Styra osmart luftvärmepump på distans.

Permalänk
Medlem

Styra osmart luftvärmepump på distans.

Som titeln, har en luft/luft som ej är smart idag, vanlig fjärrkontroll i en stuga.
Vad kan jag skaffa för att styra den på distans?
Och gärna se lufttemperatur.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

abs
Som titeln, har en luft/luft som ej är smart idag, vanlig fjärrkontroll i en stuga.
Vad kan jag skaffa för att styra den på distans?
Och gärna se lufttemperatur.

beror lite på om den använder ir eller trådlös kommunikation.
Har du wifi/uppkoppling i stugan när du inte är där?

har du wifi och vill hålla det simpelt, köp tex en broadlink och köp en sensor kabel till den

https://www.prylstaden.se/broadlink-hts2-fjarrsensor-tillbeho...

https://www.styrahem.se/p/566?gad_source=1

eller pro + samma kabel.
https://www.styrahem.se/p/643/universalfjarrkontroll-ir-rf-wi...

ska du göra fler saker smarta tex sätta upp larm,styra uttag, lampor mm gå på z-wave
dock är det dyrare och kräver en egen hubb.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Detta skulle kunna vara något kanske
https://tibber.com/se/store/produkt/sensibo-sky

Permalänk
Medlem

Kolla om det går att montera en tilläggsmodul för wifi i värmepumpen, inte omöjligt att det går att göra. Bättre att kunna styra den direkt snarare än via IR.
Ta reda på den exakta modellbeteckningen så kan det ge ledtrådar.

För att se rumstemperaturen kan värmepumpen ha det inbyggt, alternativt att du väljer något annat system som har termometrar.

Men oavsett så kommer du att behöva någon slag internetanslutning där, som gärna är rätt stabil. Det är ju inte så lite störande om den plötsligt tappar kontakten och enda sättet är att vara dit och starta om den.

Även om du hade möjlighet att ha modul för mobilt bredband inbyggt i enheten (värmepumpen) så är det oftast bättre att ha det separat så att det enklare går att byta ut vid behov.

Permalänk
Medlem

Ska kolla era förslag.
Har wifi/fiber på plats så det är inga problem.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Jag har två sådana som styr mina innedelar (en på varje våning). Jag kan sätta på/stänga av och styra temperatur, fläkthastighet, mm. Den ger mig också temperaturen i rummet.

Man kan använda Sensibos egna app för att kontrollera värmepumen, men jag använder en Homey för helt automatiserad styrning.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk

Jag har en Sensiboo Air för att styra min gamla LVP(2006 års modell).

Den funkar bra men är beroende av en molntjänst. Har planer på att ändra setup till en enkel ir sändare som bara startar pumpen. Den kommer alltid vara inställd på 27 grader max fläkt.

Sen styr jag den med input från en rumsgivare så den startar vid 23 och stänger av vid 24,5 grader. Allt ligger i Home Assistant då.

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem

Jag har också en Sensibo Air som funkar kanon via app i mobilen.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Råkar du köra Verisure larm i stugan och råkar ha en värmepump som de stödjer så kan du köpa till en modul och fjärrstyra via larmet (och då behöver man inte heller wifi eller någon annan uppkoppling).

Fast broadlink förslaget ovan är definitivt billigare..

Permalänk
Medlem

Har nu kollat och det är en IVT 12 KHR-N
Verkar finnas/funnits en WiHeat-modul till den men verkar inte vara så enkel att hitta.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]