Twitch stänger ner i Sydkorea

Permalänk
Medlem

Twitch stänger ner i Sydkorea

Läste att Twitch stänger ner i Sydkorea pga orimligt höga nätverkskostnader i landet;
https://blog.twitch.tv/en/2023/12/05/an-update-on-twitch-in-k...

Men det jag inte förstår är varför Twitch behöver ha någon form av hårdvara eller nätverksuppkoppling i landet?
Om en användare streamar så är det ju på den personens nätverksuppkoppling som trafiken går genom. Kan inte Twitch bara ha sin hårdvara i ett land nära som Japan tex, och slippa betala något till Sydkoreanska staten? Och då bara routa vidare trafiken dit istället.

Jag har svårt att förstå problemet och missar uppenbarligen något, kan någon förklara?

Permalänk
Medlem

I alla länder så tar ISP kostnad för att du ska få överföra din trafik. Oftast är den väldigt låg. I Sydkorea är kostnaden 10x. Varje användare som tittar på Twitch i Sverige kanske kostar 2kr i bandbredd medan i sydkorea kostar 20kr. Påhittade siffror.
Det blir då väldigt dyrt om man kanske inte tjänar mer den summan. De har flaggat i flera år att de gått back och sänkt från 1080P till 720P för den anledningen.
ISP i sydkorea sambarbetar för att hålla priserna uppe istället för som här att konkurrera och hålla nere tex.

Det är så jag förstått det som. Jag kan ha fel också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

I alla länder så tar ISP kostnad för att du ska få överföra din trafik. Oftast är den väldigt låg. I Sydkorea är kostnaden 10x. Varje användare som tittar på Twitch i Sverige kanske kostar 2kr i bandbredd medan i sydkorea kostar 20kr. Påhittade siffror.
Det blir då väldigt dyrt om man kanske inte tjänar mer den summan. De har flaggat i flera år att de gått back och sänkt från 1080P till 720P för den anledningen.
ISP i sydkorea sambarbetar för att hålla priserna uppe istället för som här att konkurrera och hålla nere tex.

Det är så jag förstått det som. Jag kan ha fel också.

Jo precis, läste det du skrev också. Men vad jag inte förstår är varför Twitch måste betala för nätverket i Sydkorea, varför kan de inte ha sina servrar i ett närliggande land som Japan?

Och vad är det Twitch ens måste hosta i Sydkorea för att fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Jo precis, läste det du skrev också. Men vad jag inte förstår är varför Twitch måste betala för nätverket i Sydkorea, varför kan de inte ha sina servrar i ett närliggande land som Japan?

Och vad är det Twitch ens måste hosta i Sydkorea för att fungera?

Det är lite som att säga, varför måste jag betala nätägaren för elektricitet när jag köper el av en producent utanför nätet? Så länge trafiken passerar användarnas infrastruktur innebär det kostnader för nätägare oavsett varifrån trafiken kommer.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Jo precis, läste det du skrev också. Men vad jag inte förstår är varför Twitch måste betala för nätverket i Sydkorea, varför kan de inte ha sina servrar i ett närliggande land som Japan?

Och vad är det Twitch ens måste hosta i Sydkorea för att fungera?

Så fort du har internet-trafik så kostar det.
Säg att du har Bahnhof och streamar med 2 viewers. Den ena har Bahnhof och är din granne och den andra Telia och bor nån annanstans.
Twitch har sina servrar i din stad med Bahnhof.
Trafiken till din granne kostar 0.001kr och trafiken till den med Telia kostar 0.004kr för då måste det gå via en IXP som tar kostnad för detta. Twitch måste nu betala 0.05kr för att du streamade och de tittade.
Säg att de nu har servern i danmark. Nu måste trafiken ta sig hela vägen till danmark för att sedan gå tillbaka till din granne och kostar då 0.1kr.
Ju närmare servern ligger ju billigare blir det för nätägaren och därmed Twitch.

Gånga detta med 100 000 viewers och summorna blir ganska höga. Men reklamintäker och prenumerationer osv ger vinst ändå.
I sydkorea är kostnaderna 10X och då blir det inte lönsamt alls vad de än gör.
Summorna påhittade då man oftast betalar 95% av peak usage om man inte har nåt konstigt avtal.

Personer som du och jag betalar våra 400kr i månaden för vårt bredband och sen är allt fine. Kostnaden för bandbredd är inbakat i priset.

Företag på den skalan kommer troligtvis ha avtal som reglerar både hastighet men också bandbredden. Tex De första 20 gigabit per sekund kostar X och efter det Y per Mbps.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är lite som att säga, varför måste jag betala nätägaren för elektricitet när jag köper el av en producent utanför nätet? Så länge trafiken passerar användarnas infrastruktur innebär det kostnader för nätägare oavsett varifrån trafiken kommer.

För nätägare ja, men Twitch är ju ingen nätägare.

Har för mig att Netflix en gång i tiden erbjöd sig att ställa ut servrar hos nätägare just för att minska trafiken in i deras nät. Här verkar det vara det motsatta, Twitch måste betala för att ha servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

För nätägare ja, men Twitch är ju ingen nätägare.

Har för mig att Netflix en gång i tiden erbjöd sig att ställa ut servrar hos nätägare just för att minska trafiken in i deras nät. Här verkar det vara det motsatta, Twitch måste betala för att ha servrar där.

Jag fick montera en Netflix server när jag jobbade på vår ISP. Netflix sade "vi står för hårdvara och engångskostnad, sen blir det win win i bandbredd så 0kr för resterande av tiden. När hårdvaran byts ut får ni den att göra vad ni vill med". Mer eller mindre.

I sydkorea fungerar det lite annorlunda.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Så fort du har internet-trafik så kostar det.
Säg att du har Bahnhof och streamar med 2 viewers. Den ena har Bahnhof och är din granne och den andra Telia och bor nån annanstans.
Twitch har sina servrar i din stad med Bahnhof.
Trafiken till din granne kostar 0.001kr och trafiken till den med Telia kostar 0.004kr för då måste det gå via en IXP som tar kostnad för detta. Twitch måste nu betala 0.05kr för att du streamade och de tittade.
Säg att de nu har servern i danmark. Nu måste trafiken ta sig hela vägen till danmark för att sedan gå tillbaka till din granne och kostar då 0.1kr.
Ju närmare servern ligger ju billigare blir det för nätägaren och därmed Twitch.

Gånga detta med 100 000 viewers och summorna blir ganska höga. Men reklamintäker och prenumerationer osv ger vinst ändå.
I sydkorea är kostnaderna 10X och då blir det inte lönsamt alls vad de än gör.
Summorna påhittade då man oftast betalar 95% av peak usage om man inte har nåt konstigt avtal.

Personer som du och jag betalar våra 400kr i månaden för vårt bredband och sen är allt fine. Kostnaden för bandbredd är inbakat i priset.

Företag på den skalan kommer troligtvis ha avtal som reglerar både hastighet men också bandbredden. Tex De första 20 gigabit per sekund kostar X och efter det Y per Mbps.

Men vad stoppar personer i Sydkorea att koppla upp sig mig Twitch.jp istället för Twitch.ko?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Men vad stoppar personer i Sydkorea att koppla upp sig mig Twitch.jp istället för Twitch.ko?

Problemet är ju inte tittarna utan alla conten creators som är partners via twitch korea, de måste i princip flytta för att fortsätta vara partners då alla länder har separata divisioner som hanterar det. Deras kanal som jag förstår det blir också nerstängd och de måste göra en helt ny