Permalänk
Medlem

Monitor format för arbete?

Idagsläget har jag en ensam 34" 1440 skärm för spel och arbete (utvecklare) och lite spel ibland.

Kan ibland sakna 2 skärmar, kändes som man hade mer skärmyta på något vis. Men bezels och extra kablar känns sådär.

Det finns ju 49" idag men rädd att man lär vrida lite väl mycket på huvudet?

Värt att satsa på typ en 40" eller 32" 16:9 4K istället? Men blir kanske för högt?

Permalänk
Medlem

Två skärmar är guld värt för arbete. Bezels är inget problem, det bara hjälper dig mentalt dela upp de två arbetsytorna.

Lägg till en 32" 4k vid sidan av din nuvarande.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Värt att satsa på typ en 40" eller 32" 16:9 4K istället? Men blir kanske för högt?

Satsa på 2 st 27-32 tums 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Idagsläget har jag en ensam 34" 1440 skärm för spel och arbete (utvecklare) och lite spel ibland.

Kan ibland sakna 2 skärmar, kändes som man hade mer skärmyta på något vis. Men bezels och extra kablar känns sådär.

Det finns ju 49" idag men rädd att man lär vrida lite väl mycket på huvudet?

Värt att satsa på typ en 40" eller 32" 16:9 4K istället? Men blir kanske för högt?

Skrivet av Jazz 1-up:

Två skärmar är guld värt för arbete. Bezels är inget problem, det bara hjälper dig mentalt dela upp de två arbetsytorna.

Lägg till en 32" 4k vid sidan av din nuvarande.

Ja, det enklaste/smidigaste för arbete är väl två skärmar.

OM du skulle satsar på en stor 16:9 istället (har en del fördelar; höjden är ju lite speciell men kan också vara till nytta, finns ju folk som gillar att vrida mindre skärmar 90 grader, här får du lite samma grej) så vill jag bara påpeka att åtminstone Windows har fönsterhantering som helt enkelt inte går ihop med stora skärmar. Isf blir det nog mer eller mindre tvunget att snegla på tredjepartslösningar i stil med https://www.ishadow.com/vdm/ eller motsvarande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Om man jobbar i windows så kan man vilja ha fullhd upplösning på en skärm. Orsak är att så många kör med fullhd och det kan se skit ut när man delar skärm.
För länge sedan var det något som hade typ en 40" WS eller något med väldigt hög upplösning, jag minns inte, i vilket fall så ville denna nisse ha hjälp och jag då såg då typ inte ett skit av skärmen. (jag minns ej exakta problemen, pytteliten bild vill jag minnas). I vilket fall kopplade jag ner samtalet och sa koppla upp dig med en vanlig skärm om du vill ha hjälp, min tid är för dyrbar för detta.

Detta har kanske blivit bättre idag? Jag delar dock alltid ut en fullhd skärm idag efter hur dåligt det var för många år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Idagsläget har jag en ensam 34" 1440 skärm för spel och arbete (utvecklare) och lite spel ibland.

Kan ibland sakna 2 skärmar, kändes som man hade mer skärmyta på något vis. Men bezels och extra kablar känns sådär.

Det finns ju 49" idag men rädd att man lär vrida lite väl mycket på huvudet?

Värt att satsa på typ en 40" eller 32" 16:9 4K istället? Men blir kanske för högt?

Oavsett storlek så lär du ändå behöva en andra-skärm. Det är så otroligt skönt att slippa tabba ner för att kolla en grej lite snabbt.

Kör 42" 4K som huvudskärm (också utvecklare) och en 27" 1440p ståendes bredvid. Perfekt enligt mig
.. fast en tredje till höger lockar ju också såklart.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Kontot avslutas

Nyligen slagit ihop från att ha jobbat varannan vecka på två "kontor" till att jobba heltid på ett. Så nu har jag fyra skärmar 2 27", en 34 4k och min MBP lapp uppsmäckade på ett stativ. Löjligt överdrivet, undrar varje dag om det är ngn sorts 40årskris. I mitt utvecklarjobb är två 27" ultimat enl mig.

Permalänk
Medlem

Folk verkar ringande överrens om flera skärmar. 🤣

På kontoret kör vi också bara ensam 34".

Oklart om det skulle öka produktiviteten. Blir ju bara 1-2 rader kod varannan dag eller nåt, 95% av tiden går till att jag folk och information. 😝

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om man jobbar i windows så kan man vilja ha fullhd upplösning på en skärm. Orsak är att så många kör med fullhd och det kan se skit ut när man delar skärm.
För länge sedan var det något som hade typ en 40" WS eller något med väldigt hög upplösning, jag minns inte, i vilket fall så ville denna nisse ha hjälp och jag då såg då typ inte ett skit av skärmen. (jag minns ej exakta problemen, pytteliten bild vill jag minnas). I vilket fall kopplade jag ner samtalet och sa koppla upp dig med en vanlig skärm om du vill ha hjälp, min tid är för dyrbar för detta.

Detta har kanske blivit bättre idag? Jag delar dock alltid ut en fullhd skärm idag efter hur dåligt det var för många år sedan.

Låter som att du kanske borde läsa på om hur man kan ändra skalningsinställningarna så slipper ni nedgradera hårdvaran för att du ska kunna hjälpa 😁

Skrivet av o0Oo:

Nyligen slagit ihop från att ha jobbat varannan vecka på två "kontor" till att jobba heltid på ett. Så nu har jag fyra skärmar 2 27", en 34 4k och min MBP lapp uppsmäckade på ett stativ. Löjligt överdrivet, undrar varje dag om det är ngn sorts 40årskris. I mitt utvecklarjobb är två 27" ultimat enl mig.

Hur får du det att lira med MBP?

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Låter som att du kanske borde läsa på om hur man kan ändra skalningsinställningarna så slipper ni nedgradera hårdvaran för att du ska kunna hjälpa 😁

Hur får du det att lira med MBP?

All mjukvara fungerar ej bra med ändring av DPI. Sedan var det i fallet ovangör att han delade en skärm i extrem upplösning som skulle visas på min skr i fullhd. Det var många år sedan jag vet ej hur det är idag, svårt att säga hur det ser ut på andras skärm.

Om någon har en extrem WS skärm, då förstår jag inte hur dennaska skalas till att passa 16:9 skärm utan att förvränga bilden eller man har svarta kanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta har kanske blivit bättre idag? Jag delar dock alltid ut en fullhd skärm idag efter hur dåligt det var för många år sedan.

Det är inte ett problem, man delar fönstret med vad man nu vill visa, inte hela skärmen.

Jag använder en 49" G9, supernöjd med den både till spel och jobb.
Skönt att slippa kanterna i mitten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det är inte ett problem, man delar fönstret med vad man nu vill visa, inte hela skärmen.

Jag använder en 49" G9, supernöjd med den både till spel och jobb.
Skönt att slippa kanterna i mitten.

ok, det är en lösning. Jag får fundera på det. Ofta vill man dock dela skärm från flera program, alltifrån sql manager, excel, word , webblsaren etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är inte ett problem, man delar fönstret med vad man nu vill visa, inte hela skärmen.

Jag använder en 49" G9, supernöjd med den både till spel och jobb.
Skönt att slippa kanterna i mitten.

Får också göra det idag men är lite störigt att växla mellan IDE, webbläsare etc.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en LG 42" C2 som huvudskärm idag, efter att ha kört 2x27" IPS för jobb i en herrans massa år. Saknar dem faktiskt inte alls.

Det jag gillar med en stor skärm är att det är (numera) snabbt och enkelt att splitta upp skärmen mellan flera fönster. Jag rotar mycket i databaser och har ofta ena halvan av skärmen för LibreOffice och andra halvan för sql och terminaler m.m. Det får verkligen plats en väldig massa data på en och samma skärm och det känns faktiskt som jag blivit mer produktiv. En 4K-skärm är ju faktiskt 4st 1080p-skärmar i storlek och när skärmytan är såpass stor kan man också använda dem som det, utan förstoringsglas.

Pricket över i:et är ju såklart när man INTE jobbar, och kan luta sig tillbaka med fötterna på skrivbordet och spela lite, kolla en film eller något liknande. OLED är så galet mycket trevligare än en traditionell skärm att det nästan är skrattretande.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

ok, det är en lösning. Jag får fundera på det. Ofta vill man dock dela skärm från flera program, alltifrån sql manager, excel, word , webblsaren etc.

Då växlar man vilket man delar?

Allt det där blir ju oläsligt på 1080p ändå om man skulle försöka visa det samtidigt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Får också göra det idag men är lite störigt att växla mellan IDE, webbläsare etc.

G9 (och förmodligen andra sådana skärmar) kan delas upp i 2x1440p (med två kablar anslutna).
Gissar att man kan göra liknande virtuellt också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Gorian:

Hur får du det att lira med MBP?

Inga problem alls, antar du syftar på anslutningar? Usb-c till hdmi/dpadaptrar funkar bra. Inga problem med upplösning refresh rate heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Idagsläget har jag en ensam 34" 1440 skärm för spel och arbete (utvecklare) och lite spel ibland.

Kan ibland sakna 2 skärmar, kändes som man hade mer skärmyta på något vis. Men bezels och extra kablar känns sådär.

Det finns ju 49" idag men rädd att man lär vrida lite väl mycket på huvudet?

Värt att satsa på typ en 40" eller 32" 16:9 4K istället? Men blir kanske för högt?

Jag kör en 49" som primär skärm. det är som att ha 2st 27" (ungefär) sida vid sida så om du kan leva med det så fungerar en sådan skärm ypperligt men du slipper sorgkanten i mitten.

Jag har min inkopplad både med displayport och hdmi, det gör att jag om jag vill kan få skärmen att "presentera" sig för windows som 2 skärmar via picture by picture. så om du vill köra något i "helskärm" på en del av skärmen och annat på andra halvan så går det bra också.
Det funkar också bra med spel som inte har stöd för 32:9 men man ändå vill köra dem i helskärm. Sätter skärmen i 1:1 läge så visar den bilden som grafikkortet skickar ut den. 3440x1440 blir sorgkanter vid sidorna. 800x600 blir brutalt mycket svart runt bilden i mitten

Gällande 1440p vs 4k så handlar det klart vad du är ute efter: skärmyta eller upplösning? Jag upplever inget större behov av högre upplösning på det avståndet jag sitter - (ungefär en och en halv armlängds avstånd) så jag kör på skärmyta.

För spel är det riktigt bra för inlevelsen med så bred skärm!

Annat tips: se till att den har en inbyggd USB hub så du kan koppla in allt till skärmen (även trådat nät finns) och sedan laptop till skärmen med enbart usb-c och då få alla tillbehören samt ström.

Edit: kör jobbets mbp via usb-c, 5120x1440@70Hz, funkar bra!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0Oo:

Inga problem alls, antar du syftar på anslutningar? Usb-c till hdmi/dpadaptrar funkar bra. Inga problem med upplösning refresh rate heller.

Gissar att du kör intel-prolle? M-serien saknar (ökänt) stöd för flera skärmar, om man nu lite vill sitta i fullHD 30hz

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Idagsläget har jag en ensam 34" 1440 skärm för spel och arbete (utvecklare) och lite spel ibland.

Kan ibland sakna 2 skärmar, kändes som man hade mer skärmyta på något vis. Men bezels och extra kablar känns sådär.

Det finns ju 49" idag men rädd att man lär vrida lite väl mycket på huvudet?

Värt att satsa på typ en 40" eller 32" 16:9 4K istället? Men blir kanske för högt?

Jag skulle säga 2x 1440p 27"

Jag har själv en 32" (och har ibland haft 24" extra på sidan), och även om jag vant mig vid större skärm och 27" kan kännas litet för mig så tycker jag det är bättre för arbete då man slipper kolla runt lika mycket, använder mer 32" för underhållning.
4k (vet att många här kommer säga emot) tycker jag är lite överdrivet, inte värt prisskillnaden (ännu mindre så i 27", men tycker det t.o.m är bra för min 32")

Permalänk
Medlem

Just nu sitter jag med 3 stycken 24" 16:10 skärmar, optimalt hade jag velat ha 3 stycken Dell 30" 16:10 2560 x 1600. Tyvärr kommer jag vara tvingad att byta till 2st 34" 16:9 efter jul då vi blir med flexplatser på jobb...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med din nuvarande 34" kan du lägga till två skärmar på sidan. Jag kör 34" i mitten och två 25" på högkant. Funkar helt ok. Jag saknade precis som du en fast sekundär skärm när jag gick från två mindre till den större 34".

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 49" Odyssey G9 för gaming hemma, men den är helt fantastisk att jobba på också. Det är som att ha tre skärmar utan jobbiga kanter som delar upp ytan. Använder PowerToys som fönsterhanterare.
Föredrar den skärmen framför två separata skärmar alla dagar i veckan.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Gorian:

Gissar att du kör intel-prolle? M-serien saknar (ökänt) stöd för flera skärmar, om man nu lite vill sitta i fullHD 30hz

Ah ja intel. Fem år gammal. Bra du påminde mig. Borde kunna få en ny nu. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jag skulle säga 2x 1440p 27"

Jag har själv en 32" (och har ibland haft 24" extra på sidan), och även om jag vant mig vid större skärm och 27" kan kännas litet för mig så tycker jag det är bättre för arbete då man slipper kolla runt lika mycket, använder mer 32" för underhållning.
4k (vet att många här kommer säga emot) tycker jag är lite överdrivet, inte värt prisskillnaden (ännu mindre så i 27", men tycker det t.o.m är bra för min 32")

2x 27 1440 är ju i princip en ensam 49"😇

Duktigt sugen på G9 OLED nu. Kostar 15000kr, köper via jobbet så blir ju ca 50% rabatt ovanpå på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I vilket fall kopplade jag ner samtalet och sa koppla upp dig med en vanlig skärm om du vill ha hjälp, min tid är för dyrbar för detta.

🙄 Du låter som en trevlig kollega.. Ärligt talat, man beter sig inte så mot kollegor. Det är inte fruktansvärt svårt att bita ihop och hjälpa till ändå.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

2x 27 1440 är ju i princip en ensam 49"😇

Duktigt sugen på G9 OLED nu. Kostar 15000kr, köper via jobbet så blir ju ca 50% rabatt ovanpå på det.

stor skillnad på 2x eller 1x större skärm (kan vara både bra och dåligt såklart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Gissar att du kör intel-prolle? M-serien saknar (ökänt) stöd för flera skärmar, om man nu lite vill sitta i fullHD 30hz

Det är den nu skrotade 13"-varianten och den senaste MBP M3 utan Pro/Max-processorer som bara klarar en skärm officiellt men går att jobba runt med massa hemska tredjepartsdrivrutiner och konstig hårdvara etc. För 14" och 16" gäller följande:

MBP M1 Pro: 2 externa skärmar, max 6K per skärm. Om du använder HDMI för en av skärmarna är den begränsad till 4K.
MBP M1 Max: 4 externa skärmar, 3 st med max 6K per skärm, och den fjärde via HDMI som är max 4K.

MBP M2 Pro/Max: Samma som M1 Pro/Max med skillnaden att HDMI-utgången uppgraderats från max 4K till max 8K.

MBP M3: 1 extern skärm, max 6K.
MBP M3 Pro/Max: Samma som M2 Pro/Max.

Allt ovan gäller för 60 Hz. Vill man köra mer vet jag inte vad som gäller.

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

🙄 Du låter som en trevlig kollega.. Ärligt talat, man beter sig inte så mot kollegor. Det är inte fruktansvärt svårt att bita ihop och hjälpa till ändå.

Det fungerar inte att vara ineffektiv när man är väldigt dyr per timma. Jag kunde ej läsa vad som stod på skärmen, vi pratar inte om enbart suddigt utan oläsbart.
Då är det vettiga att personen skaffar en annan skärm.

Liknande situation har jag varit med om över telefon med kass täckning, det fungerar inte föra ett samtal om personen ej kan säga en mening utan ord kommer bort. Har man hög timkostnad så måste man vara effektiv.

*edit*
Om 2st tekniker felsöker ett problem så kommer tiden till kund faktueras gånger 2. Det blir väldigt mycket pengr för kund att betala för tekniker som inte kan se varandras skärmar riktigt eller de ej hör hela meningar över telefonen.