Har inte suttit seriöst i Windows sedan XP, virusprogram osv?

Permalänk
Medlem

Har inte suttit seriöst i Windows sedan XP, virusprogram osv?

Så har blivit med gamingdator, vad ska man egentligen ha för skydd numera?

Har inga problem med att betala en slant (några hundringar) för något vettigt program om så behövs. Ska som sagt enbart ha datorn till gaming just nu.

Har kikat runt lite men oavsett vart jag läser på vida webben så rekommenderas det givetvis massor med olika program...

Permalänk
Medlem

Om du inte laddar ner massa konstiga saker på nätet så räcker windows defender gott och väl, så inget man behöver ladda ner och köpa!

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Så har blivit med gamingdator, vad ska man egentligen ha för skydd numera?

Har inga problem med att betala en slant (några hundringar) för något vettigt program om så behövs. Ska som sagt enbart ha datorn till gaming just nu.

Har kikat runt lite men oavsett vart jag läser på vida webben så rekommenderas det givetvis massor med olika program...

Microsoft Defender (inbyggda i Windows) räcker gott och väl för en "vanlig" användare

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Som andra skriver Microsoft Defender, men också en adblocker! Räcker susen så länge som man inte gör något superknas

Permalänk
Medlem

Idag så är windows defender lika bra som de bästa betalprogrammen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Idag så är windows defender lika bra som de bästa betalprogrammen

Om man ska gå blint efter AV-Comparatives tester, så nej, inte lika bra, men nära.

Om man vet vad som är ajabaja gällande filer och webbsidor, så duger Microsoft Defender gött och väl. Men om man är en sådan som klickar på allt möjligt utan att tänka sig för (med andra ord, en klumpeduns), så är det andra antivirus-program som gäller (läs tydligt och väl, @Eclipse, antivirus-program, inte virusprogram).

Gå till av-comparatives.org, @Eclipse, och se vilka antivirus-program som har fått bäst utmärkelse (3 stjärnor). Välj sen ett som du känner dig mest nöjd med och använd det. Men om du vet exakt vad du gör och inte är en klumpeduns, kör med Windows Defender.

Men om du däremot endast kommer att spela sånt som är verifierade enligt Steams Proton, så kan jag varmt rekommendera någon Linux-distribution (till exempel Linux Mint Cinnamon). Då slipper du antivirus-program, drivrutiner (mer än till grafikkortet, vilket oftast följer med i systemet) och annan skit som Windows kräver. Plus, du bevarar din integritet med Linux, vilket är mycket viktigt (nästintill livsviktigt) nu för tiden

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.