Wifi 7-standarden spikas i början av 2024 – nära fem gånger snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Huh!? Jag som trodde att teknikutvecklingen låg bakom många av de åtgärder vi idag ser som miljömedvetna... Eller tänker du att det vore bra om vi stannat med kolkraft, ångmaskiner och skrivmaskiner?

Som jag ser det så är teknikutvecklingen det enda som på allvar kan få exempelvis den globala uppvärmningen i schack med nya smarta uppfinningar för att minska energianvändning, producera "ren" energi osv.

Elbilar, ledlampor, solpaneler, vattenkraft, vindkraft m.m m.m är alla barn av teknikutvecklingen.

Det går faktisk att ha två, eller flera, tankar igång samtidigt. Tro mig. Utveckling som i vissa fall är nödvändigt och leder till bättre miljö är självklart välkommet. Att producera nya saker och utveckla nya standarder bara för sakens skull (pengar) som innebär att relevant teknik blir förlegad och måste bytas ut leder inte nödvändigtvis till en bättre värld. Något man måste få belysa och kritisk diskutera.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det går faktisk att ha två, eller flera, tankar igång samtidigt. Tro mig. Utveckling som i vissa fall är nödvändigt och leder till bättre miljö är självklart välkommet. Att producera nya saker och utveckla nya standarder bara för sakens skull (pengar) som innebär att relevant teknik blir förlegad och måste bytas ut leder inte nödvändigtvis till en bättre värld. Något man måste få belysa och kritisk diskutera.

Självklart! Vad jag menar är att utvecklingen av spetsteknologi (som kan anses onödig idag) i många fall ligger till grund för den tekniken vi kommer behöva för att bättra ta tillvara på resurser/energi/miljö. Därav är jag positiv till teknikutvecklingen.

DÄREMOT är vi (mänskligheten) fullständigt urusla på att ta tillvara på återvinningens möjligheter för att det är billigare att köpa icke återvunna råvaror. HÄR finns imo mycket att göra som jag personligen tror är mer värdefullt än att bromsa utvecklingen.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag kanske är dum eller för sjuk, men upplever inte att det svara på min fråga...

Är HDMI 2.1s hastighet helt meningslös eftersom att man inte har behov av mer än 144Mbit?

Jag valde blu-ray eftersom att det var det jag kunde komma på som skickar mest data över HDMI, annars så har jag samma fråga fast med Xbox/PS5 om det gör vad jag undrar tydligare.

Intressant länk dock! Skulle vara kul med test av responstiden på den, alltså om eller hur mycket man tappar med trådlöst

Ta en PC med "full-fet" HDMI-port med 48 Gbps-kapacitet (ink. overhead och dylikt) - dvs det som ofta kallas "HDMI 2.1". (Den bandbredden är dumt nog inte ett krav i specifikationen för att få HDMI 2.1-certifiering.) En sådan dator kan skicka okomprimerad video i 4K HDR och 120 Hz - då behövs så mycket som 32,27 Gbps. Detta är enormt mycket mer än en Bluray-skiva, men framför allt så är det mer än vad en HDMI 2.0-port klarar av, därav behovet av en ny standard med högre bandbredd.

Okomprimerad video tar enormt(!) mycket mer plats än komprimerad video, vilket alla Bluraystandarder och streamingtjänster använder. Så bandbredden i HDMI 2.1 var långt ifrån onödig, behovet fanns absolut när den väl lanserades - men den behövs inte för videotjänster som Bluray och Netflix, för där var bandbredden i HDMI 2.0 mer än nog.
HDMI 2.1 har dock fler features än endast högre bandbredd - såsom eARC, VRR, och så vidare. Därför vill jag vara specifik med att vi endast diskuterar bandbreddsutökningen i HDMI 2.1, och inte versionen som helhet - för det finns mer än endast bandbredd som gjorde den relevant.

Hoppas det var ett bättre svar!

Edit: Wiki-sidan för HDMI har några väldigt bra bandbreddsjämförelser, både för SDR och HDR, samt feature-översikt för just HDMI 2.1. Länkklick!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Fråga angående Wifiutvecklingen. Finns det någon standard som ökar genomslaget av wifisignalen eller leder alla till snabbare hastigheter på bekostnad av sämre genomslag genom väggar odyl?

Ja, jag vet! Jag har inte koll, men vet att andra här har...

Lägre frekvenser innebär bättre genomslag genom väggar men också sämre dataöverförings kapacitet. Högre frekvenser innebär högre dataöverförings kapacitet men också sämre genomslag genom väggar.

Alla vill ju att just deras radiosignaler ska ha bra genomslag genom väggar och liknande. Det gäller inte bara WiFI utan också marksänd radio, mobiltelefoni, blåljusverksamhet, militären, väktare med mera. Därför är alla låga frekvenser redan upptagna av andra verksamheter och de enda frekvenserna som är lediga är de höga som har bra överföringskapacitet men usel räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Bandbredd i min telefon på mobila 5G-nätet i stan': 700Mbit/s
Bandbredd i min telefon som jag har behov av: 20Mbit/s

Ju snabbare nätet är, desto fler telefoner hinner basstationen betjäna innan nätet överbelastas. Laddar du ner samma datamängd i 700Mbit/s istället för 20Mbit/s, så kommer basstationen att vara klar med din mobil mycket snabbare innan den kan gå över till nästa kund.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NcLr:

Fråga angående Wifiutvecklingen. Finns det någon standard som ökar genomslaget av wifisignalen eller leder alla till snabbare hastigheter på bekostnad av sämre genomslag genom väggar odyl?

Ja, jag vet! Jag har inte koll, men vet att andra här har...

IEEE 802.11ah som kom för några år sedan erbjuder 860/900 mhz för wifi vad jag förstått. Wi-Fi HaLow.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

Stödet för de här frekvenserna i enheter och konsumentroutrar gissar jag på är ganska skralt däremot. Jag har inte sett särskilt mycket skyltande om stöd för lågfrekvenswifi ;). Men med lägre frekvenser kan man nå längre. På bekostnad av långsammare hastigheter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Ja, sitter och planerar för 10gbit nätverk hemma. Springer direkt iväg över 20.000kr direkt. Helt sjukt faktiskt. Sen vill man framtidssäkra med 100gbit kablar. Det är väl önsketänk. Förjäkla dåligt att tekniken inte går snabbare! När kan jag som vanlig knegare få 100gbit lina in i huset och en router bara kostar 2000kr?

Titta på fiber istället, gamla Mellanox-kort på Ebay. Skaffade 10Gbit både hemma och hos föräldrarna för 5000kr, inklusive 6 portar i datorer, två switchar samt massor med kablar.

Permalänk
Medlem

Först vid wave 2 av wifi 7 blir det intressant med lägre latens!

Att döda hela spektrat för att få teoretisk bandbredd är skit. Kanaler borde vara låsta till 20 MHz som default, med alternativ till 40

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har en Wifi 5 (AC) router sen 2 år tillbaka. supernöjd. Kör min gamingPC trådlöst via Asus AX58 (Intel 200AX chip) (wifi 6). Så jag kommer skippa 6-6e direkt till 7.

Det behövs för jävligt många saker faktiskt. Men inte för privatpersoner idag.
Att dra kablar till bilar för att ha autonoma bilar osv är inte rimligt medan att ha ett tex meshnätverk i stolpar vid vägen kan vara rimligt.
Vi får blicka framåt.

Jag håller helt med. Fast det behövs för privatpersoner: Tänk 💭 dig när man sa att datorer och mobiltelefoner inte behövdes för "en vidare 🔛 krets av människor" och se hur det är idag.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Alltid spännande när tekniken går framåt!
Det blir nog att byta ut befintlig utrustning med tiden. WiFi6 fungerar väldigt bra och täcker egentligen vårat behov väl men till slut blir det nog svårt att hålla fingrarna i styr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Svenssonklockers. Wifi 6 duger hur länge som helst.
Sweclokers. Jag har nu kört med 10Gbit ethernet emot mina SAN i över 10år och klarar ej av så mycket länge. Men 100 gigabit nätverk är svindyrt, att utvecklingen ska gå så förbannad sakta. https://www.dustinhome.se/product/5011335407/mellanox-connect...

Köp på Ebay så är det ~1/10 av det priset för andra Mellanox-kort.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Ja, sitter och planerar för 10gbit nätverk hemma. Springer direkt iväg över 20.000kr direkt. Helt sjukt faktiskt. Sen vill man framtidssäkra med 100gbit kablar. Det är väl önsketänk. Förjäkla dåligt att tekniken inte går snabbare! När kan jag som vanlig knegare få 100gbit lina in i huset och en router bara kostar 2000kr?

Köpte ny switch för 4k (Zyxel 12p 10Gb), dualport-kort för 600:- (HP Sfp+) samt ett Asus 10Gb RJ45 för ~1000:-
Så det går att lösa billigare

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Om standarden spikas under vårterminen, när finns då 7-routrar och mesh-saker osv till normala priser? I jul eller i sommar?
Inte för att jag behöver varken mer hastighet eller räckvidd i min 43m2 lägenhet, en ensam wifi6-router funkar utmärkt. Ämnar byta när den modellen inte får fw-uppdateringar mer (just som telefon som inte längre får säkerhetsuppdateringar. Snart samma sak med bilar).
För de som kanske flyttar och investerar i ny utrustning är det en intressant fråga dock.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag var ironisk. 10Gbit är svindyrt idag, de flera tekniska hemanvändare klarar av att hantera problemen på annan sätt. Som att inte ha datan lagrad på en nas utan ha det lokalt på deras desktop.
Ja, man offrar en hel del saker då och "får själv lösa backuphantering". Men så fruktansvärt mycket pengar man sparar och man kan få riktigt grym prestanda.
10TB ssd nvme lokalt kostar typ som den billigaste nasen, prestandan är i helt olika nivåer och skriva till denna nvme ssd eller skriva till nasen.

Men nu jämför du äpplen och päron. En NAS har ju fördelen just att den verkar på nätverket och att den kan skyffla runt sin data i filsystemet oberoende av den specifika klienten. Du kan även styra läs/skriv-rättigheter utifrån användare och kan hindra klienten från att radera/kryptera data oåterkalleligt vid skadeprogramvaruangrepp etc. Såklart bygger det på att NAS:en inte angrips eller är felkonfigurerad och att man har ytterligare säkerhetskopior etc.

Jag tror att de flesta som använder en NAS inte har några problem med hastigheten på länken dit. Vad är det man skulle göra som absolut kräver nvme-hastigheter och som måste masslagras på en NAS? Det skulle väl eventuellt vara bearbetning av video/rå-foto men den användarandelen är sannolikt låg och kan använda 10/25-Gbps -länkar.

Över en 1 Gbps-länk kan du överföra ca 10 TB per dygn och det är få användare som har snabbare anslutning till nätet än så.

Jag är och så en fantast av höga överföringshastigheter men kan inte ärligt påstå att både stor datamängd och höga hastigheter är relevanta samtidigt för många hemanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag håller helt med. Fast det behövs för privatpersoner: Tänk 💭 dig när man sa att datorer och mobiltelefoner inte behövdes för "en vidare 🔛 krets av människor" och se hur det är idag.

Jodå, men idag för privatpersoner räcker WIFI 5 i princip för alla. Men ju bättre o snabbare teknik ju större möjligheter.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av lhugo:

Men nu jämför du äpplen och päron. En NAS har ju fördelen just att den verkar på nätverket och att den kan skyffla runt sin data i filsystemet oberoende av den specifika klienten. Du kan även styra läs/skriv-rättigheter utifrån användare och kan hindra klienten från att radera/kryptera data oåterkalleligt vid skadeprogramvaruangrepp etc. Såklart bygger det på att NAS:en inte angrips eller är felkonfigurerad och att man har ytterligare säkerhetskopior etc.

Jag tror att de flesta som använder en NAS inte har några problem med hastigheten på länken dit. Vad är det man skulle göra som absolut kräver nvme-hastigheter och som måste masslagras på en NAS? Det skulle väl eventuellt vara bearbetning av video/rå-foto men den användarandelen är sannolikt låg och kan använda 10/25-Gbps -länkar.

Över en 1 Gbps-länk kan du överföra ca 10 TB per dygn och det är få användare som har snabbare anslutning till nätet än så.

Jag är och så en fantast av höga överföringshastigheter men kan inte ärligt påstå att både stor datamängd och höga hastigheter är relevanta samtidigt för många hemanvändare.

Självklart.
Min poäng var att många vet hur de skulle vilja sätta upp sitt system hemma, de inser att det genast blir dyrt. Fullösningar som ssd lokalt i datorn, använda usb hdd och göra backup på. Ja, man förlorar otroligt mycket funktioner. Men herre j-vlar vilken prestanda man får och vad billigt det blir emot det andra.

Att få en nas med vettig prestanda anser jag är dyrt än idag, man kan diskutera ordet vettig. För mig att lägga ut 10 000kr på en nas och få prestanda/storlek få samma som om en billig hdd sitter lokalt i datorn känns sådär, när vi pratar om privat bruk med en enda användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrizer:

Alltid spännande när tekniken går framåt!
Det blir nog att byta ut befintlig utrustning med tiden. WiFi6 fungerar väldigt bra och täcker egentligen vårat behov väl men till slut blir det nog svårt att hålla fingrarna i styr!

Man blir riktigt sugen 🤤 på att köpa. Uffff...snabbare och mer stabilt Wifi...jävlar... ❤️

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jodå, men idag för privatpersoner räcker WIFI 5 i princip för alla. Men ju bättre o snabbare teknik ju större möjligheter.

Jo jag vet jag vet ❤️ men tänk dig att komma upp i "Fiber Stabilitet" på WiFi sidan. Nu blir man sugen på att köpa. 🫂

Du kopplar inte upp "en dator 💻 via fiber uttaget" utan WiFi 7 som Ger Dig Trådlöst Fiber ut i huset. Jäklar. 😁😁

Det är FÅ gånger ✖ man blir sugen men idag så ja. Definitivt ett ja... 🪂 🚁

Kan man vara så optimistisk och fråga om 7:na är ute till försäljning än? 😬😇

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Det går att köpa en WiFi 7 router redan nu.
Men priserna är löjligt höga plus att det kommer dröja ett tag, kanske flera år, innan du kan köpa produkter som använder WiFi 7.

https://youtu.be/nvDAxWX-CYw?feature=shared

Permalänk
Medlem

Det ska alltid falla på något... Tack för tipset though...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med wifi6 och 6e. Ser inget privatbehov av wifi7 men kan tänka mig att det är bra för företag där många delar på bandbredden

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hoppas Unifi är snabba ut med APs, blir att uppgradera från Wifi5 direkt då.

Skrivet av superapan:

Dom har aldrig varit snabba att anamma nya standarder...

De jobbar på det iaf.

https://fccid.io/SWX-U7PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

År: 2031.
Överföringskapacitet: 24 TB/s.
Räckvidd: 3.8 mm.

Vi är tillbaka på den beprövade IR tekniken 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Byggde ut Wifi 6 mesh med Ubiquiti i sommar så lär nog dröjja ett par år förrän jag ersätter mina accesspunkter men det jag märkte med Wifi6 jämfört med att köra ISP router med Wifi 5 så enheterna som speciellt surfplattorna har hållit märkbart bättre batteritid, speciellt den som fanns på vinden och fanns lite på längre avstånd från routern tyckte jag hade väldigt kass batteritid förut, känns som den håller betydligt längre numera men det är väl ganska logiskt för enheter med sämre mottagningsstyrka. Kul också om man fått till bättre förmågor att undvika störningar i Wifi kanalerna, där är nog något som ofta kan bli ett problem idagsläget i tätt bebodda områden.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av Radovic:

Man blir riktigt sugen 🤤 på att köpa. Uffff...snabbare och mer stabilt Wifi...jävlar... ❤️

Jo jag vet jag vet ❤️ men tänk dig att komma upp i "Fiber Stabilitet" på WiFi sidan. Nu blir man sugen på att köpa. 🫂

Du kopplar inte upp "en dator 💻 via fiber uttaget" utan WiFi 7 som Ger Dig Trådlöst Fiber ut i huset. Jäklar. 😁😁

Det är FÅ gånger ✖ man blir sugen men idag så ja. Definitivt ett ja... 🪂 🚁

Kan man vara så optimistisk och fråga om 7:na är ute till försäljning än? 😬😇

Fast så länge wifi jobbar över ett delat spektrum så kommer det aldrig att vara lika stabilt som fiber. Hög bandbredd mätt över lång tid, absolut, men det kommer inte att vara lika stabilt för ALLA paket. Dvs, delayspikar kan uppstå.

Permalänk
Medlem

Går nog att få bättre prestanda med kablar. Kommer nog bli en stor business att strålskydda sin lägenhet från grannens wifi i framtiden.

Permalänk
Medlem

Så himlans dyrt är det inte med 10Gbit i hemmet tycker jag.

Kostnad för 10Gbit:
Switch 5 portar, ca 4000
https://www.inet.se/produkt/5412380/tp-link-5-port-10g-multi-...
Nätverskort:
Ca 1000kr per enhet - om man inte redan har det på moderkortet.
https://www.inet.se/produkt/x205195/tp-link-tx401-100-1000-10...

Båda kan vanligtvis hittas billigare begagnade på ebay. Och vill man skippa switchen drar man bara kabel direkt från servern/nasen till datorn som behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Så himlans dyrt är det inte med 10Gbit i hemmet tycker jag.

Kostnad för 10Gbit:
Switch 5 portar, ca 4000
https://www.inet.se/produkt/5412380/tp-link-5-port-10g-multi-...
Nätverskort:
Ca 1000kr per enhet - om man inte redan har det på moderkortet.
https://www.inet.se/produkt/x205195/tp-link-tx401-100-1000-10...

Båda kan vanligtvis hittas billigare begagnade på ebay. Och vill man skippa switchen drar man bara kabel direkt från servern/nasen till datorn som behöver det.

Det är fortfarande löjligt dyrt. Kallas marknadssegmentering. Uppsida är att alla WiFi-7 chipset stödjer två st. 10Gbe portar i ett hörn på SoC:en, och standarden blir ju poänglös för konsumenter utan ett lyft i internetbandbredd eller åtminstone LAN bandbredd, så man kan hoppas att marknadssegmenteringen äntligen kollapsar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Jag kanske är dum eller för sjuk, men upplever inte att det svara på min fråga...

Är HDMI 2.1s hastighet helt meningslös eftersom att man inte har behov av mer än 144Mbit?

Du blandar samman datahastigheten som läses från en BR-skiva med datahastigheten för bildsignalen till din monitor. Två mycket olika ting.

BR-skivor som innehåller videodata lagrar allting kraftigt komprimerat (upp till 200x tydligen, med H.264-codec - lär vara ännu mer för H.265/4k BR kan man utgå från), medans videodata till monitorn typiskt är helt okomprimerad. Den senare kräver därför våldsamt mycket mer kapacitet. Detta är normalt, och vad man kan förvänta sig.

Hoppas detta rätar ut något av dina frågetecken.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det går faktisk att ha två, eller flera, tankar igång samtidigt. Tro mig. Utveckling som i vissa fall är nödvändigt och leder till bättre miljö är självklart välkommet. Att producera nya saker och utveckla nya standarder bara för sakens skull (pengar) som innebär att relevant teknik blir förlegad och måste bytas ut leder inte nödvändigtvis till en bättre värld. Något man måste få belysa och kritisk diskutera.

Att teknisk utveckling i sig initierar en uppgradering av systemet är inte verklighetsförankrad; bara i den här tråden skriver flertalet användare att de fortfarande använder sina gamla system utan problem. Jag personligen uppgraderade från ett 10 år gammalt system i våras för att mina förutsättningar förändrades som det gamla systemet inte klarade av. Då var jag väldigt glad för att utvecklingen har gått framåt och jag nu kan gå över till mesh.

Just Wifi-standarden är ett jättebra exempel på hur teknisk utveckling görs väl; en gammal enhet kan ansluta till nya Wifi-nätverk och nya enheter kan ansluta till gamla Wifi-nätverk. Den tekniska utvecklingen i sig tvingar inte fram en uppgradering pga. kombabilitetsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

inte dumt att den går fram, men det sätts nya standarder innan vi "behöver" dom.
som att dom skyndas ut när dom är halvfärdiga. och sen ska vi attans fort på nästa. wifi 8 nästa år eller? :/

Hinner liksom inte komma upp i att den förra standarden blivit "vanlig" så att alla har den och man kan se vilka problem som finns och åtgärda dom i kommande.

Min dator är fortfarande DDR4, och jag har -precis- fått en GPU som har pcie 4. och Wifi 6 (ej 6e, tror jag) router förra året.

Kommer vi att ha DDR6 lagom till jag köpt en ddr5 dator?
endast enthusiaster med massa cash hinner fixa det senaste innan det nya kommer ut. lmao.
om ett par år är jag 2-3 standarder bakom.

ser du lite min tanke?

Grejen är att WIFI7 kommer ju pressa priserna på WIFI6. DDR5 pressade priserna ordentligt på DDR4. Kommer DDR6 nästa år ska du se att DDR5 kommer vara mycket billigare än om DDR6 inte kommer nästa år.

Det är därför bättre för gemene man att man släpper nya standarder så ofta som möjligt för att pressa priserna på det näst bästa, så att konsumenten kan köpa det, så kan entusiasterna köpa det absolut nyaste.