Hur motverkar du spruckna moderkort/grafikkort?

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Hur motverkar du spruckna moderkort/grafikkort?

Jag läste de senaste dagarna flertalet nyhetsartiklar på ämnet gällande grafikkort som spricker vid PCI-E sloten. I fallet ovan verkar det ju som att det är brist på grafikkortshållare/ dåligt emballage som ligger till grund för skadorna.

Jag tänkte därför kort fråga vad du har för handfasta knep att dela med er av. Vad använder du för att stödja upp tunga grafikkort? Använder du de medskickade grafikkortshållarna eller har du köpt en mer premium-variant? Kanske finns det andra saker i hushållet som fungerar lika bra eller har du 3D-printat något?

Hur gör du när du transporterar eller skickar er dator? Är det bäst att helt och hållet montera ur grafikkort och processorkylare eller kör du sånt expanderbart packskum? Har du några skräckhistorer på ämnet med saker som gått sönder under transport?

Personligen körde jag den inbyggda grafikkortshållaren i Phanteks NV7-chassit men sedan jag monterade vattenblock på mitt grafikkort använder jag den lilla medskickade teleskop-pinnen från Asus.

Då jag jobbade många år hos flera olika återförsäljare har man sett en del skräckexempel från när emballaget har fallerat eller inte varit tillräckligt och ett löst grafikkort slagit datorer sönder och samman från insidan.

Permalänk
Medlem

Vid dom få transporter jag gjort med datorn har jag lagt chassit på sidan med moderkortet nedåt så eventuella gupp inte flyttar gfx/kylare i sidled. Det har fungerat bra hittills. Om jag skulle skicka den skulle jag om möjligt ta ur kylare och gfx men går inte det så finns det ju såndära "transportpåsar" som utvidgar sig själv och ger stöd. en par-tre sådana i chassit så ligger nog det mesta rätt stabilt.

Permalänk
Hedersmedlem

Om alla hade följt den fina gamla standarden från tidigt 80-tal som kom med IBM PC 5150 så hade detta varit ett ickeproblem.

Fullängdskort hålls då fast i ett spår i framkant av chassit. Det borde vara stadigt nog även idag.

Det är ingen slump att ett grafikkort och scsi-kort från tidigt 90-tal är på pricken lika långt som förlängingen på ett modernt workstationgrafikkort, typ ett AMD Firepro W7100

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Använder 2st PCI-E skydd i motsatt riktning och drar igenom buntband, hålen i skyddet gör att man lätt kan justera höjden på dem.

Har ingen bild just nu, får ordna en senare, riktig ghetto-mod är det i alla fall.

Det är inte bara PCB som spricker, både Krisfix och Northwestrepair har haft kort där minneschippen/GPU har lossnat från lödningarna pga belastningen på PCB.

De få gånger jag har transporterat datorn så har jag tryckt in sealed air och haft chassit på sidan.

Permalänk
Medlem

Skickas stöd med brukar det användas, annars inte om jag inte haft något sedan innan. Är nog egentligen bara mitt 3070 och nuvarande 4090 jag egentligen använt ett. 1080Ti levererades utan men borde kanske haft ett med. Tung jävel men inget mot 4090.

Historiskt har jag nog mer oroat mig över CPU-kylningen de få gånger datorn transporterats, mycket vikt. Men har inte själv haft problem med någondera ännu.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av OSkar000:

Om alla hade följt den fina gamla standarden från tidigt 80-tal som kom med IBM PC 5150 så hade detta varit ett ickeproblem.

Fullängdskort hålls då fast i ett spår i framkant av chassit. Det borde vara stadigt nog även idag.

Det är ingen slump att ett grafikkort och scsi-kort från tidigt 90-tal är på pricken lika långt som förlängingen på ett modernt workstationgrafikkort, typ ett AMD Firepro W7100<Uppladdad bildlänk>

Spännande, det är lite innan min tid men det hade varit intressant att se hur en liknande standard hade kunnat se ut om den implementerades idag. Kanske ett lämpligt beslag tillsammans med grafikkortet som skruvas fast på något vis om längde varierar.

Skrivet av GuuFi:

Använder 2st PCI-E skydd i motsatt riktning och drar igenom buntband, hålen i skyddet gör att man lätt kan justera höjden på dem.

Har ingen bild just nu, får ordna en senare, riktig ghetto-mod är det i alla fall.

Haha det här låter spännande, ser gärna en bild på det.

Skrivet av anders190:

Skickas stöd med brukar det användas, annars inte om jag inte haft något sedan innan. Är nog egentligen bara mitt 3070 och nuvarande 4090 jag egentligen använt ett. 1080Ti levererades utan men borde kanske haft ett med. Tung jävel men inget mot 4090.

Historiskt har jag nog mer oroat mig över CPU-kylningen de få gånger datorn transporterats, mycket vikt. Men har inte själv haft problem med någondera ännu.

Jag tänkte på just det, minns när jag körde dubbla GTX 680 och vill minnas att dom sjukt långa Gigabyte-korten började svikta som attan i själva PCB:n.

Permalänk
Medlem

Köp en vertikal hållare så slipper man ens oroa sig för PCB cracks. Så upplever jag det iaf. Tycker egentligen inte särskilt om det utseendemässigt men det känns mycket säkrare, plus att 12WHPWR kontakten får plats utan problem på bredare kort och slipper krökas pga chassisidan.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Kör på AIO kylare till 80% av anledningen att kunna transportera datorn utan att behöva montera loss den för CPU.

Vad gäller grafikkort så har jag inte riktigt kommit till de största korten ännu så det har fungerat bra utan någon support.
Men klart har man övervägt att ta ur den och lägga den i lådan, har kvar orginalförpackning med antistatpåse, ifall man skulle behöva skicka kortet.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Va paranoid ni är, jag själv litar 100% på postombuden:
https://www.youtube.com/watch?v=lM3SRG7D21Y

Btw jag skulle aldrig få för mig att skicka en dator med vare sig grafikkort eller cpu kylare på 1khg monterat.
Det jag inte är rädd för är en dator som kommer fram och är helt trasig och inte fungerar alls, utan en dator som ser ut att fungera helt felfritt och man efter ett tag upptäcker att den inte alls har fungerat felfritt.

Permalänk
Medlem

Kör med en sånhär som stöd för grafikkortet.
Funkar bra

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Införskaffade en sådan här när jag byggde senaste datorn:
https://www.inet.se/produkt/6904932/cooler-master-a-rgb-grafi...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Om alla hade följt den fina gamla standarden från tidigt 80-tal som kom med IBM PC 5150 så hade detta varit ett ickeproblem.

Fullängdskort hålls då fast i ett spår i framkant av chassit. Det borde vara stadigt nog även idag.

Det är ingen slump att ett grafikkort och scsi-kort från tidigt 90-tal är på pricken lika långt som förlängingen på ett modernt workstationgrafikkort, typ ett AMD Firepro W7100<Uppladdad bildlänk>

Finns en hel ställning för just detta i ett av mina (favorit) Lian-Li chassin. PC A70. Inget för dagens itx byggen men fan va bra bra det är!

Tog bara första bästa recension så ni kan se bildena:
https://www.techpowerup.com/review/lian-li-pc-a70/3.html

Permalänk
Medlem

Tycker det här ändå känns vettigast tillsammans med dom man skruvar in använder under som skruvas in i baksidan på chassiet. Det sitter som berget, plus att man får mycket plats utåt. De där pinnarna känns som dom kan glida, men har aldrig använt mig av dom själv så ska inte säga för mycket.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Spännande, det är lite innan min tid men det hade varit intressant att se hur en liknande standard hade kunnat se ut om den implementerades idag. Kanske ett lämpligt beslag tillsammans med grafikkortet som skruvas fast på något vis om längde varierar.

I vissa chassin lever samma standard kvar. Har inget nytt chassi att jämföra med men i slutet av 90-talet såg det ut såhär i fronten på ett helt vanligt chassi.

Grafikkortet jag hade liggande här har en extra bygel som är skruvad i kortet för att få fullängdsformat, korten blir exakt lika långa som det är specat i AT och ATX-standarden. Just det här kortet kommer från en HP workstation, kortet satt väldigt stadigt och bra i det chassi med bra stöd i båda ända.

Skrivet av SuperNova:

Finns en hel ställning för just detta i ett av mina (favorit) Lian-Li chassin. PC A70. Inget för dagens itx byggen men fan va bra bra det är!

Tog bara första bästa recension så ni kan se bildena:
https://www.techpowerup.com/review/lian-li-pc-a70/3.html

Samma gamla standard som lever vidare

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

I vissa chassin lever samma standard kvar. Har inget nytt chassi att jämföra med men i slutet av 90-talet såg det ut såhär i fronten på ett helt vanligt chassi.

Grafikkortet jag hade liggande här har en extra bygel som är skruvad i kortet för att få fullängdsformat, korten blir exakt lika långa som det är specat i AT och ATX-standarden. Just det här kortet kommer från en HP workstation, kortet satt väldigt stadigt och bra i det chassi med bra stöd i båda ända.
<Uppladdad bildlänk>

Samma gamla standard som lever vidare

<Uppladdad bildlänk>

Fan de var bättre förr! Eller börjar vi bli gamla och sållar bland minnena 🤪

Permalänk
Medlem

Brukar inte göra någonting vad gäller normal användning. Däremot vid frakt plockar jag hellre ur ett eventuellt tungt grafikkort och packar det separat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304