Datorn startade inte, tog ut CMOS-batteri, nu ingen signal

Permalänk
Medlem

Datorn startade inte, tog ut CMOS-batteri, nu ingen signal

Hej,

Kom hem i lördags natt, min stationära dator var påslagen när jag lämnade hemmet. Men när jag kom tillbaks kunde jag inte få igång skärmen för att stänga av datorn. Så jag höll inne power-knappen i 10s tills den stängdes ner. Nästa dag när jag skulle starta datorn så startade den upp, fläktarna gick igång och så dog den, klickade tilll och gjorde samma sak igen och igen och igen tills jag stängde av den. Jag tog ut batteriet till moderkortet, har för mig den gjorde samma sak även då. Tog då ut grafikkortet och satte tillbaks det igen. (Nvidia RTX 2700). Allting startar upp, alla fläktar går igång, även grafikkortet men fortfarande inte bild eller signal till min AOC-skärm. Testade att byta från Displayport till HDMI och testade även byta till HDMI på moderkortet men ingen signal. Har bytt plats på PSU till GPU 2 för att se om det skulle göra skillnad. Men hände inget då heller.

Någon som kan hjälpa mig? Vad kan felet vara? Kan jag testa något annat? Byta PCIE-port?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Officiell jultomte

Vad har du för processor? Har du integrerad GPU kan du testa ta ur grafikkortet och köra bildkabeln i moderkortet istället.

Testa också i felsökningssyfte att bara köra med 1 ram-sticka. Testa den i 1 slot i taget om det inte fungerar, testa även en annan sticka.
Lyser några lampor på moderkortet när du bootar? Uppe till höger har du felkods-lampor oftast som visar vart den felar.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Har testat moderkortets hdmi redan utan resultat.Har integrerad grafik, tror det är en 4670k eller vad den heter. Kan ha stängt av funktionen i BIOS dock men borde återställts efter batteriet till moderkortet drogs ut?

Skall testa dina tips om en stund här, tack!

Skärmen fungerar iaf, testat med laptopen här nu.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Hade precis samma fel för några månader sedan. Gör som Moseby skriver ovan och testa lek runt med RAM-stickorna.

För mig var det moderkortet som hade bestämt sig att ge upp

Permalänk
Medlem

skärmen igång med 1 RAM nu...vad nästa steg?

https://www.bildtagg.se/uploads/2023/346/lcka3adjywlj30hsitya...

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

har i alla 4 RAM igen, skärmen fungerar (magiskt nog). Skall jag in i setup ngt?
https://www.bildtagg.se/uploads/2023/346/cr0ciuike33xdy87esd4...

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Dock bootar den inte in i windows nu :/ Står A2 längst ner på skärmen nu bara.
Jag var precis inne i BIOS och startade om. Försöker återigen nå bios men stannar på "Entering BIOS..."

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Känns inte som att bios hittar min lagringsdisk, dock kan jag inte starta ens från min ssd där windows ligger. knas!
Tror en sladd kan ha åkt ut från lagringsenheten, kan dock inte koppla in den just nu då jag skadade min axel så illa igår att jag bara har en arm att jobba med här. Och det är tajt. Men även om min Lagringsdisk 1gb åkt ut så borde väl windows kunnas startas då windows ligger på SSD:n som fortfarande syns i BIOS. Har testat ändra boot order men står att det inte finns något att ladda ifrån.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Officiell jultomte

A2 på en MSI bräda innebär att den har problem att identifiera IDE-enheter.
Om du har en ram-sticka i, bootar den i Windows då? Eller vad händer om du går vidare från bilden du får upp som du postade?

Edit: A2 på Asus-bräda verkar innebära att den inte hittar boot-device. Vad har du för moderkort?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

A2 på en MSI bräda innebär att den har problem att identifiera IDE-enheter.
Om du har en ram-sticka i, bootar den i Windows då? Eller vad händer om du går vidare från bilden du får upp som du postade?

Edit: A2 på Asus-bräda verkar innebära att den inte hittar boot-device. Vad har du för moderkort?

se ovan inlägg, har editerat. MSI Z87-G45

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Akerhage:

Känns inte som att bios hittar min lagringsdisk, dock kan jag inte starta ens från min ssd där windows ligger. knas!
Tror en sladd kan ha åkt ut från lagringsenheten, kan dock inte koppla in den just nu då jag skadade min axel så illa igår att jag bara har en arm att jobba med här. Och det är tajt. Men även om min Lagringsdisk 1gb åkt ut så borde väl windows kunnas startas då windows ligger på SSD:n som fortfarande syns i BIOS. Har testat ändra boot order men står att det inte finns något att ladda ifrån.

Eftersom du resetat BIOS kanske du ska kolla i inställningarna om du använder UEFI eller CSM, testa byta till den andra och se om det hjälper.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Har UEFI inställt. Det hade jag innan med är jag 99% säker på.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Akerhage:

Har UEFI inställt. Det hade jag innan med är jag 99% säker på.

Då hade jag helt enkelt kopplat ur alla dina diskar när axeln är bättre & sen testa med bara boot-disken. Testa den i olika Sata-slots och se om det hjälper.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Tack, skall göra detta, återkommer med resultat här efter test.
testade detta nu, men får felmeddelande "reboot and select proper boot device. Or insert boot media in selected boot device and press a key"

Då har jag lagringsdisken helt urplockad nu, testat olika sata slots.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Hade du lagringsdisken inkopplad när du installerade Windows? Om du hade det kan boot-filerna ha hamnat på den istället för på SSD-disken.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag fick igång den nu här, med båda diskarna inkopplade. Jag installerade dock windows med endast SSD-disken i från första början och kopplade därefter in lagringsdisken, så väldigt märkligt att båda diskarna behövdes nu tycker jag.

Nu är ju frågan om jag skall överklocka datorn så som jag gjorde innan, vill minnas jag fick ganska bra OC på den, men är ju ett helvete göra om alla dom där testerna igen.

Tack för tipsen i tråden, vet egentligen inte vad problemet kan ha varit här, väldigt märkligt allting iaf!

Visa signatur

Intel NUC :(