Gigabyte Geforce RTX 4070 Ti Super Gaming OC – kompetent men dyrt grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Har det kortet och haft det i 1år typ. Mycket nöjd och skulle varmt rekommendera det.

Tack för info! 👍👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Eftersom @sweclockers inte testar OC får ni här ett litet test.

Med en väldigt försiktig överklockning ser ni resultatet här på Asus 4070 Ti Super TUF som är köpt för 10399:-

Värt att notera:

4070 Ti Super med denna OC är alltså bara 2% långsammare än 4080 om det körs standard.

4070 Ti Super med denna OC är 28% snabbare änr 4070 Ti som körs standard - observera i ren raster, med RT är skillnaden ännu större.

Temperaturer är galet bra med 60 grader på GPU, 1038rpm på fläkt - knäpptyst. Observera att Quiet Bios körs här, det går få betydligt högre OC med Performance Bios och det går då om 4080 som körs i standard. Men jag vill inte ha något ljud från mina grafikkort.

99.2% på 60 minuters stresstest med denna OC - det är alltså en väldigt bra score på 3D Marks stresstest och högre än de 98.7% jag får med standardinställningarna Överklockningen är stabil, även vid långa spelsessioner - test främst av Alan Wake 2 på max inställningar Ray Tracing i 1440P.

Jag tycker det här kortet är inget annat en en total succé och så mycket mer valuta för pengarna än vad det ger sken av i Sweclockers recension av 4070 Ti Super

<Uppladdad bildlänk>

Som referens på 4070Ti och 4080:

<Uppladdad bildlänk>

Köpte ett Asus tuf kort jag med, gick från ett 3090 tuf 24gb. Lirar 4k och detta kort slår det med 10-15% i fps. Som du säger helt tyst kort knappt varmt. medans 3090 kortet hade platsat bra som bastuaggregat i min bastu. För 10399kr och slår prestandan på mitt gamla 3090 som man får runt 8k begagnat för. Sen undrar jag litegrann varför man lägger recension på ett dyrare fabriksöverklockat kort istället för exempelvis tuf kortet som ändå är ca 1500kr billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mehkr:

Sen undrar jag litegrann varför man lägger recension på ett dyrare fabriksöverklockat kort istället för exempelvis tuf kortet som ändå är ca 1500kr billigare?

Det står ju i recensionen.

Det grafikkort från MSI som SweClockers tilldelades från Nvidia har tyvärr ett defekt VBIOS. Detta är anledningen att recensionen utfördes på ett fabriksöverklockat grafikkort. Spekulationer för pris och därmed även omdömet är baserat på priset för den fabriksöverklockade modellen i recensionen. Vid publicering har vi ej fått ett uttalande från MSI gällande eventuella defekta kort som letat sig ut i butikshyllorna. Läs mer i vår artikel som publicerades under gårdagen.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av mehkr:

Köpte ett Asus tuf kort jag med, gick från ett 3090 tuf 24gb. Lirar 4k och detta kort slår det med 10-15% i fps. Som du säger helt tyst kort knappt varmt. medans 3090 kortet hade platsat bra som bastuaggregat i min bastu. För 10399kr och slår prestandan på mitt gamla 3090 som man får runt 8k begagnat för. Sen undrar jag litegrann varför man lägger recension på ett dyrare fabriksöverklockat kort istället för exempelvis tuf kortet som ändå är ca 1500kr billigare?

Gigabytes dyrare OC-kort var reservplanen som fick användas när vi inte kunde använda det ursprungliga MSI-kortet, vilket var en modell för instegspriset 10399 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Gigabytes dyrare OC-kort var reservplanen som fick användas när vi inte kunde använda det ursprungliga MSI-kortet, vilket var en modell för instegspriset 10399 kr.

My bad! Hade missat det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Gigabytes dyrare OC-kort var reservplanen som fick användas när vi inte kunde använda det ursprungliga MSI-kortet, vilket var en modell för instegspriset 10399 kr.

När jag tittade så skiljde det bara någon hundralapp från TUF och TUF OC, vilket känns mer rimligt för den extra procent prestanda man eventuellt får. Tror inte det är många som lägger märke till att det står OC och varför 4070 Ti Super fick så dåligt omdöme.

Edit: Men om det nu bara är ett så kallat instegspris som gäller för ett fåtal kort så kan jag helt och hållet köpa er bedömning! Just den här typen av fiffel som nVidia har kört med nu under några år tycker jag man ska uppmärksamma. Det kanske inte går hitta detta kort för 10399 nästa vecka?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av dblade:

När jag tittade så skiljde det bara någon hundralapp från TUF och TUF OC, vilket känns mer rimligt för den extra procent prestanda man eventuellt får. Tror inte det är många som lägger märke till att det står OC och varför 4070 Ti Super fick så dåligt omdöme.

Edit: Men om det nu bara är ett så kallat instegspris som gäller för ett fåtal kort så kan jag helt och hållet köpa er bedömning! Just den här typen av fiffel som nVidia har kört med nu under några år tycker jag man ska uppmärksamma. Det kanske inte går hitta detta kort för 10399 nästa vecka?

Ja, alltså vi recenserar inte hela modellserier som en entitet utan utmärkelserna gäller alltid för specifika grafikkort. Sen är det givetvis omöjligt att tvinga folk att läsa själva testet, eller åtminstone sammanfattningen, för att ta del av resonemanget varför just detta kort ”missade målet” och att andra kort i samma familj mycket väl kan vara en ”bra produkt”.

Instegspris ska inte förväxlas med introduktionspris, där det sistnämnda var det som hände med RTX 3000-serien och de tillfälligt rabatterade korten som bara var billiga första försäljningsmånaden.

Instegspriset är ”från”-priset för varje modellserie, vilket då brukar vara antingen FE eller mer basic icke-överklockade modeller. Sen om detta pris håller i framtiden återstår dock att se. Det är inte omöjligt att Nvidia är med och subventionerar här också utan att utannonsera någon specifik ”kampanjperiod”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Eftersom @sweclockers inte testar OC får ni här ett litet test.

Med en väldigt försiktig överklockning ser ni resultatet här på Asus 4070 Ti Super TUF som är köpt för 10399:-

Värt att notera:

4070 Ti Super med denna OC är alltså bara 2% långsammare än 4080 om det körs standard.

4070 Ti Super med denna OC är 28% snabbare änr 4070 Ti som körs standard - observera i ren raster, med RT är skillnaden ännu större.

Temperaturer är galet bra med 60 grader på GPU, 1038rpm på fläkt - knäpptyst. Observera att Quiet Bios körs här, det går få betydligt högre OC med Performance Bios och det går då om 4080 som körs i standard. Men jag vill inte ha något ljud från mina grafikkort.

99.2% på 60 minuters stresstest med denna OC - det är alltså en väldigt bra score på 3D Marks stresstest och högre än de 98.7% jag får med standardinställningarna Överklockningen är stabil, även vid långa spelsessioner - test främst av Alan Wake 2 på max inställningar Ray Tracing i 1440P.

Jag tycker det här kortet är inget annat en en total succé och så mycket mer valuta för pengarna än vad det ger sken av i Sweclockers recension av 4070 Ti Super

<Uppladdad bildlänk>

Som referens på 4070Ti och 4080:

<Uppladdad bildlänk>

Och nu är jag inom 2% från 4080 med undervoltning! Älskar detta kort, vilken potential!

Permalänk
Skrivet av TrauzDragon:

Tänkte vänta till 5k serien, men då det ska kladdas med AI på dom så blir det nog en super, samma anledning jag passade på med raptor lake refresh nu. Så modernt som möjligt utan AI. 👍 Föredrar min egna intelligens. 🤪

Vad är nackdelen med ännu mer AI på 5000-serien? Nyfiken på dina tankar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ja, alltså vi recenserar inte hela modellserier som en entitet utan utmärkelserna gäller alltid för specifika grafikkort. Sen är det givetvis omöjligt att tvinga folk att läsa själva testet, eller åtminstone sammanfattningen, för att ta del av resonemanget varför just detta kort ”missade målet” och att andra kort i samma familj mycket väl kan vara en ”bra produkt”.

Instegspris ska inte förväxlas med introduktionspris, där det sistnämnda var det som hände med RTX 3000-serien och de tillfälligt rabatterade korten som bara var billiga första försäljningsmånaden.

Instegspriset är ”från”-priset för varje modellserie, vilket då brukar vara antingen FE eller mer basic icke-överklockade modeller. Sen om detta pris håller i framtiden återstår dock att se. Det är inte omöjligt att Nvidia är med och subventionerar här också utan att utannonsera någon specifik ”kampanjperiod”.

Tack för att du klargör dessa viktiga prisdetaljer. Ni har inte fått klarhet i om det är kamanjperiod även denna release? Om man t.ex. tittar på länken till ASUS 4070 Ti Super TUF för 10399 som stämmer bäst med nVidias utannonserade pris så kan man inte ens beställa detta kort. [Slutsåld]

Förmodligen någon kamanjperiod precis som det var med 3000-serien som du nämnde. Känns ju som vanligt märkligt om ni skulle recensera en produkt och basera omdömet på kamanjpriset, och med tanke på det så känns ert slutomdöme helt rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Tack för att du klargör dessa viktiga prisdetaljer. Ni har inte fått klarhet i om det är kamanjperiod även denna release? Om man t.ex. tittar på länken till ASUS 4070 Ti Super TUF för 10399 som stämmer bäst med nVidias utannonserade pris så kan man inte ens beställa detta kort. [Slutsåld]

Förmodligen någon kamanjperiod precis som det var med 3000-serien som du nämnde. Känns ju som vanligt märkligt om ni skulle recensera en produkt och basera omdömet på kamanjpriset, och med tanke på det så känns ert slutomdöme helt rimligt.

Går att beställa på Komplett men beräknas att skickas 3 maj, tror inte man vill vänta mer än tre månader på kortet.

https://www.komplett.se/product/1303157/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Går att beställa på Komplett men beräknas att skickas 3 maj, tror inte man vill vänta mer än tre månader på kortet.

https://www.komplett.se/product/1303157/datorutrustning/dator...

Om man får nostalgiskt i blicken när man tänker på "vi som väntar på 3080"-tråden är det väl precis det man vill för att få återuppleva lite av den gamla goda tiden? 😆

Permalänk
Medlem

Jag har möjlighet att sälja mitt RTX 4080 till samma pris som ett 4080 Super kommer hamna på. Så i praktiken kan man se det som ett byte rakt av till ett 4080 Super, utan att jag förlorar någonting, förutom tiden att plocka ut och sätta i grafikkorten. Är det värt mödan, eller ska jag strunta i det? Det är inte så att jag känner att jag saknar någon ytterligare prestanda, utan bara sett ur ett logiskt perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Jag har möjlighet att sälja mitt RTX 4080 till samma pris som ett 4080 Super kommer hamna på. Så i praktiken kan man se det som ett byte rakt av till ett 4080 Super, utan att jag förlorar någonting, förutom tiden att plocka ut och sätta i grafikkorten. Är det värt mödan, eller ska jag strunta i det? Det är inte så att jag känner att jag saknar någon ytterligare prestanda, utan bara sett ur ett logiskt perspektiv.

Kan du, så KÖÖÖÖR säger jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonKG:

Kan du, så KÖÖÖÖR säger jag!

Håller med. Lite förvånande att folk är villiga att betala drygt 96 % av nypriset för ett begagnat kort dock. 4080 går nämligen att köpa för 13 499 kr.

Permalänk
Skrivet av Orman:

Jag har möjlighet att sälja mitt RTX 4080 till samma pris som ett 4080 Super kommer hamna på. Så i praktiken kan man se det som ett byte rakt av till ett 4080 Super, utan att jag förlorar någonting, förutom tiden att plocka ut och sätta i grafikkorten. Är det värt mödan, eller ska jag strunta i det? Det är inte så att jag känner att jag saknar någon ytterligare prestanda, utan bara sett ur ett logiskt perspektiv.

Behåll kortet! Super är bara 3-5% snabbare. Du kommer bara förlora pengar annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Behåll kortet! Super är bara 3-5% snabbare. Du kommer bara förlora pengar annars.

Lirar man i 4K är nog skillnaden klart större än 3-5 % då 4070 SUPER är 15 % snabbare än 4070 och 4070 Ti SUPER är 11 % snabbare än 4070 Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Lirar man i 4K är nog skillnaden klart större än 3-5 % då 4070 SUPER är 15 % snabbare än 4070 och 4070 Ti SUPER är 11 % snabbare än 4070 Ti.

4080S lär stå för den minska ökningen av de tre. Tippar på 5-7% i 4K.

Stora poängen med 4080S har hela tiden varit en lite mindre idiotisk prislapp, inte mer prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

4080S lär stå för den minska ökningen av de tre. Tippar på 5-7% i 4K.

Stora poängen med 4080S har hela tiden varit en lite mindre idiotisk prislapp, inte mer prestanda.

+1 på den.

Samtidigt var det ju ganska klart att 4070 Ti Super hade infallsvinkeln att där fick man 4GB extra VRAM för samma peng, men eftersom 4070 Super överraskade med betydligt bättre prestanda känns det som alla förväntade sig samma sak med 4070 Ti Super. Kollade man på specarna innan var det ju ganska självklart att så inte skulle bli fallet.

Så som jag ser det med Super-serien.

4070 Super - betydligt mer prestanda för pengarna.

4070 Super Ti - lite mer prestanda men mer VRAM för pengarna.

4080 - minimalt mer prestanda men till en lägre kostnad.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av dblade:

Tack för att du klargör dessa viktiga prisdetaljer. Ni har inte fått klarhet i om det är kamanjperiod även denna release? Om man t.ex. tittar på länken till ASUS 4070 Ti Super TUF för 10399 som stämmer bäst med nVidias utannonserade pris så kan man inte ens beställa detta kort. [Slutsåld]

Förmodligen någon kamanjperiod precis som det var med 3000-serien som du nämnde. Känns ju som vanligt märkligt om ni skulle recensera en produkt och basera omdömet på kamanjpriset, och med tanke på det så känns ert slutomdöme helt rimligt.

Vi har inte fått några indikationer än att det rör sig om en begränsad kampanjperiod för RTX 4000 Super-korten. Just Asus 4070 Ti Super TUF verkar fortfarande säljas för 10399 kronor hos andra återförsäljare, om än med något oklart leveransdatum.

Permalänk
Skrivet av ActualAir:

Vad är nackdelen med ännu mer AI på 5000-serien? Nyfiken på dina tankar

Antar att jag inte litar på det riktigt än, det är nytt & jag gillar inte förändringar. Sen vet jag som sagt inte om det kommer på bekostnad av andra förbättringar jag hade sett som viktigare.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Skrivet av TrauzDragon:

Antar att jag inte litar på det riktigt än, det är nytt & jag gillar inte förändringar. Sen vet jag som sagt inte om det kommer på bekostnad av andra förbättringar jag hade sett som viktigare.

Rasteriserad prestanda på de nya korten är ju redan vansinnigt hög om man inte vill använda ray tracing. Det jag skulle önska är mindre groteska priser…

Permalänk
Medlem

Verkar som att just detta Gigabyte kortet inte går att köpa någonstans? Bara Inet som har det som beställningsvara? Läste nånstans att de drog tillbaka dem. Stämmer det? Samt denna verkar ju vara förbättrad sen non-super modellen. Skulle man kunna säga att denna är bättre än TUF?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz