Wifi 7-standarden spikas i början av 2024 – nära fem gånger snabbare

Permalänk
Medlem

Bättre bandbredd och framförallt kortare svarstider låter mumma för trådlös VR via Virtual Desktop/airlink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Fast så länge wifi jobbar över ett delat spektrum så kommer det aldrig att vara lika stabilt som fiber. Hög bandbredd mätt över lång tid, absolut, men det kommer inte att vara lika stabilt för ALLA paket. Dvs, delayspikar kan uppstå.

Sure delays Kan uppstå, man kan åka i diket på alla vägar, men risken är liten på Hornsgatan (WiFi 7) och det jag menar är att det verkar mycket lovande.

Skrivet av Storebror89:

Att teknisk utveckling i sig initierar en uppgradering av systemet är inte verklighetsförankrad; bara i den här tråden skriver flertalet användare att de fortfarande använder sina gamla system utan problem. Jag personligen uppgraderade från ett 10 år gammalt system i våras för att mina förutsättningar förändrades som det gamla systemet inte klarade av. Då var jag väldigt glad för att utvecklingen har gått framåt och jag nu kan gå över till mesh.

Just Wifi-standarden är ett jättebra exempel på hur teknisk utveckling görs väl; en gammal enhet kan ansluta till nya Wifi-nätverk och nya enheter kan ansluta till gamla Wifi-nätverk. Den tekniska utvecklingen i sig tvingar inte fram en uppgradering pga. kombabilitetsproblem.

Håller med. 3G var bra och "snabbt" när det kom sen kom H+ och alla så att det var 4G fast man bara hade uppgraderat 3G:n. Sen kom 4G och 5G och visst man kan vara kvar på 4G "för att det fungerar" men snabbare och mer stabilt nät, är alltid välkommet.

Det går att dricka ur en metallmugg/cup 🥤 men en mini cup 🥤 I termos i snyggt utförande gör resan komplett och mer angenäm.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det står 5 gånger så snabbt, låt oss säga i verkligheten dubbelt så snabbt. Ja, det är inte ofta på annan hårdvara där man dubblerar hastigheten på en sådan kort tid.

Man ska ju fortfarande ha nytta av hastigheten. Visst är snabbare bättre, men tror de flesta idag skulle kunna leva med 802.11n och det är en närmare 15 år gammal standard.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det stämmer inte, 1Gbit/s är fortfarande svårt med wifi 6(e), och när folk nu börjar skaffa 2.5Gbit/s hemma så ser jag inte varför man inte ska kunna köra Wifi i minst samma hastighet.

Folk börjar skaffa 2,5 Gbit? Tveksamt om det ens är 0,1% som har det.

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Köpte ny switch för 4k (Zyxel 12p 10Gb), dualport-kort för 600:- (HP Sfp+) samt ett Asus 10Gb RJ45 för ~1000:-
Så det går att lösa billigare

Vill inte ha någon switch som alla pratar om. Ska ha 10gbit inkommande. Kör ovanpå det flertal tjänster som jag selfhostar...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Titta på fiber istället, gamla Mellanox-kort på Ebay. Skaffade 10Gbit både hemma och hos föräldrarna för 5000kr, inklusive 6 portar i datorer, två switchar samt massor med kablar.

Det gör jag, men vill ha en router som kan hantera 10gbit in och ut. Inte bara internt

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Vill inte ha någon switch som alla pratar om. Ska ha 10gbit inkommande. Kör ovanpå det flertal tjänster som jag selfhostar...

Lol...

Ibland undrar man vad det är för plebs alltså.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Det gör jag, men vill ha en router som kan hantera 10gbit in och ut. Inte bara internt

Vad hindrar dig att skaffa detta idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Det gör jag, men vill ha en router som kan hantera 10gbit in och ut. Inte bara internt

Finns firewalls som löser det.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Bandbredd i all ära, men hur är det med räckvidden?

5 gånger större kapacitet skulle jag gissa 5 gånger sämre räckvidd, men i detta fall handlar det om att kombinera 6 och 7 tillsammans varför jag tror det inte blir så illa. Men säkert 3 gånger sämre räckvidd. Snart kommer man återgå till kabel, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Det gör jag, men vill ha en router som kan hantera 10gbit in och ut. Inte bara internt

Har Bahnhofs 10Gbit hos föräldrarna, så där byggde jag en egen router med pfSense. Tror detta kostade mig 3000kr totalt, inklusive ett tvåportars Mellanox-kort (två av de 6 portarna jag nämnde). Betalade lite extra för att ha en Xeon-plattform med ECC-minne. Antagligen väldigt overkill, men vill att det ska vara stabilt.

Behöver inte vara en extremt dyr och mångkärnig CPU, bara något med hög enkeltrådad prestanda. Har en E-2134 som boostar till 4,5GHz, jag speedtestar ca 8Gbit/s upp+ner genom den. Finns såklart bättre, men också dyrare.

Skrivet av Swedishg33k95:

Vill inte ha någon switch som alla pratar om. Ska ha 10gbit inkommande. Kör ovanpå det flertal tjänster som jag selfhostar...

Varför vill du inte ha någon switch? Ska du inte ha 10Gbit till flera datorer?

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Har Bahnhofs 10Gbit hos föräldrarna, så där byggde jag en egen router med pfSense. Tror detta kostade mig 3000kr totalt, inklusive ett tvåportars Mellanox-kort (två av de 6 portarna jag nämnde). Betalade lite extra för att ha en Xeon-plattform med ECC-minne. Antagligen väldigt overkill, men vill att det ska vara stabilt.

Behöver inte vara en extremt dyr och mångkärnig CPU, bara något med hög enkeltrådad prestanda. Har en E-2134 som boostar till 4,5GHz, jag speedtestar ca 8Gbit/s upp+ner genom den. Finns såklart bättre, men också dyrare.

Varför vill du inte ha någon switch? Ska du inte ha 10Gbit till flera datorer?

Låter oklart hur pengar du faktiskt lagt, utan att ens nå 10gbit. Sen vill jag ha pålitlig nät och ovanpå det så ska jag ha två kanske tre access points. Pengarna springer snabbt iväg. Men visst. Jag tittar på lösningar, dock är en gammal xenon totalt idiotiskt. För om 5-6 år hade jag istället kunnat köpa en dedikerad router för priset jag lagt på bara elen. Det är mest där skon klämmer. Ska ha det ganska långt framöver…

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Låter oklart hur pengar du faktiskt lagt, utan att ens nå 10gbit. Sen vill jag ha pålitlig nät och ovanpå det så ska jag ha två kanske tre access points. Pengarna springer snabbt iväg. Men visst. Jag tittar på lösningar, dock är en gammal xenon totalt idiotiskt. För om 5-6 år hade jag istället kunnat köpa en dedikerad router för priset jag lagt på bara elen. Det är mest där skon klämmer. Ska ha det ganska långt framöver…

Tror helt enkelt att där skon klämmer är att du inte har behov av 10gbit. Och därmed skulle inte ens kunna motivera kostnaden för abonnemanget om du så fick utrustningen gratis. Bra dock att inte kasta pengar i sjön!

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Tror helt enkelt att där skon klämmer är att du inte har behov av 10gbit. Och därmed skulle inte ens kunna motivera kostnaden för abonnemanget om du så fick utrustningen gratis. Bra dock att inte kasta pengar i sjön!

Nä det är väl lite borderline, börjar faktiskt närma sig att det blir värt det. I och med att jag siktar mot att nya huset ska ha wifi 7 nu när jag flyttar. Sen 10gbit så fort jag får ordning på allt. Måste flytta inkommande fiber kanske :/

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Låter oklart hur pengar du faktiskt lagt, utan att ens nå 10gbit. Sen vill jag ha pålitlig nät och ovanpå det så ska jag ha två kanske tre access points. Pengarna springer snabbt iväg. Men visst. Jag tittar på lösningar, dock är en gammal xenon totalt idiotiskt. För om 5-6 år hade jag istället kunnat köpa en dedikerad router för priset jag lagt på bara elen. Det är mest där skon klämmer. Ska ha det ganska långt framöver…

Låter som att du pessimistiskt bara skjuter ner allt genom att leta efter nackdelar som inte passar dig. Jag vet inte vad du försöker säga i din första mening, vad är det som är oklart?

Jag vet faktiskt inte vad routern når upp i för hastighet, för jag vet inte var flaskhalsen är. Kan vara speedtest-servern, kan vara routern, kan vara datorn som körde speedtestet. 10Gbit är svårt att testa.

Vad menar du med dedikerad router? Det är vad detta är. Menar du färdigbyggt med fixed-function hårdvara? Då förstår jag inte alls vad du är ute efter, för där kommer du sakna just stabilitet och hastighet, om du inte betalar stora summor för enterprise-hårdvara. Trodde det var just de sakerna du var ute efter, dessutom utan att betala onödigt mycket. Ursprungligen började jag labba med pfSense för mer än 10 år sen just för att jag var trött på routrar som säckade ihop efter lång uptime eller hög belastning. Sen så saknar färdigbyggda routrar flexibiliteten i konfiguration, där hemmabyggt är mycket roligare att labba med.

Hade jag väntat i 5-6 år så hade jag ju inte haft en router i 5-6 år. Det är ju klart att om man väntar så länge så kan man få nåt mer modernt för samma peng, men det finns inte *nu*. Denna drar inte ens mycket el, så lycka till med din gigabit-router som du lyckas köpa för de pengarna.

Permalänk
Medlem

Bandbreddsökningen är väl det gamla vanliga skitsnacket, extremt teoretiska clownsiffror som inte ens går att uppnå i ett labb, så det bryr jag mig inte ett skvatt om.

6 GHz (ingen nyhet förvisso, Wifi 6E finns ju) och "flexibel användning av kanaler där bara delar av kanalens frekvenser är utsatta för störningar" är däremot välkommet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Bandbreddsökningen är väl det gamla vanliga skitsnacket, extremt teoretiska clownsiffror som inte ens går att uppnå i ett labb, så det bryr jag mig inte ett skvatt om.

6 GHz (ingen nyhet förvisso, Wifi 6E finns ju) och "flexibel användning av kanaler där bara delar av kanalens frekvenser är utsatta för störningar" är däremot välkommet.

Det är m y c k e t välkommet ja.

Störningsfritt... Guld... 🍀

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Har mätt in WIFItäckning på fabriken där de har Cisco AP var 12 meter i taket. (det åtgår MÅNGA)
Detta för att de 1000 tals maskiner och arbetare skall ha bra och jämn täckning.

Sen kommer en UE och ställer upp sin GSM router och ställer in den på maximal kanalbreddning och full sändningsstyrka för att uppnå bästa möjliga täckning och överföringshastighet till sig själv.

Ett par tre sådana i närheten så finns det inga fler kanaler att vara flexibel med.... så har ni grannar med äldre hårt uppskruvade WIFInät så blir det inte bättre.

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Låter som att du pessimistiskt bara skjuter ner allt genom att leta efter nackdelar som inte passar dig. Jag vet inte vad du försöker säga i din första mening, vad är det som är oklart?

Jag vet faktiskt inte vad routern når upp i för hastighet, för jag vet inte var flaskhalsen är. Kan vara speedtest-servern, kan vara routern, kan vara datorn som körde speedtestet. 10Gbit är svårt att testa.

Vad menar du med dedikerad router? Det är vad detta är. Menar du färdigbyggt med fixed-function hårdvara? Då förstår jag inte alls vad du är ute efter, för där kommer du sakna just stabilitet och hastighet, om du inte betalar stora summor för enterprise-hårdvara. Trodde det var just de sakerna du var ute efter, dessutom utan att betala onödigt mycket. Ursprungligen började jag labba med pfSense för mer än 10 år sen just för att jag var trött på routrar som säckade ihop efter lång uptime eller hög belastning. Sen så saknar färdigbyggda routrar flexibiliteten i konfiguration, där hemmabyggt är mycket roligare att labba med.

Hade jag väntat i 5-6 år så hade jag ju inte haft en router i 5-6 år. Det är ju klart att om man väntar så länge så kan man få nåt mer modernt för samma peng, men det finns inte *nu*. Denna drar inte ens mycket el, så lycka till med din gigabit-router som du lyckas köpa för de pengarna.

Man får väl diskutera, tycker det flesta kommit mer bra förslag. Om någon är pessimistisk är det väl du? Jag måste få diskutera mina eventuella inköp för att se alla för och nackdelar?

Juste, menar exakt en färdigbyggd hårdvara för just detta ändamål. Det finns egentligen (ja det finns) inte några konsument router på marknaden som klarar leverera 10gbit. Det jag sett klarar dock inte leverera den hastighet till en enhet. Utan kombineras över samtliga gigabit portar och wifi.

Jag vet inte men beroende på vad du väljer finns egenbygge fler källor till problem. Samtidigt är pålitligheten extremt hög med rätt kompetens. El konsumtionen kan faktiskt skilja markant mellan dessa två…

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!