Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Medlem

Attack on Titan, Shingeki no koyin - En väldigt lång anime serie där man från början inte vet ett skit om vad som pågår men mer och mer konstigheter avslöjas hela tiden. Väldigt välgjord och mäktig. Ett måste om man gillar anime. 9/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Castlevania: Nocturne
9/10. Jag har gillat samtliga av Castlevania-serierna som producerats åt Netflix. Slutet var riktigt bra.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Gen V
Amazon Prime

Helt lysande serie kort och gott, Eric Kripke har en förmåga att göra bra skit. Det finns ju alltid en risk med att expandera ett universa med nya spinoffs, men måste säga att jag tycker det har lyckats hur bra som helst.

Att de även skiter i att censurera saker och låter det vara brutalt, skitigt och riktigt jävla ondskefullt, som vår riktiga värld är, skapar att man kan relatera till vad som faktiskt händer och sker. Hur folk försöker "spela vänner" för att uppnå sina egna syften och/eller utnyttja någon för sina egna behov... yepp... lysande som sagt.

Att ens visa hur en viss tjej krymper sig för att klättra/krama på en kuk för att det är killens fetisch "att se stor ut" är inte många shower som hade gjort, och sedan "dumpar" henne då han fått sitt... lysande.

Dold text

Förhoppningsvis märker de högre upp i näringskedjan hur populära dessa serier blir och faktiskt lägger mer resurser på dem än den drös med skräp som kommer där man lägger all fokus på allt annat utom just storyn och "universat" man vill bygga. Eric Kripke har visat att man kan både ha med det men lägga fokus på just storyn och universat. Två tummar upp för Gen V \m/

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Blue eyed samurai - Välgjord och bra anime med samuraj-tema. Inget för barn då den innehåller både blod, våld och sex. Bra karaktärsbildning och handling. Ibland ser animeringen lite väl data-animerad ut men overall är den bra. 9/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Har just avslutat första säsongen av Slow Horses.

Lite svag premiss men flera bra rollprestationer och Gary Oldman är helt sjukt bra.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Alldeles strax klar med Daredevil, igen. Efter att ha kikat på de senare, rätt understimulerade, MCU-serier fick jag sug efter lite kvalitet. Och jösses vad Daredevil håller måttet fortfarande. Till stor del, i alla fall. Riktigt bra fightscener och välskriven.

Permalänk
Snusfri

Börjat kolla på Sabrina, the Teenage Witch igen, för typ 20 gången, är nog lite av en guilty pleasure.
Gillar den serien skarpt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ahsoka S1 - Välgjord Star wars action. Lite dum ibland men det får man ta, det är ju Star wars. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Jag såg om Reacher eftersom säsong två kommer snart, även om det inte kommer vara en 'uppföljare' på så sätt.

Reacher (2022)
https://www.imdb.com/title/tt9288030/
Min rating: 7,5/10

Måste säga att jag är sjukt upprymd inför den nya säsongen. De hittade verkligen rätt skådespelare i Alan Ritchson för den här karaktären. Tom Cruise gjorde ett... OK jobb, men Ritchson tar det till helt nya nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Börjat kolla på Sabrina, the Teenage Witch igen, för typ 20 gången, är nog lite av en guilty pleasure.
Gillar den serien skarpt.

Tack för påminnelsen. Var årtionden sen jag såg den. Har hoppats att nån streamingtjänst skulle visa dessa äldre serier i åratal. Såg nu att den fanns åtminstone på Pluto TV så nu ska det frossas!

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Scavenger's reign - Väldigt bra animerad sci-fi. Så mycket intressant på denna påhittade planet, bra story, karaktärer och värld. Om man ska klaga på nåt så är vissa karaktärers ansikten lite odetaljerade. Men mycket välgjort och bra. 9/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Har nu sett om hela Game of Thrones, alla 8 säsongerna i 4k HDR, tycker nästan att den var bättre nu än när den sändes, vet inte om det beror på att bildkvaliten var avsevärt mycket högre denna gång. Ska avvakta ett tag innan jag ser om första säsongen av House of the Dragon inför säsong 2 som troligen kommer sommaren 2024.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Såg One Piece (2023) och blev glatt överaskad.
Fantastiskt charmig matiné aktig serie.
9/10 ser fram emot en andra säsong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Har nu sett om hela Game of Thrones, alla 8 säsongerna i 4k HDR, tycker nästan att den var bättre nu än när den sändes, vet inte om det beror på att bildkvaliten var avsevärt mycket högre denna gång. Ska avvakta ett tag innan jag ser om första säsongen av House of the Dragon inför säsong 2 som troligen kommer sommaren 2024.

Kunde inte hålla mig, blev tvungen att kolla om första avsnittet av House of the Dragon redan idag. Nu när jag har GoT i färskt minne ser jag tyvärr hur usel HotD är i jämförelse, ALLT är sämre, skådisarna, karaktärerna, CGI, ALLT. Hoppas säsong 2 blir bättre.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Kunde inte hålla mig, blev tvungen att kolla om första avsnittet av House of the Dragon redan idag. Nu när jag har GoT i färskt minne ser jag tyvärr hur usel HotD är i jämförelse, ALLT är sämre, skådisarna, karaktärerna, CGI, ALLT. Hoppas säsong 2 blir bättre.

Uhm, du menar att HotD var sämre än dom senare o framför allt den sista säsongen av GoT? Inte för att jag tyckte HotD var ett mästerverk direkt, men den var ändå runt två o en halv miljard gånger bättre än GoT s08.

Permalänk
Medlem

Börjat kolla https://www.imdb.com/title/tt13111078/.
Skapligt med action redan i första avsnittet. Hyggligt med kändisar inblandade.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Har just avslutat första säsongen av Slow Horses.

Lite svag premiss men flera bra rollprestationer och Gary Oldman är helt sjukt bra.

Precis börjat kolla den också, riktigt bra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Började kolla Brott och Heder. Riktigt bra serie, såvida man inte är känslig för att det pratas andra språk.
https://www.netflix.com/title/81442394

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Redaktion
Redaktör

The Worst of Evil (2023)
Finns på Disney + och är en riktig pangserie.
Koreansk action/drama typ. Handlar om en polis som infiltrerar ett kriminellt nätverk och har gott om riktigt välgjorda och blodiga slagsmål. Bör ej ses om du är känslig för knivvåld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

The Worst of Evil (2023)
Finns på Disney + och är en riktig pangserie.
Koreansk action/drama typ. Handlar om en polis som infiltrerar ett kriminellt nätverk och har gott om riktigt välgjorda och blodiga slagsmål. Bör ej ses om du är känslig för knivvåld.

Låter som jag tar den med förskolebarnet här hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

The Worst of Evil (2023)
Finns på Disney + och är en riktig pangserie.
Koreansk action/drama typ. Handlar om en polis som infiltrerar ett kriminellt nätverk och har gott om riktigt välgjorda och blodiga slagsmål. Bör ej ses om du är känslig för knivvåld.

Du hade mig vid "blodiga slagsmål samt knivvåld".

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Du hade mig vid "blodiga slagsmål samt knivvåld".

Även om detta är en serie-tråd så måste man ju isåfall tipsa om grymma The Raid 1&2. Mer välkoreograferat våld får man leta länge efter. Indonesisk cast (vissa är sedermera med i Star Wars och John Wick) med Wales Gareth evans som regissör.

Kolla trailers på yt för pepp 😁👍

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Jag såg om Reacher eftersom säsong två kommer snart, även om det inte kommer vara en 'uppföljare' på så sätt.

Reacher (2022)
https://www.imdb.com/title/tt9288030/
Min rating: 7,5/10

Måste säga att jag är sjukt upprymd inför den nya säsongen. De hittade verkligen rätt skådespelare i Alan Ritchson för den här karaktären. Tom Cruise gjorde ett... OK jobb, men Ritchson tar det till helt nya nivåer.

Säsong 2 har premiär imorgon på Prime, enligt IMDB är det de tre första avsnitten, sen kommer det ett varje fredag fram till åttonde och sista.

De avslöjade också att en säsong 3 redan har påbörjats
https://www.youtube.com/watch?v=Lhwkt-AzB0A

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

The boys Season 3 - Rätt bra säsong faktiskt. Denna serie är otroligt välgjord med bra manus, scenografi, skådespelare och effekter. Den är även väldigt rolig. 8/10

Trailer för säsong 4.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av CrispVanDahl:

The Worst of Evil (2023)
Finns på Disney + och är en riktig pangserie.
Koreansk action/drama typ. Handlar om en polis som infiltrerar ett kriminellt nätverk och har gott om riktigt välgjorda och blodiga slagsmål. Bör ej ses om du är känslig för knivvåld.

Nu är jag klar med alla 12 avsnitt.
Slutet var precis så bra som jag önskade, men jag kanske undersålde den som en renodlad actionserie. Visst är det en stor mängd välregisserat våld men det finns även en stor skopa välskrivna mänskliga relationer och en story som är riktigt spännande. Musiken är även den grymt bra.

blir en stark 9/10 som helhet.

Permalänk
Medlem

Även jag fyller på med The Worst of Evil. Uppbyggnaden och bakgrundshistorien, som får väldigt stor plats i de första avsnitten funkar inte alls för mig. För generellt upplevde jag, men när vi väl får följa historien och karaktärerna i den så blir det väldigt bra till slut.
8,5/10 från mig.

Följde sedan upp med Vigilante, även den på Disney+. Mycket, mycket bra historia som berättas här. Vad säger lagen, vem bestämmer och hur förmedlas det i ett samhälle. Det är inte alls så enkelt som man kanske först tror. Synd att det bara är 8 avsnitt, men samtidigt en väldigt koncentrerad historieberättande utan sidospår som kärlek och annat trams. Så klart en hel del snyggt våld till och från.
9/10 ifrån mig.
"Jag pratar informellt med dig från och med nu" - något man garanterat inte vill höra från en av karaktärerna i serien.

Har även sett My Dearest (2023) relativt nyligen. Det är ett historiskt drama i 21 avsnitt. Visst det är lite politik och krig som är lite intressant, men huvudsakligen handlar det om 2 människor som gör allt det kan för att inte bli ihop. De säger fel saker för att de tror sig veta något, de gör saker som ingen rationell människa skulle göra samt bara misstolkar och missförstår allt. Detta över 21 avsnitt blir bara för jobbigt. Det blir bättre i den andra halvan av historien, när andra saker kommer i vägen för deras episka kärlek.
5/10 av mig. ( typ 9,0 på IMDB och 8,9 på mydramalist - så onekligen en väldigt populär serie för 2023)

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

Började kolla på mr robot eftersom jag läste en bra recension. Maken till dynga har jag inte sett på länge. Klarade 4 avsnitt innan jag ögnade igenom sista avsnittet och gav upp. Redan avsnitt 4 visade precis som sista vad det hela handlade om.

2/10.

Permalänk
Medlem

Bookie
HBO Max

Senaste skapelsen från Chuck Lorre men är ingen sit-com denna gång samt håller en mer lågmäld komik än "punchlines", det finns faktiskt en röd tråd/story denna gång. 27-30min avsnitt som fungerande över förväntan faktiskt, lite synd att det bara finns 8 avsnitt. Sebastian Maniscalco och Omar J. Dorsey gör solida insatser och deras kemi/samspel fungerar riktigt bra.

Serien gästas även av Charlie Sheen (och de lägger in en 2 and a half men kommentar), Jorge Garcia och Rob Corddry. Finns ett par andra, men dessa var som stod ut för mig. Helt klart sevärd, speciellt om man är ute efter en serie med humor och lite kortare avsnitt man kan se när "tid finns".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Normal People (2020)

Hej,

Missade denna serie totalt när den kom men efter rekommendation så har jag nu sett den och måste tipsa vidare!

Jag blev helt knockad av "Normal People" vilket inte händer så ofta i film/TV-sammanhang längre.

Premissen är relativt enkel: Vi får under några år följa Marianne and Connell som går sista året på gymnasiet i en liten stad på Irlands atlantkust.

De är båda två lite udda fåglar. Connell är populär och har vänner men känner att han inte riktigt passar in ändå.
Marianne är klassen ljus men saknar helt social kompetens och förmåga och saknar vänner.

Skådespelet från Paul Mescal och Daisy Edgar-Jones är helt otroligt bra och kemin mellan dem magisk!
Ännu mer imponerande att detta var bådas första stora huvudroller, svårt att tro!

Förutom att vara en coming of age-historia så tar serien upp en rad ämnen såsom klass, sex, familjeband med mera. Viktiga och ibland tunga ämnen blandas fint ihop.

För den pryde så kan det vara bra att veta att det är en hel del avklätt i serien och man får se "allt" och däri ligger kanske min enda kritik också. Ibland blev det kanske lite för mycket men å andra sidan är det sjuk autentiskt.

Fotot och musikvalen får höga betyg av mig! (Elliott Smith 😍)

Detta är en miniserie på 12 avsnitt med en genomsnittlig avsnittlängd på cirka 30 minuter så hela serien är strax under <6h.
Bygger på en bästsäljande bok i grunden så en "säsong 2" lär sannolikt inte vara aktuell.

IMDB-betyget ligger på höga 8.4 och jag är benägen att hålla med, detta är en varm varm rekommendation!

Serien finns att se på Svt Play:
https://www.svtplay.se/normala-manniskor

Permalänk
Medlem

Genomled 2 avsnitt på säsong 2 av Reacher innan jag stängde ned.
Vilken genomusel smörja. Dialog och skådespel är så man får gåshud av skam.
Alan Ritchson är så fullpumpad med både steroider och melanotan till den grad att det blir komiskt
Melanotan fräknar överallt och moon face av alla androgener/AAS.

Jag ger betyget 2 tomma testo ampuller av 10. Är helt förvirrad hur serien kan ha så högt betyg.