Dreamhack: ”Vi jämför inte Jönköping och Stockholm”

Permalänk
Melding Plague

Dreamhack: ”Vi jämför inte Jönköping och Stockholm”

Att Dreamhack Winter flyttar till Stockholm har rört upp känslor i forumet. Shahin Zarrabi, chef för festivaler på ESL Faceit Group, svarar på våra frågor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Hur ser framtiden ut för Dreamhack i Jönköping?"

Svaret på den tycker jag var vagt. Tolkar det som att de överväger att inte ha det där i framtiden.

LAN står bara för 20% av besökarna, men det är det viktigaste för mig. Behöver hitta ett mer renodlat LAN i söder imo. Nån som har tips?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

"Hur ser framtiden ut för Dreamhack i Jönköping?"

Svaret på den tycker jag var vagt. Tolkar det som att de överväger att inte ha det där i framtiden.

LAN står bara för 20% av besökarna, men det är det viktigaste för mig. Behöver hitta ett mer renodlat LAN i söder imo. Nån som har tips?

Japp, undvikandet av den frågan går att tolkas som att Summer 2024 är sista i Jönköping.

Permalänk
Medlem

Money talks?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Money talks?

Vetitusan om det blir mer pengar i Stockholm. Vill man ha mer hederlig gammal lan-känsla så rekommenderar jag Sveriges äldsta lan. Birdie i Uppsala.

Permalänk

Nej bättre att vara hemma. Datorer och kringutrustning kommer försvinna. Stockholm är helt laglöst dessvärre

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Money talks, som vanligt. Allt ska centraliseras till Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Vetitusan om det blir mer pengar i Stockholm. Vill man ha mer hederlig gammal lan-känsla så rekommenderar jag Sveriges äldsta lan. Birdie i Uppsala.

Troligen lär det gå bättre i Stockholm. DH är inte ett lan nå mer, det är en mässa.

Mässor går bättre i stora städer pga mer besökare och att företagen vill vara där det är mer personer.

Platser för BYOC lär minska och minska tills det är helt borta om några år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

"Stockholm en attraktiv stad dels till följd av den starka spelutvecklarkultur"

Då kan man lika gärna dra till Skövde med tanke på allt gött de har spottat ur sig där!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Hade de bara kallat det för DH-Spring eller DH-Höst hade jag hållit med om att det är en expansion, men nu är det ju en rak ersättare…

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad finns det för fördelar att köra Dreamhack i Stockholm jämfört med Jönköping? I pressmeddelande nämnde ni närheten till Stockholms olika spelföretag, men i övrigt?

Vi jämför inte Jönköping och Stockholm, utan ser Stockholm som ett led i vår expansion som de senaste åren tagit oss till bland annat San Diego, Melbourne och Tokyo. Nu är det dags att ta expansionen hem till Sverige, och ur det perspektivet är Stockholm en attraktiv stad dels till följd av den starka spelutvecklarkultur som finns här, men också för att det är en internationell hubb för våra aktiveringar på festivalen, däribland esporten, vår Creator Hub, och för våra partners i vår expo.

Jag slutade läsa intervjun här.
Snubben låter som en politiker när han undviker att ge ett rakt svar på en enkel fråga och spottar istället corpo-slang.

Detta handlar bara om pengar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Sen när är Dreamhack exklusiv till Jönköping? Dreamhack har ju gått i Stockholm förr eller har jag gått på Mandela effekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Sen när är Dreamhack exklusiv till Jönköping? Dreamhack har ju gått i Stockholm förr eller har jag gått på Mandela effekten.

Startade i Malung, sen Borlänge och sedermera Jönköping sedan 2001.
Så nog förknippas det med Jönköping.

Permalänk
Moderator
Moderator

Med tanke på att Dreamhack numera helt ägs av den statliga saudiarabiska investeringsfonden är det väl föga förvånande att det är andra aspekter än nostalgiska som får företräde.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ok. Inget svar än om DH summer 2025 kommer vara i jönköping eller ej. Hur länge skall vi behöva vänta på svar?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Sen när är Dreamhack exklusiv till Jönköping? Dreamhack har ju gått i Stockholm förr eller har jag gått på Mandela effekten.

Ingen har väl sagt att det exklusivt hört till Jönköping, och detta kan inte jämföras med att enskilda extra-LAN har varit på andra platser. Detta är ett slut på en era och en tradition.

Skrivet av Nikodemous:

Ok. Inget svar än om DH summer 2025 kommer vara i jönköping eller ej. Hur länge skall vi behöva vänta på svar?

Du behöver inte vänta, läs mellan raderna bara.

Permalänk
Medlem

Problemet med Stockholm är att det ligger helt off samt att det är fullt med stockholmare där. Jönköping var perfekt. Påminner om när de flyttade Hultsfredsfestivalen. Hoppas att det blir fiasko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

Problemet med Stockholm är att det ligger helt off samt att det är fullt med stockholmare där. Jönköping var perfekt. Påminner om när de flyttade Hultsfredsfestivalen. Hoppas att det blir fiasko.

Citat en äldre gubbe från västerbottens inland jag jobbade med en gång i tiden, på frågan varför han aldrig varit i Stockholm: "Det ligger så lång bort, mitt i ingenstans, varför ska jag åka dit?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

Problemet med Stockholm är att det ligger helt off samt att det är fullt med stockholmare där. Jönköping var perfekt. Påminner om när de flyttade Hultsfredsfestivalen. Hoppas att det blir fiasko.

Det värsta med Stockholm är alla inflyttade lantisar som flockas hit. 40% är dom jäklarna.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Knappast förvånad över denna utveckling.

En gång i tiden tog sig folk till LAN på grund av många olika anledningar men numera när det är bredband via fiber hemma, streaming och annat något som de flesta tycker duger. Man kan jämföra med att betydligt färre människor t.ex. går på bio numera. Kvar blir då entusiasterna (han säger att det är cirka 20%) men om man då flyttar själva eventet till Stockholm finns risken att dom också börjar falla bort eller väljer att åka till annat event.

Dreamhack är för stort för sitt eget bästa numera, dom borde minska ner på evenemanget och rikta in sig på det som är viktigt eftersom saker har ändrats så mycket med tiden, men när PENGAR är det som främst styr så är det andra mörka krafter som ska bestämma och då vill dom såklart gynnar en viss specifik grupp (investerare osv).

Birdie i Uppsala kanske kommer bli det nya eventet bland entusiasterna ?

Permalänk
Medlem

Det här med parkerings platser. Vi åkte buss till Borlänge 99/00 hoppade på lite norr om Halmstad, bussen hade startat från någonstans i Skåne. På den tiden var det 19" tjock skärm a 50kg,varför skulle inte det funka?

Vet inte om chauffören deltog på lanet men det måste ju finnas busschaufförer som vill Lana?

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

Problemet med Stockholm är att det ligger helt off samt att det är fullt med stockholmare där. Jönköping var perfekt. Påminner om när de flyttade Hultsfredsfestivalen. Hoppas att det blir fiasko.

Ja man ska ju inte önska andra illa som det heter men jag hoppas att det misslyckas. Sorgligt att något som många håller kärt ska smutsas ner av oljepengar.

Skrivet av DennisOlof:

Knappast förvånad över denna utveckling.

En gång i tiden tog sig folk till LAN på grund av många olika anledningar men numera när det är bredband via fiber hemma, streaming och annat något som de flesta tycker duger. Man kan jämföra med att betydligt färre människor t.ex. går på bio numera. Kvar blir då entusiasterna (han säger att det är cirka 20%) men om man då flyttar själva eventet till Stockholm finns risken att dom också börjar falla bort eller väljer att åka till annat event.

Dreamhack är för stort för sitt eget bästa numera, dom borde minska ner på evenemanget och rikta in sig på det som är viktigt eftersom saker har ändrats så mycket med tiden, men när PENGAR är det som främst styr så är det andra mörka krafter som ska bestämma och då vill dom såklart gynnar en viss specifik grupp (investerare osv).

Birdie i Uppsala kanske kommer bli det nya eventet bland entusiasterna ?

Uppsala ligger ju ännu mer åt skogen för alla som bor i södra Sverige.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Knappast en överraskning. DH blir mer och mer corporate för varje event som går. Snart finns det inget LAN kvar alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

"Stockholm en attraktiv stad dels till följd av den starka spelutvecklarkultur"

Då kan man lika gärna dra till Skövde med tanke på allt gött de har spottat ur sig där!

Instämmer, och då med viss bias som DSU student! Men just spelutveckling har ju blivit en del av Skövde stads identitet, då utbildningen i spelutveckling är ett av de äldsta av sitt slag, inte bara i Sverige, men hela europa. Tror det är bara Tyskland som började tidigare med ett dedikerat spelutvecklingsprogram.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Det är bara att bojkotta. Det har gått från gräsrötter till saudiskt moneygrab. Låt det dö ut och minns de gamla goda tiderna med värme istället.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du behöver inte vänta, läs mellan raderna bara.

Inte så säker. Det kan ju vara så att de avvaktar för att se resultatet från stockholm innan de bestämmer hur de skall göra med DHS. Däremot så är detta öppet mål för konkurrerande verksamhet att etablera sig i jönköping nu när dreamhack drar vidare.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Stockholmsmässan är nästan dubbelt så stor som Elmia och det är mycket lättare för resten av Sverige och ta sig till.. Jönköping är ett logistiskt helvete att ta sig till

Älvsjö station ligger 5min promenad från mässan och många tåg söder ifrån stannar i älvsjö.

Om man skulle flyttat mässan är det de mest logiska valet

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

"Stockholm en attraktiv stad dels till följd av den starka spelutvecklarkultur"

Då kan man lika gärna dra till Skövde med tanke på allt gött de har spottat ur sig där!

Det där var ju dock inte direkt det enda argumentet, och på övriga punkter har jag svårt att se att Skövde vore ett lika lockande val?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Toppen att ni gjorde en intervju om detta SweC! Jag tolkar hans svar angående parkeringsplatser som att man skall släpa sin utrustning på lokaltrafiken.
Det här en positiv grej för alla barn och ungdomar i Stockholm som bara kan tänka sig att lägga en dag eller två på Dreamhack och redan har sitt SL-kort. Grattis till er.
För mig och min son som investerat i husvagn och byggt DH-hyllor så är det däremot sorgligt. I 10 år har det varit vår grej att umgås och ha trevligt, bo på campingen och koppla av. På sommaren skall sonen sommarjobba men jag hoppas han kan få ledigt. Annars försvinner ytterligare en trevlig sak i livet. 😥

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Stockholmsmässan är nästan dubbelt så stor som Elmia och det är mycket lättare för resten av Sverige och ta sig till.. Jönköping är ett logistiskt helvete att ta sig till

Älvsjö station ligger 5min promenad från mässan och många tåg söder ifrån stannar i älvsjö.

Om man skulle flyttat mässan är det de mest logiska valet

Och var ska alla parkera, det har du inte tänkt på ?