Blocka Win11 från att uppdatera grafikdrivis via windows update?

Permalänk
Inaktiv

Blocka Win11 från att uppdatera grafikdrivis via windows update?

Sparkade igång PCn för första gången på en evighet efter den strulat järnet tidigare; tröttnade på att surfa med skit-Safari och att inte ha tillgång till min MMO-mus. Kör igång windows update för att få hem senaste patchar och ser att den drar ned en ny drivrutin till mitt Radeon 9700XTX - ser inget sätt att stoppa det.

Förut brukade det finnas en inställning där man kunde blockera alla drivrutinsuppdateringar, hittar ingen sådan inställning längre. Vafan är detta för något...? Blir ju bara så jävla trött på all skit med windows nuförtiden. Känns som jag har ingen som helst koll på min egen dator längre, den lägger in de drivrutiner den själv känner för istället för de jag bestämmer, den startar om när den själv vill utan att jag godkänt det, osv... Helt otroligt.

Permalänk
Medlem

Framgår inte vilket windows du har, men för win 10: https://pureinfotech.com/stop-windows-10-installing-drivers-a...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shugge:

Framgår inte vilket windows du har

I titelraden... (Win11, som sagt.)

I vilket fall, tack för svaret. Hittade inställningen - vilken såklart inte förklarar att den har med drivrutiner att göra... Suck.

Fantastiskt bra gömställe att stoppa undan den förresten (sarkasm, kanske övertydligt...) Förut brukade den ju ligga i själva windows update, där det var rimligt att den fanns. Men det var uppenbarligen för smart/enkelt. Måste tjorva till det mera och förvirra folk...

Skumt dock, finns ju "valfria uppdateringar" under avancerat inne i win update där drivrutiner för nätverk och bluetooth brukar dyka upp och där man måste manuellt välja att hämta dem. Vore ju praktiskt om grafikdrivisar hamnar där också istället för att bara blint bara hämta och installera någon viss version åt folk. Har ju hänt för både AMD och NV att de lagt upp keffa drivisar som orsakar bootloopar eller andra svåra problem (sprängd GPU, i mer än ett fall, osv... lol)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

I titelraden... (Win11, som sagt.)

I vilket fall, tack för svaret. Hittade inställningen - vilken såklart inte förklarar att den har med drivrutiner att göra... Suck.

Fantastiskt bra gömställe att stoppa undan den förresten (sarkasm, kanske övertydligt...) Förut brukade den ju ligga i själva windows update, där det var rimligt att den fanns. Men det var uppenbarligen för smart/enkelt. Måste tjorva till det mera och förvirra folk...

Skumt dock, finns ju "valfria uppdateringar" under avancerat inne i win update där drivrutiner för nätverk och bluetooth brukar dyka upp och där man måste manuellt välja att hämta dem. Vore ju praktiskt om grafikdrivisar hamnar där också istället för att bara blint bara hämta och installera någon viss version åt folk. Har ju hänt för både AMD och NV att de lagt upp keffa drivisar som orsakar bootloopar eller andra svåra problem (sprängd GPU, i mer än ett fall, osv... lol)

Såklart 🙈

Ja, de kunde satt det på lämpligare och mer lätthittat ställe. Många här på forumet som frågar var inställningen finns relativt ofta.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Annars funkar väl Microsofts wushowhide även på Windows 11.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Annars funkar väl Microsofts wushowhide även på Windows 11.

Det gör den, iallafall sist jag använde den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Sparkade igång PCn för första gången på en evighet efter den strulat järnet tidigare; tröttnade på att surfa med skit-Safari och att inte ha tillgång till min MMO-mus. Kör igång windows update för att få hem senaste patchar och ser att den drar ned en ny drivrutin till mitt Radeon 9700XTX - ser inget sätt att stoppa det.

Förut brukade det finnas en inställning där man kunde blockera alla drivrutinsuppdateringar, hittar ingen sådan inställning längre. Vafan är detta för något...? Blir ju bara så jävla trött på all skit med windows nuförtiden. Känns som jag har ingen som helst koll på min egen dator längre, den lägger in de drivrutiner den själv känner för istället för de jag bestämmer, den startar om när den själv vill utan att jag godkänt det, osv... Helt otroligt.

Vad har du för spec på datorn att börja med? Måste ju vara ett mirakel att du har fått igång Windows 11 med en dator som har ett 9700XTX grafikkort.
De fanns väl inte som varken XTX modeller och använde väl AGP.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wyver:

Måste ju vara ett mirakel att du har fått igång Windows 11 med en dator som har ett 9700XTX grafikkort.
De fanns väl inte som varken XTX modeller och använde väl AGP.

Lustigkurre.

Skrivet av MatteN:

Annars funkar väl Microsofts wushowhide även på Windows 11.

Men hur blockar den framtida uppdateringar som kommer skickas ut vid något senare tillfälle? Den verkar bara funka på uppdateringar som ligger och väntar på att uppdateras - WU började DIREKT suga hem och installera så fort jag stoppade i nätverkssladden bak i datorn (fanns inget sätt att pausa/stoppa när den väl börjat.)

Tjaja. Jag kör iallafall nu på den drivrutinen den hämtade och inget direkt jättedåligt verkar ha hänt. lol Så det var väl inte så farligt denna gången. Är mer en principfråga kan man ju som säga.