Långtidslagring 2-3 år. SSD vs Mekanisk disk?

Permalänk

Långtidslagring 2-3 år. SSD vs Mekanisk disk?

Hej!

Det sägs att mekaniska diskar är mer lämpade för långtidslagring.
Men igår så hittade jag flera gamla Kingston usb-minnen på 4GB som säkert legat orörda i minst 4-5 år. Allt fungerade hur bra som helst, datan fanns kvar.

Är det en stor lögn att moderna externa ssd-diskar t.ex att Samsung T7 kan tappa data inom 6 mån?

Vad skulle ni valt? SSD eller Mekanisk?

Tack.

Permalänk
Medlem

Perioden är för kort för att det ska spela roll, enligt mig.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har köpt SSD-diskar sedan OCZ på 60GB kostade 2000kr, förutom just den disken så funkar alla mina SSDer fortfarande (Samsung). Under den tiden har 3 av mina totalt 12 mekaniska 3.5" gått sönder.

Anekdotiskt, absolut. Men jag vet vad jag hade valt i alla fall.

EDIT: ser nu att du menar urkopplade, då skulle jag välja mekaniskt, bitrot är ett större problem med NAND. Har du kollat att varenda bit är rätt? Det är en sak att du kan se filträdet, en annan att datan är 100% korrekt.

Permalänk

Ifall det är ström på disken, SSD alla dagar i veckan.

urkopplad så är det väl HDD, men även dom kan tappa data med tiden, vet att det var ett ganska stort problem way back med min gamla Quantum fireball.

Nyare diskar är inte så illa som ovan nämnda men men chansen är aldrig noll.

Det bästa för "offline" lagring utan ström är ju band så vitt jag vet men det är inte gratis och snabbt är det inte

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Sötast

Offline lagring är omständig lagring.
Hade mycket hellre investerat i en busbillig nas och haft diskarna aktiva och satt upp synkroniseringstjänster.

Att jobba med att offlinesätta diskar å manuellt få igång dem å manuellt hantera datan.... då kan man ju likagärna skriva ut filerna å bilderna å sätta dem i pärmar direkt?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog lägga i molnet. På både sparad SSD och i molnet om jag hade disken. I två olika moln om datat är extremt viktigt för mig.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

SSD:s dataintegritet över tiden hänger väldigt mycket på hur datat skrevs (helst varm) och hur den sedan förvaras (helst lite under 20 grader C) när de förvaras utan strömsättning, medans gör man omvänt så kanske de förväntade 5-10 åren blir i antal veckor istället...

Detta gäller också klassiska geometrier som MLC (taget från Intel) och TLC men marginalerna sjunker fort när man går från TLC till QLC.

Nu har jag inte koll på Samsung T7 - men är det inte TLC i dessa? och sedan brukar Samsung ha en extra felrättningslager ovanpå det som rättas intern inom die-lagren medans många noname eller billigare versioner av SSD har inte den rättningslagret (då det förbrukar mer flashminne) - och den är viktig då den hantera upp till 10 gånger fler bitfel i avläsning ( typ 1 bitfel per 50000 bit till 1 bitfel per 5000 bit) än när det rättas enbart med felrättning inom den lokal die-lagret. Berömda Samsung 840 EVO levde väldigt mycket på det extra felrättningslagret, att även om läsningen blev långsam så var det relativt få som tappade data helt.

Permalänk
Sötast
Skrivet av xxargs:

SSD:s dataintegritet över tiden hänger väldigt mycket på hur datat skrevs (helst varm) och hur den sedan förvaras (helst lite under 20 grader C) när de förvaras utan strömsättning, medans gör man omvänt så kanske de förväntade 5-10 åren blir i antal veckor istället...

Detta gäller också klassiska geometrier som MLC (taget från Intel) och TLC men marginalerna sjunker fort när man går från TLC till QLC.

Nu har jag inte koll på Samsung T7 - men är det inte TLC i dessa? och sedan brukar Samsung ha en extra felrättningslager ovanpå det som rättas intern inom die-lagren medans många noname eller billigare versioner av SSD har inte den rättningslagret (då det förbrukar mer flashminne) - och den är viktig då den hantera upp till 10 gånger fler bitfel i avläsning ( typ 1 bitfel per 50000 bit till 1 bitfel per 5000 bit) än när det rättas enbart med felrättning inom den lokal die-lagret. Berömda Samsung 840 EVO levde väldigt mycket på det extra felrättningslagret, att även om läsningen blev långsam så var det relativt få som tappade data helt.

Länka den kalla faktan som säger att det finns ssder som tappar sin skrivna data efter veckor utan ström please.
Länka inte en artikel från 2015 som är en teoretisk möjlighet om en disk redan är långt utanför sin specifikation.
Orkar inte mer sån här info.

Permalänk
Medlem

Vad jag läst mig till tidigare när jag letade svar på samma fråga var att SSD/USB minne etc är sämst och HDD bättre men inte heller helt säkert.

SSD/USB etc kan tydligen snabbt tappa sin data om de är varmt och fuktigt, tropiskt klimat enligt vad jag lyckades hitta.
HDD kan ju och kommer med tiden att avmagnitiseras, samma sak som disketter/band osv har problem med.
DVD och Blu-Ray så kan det reflekterande lagret oxidera och de ska ej heller vara garanterade att hålla så många år.

Det enda säkra jag hittade var Millenium Disc som är garanterad och designad att hålla 100 år.

Men har du SSD/HDD etc och helt enkelt håller den i bra skick, skriver in/om din data 1 gng om året.
Bästa kan jag tycka är att ha en NAS med 2 diskar i Raid 1 och helt överskriva din backup gärna varannat år eller så?
Med 2 diskar och uppdatering var 24e månad borde det vara stor changs att din data är säker.

Sedan exakt hur verkligheten är och hur ofta som vad behöver göras kan jag ej svara på, kommer ej ihåg allt jag läste eller ens vilka källor det var, inte i går som jag läste om det.

Själv valde jag NAS vägen med 2 HDD i Raid 1, för M-Disc tyckte jag inte passade mitt ändamål.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Band sägs annars vara överlägset säkrast för långtidslagring.

Finns det ingen "bandbackup-as-a-service" som vänder sig till privatpersoner? Kanske man borde starta en? Skulle ni vara beredda att skicka en hårddisk och efter någon vecka eller två få tillbaka hårddisken och en band med innehållet? Vad skulle ni kunna tänka er att betala?

För att försäkra sig om att det blir skrivet rätt kanske man kan skicka in ett gammalt band och få ut hash:ar på valda delar när man skickar en en hårddisk för skrivning nästa gång.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att diskens kretskort inte utsätts för fysisk åverkan så håller en disk i åtskilliga år. Diskar så långt bak i tiden som dom första modellerna går fortfarande att läsa, förutsatt att man har kompatibel hårdvara.

Det är den mekaniska nedslitningen och risken för att skada disken när man kopplar in / ur den som riskerar att förstöra den fysiskt. Detta är betydligt större risk än att den slutar fungera plötsligt. En mekanisk disk slutar oftast fungera inom några månader om den har ett dåligt fungerande magnetlager exempelvis. Ett fel som inte påverkar läs/skrivhuvud brukar ofta begränsas till ett isolerat skadat utrymme, som blir oanvändbart.

Säkraste skyddet för offline-diskar är att ha dom i en dedikerad dator som man kör i bland för att ta backupper och sedan har urkopplad från el och nätverk

Det största felet man gör när det gäller backup är att man inte har koll på vad man gör backup på och vad för metod man sparar information med. Några av dom vanligaste misstagen är att man flyttar till en extern disk och tror att man har en backup. En annan är att man gör backuppen för sällan vilket gör att strukturen på den nuvarande ordningen och backupen är för olika för att kunna sammanfogas.

En backup är inte att säkerhetskopiera filer, det är att spara filer och ändringar på så sätt att det skrivs på flera ställen samtidigt, oberoende av varandra och där versionshistorik skapar nya filer vid behov. För när du upptäcker att du behöver göra en säkerhetskopia är det antagligen redan försent.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Troden gjorde mig lite nyfiken.
Så jag kollage igenom min trave av gamla SSD'er och hittade en gammal 80 GB Intel disk.
Troligen 10+ år sedan den varit inkopplad.
Körd som windows disk men hade lite dokument och lite nerladdat.
Kan inte hitta nånting som är korrupt på den, bilder visas korrekt och komprimmerade filer öppnas utan fel.
Samma sak med några äldre samsung diskar i 120-250GB storlek.
Osäker på hur länge dom legat men minst 5 år skulle jag tro.
Allt verkar fungera.

Men att nånting fungerar för en hemma är ju inte samma sak som att dom duger för arkivering.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Troden gjorde mig lite nyfiken.
Så jag kollage igenom min trave av gamla SSD'er och hittade en gammal 80 GB Intel disk.
Troligen 10+ år sedan den varit inkopplad.
Körd som windows disk men hade lite dokument och lite nerladdat.
Kan inte hitta nånting som är korrupt på den, bilder visas korrekt och komprimmerade filer öppnas utan fel.
Samma sak med några äldre samsung diskar i 120-250GB storlek.
Osäker på hur länge dom legat men minst 5 år skulle jag tro.
Allt verkar fungera.

Men att nånting fungerar för en hemma är ju inte samma sak som att dom duger för arkivering.

Intressant.

Sedan är väl också mekaniska hårddiskar allmänt kända för att krascha mer än SSD.

Så i slutändan kanske SSD ändå slår HDD. I teorin är antagligen HDD bättre, men frågan är hur det är i praktiken. Märkligt att det inte talas mer om detta då det ändå borde vara relativt vanligt att folk har externa enheter med data som de inte rör på några år.

Permalänk

Vet inte om pratet med hårddiskar är myter eller verklighet😆 själv skrock full och HDD blev alltid Toshiba eller WD Green för sin låga fart 5400rpm och färre felskrivningar men jag är en idiot när det kommer till komponenter och vana och erfarenhet. Men gjorde ändå jobbet och letade upp min riktigt gamla hårdisk på hela 350GB😋 brännde alla foto för många år sen på dvd och de har klarat sig bra 2006 till nu HDD visade sig vara av Ide inte sata hehe och snurrat tusentals timmar. Det är en seg gammal Bettan allt var kvar, gamla serier från pirate bay och Filmfix sista gången hon kördes var 2003 precis 20 år Iomega var namnet...Fan var kass kvalite det var på serierna xvid skulle inte stå ut och kolla det idag☺️☺️

Permalänk
Medlem

Övergav HDD:er helt för ett antal år sedan efter att 3 st rasade på kort tid (varav två helt utan förvarning), samtliga sådär lagom till att deras garantitid precis gått ut, så dom var inte ens särskilt gamla, lite mer än 2-3 år.
En av dessa var ironiskt nog en HDD som jag redan fått utbytt på garantin, så det var nog inte långt ifrån att 4 st hade rasat...

Å andra sidan så har ingen (peppar peppar) SSD jag införskaffat och dom senaste 12 åren bråkat eller fallerat.
Den äldsta är en Samsung 830 128 GB införskaffad 2011 som för tillfället tuffar på i kombons dator utan problem.

Hade jag maximal otur? Antagligen, men det har definitivt påverkat min åsikt om HDD:er och nu är dom förpassade till historien vad mig anbelangar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.