En pensionär & en aspirerande designer

Permalänk

En pensionär & en aspirerande designer

Hej!

Har fått tips att det här är en bra plats att fråga om råd för inköp. Själv var det många år sedan jag köpte dator och har fått använda goa Mac på utbildning men nu är det verkligheten som gäller.

Behöver inhandla två datorer.
En bärbar PC till en härlig pensionär som klarar av släktforskningsprogram (windows) och en MacBook som klarar av Adobe illustrator, Photoshop, Rhino 7 (utan stora renderingar), gärna lite film också om det inte ränner iväg med priset för allvarligt då.

Vill inte vara dumsnål!

Senaste MacBook Pro (2012), salig i åminnelse, har slocknat efter ett batteri som aldrig tar någon ladd efter att jag försökte säkerhetskopiera den och Släktforskarens skrutt-Lenovo behöver lirkas med mellan 5 min till 5 h innan den startar. Vill inte ha vrålåk, men någonting pålitligt. Det här är inte det datorlivet jag vill ha, men saknar någon som kan hjälpa mig i min vardag och jag fattar inte själv vad det är jag är ute efter längre…

All hjälp mottages med värme och glädje!

Permalänk
Medlem

Macbook Air M1 med 16GB ram kommer räcka långt om du inte ska jobba med det professionellt. Den uppfyller kraven för rhino7 och Adobes programsvit rullar fint på den också.

Vad gäller pc laptop så behöver du troligtvis ingen värsting för släktforskning och där har jag sämre koll på vad som är prisvärt för den uppgiften. någon annan får komma med ett bra förslag där

Permalänk
Medlem
Skrivet av dongerijakkeee:

Behöver inhandla två datorer.
En bärbar PC till en härlig pensionär som klarar av släktforskningsprogram (windows) ...

Du säger att du behöver två datorer, men har du funderat på att köra Windows emulerat på MAC:en?
Det skulle säkert fungera för släktforskningsprogrammet och så kan du använda MAC:en till allt annat.

Du slipper köpa en dator, och även om du lägger en del pengar på licenser av virtualiserings programvara på MAC:en och en Windows licens så blir det billigare (såvida ditt inte var att köpa den billigaste skärp PC laptop som finns).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

De flesta som släktforskar (jag håller t.ex på med det) använder nåt webbaserat, t.ex geni, familysearch, myheritage, ancestry m.fl och ofta samtidiga flikar öppna mot arkivdigital, riksarkivet osv. Det behövs bara en enkel webläsare för det. I stort sett vilken dator som helst. Några kör med lokala databasprogram, jag har t.ex ett gammalt "gramps", det tar ca.200 meg minne med 6000 namn i släktträdet. Det behövs alltså inget märkvärdigt för detta.

För en äldre person underlättar det med en stor skärmyta, så om det blir en bärbar dator kan den kanske få en 26" skärm eller nåt liknande som tillbehör, och ett ok tangentbord+mus så man slipper de där små hemska laptoptangentborden och pekplatta. Jag tror äldre föredrar trådade grejor, för när trådlösa inte funkar pga batteri slut eller enheterna synkat ur eller mottagaren ramlat ner bakom bordet så blir det för stora problem att komma på vad som är fel.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Macbook Air M1 med 16GB ram kommer räcka långt om du inte ska jobba med det professionellt. Den uppfyller kraven för rhino7 och Adobes programsvit rullar fint på den också.

Vad gäller pc laptop så behöver du troligtvis ingen värsting för släktforskning och där har jag sämre koll på vad som är prisvärt för den uppgiften. någon annan får komma med ett bra förslag där

Super! Tack! Då siktar jag på en st MacBook Air och en PC!

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

De flesta som släktforskar (jag håller t.ex på med det) använder nåt webbaserat, t.ex geni, familysearch, myheritage, ancestry m.fl och ofta samtidiga flikar öppna mot arkivdigital, riksarkivet osv. Det behövs bara en enkel webläsare för det. I stort sett vilken dator som helst. Några kör med lokala databasprogram, jag har t.ex ett gammalt "gramps", det tar ca.200 meg minne med 6000 namn i släktträdet. Det behövs alltså inget märkvärdigt för detta.

För en äldre person underlättar det med en stor skärmyta, så om det blir en bärbar dator kan den kanske få en 26" skärm eller nåt liknande som tillbehör, och ett ok tangentbord+mus så man slipper de där små hemska laptoptangentborden och pekplatta. Jag tror äldre föredrar trådade grejor, för när trådlösa inte funkar pga batteri slut eller enheterna synkat ur eller mottagaren ramlat ner bakom bordet så blir det för stora problem att komma på vad som är fel.

Bra input med stor skärm och trådade tillbehör! Ska kolla detta till min kära pensionär!

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Du säger att du behöver två datorer, men har du funderat på att köra Windows emulerat på MAC:en?
Det skulle säkert fungera för släktforskningsprogrammet och så kan du använda MAC:en till allt annat.

Du slipper köpa en dator, och även om du lägger en del pengar på licenser av virtualiserings programvara på MAC:en och en Windows licens så blir det billigare (såvida ditt inte var att köpa den billigaste skärp PC laptop som finns).

Just det, det är ju en grej jag inte tänkt på. Har tänkt köpa flera datorer, men det är ändå en bra idé att ha med sig att man faktiskt kan köra emulerat också (har en äldre Mac som hon pensionären skulle kunna ta över). Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dongerijakkeee:

Just det, det är ju en grej jag inte tänkt på. Har tänkt köpa flera datorer, men det är ändå en bra idé att ha med sig att man faktiskt kan köra emulerat också (har en äldre Mac som hon pensionären skulle kunna ta över). Tack!

De flesta offline släktforskningsgrejorna funkar inte på apple, t.ex "sveriges befolkning", "dödboken", "begravda i sverige" m.fl, och ganska få program, särskilt om man redan skapat släktträd i något program i windows tidigare så går det sällan överföra pga gedcom inte är så kompatibla man kan önska mellan olika program/siter. En del saker går köra genom någon emulator, men det blir bara tjorv och särskilt för äldre som inte har så lätt att ställa om när man väl vant sig att "såhär gör man", så jag rekommenderar hellre windows till det där, alldeles särskilt mycket om det är vad denna haft tidigare.