Vad är skillnaden mellan program och app?

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan program och app?

Läste just en artikel i Datormagazin om att:

"Allt fler program tar steget från att bara finnas som desktop-program till att även finnas som Windows-appar."

Man skriver vidare:
"Det är många utvecklare som har släppt app-versioner för Windows 10 och Windows 11 av det som tidigare enbart har funnits som traditionella desktop-program. Det inkluderar bland annat Zoom, Firefox, Discord, Adobe Creative Cloud Express med flera. Nu sällar sig ytterligare två stycken program till app-skaran, nämligen ljudbearbetningsprogrammet Audacity samt terminalemulatorn PuTTY som bägge lanserades 1999."

Vad menas? Windows 10/11 är väl inte ett OS som finns någon annanstans än i PC, dvs stationär eller laptop-dator. Så vad skiljer ett desktop-program från en app?

/ B

Permalänk
Rekordmedlem

Appar har sämre interface och så är det ett tramsbegrepp som just nu är på modet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Viking

Jag har alltid tänkt att appar är det som laddas ner från appbutiker. Såsom Microsoft Store, Google Play och Appstore. Medan program är det man laddar ner från webbläsare.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag har nån gång undrat också, varför de byter namn på det, men aldrig letat svar.

Första som kommer upp när jag söker på "difference app program" är
""Programs are developed to run on single platform or specific platform for which it is designed. Applications are develop to run on more than single platform such as mobile device, pc, other electronic device, etc. Programs do not require app to operate. App requires programs to operate.""

Permalänk
Skrivet av Bill50x:

Läste just en artikel i Datormagazin om att:

"Allt fler program tar steget från att bara finnas som desktop-program till att även finnas som Windows-appar."

Man skriver vidare:
"Det är många utvecklare som har släppt app-versioner för Windows 10 och Windows 11 av det som tidigare enbart har funnits som traditionella desktop-program. Det inkluderar bland annat Zoom, Firefox, Discord, Adobe Creative Cloud Express med flera. Nu sällar sig ytterligare två stycken program till app-skaran, nämligen ljudbearbetningsprogrammet Audacity samt terminalemulatorn PuTTY som bägge lanserades 1999."

Vad menas? Windows 10/11 är väl inte ett OS som finns någon annanstans än i PC, dvs stationär eller laptop-dator. Så vad skiljer ett desktop-program från en app?

/ B

Jag tror folk bara inte har en susning.

App är en förkortning av applikation, som är en ”tillämpning” för att lösa en uppgift med din dator. En applikation och därmed en app är ett datorprogram avsett för slutanvändare.

Rakt från hästens mun: https://learn.microsoft.com/en-us/windows/apps/get-started/st...
Uppenbarligen räknar Microsoft skrivbordsprogram som appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Appar har sämre interface och så är det ett tramsbegrepp som just nu är på modet.

Böjd att hålla med dig. Ofta innebär "App" ett gränsnitt med större bokstäver och större rutor att klicka på. Alltså det man tänker sig för mobiltelefoner och andra bärbara enheter. Men jag trodde att begreppet hade andra betydelser, något som jag missat.

Jag har skrivit till Datormagazin om frågan men fått ett minst sagt luddigt svar. Luddigt eftersom man inte ens kan svara på vad man skriver om :-.)

/ B

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

Jag har nån gång undrat också, varför de byter namn på det, men aldrig letat svar.

Första som kommer upp när jag söker på "difference app program" är
""Programs are developed to run on single platform or specific platform for which it is designed. Applications are develop to run on more than single platform such as mobile device, pc, other electronic device, etc. Programs do not require app to operate. App requires programs to operate.""

Svaret du fick där är ju bara rappakalja. Det finns appar som är byggda för multiplattformanvändning, men de flesta är inte det. Alla appar är program, men inte alla program kan klassas som appar: ett operativsystem är ett program men inte en applikation, till exempel.

Permalänk
Medlem

Min bild är att det är ett lite löst begrepp, men enligt mig är "app" ett specialfall av "program" som uppfyller ungefär följande:

  • Har alltid något slags GUI

  • En app installeras normalt genom en app store. Den som driver app store:n försöker hålla skadlig kod borta från den.

  • Operativsystemet har betydligt striktare kontroll över "appar" än när man kör ett vanligt program på en dator. Det enda en app kan göra "by default" är ungefär samma som en hemsida, dvs kommunicera över internet, visa grafik, spela upp ljud, och lagra data i ett "eget utrymme" på enheten. Allt annat måste godkännas av användaren, t ex att använda kamera eller mikrofon, läsa in filer/data användaren skapat i andra program, etc.

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Min bild är att det är ett lite löst begrepp, men enligt mig är "app" ett specialfall av "program" som uppfyller ungefär följande:

  • Har alltid något slags GUI

  • En app installeras normalt genom en app store. Den som driver app store:n försöker hålla skadlig kod borta från den.

  • Operativsystemet har betydligt striktare kontroll över "appar" än när man kör ett vanligt program på en dator. Det enda en app kan göra "by default" är ungefär samma som en hemsida, dvs kommunicera över internet, visa grafik, spela upp ljud, och lagra data i ett "eget utrymme" på enheten. Allt annat måste godkännas av användaren, t ex att använda kamera eller mikrofon, läsa in filer/data användaren skapat i andra program, etc.

Man behöver inte gissa. Wikipedia definierar det bra nog.

Permalänk
Medlem

Det var Apple som egentligen började kalla program för "appar" i mer allmänt bruk. När sen "smarta" mobila enheter dök upp och Apple råkade vara mer eller mindre först, spred sig begreppet dit. Därefter har det fått större spridning. På en riktig dator är "app" och "program" samma sak.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Alla appar är program, men alla program är inte appar.

Vad som är en app är lite luddigt, men jag skulle säga att om programmet i första hand verkar vara till för den som skapat programmet, snarare än för användarna, är det ett app.

Permalänk
Medlem

Skulle nog våga påstå att det är två namn för samma sak.

Att påstå att en app är bara för att det installeras från en butik likt app store går inte ihop då alla spel via game pass i sånt fall inte är program utan appar, även fast ända skillnaden mer eller mindre är exe filen som startar spelen jämfört med om man laddat ner spelet via steam.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ett tillämpningsprogram eller en applikationsprogramvara, ofta förkortat app, är en typ av datorprogram som fyller ett direkt syfte för användaren. Tillämpningsprogram kan bland annat vara kontorsprogram som ordbehandlingsprogram och kalkylprogram, kommunikationsprogram som e-postprogram, chattprogram och webbläsare, eller nöjesprogram som datorspel och mediaspelare.

Termen brukar användas i motsats till program som behövs för att driva datorn eller skapa program, exempelvis operativsystem, systemverktyg, programmeringsverktyg och administrationsverktyg.

Vid datakommunikation ligger protokoll (kommunikationsstandarder) för applikatonstjänster på applikationslagret (översta protokollagret) i TCP/IP- och OSI-modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det var Apple som egentligen började kalla program för "appar" i mer allmänt bruk. När sen "smarta" mobila enheter dök upp och Apple råkade vara mer eller mindre först, spred sig begreppet dit. Därefter har det fått större spridning. På en riktig dator är "app" och "program" samma sak.

Microsoft har sagt "Apps" sen windows 3 tiden dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Microsoft har sagt "Apps" sen windows 3 tiden dock.

Macintosh datorer med "applikationer" kom före Windows 3.
Förkortningen "apps" tror jag dock inte blev vanligt förekommande förrän smartphones dök upp.

Permalänk
Medlem

Jag hade lite käbbel med min IT vice president om detta, han blev alltid lite sur när jag kallade Appar för mjukvara.
Han sade upprepade gångar:

Software - is for installation on the end user platforms
Apps - are those that doesn't necessarily need to be on the computer, but could be accessed via the web.

Tomatoes - Tomatoes säger jag.

Permalänk

Spekulation:

Människan brukar förenkla/ förkorta saker för att spara tid och energi.
"App" har 1 stavelse och kan sägas och skrivas snabbare än "Program" som har 2 stavelser.

Lägg därtill mode-nycker och flockmentalitet. Det gäller att vara "inne" och "hänga med" = tala med rätt ord.

Permalänk
Medlem

Förr tänkte jag applikationer som större program, men det stämmer ju inte längre på mobilerna.
Progam: Något man kunde slänga ihop själv. Applikation: Något som många måste samarbeta om.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Förr tänkte jag applikationer som större program, men det stämmer ju inte längre på mobilerna.
Progam: Något man kunde slänga ihop själv. Applikation: Något som många måste samarbeta om.

Fortfarande fel.
Program: en uppsättning instruktioner som beskriver vad en dator ska göra.
Applikation: ett program för slutanvändare av datorn.

Kolla bara hur många indie-utvecklare som skriver applikationer ensamma. Vissa mer, andra mindre använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Fortfarande fel.
Program: en uppsättning instruktioner som beskriver vad en dator ska göra.
Applikation: ett program för slutanvändare av datorn.

Kolla bara hur många indie-utvecklare som skriver applikationer ensamma. Vissa mer, andra mindre använda.

Så om en programmerare som ägnar sig åt programutveckling har skrivit ett program som han själv skall använda, så ska han säga att han skrivit en applikation och skicka efter nya visitkort där det står "Applikationsutvecklare".

Permalänk
Skrivet av Bill50x:

Läste just en artikel i Datormagazin om att:

"Allt fler program tar steget från att bara finnas som desktop-program till att även finnas som Windows-appar."

Man skriver vidare:
"Det är många utvecklare som har släppt app-versioner för Windows 10 och Windows 11 av det som tidigare enbart har funnits som traditionella desktop-program. Det inkluderar bland annat Zoom, Firefox, Discord, Adobe Creative Cloud Express med flera. Nu sällar sig ytterligare två stycken program till app-skaran, nämligen ljudbearbetningsprogrammet Audacity samt terminalemulatorn PuTTY som bägge lanserades 1999."

Vad menas? Windows 10/11 är väl inte ett OS som finns någon annanstans än i PC, dvs stationär eller laptop-dator. Så vad skiljer ett desktop-program från en app?

/ B

Microsoft har appar och mappar.
Fast det heter egentligen program och kataloger.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar appar som små helskärmsprogram med begränsade funktioner. Dock känns det som att t.ex Firefox på Android vuxit ur den definitionen och är snarare ett fullfjädrat program.

Om man prompt ska säga app, borde man inte då säga "prog" om program? "Hur många proggar har du på din dator?"

Kanske inte ska ge dom nya idèer...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Så om en programmerare som ägnar sig åt programutveckling har skrivit ett program som han själv skall använda, så ska han säga att han skrivit en applikation och skicka efter nya visitkort där det står "Applikationsutvecklare".

Självklart. Jag kan inte komma på någon utvecklare jag känner som inte vid något tillfälle skrivit en applikation. Oftast är det ju precis så det går till: du stöter på en problemställning där inga verktyg du har gör exakt vad du vill så du skriver ett eget. Ibland är det en idé som kan bära sig ekonomiskt, ibland är det bara för ditt eget bruk. Jag kan nästan garantera att första versionen av nästan vilken applikation du än använder skrevs av en ensam person eller av ett par kompisar; ibland som ett proof-of-concept att sälja in till någon, ibland som en färdig produkt.

Permalänk
Medlem

Första gången jag hörde "appar" var när Apple släppt sin första iPhone. Då var det ganska (helt?) nytt att man kunde ladda ner appar (eller funktioner) till en mobiltelefon. Tidigare var en mobiltelefon helt enkelt utrustad med de funktioner som man köpte tillsammans med den fysiska apparaten. Möjligen att Nokia och Blackberry hade telefoner med liknande app-funktioner, det har jag dålig koll på.

/ B

Permalänk
Skrivet av Bill50x:

Första gången jag hörde "appar" var när Apple släppt sin första iPhone. Då var det ganska (helt?) nytt att man kunde ladda ner appar (eller funktioner) till en mobiltelefon. Tidigare var en mobiltelefon helt enkelt utrustad med de funktioner som man köpte tillsammans med den fysiska apparaten. Möjligen att Nokia och Blackberry hade telefoner med liknande app-funktioner, det har jag dålig koll på.

/ B

Jo, det var nog i den vevan medelsvensson stötte på begreppet i stor skala, men när jag undersökte etymologin i en äldre tråd här på forumet såg jag exempel på ordet app redan i platsannonser från 80-talet.

Permalänk
Skrivet av Bill50x:

Tidigare var en mobiltelefon helt enkelt utrustad med de funktioner som man köpte tillsammans med den fysiska apparaten.

En kommentar till specifikt detta: De ”funktioner” som ingick: kalendrar, kartotek, rudimentära WAP-webbläsare - alla dessa var ju faktiskt appar som levde på telefonens operativsystem även om du inte kunde välja eller byta bort dem.

Permalänk
Medlem

"App" är en kortform av "Application" ("Applikation" på svenska) som är ungefär ekvivalent med "Användarprogram" eller "tillämpningsprogram".
Interaktiva eller grafiska program som en användare kan starta för att göra saker i.
Exempel på appliktioner är ordbehandlare, klockprogram, filhanterare. Spel har historiskt inte räknats som applikationer, men på mobiler nuförtiden är de "appar" precis som så mycket annat.
Rena kommandorads program brukar inte räknas som applikationer.

Alla appar är program, men alla program är inte appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

En kommentar till specifikt detta: De ”funktioner” som ingick: kalendrar, kartotek, rudimentära WAP-webbläsare - alla dessa var ju faktiskt appar som levde på telefonens operativsystem även om du inte kunde välja eller byta bort dem.

Du har rätt i sak. Det var "appar". Men som du själv skriver, det var inget du själv kunde välja/välja bort utan det ingick i det paket du köpte. Den eposthanterare och den webläsare var vad som fanns. Varken mer eller mindre.

Men intressant diskussion oavsett även om jag ännu inte förstått skillnaden mellan "program" och "app". Speciellt inte när man skriver att allt fler program kommer i app-versioner! Ursäkta svordomen, men nån dj-a skillnad måste det ju då vara!

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Men intressant diskussion oavsett även om jag ännu inte förstått skillnaden mellan "program" och "app". Speciellt inte när man skriver att allt fler program kommer i app-versioner! Ursäkta svordomen, men nån dj-a skillnad måste det ju då vara!

Appar är en typ av program, men det finns program som inte är appar. Det beror mest på vad programmet gör om det är en app eller inte.

Den som skrev att allt fler program kommer i app-versioner har antingen ingen koll alls, eller använder sin alldeles egna definition av "app" och "program". Så att fråga oss vad personen menade är meningslöst - vi kan bara gissa på vilket sätt han använde orden fel.

Permalänk
Skrivet av Bill50x:

Du har rätt i sak. Det var "appar". Men som du själv skriver, det var inget du själv kunde välja/välja bort utan det ingick i det paket du köpte. Den eposthanterare och den webläsare var vad som fanns. Varken mer eller mindre.

Men intressant diskussion oavsett även om jag ännu inte förstått skillnaden mellan "program" och "app". Speciellt inte när man skriver att allt fler program kommer i app-versioner! Ursäkta svordomen, men nån dj-a skillnad måste det ju då vara!

/ B

Utan att ha läst artikeln själv, skulle jag baserat på den beskrivning du gett säga att personen som skrev den inte har en susning vad de pratar om i detta sammanhang.

Återigen: Ett program är vilken som helst uppsättning instruktioner för en dator att utföra en viss uppgift. Dessa instruktioner existerar "hela vägen ner": Allt som berättar för datorn vad den ska göra är ett program, oavsett om det klassas som en applikation eller inte.

Applikation är en artificiell underkategori av program: Någon har för länge sen sagt att "om ett program har dessa särdrag kallar vi det för en applikation". Om du tänker dig att du försöker svara på frågan "vad kan man ha en dator till" från någon som inte har en aning om vad datorer är bra för, så är de exempel du ger i ditt svar högst sannolikt saker du gör i applikationer. Exempel på detta är program du arbetar i för att hantera mail, redigera textdokument eller läsa webbsidor. Generellt sett behöver du inte vara "bra på datorer" för att använda en applikation: Den gömmer de tekniska aspekterna av vad som händer under huven så du kan fokusera på att sortera dina bilder eller skriva in mormors recept.

Ett operativsystem är inte en applikation, men vissa av verktygen operativsystemet tillhandahåller bör räknas som applikationer. Eftersom definitionen av applikation är påhittad snarare än naturlig, finns det program vars kategorisering är mer filosofisk än teknisk: Utforskaren i Windows är ett program, men är den ett systemverktyg eller en applikation, exempelvis?