Kioxia lägger ner varumärket Plextor

Permalänk
Melding Plague

Kioxia lägger ner varumärket Plextor

Lagringsvarumärket Plextor försvinner men nuvarande kunder kommer fortfarande ha tillgång till support.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är de verkligen välkända? När jag läste artikeln kom jag på att jovisst har jag hört namnet någon gång. Men kännde inte till alls vad de gjorde för produkter. Så ur min synvinkel är de ett extremt anonymt bolag och för mig är det inte ett dugg konstigt att de läggs ner.

Kioxia känner jag dock till väl. De köper ju sponsorplatser hos Gamers Nexus och där framgår väl vad de gör för produkter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Minns dem från CD brännare tiden typ 1994-2000 som det bättre märket. Men efter det? Inte direkt något som man stött på så mycket av.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Plextor är väl känt inom NAS-kategorin iaf. Men de har hamnat mer obsykrt bakom Asustor och Synology.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är de verkligen välkända?

De är välkända för de som varit med ett tag. Deras storhetstid var när man använde CDR, då var Plextor överlägsna. Men man kan ju säga att de försvann in i skuggorna när optiskt media blev irrelevant.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Jag körde med Plextor CD läsare och CD brännare förr i tiden.
Skaffade Adaptec SCSI kort för att kunna använda de.

Har för mig de ansågs vara bland de bättre SCSI CD enheterna man kunde köpa.
Men då kostade en CD brännare tusenlappar och inte hundralappar.
Samt att ha en optisk enhet i datorn var väldigt vanligt.

Kan tänka mig att marginaler/förtjänst av att sälja optiska enheter för CD, DVD mm har sjunkit till nivåer där det är svårare att få lönsamhet.

Permalänk
Medlem

Kramar mina 12/10/32A med "Burnproof".
Vilket ju var funktionen som äntligen gjorde IDE brännare säkra att använda.
Visserligen inte Plextor som utvecklade tekniken (det var Sanyo), men Plextor var de som gjorde den tillgänglig.

Plextor var ju länge kungen av CD läsare/skrivare.

Permalänk
Medlem

De var ett av märkena förståsigpåarna valde när det skulle köpas en brännare för sisådär 20-25 år sen. De hade absolut jättebra rykte.

Permalänk
Medlem

Köpte en Plextor cd-brännare back in days som skulle vara the shit, funka skit dåligt!
Har nog aldrig fått så många felbränningar som med den.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Sitter en Plextor Premium i en burk jag har från ~2010, men den är ju överflyttad från en från 2004. Det är en Plextor Premium som jag tror är den sista rena CD-R-brännaren det tillverkade som såldes här, men inte helt hundra. Jag har haft någon lite äldre 40X också, men jag vet inte om den ligger i någon papplåda eller har åkt ut. Finns även en DVD-brännare som nog är från LG (utan att se efter) i samma burk. Den är nog lite nyare än 2004, för jag tror att det satt en läsare i först (ev. Pioneer), så kanske 2006 e dyl.

Den första brännaren var en HP 4X CD-R och 2X CD-RW. The speeeeeed! Att krascha en bränning i DOS-baserat Windows var ju inte så svårt om man försökte göra något samtidigt och eftersom det tog sådan tid ville man ju egentligen det...

Permalänk
Snusfri

Lite tråkigt.
Plextor var bland det bästa man kunde ha i cd-brännare väg när det begav sig runt '97-98.
Deras produkter har i mina ögon alltid varit kvalitativa.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Som många säger Plextor was the shit när det gäller cd bränare, jag är lite osäker på dvd-bränare.
Mitt minne var att de kostade typ det dubbla som en motsvarande noname, men folk påstod att de brände med så mycket bättre kvalite. Jag vet inte hur sant detta påstående var, jag själv köpte en brännare för halva priset.

Sedan detta har jag ej hört talas om dem.

Permalänk

Tråkigt att höra! Har fortfarande en Plextor PX-760A cd-brännare. Är de fortfarande eftertraktade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

De är välkända för de som varit med ett tag. Deras storhetstid var när man använde CDR, då var Plextor överlägsna. Men man kan ju säga att de försvann in i skuggorna när optiskt media blev irrelevant.

Tack Är säkert därirån jag känner igen namnet. Tror jag köpte Verbatim oftat dock. Plextor var förmodligen dyrare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tack Är säkert därirån jag känner igen namnet. Tror jag köpte Verbatim oftat dock. Plextor var förmodligen dyrare.

Plextor tillverkade själva brännaren och hade väldigt bra anseende, vilket avspeglade sig på priset.

Skrivet av ztenlund:

Den första brännaren var en HP 4X CD-R och 2X CD-RW. The speeeeeed! Att krascha en bränning i DOS-baserat Windows var ju inte så svårt om man försökte göra något samtidigt och eftersom det tog sådan tid ville man ju egentligen det...

Innan de började kunna hantera att buffern tog slut satt man ju och stirrade på den mätaren i bränningsprogrammet och höll tummarna att det allt skulle gå bra. Lite nervöst när man enbart hade en enstaka brännbar skiva kvar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tack Är säkert därirån jag känner igen namnet. Tror jag köpte Verbatim oftat dock. Plextor var förmodligen dyrare.

Du pratar nog om skivorna, men vi pratar främst om själva brännarna, om du inte ägnade dig åt kast med liten brännare.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt aldrig haft någon Plextor, trots att jag säkert haft minst 15 olika optiska enheter installerat på diverse datorer genom åren + några oinstallerade jag fått på köpet vid begagnatköp av dator. Förmodligen lite för premiumpris för mig. Men de stod för kvalitet och hade ofta bra support med olika verktyg. På senare år har ju tillverkarna gjort enheterna sämre på så sätt att det är krångligare att scanna kvalitet eller ändra vissa inställningar.

https://web.archive.org/web/20020305235303/http://www.plextor...

Företaget Vinpower har använt sig av Plextor-lösningar för sina kopieringsstationer etc
https://www.vinpowerdigital.com/t/categories/optical-drives/p...

men de använder också andra modeller och med rätt firmware kan man använda Vinpower Plextools Lite för att scanna kvalitet även med moderna optiska enheter som LG BH16NS55 (men spring nu inte och köpt den utan att googla runt först, min modell kanske är annorlunda än den som säljs nu).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem

Plextors cd-brännare var betydligt stabilare än lågprismodellerna de konkurrerade med.

Jag körde nån billig philips, vet inte hur många skivor den brände fel men många var det och ofta drog den med hela datorn i en krasch. Kompisen med samma hårdvara körde Plextor (ocksä den IDE) och tror aldrig den brände fel... och då tog vi skivor ur samma förpackning.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Plextor var verkligen the shit när det gällde CD-/DVD-brännare! 😍
Har kört med Plextor som primär optisk enhet i alla mina burkar! Från en 4x CD-läsare SCSI 1994 till en SATA DVD-brännare jag fortfarande har och använder då och då!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Plextor var ju kung av CD-R.

Permalänk
Medlem

Köpte bara Plextor på 90 talet. Både privat och till företaget. Kvalite då och nostalgi nu.

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk
Medlem

Plextor var inte igår man hörde något om. Trodde faktiskt att de redan hade försvunnit helt från marknaden.

Skrivet av ztenlund:

Du pratar nog om skivorna, men vi pratar främst om själva brännarna, om du inte ägnade dig åt kast med liten brännare.

Verbatim tillverkade även egna brännare.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Sötast

Damn, childhood names!
Hade helt glömt buffer baren när man brände, stress bar borde den hetat!

Edit: Hahaha, kolla swec registreringsdatum på användarna i denna tråden! En stor del av inläggen är skrivna av veteraner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Plextor var inte igår man hörde något om. Trodde faktiskt att de redan hade försvunnit helt från marknaden.
Verbatim tillverkade även egna brännare.

Jag tror inte att man "oftast brukar köpa" ett visst märke på det sättet, om man inte ägnar sig åt just kast med liten brännare. Även om de har funnits Verbatim med IDE o dyl så kan jag inte påminna mig någon som hade en. Däremot finns det ju Verbatim-brännare fortfarande, men jag förmodar att det är någon ompackad mekanik från en annan tillverkare. Olika former av lagringsmedia är dock det de är kända för.

Permalänk

Plextor var stora, men själv hade jag stora problem med felbränningar om jag inte använde svindyra Sony eller andra märkesskivor.
Köpte en Lite-On som svalde precis allt problemfritt.

Permalänk
Medlem

Kan ju inflika att även om Verbatim såklart (rent objektivt) inte gör lika bra skivor som förr så är de ändå stabilast och överlag bäst av det man hittar i butikerna (exempelvis Amazon eller Nierle.de) numera. (Verbatims skivavdelning blev väl uppköpta av CMC vill jag minnas för några år sedan, efter att CMC först köpt Taiyo Yuden lagringsavdelning)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Plextor var stora, men själv hade jag stora problem med felbränningar om jag inte använde svindyra Sony eller andra märkesskivor.
Köpte en Lite-On som svalde precis allt problemfritt.

Taiyo Yuden var CD-R-motsvarigheten till Plextor, dubbelt så dyrt och tre gånger så bra som resten. Jag kommer ihåg att jag köpte media i bulk från en webshop som sålde inte bara per märke, utan även utifrån i vilken fabrik mediat var tillverkat.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är de verkligen välkända? När jag läste artikeln kom jag på att jovisst har jag hört namnet någon gång. Men kännde inte till alls vad de gjorde för produkter. Så ur min synvinkel är de ett extremt anonymt bolag och för mig är det inte ett dugg konstigt att de läggs ner.

Kioxia känner jag dock till väl. De köper ju sponsorplatser hos Gamers Nexus och där framgår väl vad de gör för produkter.

Vi som har varit med ett tag har väl "alla" haft en eller flera Plextor CD/DVD-brännare. De var tidiga på både bra modeller av SCSI och IDE.

Permalänk
Medlem

Bästa cd brännaren när det begav sig..
Jag hade en scsi på 90 talet

Okänt märke 😂😂😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är de verkligen välkända? När jag läste artikeln kom jag på att jovisst har jag hört namnet någon gång. Men kännde inte till alls vad de gjorde för produkter. Så ur min synvinkel är de ett extremt anonymt bolag och för mig är det inte ett dugg konstigt att de läggs ner.

Kioxia känner jag dock till väl. De köper ju sponsorplatser hos Gamers Nexus och där framgår väl vad de gör för produkter.

Tänkte precis samma sak. Har ändå varit med ett bra tag men inget bolag som jag lagt på minnet. Minnet sviker i samband med det grå håret möjligtvis