Playstation-konton avstängda utan förklaring

Permalänk
Melding Plague

Playstation-konton avstängda utan förklaring

Under natten till tisdagen började rapporter spridas om plötsligt avstängda Playstation-konton. Under dagen har en del konton lika oförklarligt återställts.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det finns säkert en klausul för detta i Sonys användaravtal.

- Vi kan utan förklaring stänga av ert konto om vi (insert random orsak).

Vi kan utan förklaring återställa ert konto om vi (insert random orsak).

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det finns säkert en klausul för detta i Sonys användaravtal.

- Vi kan utan förklaring stänga av ert konto om vi (insert random orsak).

Vi kan utan förklaring återställa ert konto om vi (insert random orsak).

Självklart kan dom det men det är knappast något dom vill

Permalänk
Medlem

Antar att de blivit kapade och någon gjort något dumt, sen bannade av denna anledning?

Skulle vara rimlig förklaring iaf

Permalänk
Medlem

Tror jag fick en mail att jag skulle betala playstation plus annars skulle dom stänga av kontot kan vara det

Permalänk
Medlem

Låter som en bra support det där...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Sony är de bästa i det här fallet, är inte som microsoft. De kommer skicka förklaringar snart

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Blir bara mer och mer av detta med tiden, samtidigt som det blir mindre och mindre saker man faktiskt äger. Hoppas alla drabbade börjar byta tillbaka till spel på skivor och offline-konton.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Jag blev tvungen att kolla till mitt konto. Har inte spelat sedan 2016 och senaste Playstation jag hade var 3an. Men som tur är så var kontot kvar som alltid. Vore lite trist att förlora det. Tråkigt att bli av med alla trofeer och spel som finns digitalt.

Permalänk
Medlem

Sonys nya sätt att minska på skärmtiden. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Tror jag fick en mail att jag skulle betala playstation plus annars skulle dom stänga av kontot kan vara det

Det här har du nog fått om bakfoten. Konton stängs inte ner för att man slutar prenumerera på PS Plus.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kan de kanske testat en AI som skulle sköta kontrollen av konton? Som de sedan inte lärt up ordentligt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

"De flesta säger också att de när de försöker logga in får de ett meddelande om att kontot är ”permanent avstängt” för brott mot användaravtalet."

Kanske användare som bara har, uh.. hade, material från Discovery. ;D

Skivor är en alltmer fantastisk uppfinning ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Antar att de blivit kapade och någon gjort något dumt, sen bannade av denna anledning?

Skulle vara rimlig förklaring iaf

Skrivet av Swedman18:

Tror jag fick en mail att jag skulle betala playstation plus annars skulle dom stänga av kontot kan vara det

Skrivet av nu1mlock:

Det här har du nog fått om bakfoten. Konton stängs inte ner för att man slutar prenumerera på PS Plus.

Där är 3 inlägg som kombinerat garanterat förklarar åtminstone en hel del av fallen.

Folk som inte har 2FA och dessutom tror att alla utskick alltid är från där de verkar vara det. Under förutsättning att man tycker det verkar rätt rimligt att Megacorporation AB utpressar och knappt kan stava till klad hest korrekt samtidigt som de antstänger sog för att pressa in så många random legal eagle-uttryck som möjligt, och på ett sätt som inte ens sådana utryckt sig sen 1960.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Där är 3 inlägg som kombinerat garanterat förklarar åtminstone en hel del av fallen.

Folk som inte har 2FA och dessutom tror att alla utskick alltid är från där de verkar vara det. Under förutsättning att man tycker det verkar rätt rimligt att Megacorporation AB utpressar och knappt kan stava till klad hest korrekt samtidigt som de antstänger sog för att pressa in så många random legal eagle-uttryck som möjligt, och på ett sätt som inte ens sådana utryckt sig sen 1960.

Problemet är delvis att det inte längre skulle förvåna om Sony började ta betalt. Se bara hur de släcker ner sin filmtjänst och tar med sig filmerna som alla har betalat för i graven, eller hur en hel drös andra platformar går mot prenumerationsavgifter.

Typo
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Problemet är delvis att det inte längre skulle förvåna om Sony började ta betalt. Se bara hur de släcker ner sin filmtjänst och tar med sig filmerna som alla har betalat för i graven, eller hur en hel drös andra platformar går mot prenumerationsavgifter.

Fast ilmerna från Sonys filmtjänst och bolag (detta var något som hände för ett bra tag sen nu) är fortfarande kvar att strömma för dem som köpt filmer tror jag? Det som tas bort nu är ju köpta dokumentärer, samtliga från ett specifikt externt bolag. (Discovery) Varför och om det är något som hade kunnat lösas mellan Sony och det bolaget vet jag inget om. Men klart är att någon inte böjt sig i förhandlingarna, om det ens var några.

Tror hursomhelst inte folk som går på sådana bluffar resonerar ens riktigt så långt innan de klickar på länken och lämnar över sina uppgifter. Mer som att någon slags post-FOMO slår till i reptilhjärnan.

För det blir ju liksom precis samma sak som med "Bäste herr. Telia har inte fått din senaste erforderliga inbetalning för perioden. Du löper STOR risk att omedelbart förvanska ditt personliga telefonnummer om du inte betalar snarast!"

Logga in via nån länkförkortare under.

Men ja. Prenumerationer och hyrköp har jag aldrig litat på. Och betalar bara därefter.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint