Gigabyte Geforce RTX 4070 Ti Super Gaming OC – kompetent men dyrt grafikkort

Permalänk
Medlem

Vi får se ifall det händer samma sak som med 4070 ti. Köpte mitt på release för 10499kr, samma kort idag går på 11990kr...

Kan ju vända också så att alla kort inkl. 4070ti super sänks i pris om 1 år, vem vet...

Visa signatur

GPU: Asus TUF 4070 Ti Non-OC | CPU: Ryzen 7 5800x | RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600MHz
Mobo: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | PSU: be quiet! 750W | Chassi: Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Håller med men skulle säga att ursprungliga 40-serien haft ovanligt kort livslängd. Ofta brukar man kunna njuta av att ha "det senaste" åtminstone ett par år innan uppföljaren kommer. Sedan handlar det inte direkt om att teknikutvecklingen gått enormt fort framåt sedan ursprungliga 40-serien släpptes, utan snarare att Nvidia höll på de här Super-korten av ren snålhet så de kunde sälja mer nerbantade kort till överpris först. De är vad 40-serien egentligen borde ha varit vid lansering.

Sen bör alla som nu köper ett Super-kort komma ihåg att nästa generation RTX och Radeon inte är så långt borta. Jag kommer sitta kvar med mitt 3060 TI till dess, speciellt nu när man kan få helt OK frame-gen även på det tack vare FSR3.

Vet inte om jag kan hålla med här. Nvidia brukar släppa ny generation med ca 2 års mellanrum. 4000-seren får ett år extra.

Mellan 3070 och 3070ti skiljer det knappt 7,5 månader.

Mellan 4070 till 4070ti är det ungefär detsamma.

Däremot kommer tillkomer Super och andra konstiga konstellationer och förvirrar, antagligen pga att generationen blir historisk lång.

Det man lärt sig under det senaste åren är att om man vill ha det senaste så ska man köpa på relese day av varje ny serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Håller med men skulle säga att ursprungliga 40-serien haft ovanligt kort livslängd. Ofta brukar man kunna njuta av att ha "det senaste" åtminstone ett par år innan uppföljaren kommer. Sedan handlar det inte direkt om att teknikutvecklingen gått enormt fort framåt sedan ursprungliga 40-serien släpptes, utan snarare att Nvidia höll på de här Super-korten av ren snålhet så de kunde sälja mer nerbantade kort till överpris först. De är vad 40-serien egentligen borde ha varit vid lansering.

Det är ~12 mån mellan 4070Ti och 4070Ti Super. Faktum är att då de körde med Super-konceptet förra (och enda) gången så var tidsspannet kortare, ~9 mån för 2070->2070Super t.ex.

Men det förekommer förstås "justeringar inom generationen" även för andra serier. Ett exempel är GTX 1080. Denna fick lägre riktpris efter ~9 mån (då 1080Ti släpptes), vill jag minnas.

Så även om du har helt rätt i att Super är vad resp kort borde varit från början så sticker inte 40-serien ut nämnvärt mot vad Nvidia gjort iaf nån gång förr.

Citat:

Sen bör alla som nu köper ett Super-kort komma ihåg att nästa generation RTX och Radeon inte är så långt borta. Jag kommer sitta kvar med mitt 3060 TI till dess, speciellt nu när man kan få helt OK frame-gen även på det tack vare FSR3.

Vi får se vad som händer men jag tror Nvidia utan problem kan köra med 4090 året ut (vilket skulle göra 40-serien något mer långlivad än vanligt).

Dvs 5090 ligger i så fall ev. 1 år bort. Kanske flankerat av ett dyrt 5080. Men lägre presterande modeller, i prisnivåer dessa Super-kort har, skulle i så fall ligga mer än ett 1 år bort.

Ang Radeon så tyder de mesta på att nya chippen endast riktas mot medelklass och lägre. Men visst, ett starkt "8700XT" kan möjligen påverka 4070/4070S lite.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av DevilsDad:

Det förvånar mig en hel del att detta ligger sämst till bland 4000-serien vad gäller energieffektivitet. Speciellt med tanke på hur likt det är 4080, som ligger i toppen av listan. 4080 har lite fler kärnor, lite lägre klockfrekvens, samt lite högre minnesfrekvens. Är det något mer jag missar?

Den enda slutsatsen jag kan dra av detta är att det antingen att den lilla frekvensökningen går över en ganska smärtsam tröskel där strömförbrukningen börjar skena, alternativt att det har mycket prestanda att hämta på att öka minnesfrekvensen.

Hade varit väldigt spännande att testa hur effektiviteten förrändras av att underklocka gpun och/eller klocka upp minnet.

Fler beräkningsenheter ihop med en lägre klockfrekvens brukar generellt gynna energieffektiviteten hos grafikkort. Fabriksöverklockade kort är väldigt sällan särskilt energieffektiva ställt mot de referensklockade, då det brukar krävas exponentiellt mer effekt för att höja frekvensen över en viss nivå.

Permalänk
Medlem

4090-köpet sved i plånkan men känns mer och mer berättigat med tanke på alla usla alternativ.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk

Jag var lite besviken in 4070ti super och dess pris/performance, kanske hoppar upp en prisklass och tar en 4080 super efter reviews. Lite sur att jag inte hoppade på 7900 xtx när den såldes för 10,9k under januari rean.

Permalänk
Medlem

Detta måste väl vara något form av namnrekord?

PNY GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB XLR8 Gaming Verto EPIC-X RGB Triple Fan OC

https://www.inet.se/produkt/5414037/pny-geforce-rtx-4070-ti-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Detta måste väl vara något form av namnrekord?

PNY GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB XLR8 Gaming Verto EPIC-X RGB Triple Fan OC

https://www.inet.se/produkt/5414037/pny-geforce-rtx-4070-ti-s...

Haha, ja. Känns som det i alla fall. Den där kylaren är helt otrolig faktiskt.

https://www.techpowerup.com/review/pny-geforce-rtx-4080-verto...

Permalänk
Medlem

Typiskt…köpte ett nytt 4070 ti för några månader sen till faktiskt ett väldigt bra pris. Men nu kommer ju detta ut till samma retail pris…sugen på 16gb även om det egentligen inte behövs generellt…speciellt i 1440p och med dlss…men ändå..samt att det är snabbare. Men antar att det är dumt att uppgradera till det pga det 😅 det handlar ju bara om några procent.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Typiskt…köpte ett nytt 4070 ti för några månader sen till faktiskt ett väldigt bra pris. Men nu kommer ju detta ut till samma retail pris…sugen på 16gb även om det egentligen inte behövs generellt…speciellt i 1440p och med dlss…men ändå..samt att det är snabbare. Men antar att det är dumt att uppgradera till det pga det 😅 det handlar ju bara om några procent.

Låter som en väldigt klen uppgradering. Hade istället sålt 7900X och köpt 7800X3D om du ska uppgradera något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Låter som en väldigt klen uppgradering. Hade istället sålt 7900X och köpt 7800X3D om du ska uppgradera något.

Ja exakt…men lite synd bara. Jag har 5900x så det blir i så fall till å byta plattform. Det är jag inte sugen på…

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Ja exakt…men lite synd bara. Jag har 5900x så det blir i så fall till å byta plattform. Det är jag inte sugen på…

Ja, just det. Tyckte jag såg att du hade 7900X men då fattar jag.

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat mitt Asus 4070 Ti Super TUF för 10399:- i ett par timmar, så otroligt nöjd. Att man får TUF till MSRP med så här bra och tyst kylare som dessutom svarar upp riktigt bra på överklockning känns klockrent. Upcharge på TUF brukar ju alltid ligga på 1500:- extra annars. Räknar man in det priset skulle jag till och med sträcka mig till att säga prisvärt.

Sitter och dreglar framför Alan Wake 2 med full Ray Tracing, så galet snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Men är inte det här det normala fallet för alla former av hårdvara till datorer? Ett par månader eller något år efter att man köpt något kommer en nyare pryl med bättre prestanda till samma eller lägre peng? Spelar ju ingen roll om du menar CPU, GPU SSD etc.

Nu har du ju använt ditt 4070 Ti under en tid (förmodligen ett flertal månader eftersom Ti Super varit känt ganska länge). Då har du ju fått valuta för pengarna under tiden. Hade du inte köpt det då hade du suttit kvar med ditt gamla grafikkort under den här perioden.

Jag försöker bara förstå tankesättet varför man känner sig blåst när något bättre kommer efter man har köpt något inom hårdvara

Visst du kanske kunde köpt ett 7900 XT istället. Men kom ihåg att det är nu det kostar 10k, då kostade det 12k, 20% dyrare än idag, så hur du än vänder och vrider på det skulle jag säga att du ska inte känna dig blåst.

Nej. Jag köpte kortet och nån vecka efter kom det nyheter om lanseringen. Så jag missade nyheterna ganska tätt inpå. Men supporten var jättetrevlig och gav mig priskompensering fast de egentligen inte hade behövt göra det, då 4070 Ti Super var 1600kr billigare än 4070 Ti

Åtminstone har inte JAG sett några nyheter om att lanseringen av 4070 Ti SUPER skulle ske tidigt i Januari.

Men i övrigt så håller jag med dig, självklart är det ju alltid något nytt runt hörnet, men denna gång blev det väldigt snabbt inpå. Vad är det, typ 10% snabbare för mindre pengar ^^

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Vad är det för AI de skulle intorducera med blackwell?

Ska du vara helt utan AI så får du nog gå tillbaka till 1080ti 😅

Någon AI var det jag läste om iaf, men sen var jag bara halv-seriös.. försöker bara säga att jag inte är speciellt hype på AI, lite trött på hur mycket fokus det har när man inte är intresserad. Hoppas bara inte det läggs till på bekostnad av prestanda för något annat.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem

Vore det inte bra att få reda på grafikkortets maximala effektuttag också?

Genomsnittlig effekt är ju fint att veta men för att veta vilken PSU som duger vill man väl veta det högst uttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shutin:

Vore det inte bra att få reda på grafikkortets maximala effektuttag också?

Genomsnittlig effekt är ju fint att veta men för att veta vilken PSU som duger vill man väl veta det högst uttaget.

Hur tänker du att man ska mäta detta? Sätta upp strömbudget till max och bränna kortet? Eller mäta toppeaks i något speciellt scenario?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shutin:

Vore det inte bra att få reda på grafikkortets maximala effektuttag också?

Genomsnittlig effekt är ju fint att veta men för att veta vilken PSU som duger vill man väl veta det högst uttaget.

Om du tänker på spikar så finns det rätt stora marginaler i (den ganska nya) ATX 3.0-standarden där. För de kortaste spikarna måste ett nätagg klara minst 2x sin listade effekt, så ett 750 W måste klara spikar på 1500 W.
I regel är det bara att kolla på hur mycket det drar som mest under typ en sekund, vilket kommer vara väldigt nära det specifierade värdet (285 W här) och räkna med att det drar ungefär det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Använt 4070 sen 2023-09-1 och är väldigt nöjd faktiskt, det är verkligen ett effektivt kort iaf, maxar Starfield och det är knäpptyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inget svårt val när det finns flera RX 7900 XT partnerkort som kostar 1600 kr mindre, XT-korten har fyra gigabyte mer minne och är fem procent snabbare. Visst om man gillar raytracing men det är inte tillräckligt. Hade valt AMD-kortet alla dagar i veckan!

Men måste påpeka att dessa XT-kort har någon form av kampanjpris så vi får se om priserna stannar där eller höjs senare.

Hade aldrig valt ett AMD kort över nvidia så alla är nog olika. Fsr suger ju stenhårt. Ingen raytracing. Nej. Amd är 2:a som alltid. Kommer förmodligen alltid vara det med. Ett budget alternativ helt enkelt.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Eftersom @sweclockers inte testar OC får ni här ett litet test.

Med en väldigt försiktig överklockning ser ni resultatet här på Asus 4070 Ti Super TUF som är köpt för 10399:-

Värt att notera:

4070 Ti Super med denna OC är alltså bara 2% långsammare än 4080 om det körs standard.

4070 Ti Super med denna OC är 28% snabbare änr 4070 Ti som körs standard - observera i ren raster, med RT är skillnaden ännu större.

Temperaturer är galet bra med 60 grader på GPU, 1038rpm på fläkt - knäpptyst. Observera att Quiet Bios körs här, det går få betydligt högre OC med Performance Bios och det går då om 4080 som körs i standard. Men jag vill inte ha något ljud från mina grafikkort.

99.2% på 60 minuters stresstest med denna OC - det är alltså en väldigt bra score på 3D Marks stresstest och högre än de 98.7% jag får med standardinställningarna Överklockningen är stabil, även vid långa spelsessioner - test främst av Alan Wake 2 på max inställningar Ray Tracing i 1440P.

Jag tycker det här kortet är inget annat en en total succé och så mycket mer valuta för pengarna än vad det ger sken av i Sweclockers recension av 4070 Ti Super

Som referens på 4070Ti och 4080:

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av pt96hni:

Detta måste väl vara något form av namnrekord?

PNY GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB XLR8 Gaming Verto EPIC-X RGB Triple Fan OC

https://www.inet.se/produkt/5414037/pny-geforce-rtx-4070-ti-s...

När alla separata team som jobbat med olika delar måste få med sin beståndsdel i produktnamnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

När alla separata team som jobbat med olika delar måste få med sin beståndsdel i produktnamnet.

Tänk att sitta i EPIC-X-teamet, måste vara kul firmafester

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av medbor:

Tänk att sitta i EPIC-X-teamet, måste vara kul firmafester

De har säkert gott om festbelysning.

Permalänk
Skrivet av palusa:

Hade aldrig valt ett AMD kort över nvidia så alla är nog olika. Fsr suger ju stenhårt. Ingen raytracing. Nej. Amd är 2:a som alltid. Kommer förmodligen alltid vara det med. Ett budget alternativ helt enkelt.

FSR suger stenhårt på vilket sätt? AMD-korten har raytracing men det är lite sämre än Nvidias diton. AMD har varit bättre förut se HD 7970 Ghz Edition låg före GTX 680 och AMD's 4800-serie låg bra till också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av speccan:

Funderar över 4070 Ti Super eller RX 7900 XT 20GB HellHound.
RX 7900 går för 9999kr just nu, så det känns ju som det bättre valet om man inte bryr sig om ray tracing? Eller är det något jag missar?
Kanske bättre att bara vänta och se vad 4080 Super kan erbjuda istället

Har det kortet och haft det i 1år typ. Mycket nöjd och skulle varmt rekommendera det.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

FSR suger stenhårt på vilket sätt? AMD-korten har raytracing men det är lite sämre än Nvidias diton. AMD har varit bättre förut se HD 7970 Ghz Edition låg före GTX 680 och AMD's 4800-serie låg bra till också!

Enstaka kort en kort stund ja.

Drivrutiner har varit kaos, FSR är sämre än DLSS. Dom har inget som kan matcha nvidias absoluta toppkort.

Aldrig gillar amd tyvärr. Är lite personligt med såklart. Samtidigt lika för er som hela tiden pushar för AMD. Detta gäller GPU inte CPU…

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av palusa:

Enstaka kort en kort stund ja.

Drivrutiner har varit kaos, FSR är sämre än DLSS. Dom har inget som kan matcha nvidias absoluta toppkort.

Aldrig gillar amd tyvärr. Är lite personligt med såklart. Samtidigt lika för er som hela tiden pushar för AMD. Detta gäller GPU inte CPU…

Det är en gammal myt som borde begravas. AMD's drivrutiner är stabila idag ja buggar förekommer då och då men det gör det hos Nvidia också. En kompis har ett AMD-kort och det har varit stabilt sen dag ett!

Men uppenbart att AMD's cpu-division går bättre ja och även deras AI beräkningskort går väldigt bra också!

Permalänk
Medlem

Snart kommer 4080 SUPER

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är en gammal myt som borde begravas. AMD's drivrutiner är stabila idag ja buggar förekommer då och då men det gör det hos Nvidia också. En kompis har ett AMD-kort och det har varit stabilt sen dag ett!

Men uppenbart att AMD's cpu-division går bättre ja och även deras AI beräkningskort går väldigt bra också!

Här sitter jag och har inte kunnat använda drivrutiner med mitt Nvidia 3060 Ti efter 537.58 Windows 10, kanske snart dags att prova någon ny om rapporterna är att det är stabilt nu. Fick blåskärmar i 1.5 månad i snitt 1 gång om dagen, varje gång var det nvidias drivrutin som fick spader, spel krashade osv... så nej Nvidia är inte bäst på något sätt eller vis.