Släppa Playstation-exklusiva spel på PC ett lyckat drag av Sony

Permalänk
Medlem

Kortsiktigt ja, det drar in pengar till spelen såklart. Men frågan är hur det påverkar plattformen i sig och hur många som skippar att köpa PS5 när de kan välja pc istället

Permalänk
Medlem

Är det ett riktigt bra spel köper en del konsollen om de absolut måste spela det direkt. Känner själv flera. Sedan blir det ju en + försäljning om man bara ser till att vänta med pc-släppet och putsar utgåvan för tuffare hårdvara. Har flera av deras lir på önskelistan och kommer skaffa några på julrean för, hör och häpna, backloggen börjar bli lite för tunn. God jul på er alla.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Bra då kan man fortsätta hoppas på Horizon 2, God of war 2 och Spider-man 2 till steam.

Du behöver inte hoppas i fallet Horizon 2, den släpps till PC i början av nästa år, den har till och med sin egen sida på Steam redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kortsiktigt ja, det drar in pengar till spelen såklart. Men frågan är hur det påverkar plattformen i sig och hur många som skippar att köpa PS5 när de kan välja pc istället

Det är väl den knepigare men mer intressanta frågan, hur många potentiella Playstation 5-köpare som Sony går miste om. Är generellt nyfiken på hur balansräkningen skulle se ut mellan:

1. Antalet PC-spelare som köper ett Playstation för femtusen spänn för att spela exklusiva titlar
2. Antalet PC-spelare som väntar och köper God of War till PC för femhundra spänn

...och alla kombinationer dem emellan. Går det tio stycken "skita-i-Playstation-och-vänta"-konsumenter på varje "ge-efter-och-köpa-ett-Playstation"-konsument, eller hur ser fördelningen ut? Sony har ju gjort någon bedömning en gång i tiden - till glädje för en sån som jag, då, eftersom jag väntar på PC-release av ett spel eller avstår det helt.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Du behöver inte hoppas i fallet Horizon 2, den släpps till PC i början av nästa år, den har till och med sin egen sida på Steam redan.

Oooh, hade jag missat. Kul, då är det inte långt bort.

Permalänk
Medlem

Sista konsollen jag ägde var ett sega megadrive. Kommer spelen inte på PC, Linux eller Amiga så existerar de inte i min värld.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Wow, vem kunde anat...

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

det är väll inga dåliga siffror och som sagt finns så mycket mer att välja på PC så spelen är imponerande på konsolerna men kanske inte bland alla pc-spelare.

Skrivet av underd0g76:

Oftast inte särskilt tekniskt imponerande titlar när de väl kommer till PC och förmodligen har den tänkta målgruppen redan köpt spelet på Playstation. PC-spelare är oftast också väldigt multiplayer-inriktade och det är inte den typen av spel som Playstation portat till PC. Lägg där till att de Playstation-titlar som släppts till PC ofta inte kommit med några extra, FOMO-munvattnande, tillägg som de som redan spelat spelet på Playstation vill punga ut en gång till för.

Ponera att GTA VI enbart kom till Playstation och sedan till PC med lite extra lull lull - det skulle bli helt andra försäljningssiffror.

Och sist men inte minst, Sony och deras fan-base kanske överskattar Playstation-titlarna något ofantligt. De enda Playstation-lir som jag testat när det kom till PC var Death Stranding - maken till tråkigt spel har jag då aldrig varit med om. Visst, produktionsvärdet helt OK, men inte mycket mer - samt Days Gone, återigen bra producerat men oerhört tråkigt.

Jag kan inte säga emot er, men min uppfattning är att hur det generellt sett låter med hur dåligt "exklusivitet" (oavsett varifrån den kommer) inte står i relation till hur spelen sen säljer när dom släpps cross platform.

Sen är det min uppfattning att Ratchet & Clank Rift Apart är det bästa spelet so far till PS5. God Of War & The Lst of us är väl två av dom senare årens största IP:n till Playstation, så jag skulle nog säga att man gått ut starkt med sin PC-satsning.

Men det är klart, det är väl många som redan spelat spelen på PS4/PS5, så siffrorna i försäljning mellan PC / Playstation skulle säkert vara mer jämnt fördelade om spelen släpptes till bägge plattformarna samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det är väl den knepigare men mer intressanta frågan, hur många potentiella Playstation 5-köpare som Sony går miste om. Är generellt nyfiken på hur balansräkningen skulle se ut mellan:

1. Antalet PC-spelare som köper ett Playstation för femtusen spänn för att spela exklusiva titlar
2. Antalet PC-spelare som väntar och köper God of War till PC för femhundra spänn

...och alla kombinationer dem emellan. Går det tio stycken "skita-i-Playstation-och-vänta"-konsumenter på varje "ge-efter-och-köpa-ett-Playstation"-konsument, eller hur ser fördelningen ut? Sony har ju gjort någon bedömning en gång i tiden - till glädje för en sån som jag, då, eftersom jag väntar på PC-release av ett spel eller avstår det helt.

3. Antalet konsol-spelare som köper en PC och sedan aldrig köper en konsol igen (om spelen kommer till alla plattformar)

Jag tror exempelvis att Nintendo, som är ännu mer exklusiva än Sony men delvis också med annan målgrupp, säkert skulle kunna sälja en del spel som smör till PC. Men vem skulle då köpa nästa Nintendokonsol? Dessutom tycker företag att inlåsning av kunder är rätt mysigt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Inte ett dugg förvånad.
Inte ens när den släpptes för 3 år sedan kunde PS5'an mäta sig med riktiga speldatorer, och nu är det ju inte ens nära.
Konsollerna håller helt enkelt på med för mycket trixande med framerates, grafik och upplösningar för att kunna göra spelen rättvisa.

Blir så trött på dessa kommentarer.
Har ens PS5/Series X utgett sig för att vara en konkurrent till en high end gaming PC?

När man köper en konsol, som för övrigt kostar 1/5 av en high end PC, så är man säkert medveten om det.
Är ganska säker på att de som köper en konsol är ute efter så bra prestanda för en billig peng.
Och dessutom är de inte intresserad av att fippla och trixa och lägga massor med pengar när man uppgraderar.

Och ja, jag har en gaming PC och en PS5, och min PC har dubbelt så bra grafik, och kostar 4 gånger så mycket än min PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag tror exempelvis att Nintendo, som är ännu mer exklusiva än Sony men delvis också med annan målgrupp, säkert skulle kunna sälja en del spel som smör till PC. Men vem skulle då köpa nästa Nintendokonsol? Dessutom tycker företag att inlåsning av kunder är rätt mysigt.

Jag tror nog att Nintendo skulle kunna äta kakan och ändå ha mestadelen av den kvar. Playstation och PC (och Xbox) simmar lite i samma vatten, medan Nintendo plaskar runt i helt andra vattendrag. I mina ögon så är Nintendos största trumfkort det här med flerspelar- och sällskapsspel. Folk samlas kring ett Switch och några svindyra joycons för att spela Mario Party på samma sätt som på 90-talet. Detsamma sker inte riktigt med Playstation - och i synnerhet inte med en PC.

Visst, några konsumenter som bara är intresserade av Zelda och Super Mario-äventyr faller kanske bort, men jag tror att lejonparten ändå hade blivit kvar. Ända sedan Wii har väl Nintendo krattat sin egen lilla manege i spelbranschen. Där känns det som att de står tryggt.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Men vad är det här för märklig diskussion. PS5 säljer som smör, och spelen säljer bra på PC med. Vad diskuterar ni ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Men vad är det här för märklig diskussion. PS5 säljer som smör, och spelen säljer bra på PC med. Vad diskuterar ni ens?

Dels att många gamers köper spelen igen för att kunna spela på en bättre platform.
Och dels att många gamers vill spela spelen men inte köpa en konsoll.

Om man inte tycker det är värt att diskutera så behöver man inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Dels att många gamers köper spelen igen för att kunna spela på en bättre platform.
Och dels att många gamers vill spela spelen men inte köpa en konsoll.

Om man inte tycker det är värt att diskutera så behöver man inte

Och vatten är vått…dock inte så vått att Bloodborne kommer till pc.

Permalänk
Medlem

Fast det går ju uppenbart allt sämre efter den initiala nyhetens behag. Säljkurvan ner är brantare än en svart pist.

Och när en av de mest "exklusiva" titlarna, som dessutom haft den snabbaste porten, inte ens nått upp till 100000 ex så undrar man ju hur länge de kommer se värdet i den marknaden.

Kanske har int folk mest SSD ännu trots allt..?

Skrivet av Bastich:

Bloodborne when?

Never, med som strategin ser ut nu iaf.

Och tror inte Bloodborne utan online kommer generera många positiva recensioner på Steam.

De kan ju liksom inte förlita sig på att moddare fixar det. Även om nu det uppenbart är vad som skulle hända.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Det stämmer för mig i alla fall. Skulle aldrig köpa en konsol för något spel. Kan säga att jag har köpt alla Playstation spel de har släppt på PC utom ett, Last of Us. Har att göra att jag har sett serien och är rädd att det är exakt samma så har hållit mig borta från den.
Den bästa har varit God of War så kommer 2:an är det 100% att jag köper den med.

Det är faktiskt inte "exakt samma". Jag tycker personligen att spelet är ett mästerverk 10/10 medan serien för mig var en 6/10 som bäst.

Du borde ge spelet en chans. Mycket kommer vara upprepningar men du kommer se en helt annan sida av Joel & Ellie. Joel & Ellie och deras resa och kemi är 90% av spelet. I serien hamnar det helt och hållet i skymundan för en annan historia och det är därför serien är kass i jämförelse.

Spelet är också mer brutalt och röstskådespeleriet och animationerna är extremt bra medan Pedro & Bella gjorde walkover i varenda scen de var i tillsammans.

Permalänk
Skrivet av Hartassen:

Det är faktiskt inte "exakt samma". Jag tycker personligen att spelet är ett mästerverk 10/10 medan serien för mig var en 6/10 som bäst.

Du borde ge spelet en chans. Mycket kommer vara upprepningar men du kommer se en helt annan sida av Joel & Ellie. Joel & Ellie och deras resa och kemi är 90% av spelet. I serien hamnar det helt och hållet i skymundan för en annan historia och det är därför serien är kass i jämförelse.

Spelet är också mer brutalt och röstskådespeleriet och animationerna är extremt bra medan Pedro & Bella gjorde walkover i varenda scen de var i tillsammans.

Jag gjorde det och även om spelet är mycket bättre än serien så är de flesta scener samma. Upplägget känns den tiden jag la på exakt som i serien, dvs. hur det utvecklas. Kändes som att man har varit om allt så det blev en refund tyvärr.

Köpte Lies of P, vilket grymt spel. Att man inte köpte den tidigare är skam.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk

Vad finns det för spel på pc som inte finns på PS som skulle locka mig som konsolspelare? Skulle jag vilja betala 30k för en speldator som kan köra allt på max och funkar som xtra element/fläkt tills drivrutiner och nåt annat pill hakar sig. Plug and play med världens bästa singleplayerspel tilltalar mig betydligt mer för 6-7 k i några år när nästa generation kommer 2028ish, skulle jag hänga med i pc masterrace och ha samma flyt å lull med en pc så e de att hosta upp 15-20 k för ett grafikkort vart 4-8 år, det är inte värde för pengarna om man bara vill spela och njuta för en casual. Sen verkar de som att folk vill ha en monsterpc och 200 fps för att forfarande suga på CS eller CoD eller inte begripa att minst 80% fuskar oavsett så de spelar ingen roll hur snabbt du kan se om någon ändå kan se dig genom en vägg eller headshotta dig på andra sidan banan. Trött på detta konstanta pretantiösa fps gnäll och superskärm hit å dit, kul om man inte har något annat att lägga pengar på men helt ovidkommande för en vanlig människa som kan njuta av spel ändå...och igen nämn ETT spel jag kan ha missat som inte e shovelware som ps-konsolspelare? Starfield är det inte och nej Star Citizen har en bit kvar...inget med andra ord.

Permalänk

Liten värld

Skrivet av danedi:

Sista konsollen jag ägde var ett sega megadrive. Kommer spelen inte på PC, Linux eller Amiga så existerar de inte i min värld.

Wow, jag hade också en megadrive och tidiga åren var det C64/Amiga som gällde, men valde att inte exkludera mig och aldrig behövt bry mig, det som kan ge mig mest nöje för varje krona/timme får mina pengar. Resten är prylnörderi och statussnack för kan jag inte spela de jag vill med min monstermaskin så whats the point. 20k för ett skralt spelutbud med mestadels onlinetitlar varav 80% går att spela på valfri konsol ändå är definitivt inte lockande och förbannat dåligt värde.
Är det nåt ställningstagande man gör för att tillhöra något "bättre" ? Är det corpogreed som oroar? Du har väl komponenter i din dator som ägs och förvaltas av samma corps du försöker ta avstånd ifrån? Vad är det som skaver egentligen? Är det verkligen så att pc-spelare känner sig utvalda och över alla andra för de har råd att kasta pengar på skit som ingen annan bryr sig om
eller aktivt finner idiotiskt att syssla med? Är det så viktigt att tillhöra något/någon i dagens samhälle då religion och familj fått kliva åt sidan?Varför är ett spel ospelbart vid 30fps men helt magiskt vid 120 trots att storyn e skit? Varför är det alltid samma folk som hyllar indiescenen där det börjar bli knökfullt av skit som lanseras veckovis men ingen som bryr sig om fps,grafik där inte, då räknas storyn in som främsta ämne...sorry för ranten men fan det är fullt med fanboys som de e och jag som själv spelade mestadels pc skulle aldrig gå tillbaka med dagens utbud, priser samt detta skämmiga snacket från butthurt gamers som inte vill solka sitt rykte å köpa en "billig" konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesarsaurus:

Vad finns det för spel på pc som inte finns på PS som skulle locka mig som konsolspelare? Skulle jag vilja betala 30k för en speldator som kan köra allt på max och funkar som xtra element/fläkt tills drivrutiner och nåt annat pill hakar sig. Plug and play med världens bästa singleplayerspel tilltalar mig betydligt mer för 6-7 k i några år när nästa generation kommer 2028ish, skulle jag hänga med i pc masterrace och ha samma flyt å lull med en pc så e de att hosta upp 15-20 k för ett grafikkort vart 4-8 år, det är inte värde för pengarna om man bara vill spela och njuta för en casual. Sen verkar de som att folk vill ha en monsterpc och 200 fps för att forfarande suga på CS eller CoD eller inte begripa att minst 80% fuskar oavsett så de spelar ingen roll hur snabbt du kan se om någon ändå kan se dig genom en vägg eller headshotta dig på andra sidan banan. Trött på detta konstanta pretantiösa fps gnäll och superskärm hit å dit, kul om man inte har något annat att lägga pengar på men helt ovidkommande för en vanlig människa som kan njuta av spel ändå...och igen nämn ETT spel jag kan ha missat som inte e shovelware som ps-konsolspelare? Starfield är det inte och nej Star Citizen har en bit kvar...inget med andra ord.

Poängen med PC för gaming handlar inte om specifika speltilar utan om de andra möjligheter plattformen erbjuder.

Föredrar själv konsol men jag har inga som helst problem med att förstå värdet i att satsa på PC istället.

En PC behöver inte kosta 30K förövrigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesarsaurus:

Wow, jag hade också en megadrive och tidiga åren var det C64/Amiga som gällde, men valde att inte exkludera mig och aldrig behövt bry mig, det som kan ge mig mest nöje för varje krona/timme får mina pengar. Resten är prylnörderi och statussnack för kan jag inte spela de jag vill med min monstermaskin så whats the point. 20k för ett skralt spelutbud med mestadels onlinetitlar varav 80% går att spela på valfri konsol ändå är definitivt inte lockande och förbannat dåligt värde.
Är det nåt ställningstagande man gör för att tillhöra något "bättre" ? Är det corpogreed som oroar? Du har väl komponenter i din dator som ägs och förvaltas av samma corps du försöker ta avstånd ifrån? Vad är det som skaver egentligen? Är det verkligen så att pc-spelare känner sig utvalda och över alla andra för de har råd att kasta pengar på skit som ingen annan bryr sig om
eller aktivt finner idiotiskt att syssla med? Är det så viktigt att tillhöra något/någon i dagens samhälle då religion och familj fått kliva åt sidan?Varför är ett spel ospelbart vid 30fps men helt magiskt vid 120 trots att storyn e skit? Varför är det alltid samma folk som hyllar indiescenen där det börjar bli knökfullt av skit som lanseras veckovis men ingen som bryr sig om fps,grafik där inte, då räknas storyn in som främsta ämne...sorry för ranten men fan det är fullt med fanboys som de e och jag som själv spelade mestadels pc skulle aldrig gå tillbaka med dagens utbud, priser samt detta skämmiga snacket från butthurt gamers som inte vill solka sitt rykte å köpa en "billig" konsol.

Inte alls. Det är bara så att jag spelar extremt lite och datorerna använder jag för allt möjligt annat än spel. Vilket är extremt begränsat för konsoller. Har inget med elitism eller nått sånt att göra. Bara att jag är gammal.
Jag har inte pratat om FPS, eller att man måste ha dyraste. Funkar inte spelet på min dator så får det vara helt enkelt. Älskade spela på Amiga och C64, och startar upp dem ibland bara för att lira lite retro-spel.
Jag har väl inte sagt att jag tar avstånd från nån, bara att konsoller inte är för mig längre.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.