Permalänk
Medlem

Playstation 1 "X-Station"

Playstation 1 "X-Station"

Hej Swec!

Min retrosamling växer och jag tänkte ge mig an nästa projekt, som jag funderat lite på ett tag, vilket är att "hotta upp" mitt gamla Playstation 1, från 1997, med en modifikation kallat "xStation".

Kretskortet löds fast på moderkortet och därigenom går det att spela backuper på dina spel från ett microSD kort. Detta gör att man slipper besväret med dåliga optiska enheter och repiga CD-skivor.

Denna "mod" är ansedd som svår att göra och jag är lite nervös inför detta projekt, då det t.ex. handlar om att lyfta några ben från ett chip på moderkortet. Allt är otroligt litet, vilket gör det krångligare än övriga projekt jag tagit mig an. Tyvärr lyckades jag förstöra en maskin i processen, vilket även drog ut på projektet längre än vad jag tänkte mig.

Alla känner väl till Playstation 1 och vilken otrolig succé den konsolen hade, så jag tänker att vi ger oss in i galleriet direkt för bilder samt beskrivning!

Besök galleriet här

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Har man denna version av maskinen så har för mig det finns SD-adaptrar för dataporten numera.

Låter nog min maskin vara med det modchip som jag installerade redan när den var ny och dyr. Var lite nervös faktiskt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Har man denna version av maskinen så har för mig det finns SD-adaptrar för dataporten numera.

Låter nog min maskin vara med det modchip som jag installerade redan när den var ny och dyr. Var lite nervös faktiskt.

Absolut, kollade på den lösningen också "PSIO", men verkade som det fanns endel problem där.
Även den installationen innefattade lödning.
xStation var den modden med bäst kompabilitet vad jag förstod det som iaf.

Haha, ja alltid lite skakig när man ska göra sånt här

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Skrivet av pskjonte:

Absolut, kollade på den lösningen också "PSIO", men verkade som det fanns endel problem där.
Även den installationen innefattade lödning.
xStation var den modden med bäst kompabilitet vad jag förstod det som iaf.

Haha, ja alltid lite skakig när man ska göra sånt här

har för mig att den funkar rätt bra eller om det är någon äldre lösning jag tänker på och minns att den även är kompatibel med de gamla cd-r moddarna fast du måste ha en cd-r skiva i läsaren som pekar och säger åt den att titta efter spelet den ska köra på dataporten istället för i cd läsaren.

vill minnas att efter den har pekat kan man ta ur cdskivan om man vill då den inte längre läser från den utan är bara booten som behövs läsas där ifrån.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Rent pratiskt så är det väl smidigare att köra en PS3 som du flashar så får du HDMI ut som är markant mer praktiskt. Har du dessutom gamla "fat" från US/JP med PS2 hårdvara så är den så gott som identisk också.

Permalänk
Skrivet av diizzy:

Rent pratiskt så är det väl smidigare att köra en PS3 som du flashar så får du HDMI ut som är markant mer praktiskt. Har du dessutom gamla "fat" från US/JP med PS2 hårdvara så är den så gott som identisk också.

finns väl europeiska med har jag för mig med bakåtkompabilitet.

men är väl bara typ görsta generationen ps3 med upp till 60gb eller nått i europa

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Rent pratiskt så är det väl smidigare att köra en PS3 som du flashar så får du HDMI ut som är markant mer praktiskt. Har du dessutom gamla "fat" från US/JP med PS2 hårdvara så är den så gott som identisk också.

Det går säkert att köra så också, men det är inte målet med mina projekt.
Jag vill kunna spela på original hårdvara med en bra CRT från samma era

Annars kan man likagärna köra med emulatorer, vilket är helt ok om man vill ha en smidig lösning. Dock inte riktigt vad jag är ute efter här...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Emulatorer är inte samma sak, vill du göra den jämförelsen menar du nog FPGA-implementation istället som t.ex för MiSTer platformen.

Dock hade de första varianterna av PS3 "komplett" PS2-hårdvara vilket också inkluderar PS1 och du kan också få ut analoga signaler från en PS3a

Europa fick aldrig denna "kompletta" lösning dock när det gäller komplett PS2-hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har för mig att den funkar rätt bra eller om det är någon äldre lösning jag tänker på och minns att den även är kompatibel med de gamla cd-r moddarna fast du måste ha en cd-r skiva i läsaren som pekar och säger åt den att titta efter spelet den ska köra på dataporten istället för i cd läsaren.

vill minnas att efter den har pekat kan man ta ur cdskivan om man vill då den inte längre läser från den utan är bara booten som behövs läsas där ifrån.

De flesta verkar dock rekommendera xStation vad jag förstår det som, det finns säkert andra lösningar också som fungerar bra, men efter lite "efterforskningar" verkade detta som det mest uppdaterade och stödda projektet med störst tillgänglighet vad det gäller att kunna beställa och köpa delar etc.

"PSIO" hade långa leveranstider, innefattade tull då jag inte hittade det i EU, samt som jag skrev innan vissa kompatibilitetsproblem med några titlar. Var även här en hel del lödning för installationen.
Vidare ville jag heller inte ha en klump där bak på maskinen som sticker ut.

Tack för feedback

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Emulatorer är inte samma sak, vill du göra den jämförelsen menar du nog FPGA-implementation istället som t.ex för MiSTer platformen.

Dock hade de första varianterna av PS3 "komplett" PS2-hårdvara vilket också inkluderar PS1 och du kan också få ut analoga signaler från en PS3a

Europa fick aldrig denna "kompletta" lösning dock när det gäller komplett PS2-hårdvara.

Det är jag fullt medveten om, men som sagt inte det jag är ute efter här.
Tanken är att köra alla maskiner så som det var tänkt när det begav sig samt kunna göra ett kul projekt av dela med sig av på forumet

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Rent pratiskt så är det väl smidigare att köra en PS3 som du flashar så får du HDMI ut som är markant mer praktiskt. Har du dessutom gamla "fat" från US/JP med PS2 hårdvara så är den så gott som identisk också.

Nyfiken: Finns det konverterare till PS3 att använda SD kort istället för CD? Isåfall, är de smidigare att installera än x-station?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.