menar så har uppsalas universtitet 3 st utbildningar inom speldesign som är väldigt lika i titel skulle jag säga men olika inriktningar, "Kandidat i speldesign och grafik", Kandidat i speldesign och projektledning, "kandidat i speldesign och programmering". Nu är detta bara ett exempel, jag ska inte nödvändigtvis söka speldesign, jag menar hur ska jag veta vad som passar mig bäst?

Jag vill skapa digitalt, jag vill vara en del av att skapa film, spel och grafik i allmänhet. Få utlopp för min kreativa sida i nått jag faktiskt har ett intresse för.

Jag har inte matte 3, så programmerings kurser verkar vara ute ur bilden om jag förstår det rätt, så som software engineer och dyligt.

Sen finns det ju yrkeshögskolor också, jag är bara lite vilse av alla alternativ som finns tillgänliga, har aldrig varit duktig på att sålla ut när det finns så många vägar att gå.

Därför vänder jag mig hit och tänkte kolla om någon kan skina lite ljus på ämnet, kanske nån som utbildar sig nu, eller är färdig och arbetar i spelindustrin redan?

Hur gick ni tillväga när ni låste in er på en specifik utbildning, borde jag söka upp en studievägledare, är det ens värt att fråga dem om hjälp?

PS: Jag kommer att söka flera utbildningar såklart, däremot ska man rangordna dem i antagnings listan så jag vill endå veta vad jag ska prioritera.

/Eric

Permalänk
Medlem

Varför inte ringa en av de skolor du kan tänka dig att gå, och be om hjälp där att finna vilken kurs som passar dig bäst? De brukar vara ganska hjälpsamma. Det finns även folkhögskolor som erbjuder diverse speldesignerkurser där du samtidigt kan läsa upp matematiken om det är ett av hindren för dig att komma in på universiteten.

Permalänk

Min livserfarenhet är. De som pluggar till något "tråkigt ämne" kan komma till ett jobb med lite mer lugn och ro
De som pluggar emot mångas "drömjobb" kommer få konkurrera emot folk som ägnar hela sitt liv på att bli bra på detta, samma slöhet som i det andra jobbet och man får det tufft. Fotograf, reporter, spelprogrammerare, fotbollsspelare är några bra exempel.
Så ha detta i baktanke att ni som utbildar er till spelutvecklare lär få arbeta mer än 40h/vecka.

Det finns sedan hur många YH och högskoleutbildningar som helst, det handlar mycket om rätt utbildning för rätt person och sedan är det talang som gäller. Där utveckling inom spelutveckling har gått emot att man delar upp jobb, men sedan finns det folk som skapar populära mobilspel helt själv.

Permalänk
Medlem

Det behövs ingen utbildning för att börja skapa. Spelutveckling är otroligt brett. Mitt tips, om du inte har bråttom, är att utforska det på egen hand tillsammans med andra på hobbynivå, för att bättre förstå vilken del i processen du är intresserad av.

Du är välkommen till svenska spelutvecklingsällskapets Discordserver, så kan du bolla med såväl nybörjare som erfarna proffs.

https://discord.com/invite/G7HUZ8wf

Om det är 3D grafik du vill skapa så har du en riktigt bra humble bundle där du kommer lära dig Blender.

https://www.humblebundle.com/software/learn-to-create-game-ar...

Jag började lära mig spelutveckling i unity, inkl c# och blender, med hjälp av onlinekurser likt ovan, I början av 2022. Sedan nyår har jag ett eget företag där jag skapar 3D props och miljöer på kvällar och helger till mindre indie-spelstudios, och hjälper till att importera/konfigurera dessa i kundens unity-projekt. I övrigt jobbar jag heltid som ingenjör. Jag har haft ambitionen att lägga minst 1h per dag och något mer på helgen.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.