Brittiskt företag värmer bassänger med överskott från datacenter

Permalänk
Melding Plague

Brittiskt företag värmer bassänger med överskott från datacenter

Deep Green är ett Londonbaserat företag vars affärsidé är att placera små datacenter intill simbassänger och värma dessa med överskottet från servrarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vänta nu, skrevs det inte om mer eller mindre samma sak förra året?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vänta nu, skrevs det inte om mer eller mindre samma sak förra året?

Man använder "spill värme" för att värma upp allt möjligt nu för tiden. Det är lite som att skriva att man använder microchips för att styra inventarier i bilar elektroniskt. Gammal burkmat....

Permalänk
Medlem

Jag arbetar med fjärrvärme och har arbetat med datahallar. Det är en bra utveckling att ta tillvara på överskottsvärme från datahallar och det finns mycket att göra inom området. Det är inte så höga temperaturer på överskottsvärmen, men det blir stora energivolymer med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Man använder "spill värme" för att värma upp allt möjligt nu för tiden. Det är lite som att skriva att man använder microchips för att styra inventarier i bilar elektroniskt. Gammal burkmat....

joo jag vet, minns jag rätt så finns det bland annat en stad i USA som mer eller mindre helt värms upp av datacenter. Menade mer är detta en nyhet? hade för mig detta är något dom hållit på med ett bra tag i England.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vänta nu, skrevs det inte om mer eller mindre samma sak förra året?

Nyheten är att de ska expandera från 1 simhall till 150.

Permalänk

Jag väntar på nästa artikel. Motionscyklarna från ett gym genererar ström åt ett helt datacenter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernt:

Nyheten är att de ska expandera från 1 simhall till 150.

titta man kanske ska läsa allt ^^

men är ändå grymt att man tänker till och hittar smarta lösningar vet att det var på tal när Amazon skulle sätta upp deras hallar här i Västerås men där satt infrastrukturen stopp då det skulle bli för dyrt att införa så blev bara en hall istället för tre planerade.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag väntar på nästa artikel. Motionscyklarna från ett gym genererar ström åt ett helt datacenter...

Vänta, det var ju faktiskt smart. Borde inte gymmen koppla alla sina cardiomaskiner till något batteri som kan lagra energin som sen kan användas till lokalerna?

Permalänk
Medlem

LTT inspirerar en hel värd.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Vänta, det var ju faktiskt smart. Borde inte gymmen koppla alla sina cardiomaskiner till något batteri som kan lagra energin som sen kan användas till lokalerna?

Problemet där med detnär att den mekaniska effekt som en människa kan leverera är hopplöst låg. Ska du generera energi från motionscyklar måste du samtidigt underhålla mekaniken och se till att kunna nyttja effekten. Kankse hade samma pengar kunnat användas till vindkraftverk eller dylikt istället.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av qwertylol1:

Vänta, det var ju faktiskt smart. Borde inte gymmen koppla alla sina cardiomaskiner till något batteri som kan lagra energin som sen kan användas till lokalerna?

De är ju redan självförsörjande, crosstrainers och cyklar. Tror inte det räcker till så mycket mer.
Löpband är ju istället en stor förbrukare bara.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag väntar på nästa artikel. Motionscyklarna från ett gym genererar ström åt ett helt datacenter...

Black Mirror?

Permalänk
Medlem

Tänk om våra politiker skulle få händerna ur arslet och insåg att kärnkraft, Bitcoin mining och fjärrvärme är en riktig bra combo för att stabilisera el nätet och samtidigt får Bitcoin och värme som restprodukt. Datacenter är alleles för beroende av efterfrågan som inte kan hjälpa elnätet att bli stabilare det är de Bitcoin mining kan ta hand om, kolla bara på miners i Texas och deras nät.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

När datorn kan värma vatten till Kaffe & Te eller rent av koka ägg & potatis, så har vi kommit långt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vänta nu, skrevs det inte om mer eller mindre samma sak förra året?

Jag har definitivt sett något mer ingående om detta för ca ett år sedan, gissar på Climate Town, Asap Science, CGP Grey eller Fully Charged show.

Permalänk
Medlem

Wow, måste vara första gången i världshistorien.

Permalänk
Medlem

Borde vara lagstadgat på att ~all form av spillvärme ska användas. Speciellt för datacenter och kärnkraft.

Detta stinker ändå greenwashing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Problemet där med detnär att den mekaniska effekt som en människa kan leverera är hopplöst låg. Ska du generera energi från motionscyklar måste du samtidigt underhålla mekaniken och se till att kunna nyttja effekten. Kankse hade samma pengar kunnat användas till vindkraftverk eller dylikt istället.

Vissa cyklister kan ju komma upp i effekt över 1kW...
...men inte under lång tid. Kanske 1 minut eller ännu kortare.

200-300 W är väl mer realistisk nivå någon skulle kunna hålla under längre tid.
Speciellt om det inte bara ska gälla elit cyklister.

Säg om någon trampar med 200W genomsnittseffekt under 1 timme.
Om det är 200W mekanisk effekt så att omvandla det till elektrisk effekt måste ge effektförluster i att omvandla en mekanisk rörelse till el.
Sen om det inte ska förbrukas direkt utan användas till att ladda batteri blir det effektförluster vid batteriladdningen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vissa cyklister kan ju komma upp i effekt över 1kW...
...men inte under lång tid. Kanske 1 minut eller ännu kortare.

200-300 W är väl mer realistisk nivå någon skulle kunna hålla under längre tid.
Speciellt om det inte bara ska gälla elit cyklister.

Säg om någon trampar med 200W genomsnittseffekt under 1 timme.
Om det är 200W mekanisk effekt så att omvandla det till elektrisk effekt måste ge effektförluster i att omvandla en mekanisk rörelse till el.
Sen om det inte ska förbrukas direkt utan användas till att ladda batteri blir det effektförluster vid batteriladdningen också.

Jag håller med. Det är inte lönt sett till andra metoder att generera energi.

Permalänk
Medlem

Genomsnittsmotionären som sitter på en träningscykel i ett gym snittar kanske 100-120 W mekanisk effekt. Anta att det under 18 timmar öppettid är fem "heltidscyklister". En generator på det med 90 procent verkningsgrad på det, och elenergin man skulle få ut per dag är ca 9 kWh. Det motsvarar elförbrukningen i en medelstor lägenhet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Genomsnittsmotionären som sitter på en träningscykel i ett gym snittar kanske 100-120 W mekanisk effekt. Anta att det under 18 timmar öppettid är fem "heltidscyklister". En generator på det med 90 procent verkningsgrad på det, och elenergin man skulle få ut per dag är ca 9 kWh. Det motsvarar elförbrukningen i en medelstor lägenhet.

Det är väl ingen som ifrågasätter om det är fysikaliskt möjligt att generera elektrisk energi genom motionscyklande. Snarare är det om det alls är vettigt stält mot alternativen. Att ens kunna utnyttja energin slm cyklisten genererar till annat än värme kommer ju inte gratis. Jag ställer mig tveksam i ekonomin i träningscykelgeneratorer relaterat till att lägga dessa resurser i vindkraft eller dykilkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Det är väl ingen som ifrågasätter om det är fysikaliskt möjligt att generera elektrisk energi genom motionscyklande. Snarare är det om det alls är vettigt stält mot alternativen. Att ens kunna utnyttja energin slm cyklisten genererar till annat än värme kommer ju inte gratis. Jag ställer mig tveksam i ekonomin i träningscykelgeneratorer relaterat till att lägga dessa resurser i vindkraft eller dykilkt.

Ingenstans i mitt inlägg förespråkar jag att man ska använda motionscyklar som generatorer. Jag bara räknade på vad det kan handla om, med realistiska tal.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ingenstans i mitt inlägg förespråkar jag att man ska använda motionscyklar som generatorer. Jag bara räknade på vad det kan handla om, med realistiska tal.

Jag försyår. Det är uppskattnkng av ett ideslfsll och jag troe inte att du tror att det är en vettig lösning. Inget ont om dig.

Ville egentligen bara vara tydlig med att den viktiga aspelten är jämförelse med andra energiutvinningsmetoder. Annars är det lätt att tänka att man som i ditt exempel lämnar 9 kWh per dygn outnyttjat rent slösaktigt.

Permalänk
Medlem

Känns så svenskt om dom hade fått för sig bygga flera simbassänger i Norrbotten för att ta vara på spillvärmen, och att det i slutändan är en nettoförlust för att man måste använda el när spillvärmen inte räcker till. Att knappt några är där och badar spelar ingen roll, det räcker att det låter bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Genomsnittsmotionären som sitter på en träningscykel i ett gym snittar kanske 100-120 W mekanisk effekt. Anta att det under 18 timmar öppettid är fem "heltidscyklister". En generator på det med 90 procent verkningsgrad på det, och elenergin man skulle få ut per dag är ca 9 kWh. Det motsvarar elförbrukningen i en medelstor lägenhet.

Men säg om man skulle ha ett batteri med 9kWh kapacitet.
Hur lång tid skulle det ta att ladda det om du hade en V8 istället?

Säg exempelvis motorn ur Mustang GT.

Enligt amerikanska Ford sidan
Engine Type: 5.0L Ti-VCT V-8 Engine
Horsepower (SAE net @ RPM): 480 @ 7,150rpm
Torque (lb.-ft. @ RPM): 415 @ 4,900rpm

Jag antar att inga av dessa "heltidscyklister" är någon person som orkar trampa 18 timmar i sträck.
Så säg om det går minst 3 personer per "heltidscyklist".
Då är det minst 15 personer för att motsvara dessa 5 "heltidscyklister".

De vill säkert inte hålla till i någon fuktig möglig trång källare heller utan vill ha en hyfsad nivå på lokalen.
Samt behöver mat och vila osv.

En V8 är inte så knusslig med lokaler och sånt.
Får den bränsle, luft och kylning så kan den ticka på.
Men kanske säkrare att köra den på runt hälften av maxeffekt om den ska gå i flera timmar konstant istället för att handla om korta intervaller.

Sen, även om en 5 liters V8 är en ganska stor motor,
så finns det ju ännu större motorer än de som sitter i personbilar.
Vanligtvis så brukar stora motorer, exempelvis i lastbilar och fartyg, vara dieselmotorer.

.

För ställen där strömförsörjning är viktigt,
Exempelvis sjukhus
Så tror jag att ha stora dieselgeneratorer för reservkraft är bättre än att skicka doktorerna och sjuksköterskorna till träningscyklarna vid strömavbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Jag försyår. Det är uppskattnkng av ett ideslfsll och jag troe inte att du tror att det är en vettig lösning. Inget ont om dig.

Ville egentligen bara vara tydlig med att den viktiga aspelten är jämförelse med andra energiutvinningsmetoder. Annars är det lätt att tänka att man som i ditt exempel lämnar 9 kWh per dygn outnyttjat rent slösaktigt.

Tänk om under mining bomen,

Om alla som minade hade behövt generera elen till miningriggarna med hjälp av cykling (med generatorer).
De får ta hjälp av släktingar, vänner och kollegor, men får inte använda vanliga elnätet.

Tror priserna på RTX 3000 kort hade varit lägre då

Permalänk
Medlem

Varför startar man en serverhall i london där kostnaden per kvadratmeter är ohyggligt dyr och de har även europas dyraste elpriser i den stan.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Egentligen inget nytt. I Kubal fd Gränges i Sundsvall tog de rätt på överskottsenergin. Det är nästan underhållande att titta på LTT när de labbat med detta på mer amatörnivå. Helt rätt att ta vara på energi. Men anläggningar blir mer invecklade.