Permalänk
Medlem

Kylning av AMD Ryzen 5 7600

Hej!

Har nyligen byggt ihop en ny dator. Temperaturen på CPU ligger runt 70-80 grader när jag använder datorn. Använder fläkten som ingår vid köpet av CPU:n. Är det för hög temperatur för CPU? Bör jag byta ut fläkten till något annan?

Permalänk
Medlem

70-80c under last låter ju normalt, speciellt med stock kylare.

Visa signatur

Data

Permalänk
Medlem

Är det värt att investera i en ny kylare?

Permalänk
Medlem

Med Ryzen Master kan du se om din CPU Thermal Throttlar (dvs går ner i frekvens pga värme). Om den gör det behöver du ny kylare. Annars inte.
Andra anledningar att byta kylare kan vara lägre ljud och/eller utseende.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Toppen! Tack för svar. Hade annars kollat på dessa kylare om ni tror att någon utav dessa hade fungerat bra.

https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/vattenky...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurro123:

Toppen! Tack för svar. Hade annars kollat på dessa kylare om ni tror att någon utav dessa hade fungerat bra.

https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/vattenky...

Hur den där luftkylaren fungerar och om den är värt det vet jag inte. Den vattenkylaren är bortkastat dock. Inte för att den i sig är dålig men ska du skaffa en AIO så bör du skaffa minst en 240 mm för att det ska vara meningsfullt.

https://www.sweclockers.com/test/37172-hur-viktig-ar-radiator...

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurro123:

Toppen! Tack för svar. Hade annars kollat på dessa kylare om ni tror att någon utav dessa hade fungerat bra.

https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/vattenky...

Som ovan nämnde så skippa vattenkylaren. Den där luftkylaren är den som de flesta verkar tycka är mest prisvärd just nu så kör på den.

Permalänk
Medlem

Tja! Jag har köpt kylaren som ni rekommenderade ovan. Tycker ni att kylpastan är bra eller bör jag köpa någon annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurro123:

Tja! Jag har köpt kylaren som ni rekommenderade ovan. Tycker ni att kylpastan är bra eller bör jag köpa någon annan?

Prova med den som är förapplicerad eller följer med. Kör så en vecka eller två och se hur temperaturerna ligger. Det kan behöva lite tid innan den s.a.s. sätter sig och ger maximal effekt så ge det i alla fall några dagar innan du avgör om det fungerar bra eller inte.

Den bästa kylpastan sänker tempen i bästa fall några grader, i sämsta fall inget alls. Finns många andra faktorer som gör större skillnad än pastan.

Kör dock inte utan pasta men rengör så den gamla pastan försvinner helt först, och glöm inte ta bort plastskyddet från kylaren innan montage.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Kurro123:

Tja! Jag har köpt kylaren som ni rekommenderade ovan. Tycker ni att kylpastan är bra eller bör jag köpa någon annan?

Den är bra, men lite tjock så inte optimal om man gillar att sprida ut den med en spatel som jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Prova med den som är förapplicerad eller följer med. Kör så en vecka eller två och se hur temperaturerna ligger. Det kan behöva lite tid innan den s.a.s. sätter sig och ger maximal effekt så ge det i alla fall några dagar innan du avgör om det fungerar bra eller inte.

Den bästa kylpastan sänker tempen i bästa fall några grader, i sämsta fall inget alls. Finns många andra faktorer som gör större skillnad än pastan.

Kör dock inte utan pasta men rengör så den gamla pastan försvinner helt först, och glöm inte ta bort plastskyddet från kylaren innan montage.

Försökte ta bort den gamla kylpastan och använde mig utav handesinfektion då jag inte hade T-röd eller isopropanol hemma. Tror du det kan vara dåligt? Läste att spriten jag använde mig utav innehåller 85% etanol, Glycerin och metylisobutylketon. Detta säger mig egentligen inte så mycket. Tänkte om något kan något om detta och ifall jag borde göra om allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurro123:

Tänkte om något kan något om detta och ifall jag borde göra om allt?

Glycerin... humm. Bra för händer men inget som hjälper på en CPU.

https://www.skincity.com/sv/ingredienser/glycerin

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Glycerin... humm. Bra för händer men inget som hjälper på en CPU.

https://www.skincity.com/sv/ingredienser/glycerin

Hehe borde jag ta bort fläkten igen och rengöra ordentligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurro123:

Hehe borde jag ta bort fläkten igen och rengöra ordentligt?

Är nog lugnt. Själv har jag använt bara hushållspapper och torkat rent med när jag inte haft nåt bra att rengöra med. Har fungerat utmärkt.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni att jag borde använda till nästa gång? Är T-röd något bra att använda sig utav eller är det Isopropanol som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurro123:

Vad tycker ni att jag borde använda till nästa gång? Är T-röd något bra att använda sig utav eller är det Isopropanol som gäller?

Personligen skulle jag säga isopropanol. Det är betydligt dyrare ja men jag köpte en literflaska för ett par år sedan och det är väldigt mycket kvar. Nu använder jag för att rengöra hela moderkort på gamla datorer. En liten flaska räcker långt om man bara rengör lite då och då.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurro123:

Vad tycker ni att jag borde använda till nästa gång? Är T-röd något bra att använda sig utav eller är det Isopropanol som gäller?

isopropanol är bäst, men etanol funkar också. Större skillnad brukar ju vara att etanolen inte är 100% (som t.ex din 85%) och då tar det längre tid att avdunsta samt ifall det inte är tillräckligt rent (t.ex 50%) kan resterna som lämnas kvar störa elektronik (dock inte riktigt problem ifall du är säker på att det bara hamnat på kylaren eller åvansidan/locket av cpun (som ju också är en kylare), kanske get 0.01°C sämre temperatur.

Men ifall du ska rengöra cpun och spilla över alkohol till sidorna- ju renare ju bättre och jag skulle inte riskera använda under 75%. Apotea.se brukar ha bra isopropyl, liten flaska och bra pris. Ifall du behöver köpa någon gång

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna då?

https://www.apotekhjartat.se/produkt/isopropylalkohol-100-ml-...

Eller har ni något annat bättre alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurro123:

Vad tror ni om denna då?

https://www.apotekhjartat.se/produkt/isopropylalkohol-100-ml-...

Eller har ni något annat bättre alternativ

Literprismässigt för mindre flaskor hittar jag inget som konkurrerar.

Annars finns det 250 ml på Kjell & Co

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/stadning-rengor...

Eller 1 liter

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/stadning-rengor...

Den sista är ju billigast per liter, med god marginal, men för att bara rengöra en processor och tillhörande fläkt så är det ju överkurs.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

I princip allt som löser upp saker och sedan dunstar utan att lämna rester fungerar. Enklaste är nog kemiskt ren bensin eller liknande som man köper i en vanlig matvarubutik. Man behöver man inte bli anal och söka efter det absolut bästa, det lär inte göra någon större skillnad så länge det som sagt löser och inte lämnar rester. Ren aceton lär fungera, aceton med olja lär inte vara rekommenderat.

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag skulle göra om med att lägga ny kylpasta ändå. Märkte då att det hade kommit en liten del kylpasta på CPU:n. Är detta farligt, har försökt ta bort detta med IPA.

Permalänk
Medlem

Det är egentligen där jag har ringat in som det har kommit lite.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kurro123:

Tänkte att jag skulle göra om med att lägga ny kylpasta ändå. Märkte då att det hade kommit en liten del kylpasta på CPU:n. Är detta farligt, har försökt ta bort detta med IPA.

<Uppladdad bildlänk>

Det beror helt på vilken kylpasta det handlar om, en del är ledande och då är det elektriskt farligt men en del isolerar och då är det bara fult och kladdigt.
Om du inte vet att kylpastan är isolerande bör du alltså ta bort den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror helt på vilken kylpasta det handlar om, en del är ledande och då är det elektriskt farligt men en del isolerar och då är det bara fult och kladdigt.
Om du inte vet att kylpastan är isolerande bör du alltså ta bort den.

Köpte Peerless assassin fläkt. Fick då med kylpasta som hette Thermalright 7. Datorn startade nu iallafall. Temperaturen ligger runt 40 grader vid idle. Är detta något som är bra eller dåligt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kurro123:

Köpte Peerless assassin fläkt. Fick då med kylpasta som hette Thermalright 7. Datorn startade nu iallafall. Temperaturen ligger runt 40 grader vid idle. Är detta något som är bra eller dåligt?

Jag vet inte vilken kylpasta det är men Thermalright Chill Factor 3 är inte ledande
CFIII does not contain any metal or other electrically conductive materials.
https://www.thermalright.com/product/chill-factor3/
Ved tempen är tycker jag personligen är helt ointressant så länge datorn är stabil under full last och helst ljudlös, jag försöker därför kyla (aktivt) så lite som möjligt för att få det så tyst som möjligt.

Ska du kolla nått så kör stresstest och kolla om datorn ät stabil och inte klockat ner sig även efter ett dygn vid full last och hur mycket den låter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade själv 82 grader på CPU under stress test med "stock settings".

Jag gick in i biosen, gick till Precision Boost Overdrive klickade på den och valde "advanced"
Inne i PBO advanced har du :
Curve Optimizer som du ställer till All Cores
All core curve optimizer sign som du ställer till Negative
All core curve optimizer Magnitude som du ställer till -30
Starta om och testa. Temperaturen kommer bli mycket bättre, förmodligen under 65.
Frågan är om det är stabilt då.
Jag brukar köra en 1/2 timme Cinebench R23, en halvtimme handbrrake i Asus realbench och en halvtimme FPU i Aida64.
Funkar det fint där så kan du testa att spela dina favorita spel.
Om det är inte stabilt då kan ändra magnitude till -25 eller -20 och testa igen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Hade själv 82 grader på CPU under stress test med "stock settings".

Jag gick in i biosen, gick till Precision Boost Overdrive klickade på den och valde "advanced"
Inne i PBO advanced har du :
Curve Optimizer som du ställer till All Cores
All core curve optimizer sign som du ställer till Negative
All core curve optimizer Magnitude som du ställer till -30
Starta om och testa. Temperaturen kommer bli mycket bättre, förmodligen under 65.
Frågan är om det är stabilt då.
Jag brukar köra en 1/2 timme Cinebench R23, en halvtimme handbrrake i Asus realbench och en halvtimme FPU i Aida64.
Funkar det fint där så kan du testa att spela dina favorita spel.
Om det är inte stabilt då kan ändra magnitude till -25 eller -20 och testa igen.

Du kan ställa -30 på alla kärnor och stresstesta hur mycket som helst utan att det händer något, det betyder inte att det är stabilt för det. Datorn kan helt plötsligt krascha när den inte gör någonting istället.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du kan ställa -30 på alla kärnor och stresstesta hur mycket som helst utan att det händer något, det betyder inte att det är stabilt för det. Datorn kan helt plötsligt krascha när den inte gör någonting istället.

Nej, men det är en stark indikation på hur troligt det är att det kommer krascha.
Din dator kan också krascha när som helst även om du har aldrig gått in i biosen eller gjort något annat än att spela spel och installera de drivrutinerna du behöver.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!