IBM SSK tangentbord, ISO Bolt Mod

Permalänk

IBM SSK tangentbord, ISO Bolt Mod

Funderar på att sälja detta. Var från början ett ANSI men är numera konverterat till ISO och bolt moddat. Se galleri för min metod: https://www.sweclockers.com/galleri/13690-ibm-model-m-ssk-bol...

Alla tangenter fungerar fint. Tangentbordet har några hack, det är trots allt 36 år. Kan fixa bättre bilder så att dessa småskador syns.

På tredje bilden syns min modifikation. Utan mjukvara agerar blanka caps lock-tangenten under Enter som right shift, och den lilla tangenten gör ingenting. Jag har kört Autohotkey och därmed fått den lilla tangenten att agera right shift, och blanka caps lock att agera windows-tangent.

Medföljer gör också originalkabel med intakta lås, samt en adapter USB-PS/2 som fungerar med allt jag har prövat med. Om jag minns rätt kallas den "Blue Cube", och är viktig att använda eftersom dessa tangentbord drar alldeles för mycket ström för vanliga USB-adapters. Såklart går det också att köra PS/2 om ditt moderkort har en sån port.

Tangentbordet har en liten tendens att rucka/wobbla. Jag har kört det med fötterna utfällda och då är det helt stabilt. Om jag har förstått rätt så behövs några maskinskruvar bytas ut mot träskruv för att få det helt slätt.

Pris tycker jag är svårt, ett SSK kostar runt 300 € på Ebay (sålda annonser). Lägg ett bud om jag är ute och cyklar. Jag ser gärna att du kan komma och testa samt hämta hemma hos mig i Göteborg, men jag postar såklart också om köparen önskar.

Jag har också en påse med massa extra tangenter, fjädrar, fjäderfötter osv. Även hylsverktyget för att öppna tangentbordet, dessa skruvar är djupt försänkta och har sexkantsskalle så det behövs.

Jag förbehåller mig rätten att sälja till den jag vill, eller inte alls.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Hej!
Det där var en riktigt nice mod. Följer de färgade tangenterna med i köpet?
Vart skulle dessa maskinskruvar behövas bytas ut? Är det skruvarna som håller ihop chassiet?
Börjar med ett bud på 2000:- + frakt.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Skrivet av kibatronic:

Hej!
Det där var en riktigt nice mod. Följer de färgade tangenterna med i köpet?
Vart skulle dessa maskinskruvar behövas bytas ut? Är det skruvarna som håller ihop chassiet?
Börjar med ett bud på 2000:- + frakt.

Jag tror att jag kan skicka med dom färgade, kollar ikväll.

Det är inte skruvarna som håller ihop chassit utan de skruvar som håller ihop den inre konstruktionen. Mackan som består av membran och stålplåt. Bud noterat!

Permalänk
Medlem

Oj, det här tangentbordet är ju legendariskt! Tänk att det snart var 8 år sedan du publicerade ditt bolt mod här i forumet, tiden flyger fram.

Jag slänger in ett bud på 2500kr + hämtning - det är inte varje dag man får chans att ta hand om en sån här klassiker

Permalänk
Skrivet av Thesoxie:

Oj, det här tangentbordet är ju legendariskt! Tänk att det snart var 8 år sedan du publicerade ditt bolt mod här i forumet, tiden flyger fram.

Jag slänger in ett bud på 2500kr + hämtning - det är inte varje dag man får chans att ta hand om en sån här klassiker

Kul att du sett det innan! Bud noterat.

Permalänk
Skrivet av Thesoxie:

Oj, det här tangentbordet är ju legendariskt! Tänk att det snart var 8 år sedan du publicerade ditt bolt mod här i forumet, tiden flyger fram.

Jag slänger in ett bud på 2500kr + hämtning - det är inte varje dag man får chans att ta hand om en sån här klassiker

Dubbelpost nu, men ja, det är obehagligt hur fort åtta år går...

Permalänk
Skrivet av kibatronic:

Hej!
Det där var en riktigt nice mod. Följer de färgade tangenterna med i köpet?
Vart skulle dessa maskinskruvar behövas bytas ut? Är det skruvarna som håller ihop chassiet?
Börjar med ett bud på 2000:- + frakt.

Skrivet av Thesoxie:

Oj, det här tangentbordet är ju legendariskt! Tänk att det snart var 8 år sedan du publicerade ditt bolt mod här i forumet, tiden flyger fram.

Jag slänger in ett bud på 2500kr + hämtning - det är inte varje dag man får chans att ta hand om en sån här klassiker

Nu har jag grävt i gömmorna. Hittat massa bra saker som jag slänger med vid köp.

1. Tangenterna som behövs för att konvertera tillbaka till ANSI:

2. Verktyg, "hylsor" och "fötter", skruvar o muttrar samt original-etiketten som finns inuti tangentbordet. Den på utsidan finns kvar.

3. Färgade tangenter. Obs på att shift-tangenterna inte går att använda i ISO-layout.

Jag låter den här annonsen ligga helgen ut, sen går det. Om det inte kommer högre bud än 2500 innan söndagens slut är det sålt till @Thesoxie!

Permalänk

Nu är budgivningen slut och jag har hört av mig till @Thesoxie.

Permalänk

Annonsen är avslutad