Permalänk
Medlem

Plejd och Mikrotik

Jag hade en äldre Asus-router som jag hade en del strul med.
Var i kontakt med min fiberinstallatör som rekommenderade en mikrotik till mina 2 AP (som de installerat).
Sagt och gjort, jag köpte en sådan och efter lite strul med en del grejer har jag fått allt att fungera förutom en grej.
Plejds Gateway.
Den får inte kontakt med molnet är felmeddelandet.
Tydligen vet Plejd om detta då de frågade direkt om jag hade köpt en Mikrotik-router, men de vet inte idag vad som kan vara felet.

Någon som varit med om detta och eventuellt har en lösning?
Routern är inte speciellt enkel då det finns tonvis med inställningar. Men jag har typ inte gjort något med den och allt annat fungerar som sagt.

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Medlem

Ingen koll på just Plejd men jag gissar på att den försöker prata med sin moln-tjänst. Ser inte varför det skulle hindras direkt.

På en Mikrotik kan du t.ex enkelt sniffa och se vad en enhet har för sig/försöker göra. Ta dig in med SSH eller via Webfig CLI och t.ex kör /tool/sniffer/quick interface=bridge ip-address=IP.PÅ.PLEJD.HUB

Permalänk
Medlem

Det stämmer.
En del menar att en del portar behöver öppnas, medans andra inte tycker/tror det. Svårt.

Får se om jag kan hitta IP på Gatewayen...

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Medlem

Låter märkligt med sådana prylar som kräver direkta portforwards för att fungera.

Permalänk
Medlem

Hallå!

Jag jobbar en hel del med Mikrotik produkter och jag har aldrig stött på någon elektriker som varit där samtidigt som mig som sagt något om att plejd skulle krångla, jag gör säkerligen 50-100 installationer av mikrotik produkter per år där det finns eller kommer finnas plejd.

Jag tror felet måste ligga någon annanstans om det inte är någon udda konfiguration av din mikrotik router.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Kanske kräver IPv6? Brukar väl vara avslaget på mikrotik routrar (tror det saknades hårdvaruacceleration i IPv6 på routerOS).

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Låter märkligt med sådana prylar som kräver direkta portforwards för att fungera.

Ja, därför tror jag inte det är det som är problemet. Funkade direkt med min gamla router.

Skrivet av BaZZe:

Hallå!

Jag jobbar en hel del med Mikrotik produkter och jag har aldrig stött på någon elektriker som varit där samtidigt som mig som sagt något om att plejd skulle krångla, jag gör säkerligen 50-100 installationer av mikrotik produkter per år där det finns eller kommer finnas plejd.

Jag tror felet måste ligga någon annanstans om det inte är någon udda konfiguration av din mikrotik router.

Hej! Intressant. Det är Plejd själv som säger detta och mitt problem bekräftar ju det.

Skrivet av mechersmith:

Kanske kräver IPv6? Brukar väl vara avslaget på mikrotik routrar (tror det saknades hårdvaruacceleration i IPv6 på routerOS).

Värt att prova. Ska se om jag hittar detta.

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Hallå!

Jag jobbar en hel del med Mikrotik produkter och jag har aldrig stött på någon elektriker som varit där samtidigt som mig som sagt något om att plejd skulle krångla, jag gör säkerligen 50-100 installationer av mikrotik produkter per år där det finns eller kommer finnas plejd.

Jag tror felet måste ligga någon annanstans om det inte är någon udda konfiguration av din mikrotik router.

Har de använt Gatewayen då? För Plejd fungerar ju även utan den...

Skrivet av mechersmith:

Kanske kräver IPv6? Brukar väl vara avslaget på mikrotik routrar (tror det saknades hårdvaruacceleration i IPv6 på routerOS).

Tyvärr verkar inte aktivering av IPv6 hjälpa.

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joaquin:

Har de använt Gatewayen då? För Plejd fungerar ju även utan den...

Alla jag jobbar hos har Gatewayen då det oftast är sommarbostäder eller kunder som bor utomlands och därmed vill kunna styra på distans, om det var ett så vanligt problem så tycker jag att jag borde hört om det, så länge de kanske inte gäller specifika routrar eller någon speciell firmware version.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Ok.
Ja, det är ju intressant.
Och du gör inget speciellt vid en nyinstallation av en sån router?

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joaquin:

Ok.
Ja, det är ju intressant.
Och du gör inget speciellt vid en nyinstallation av en sån router?

Oftast använder jag RB750GR3 modellen då det oftast är teknikskåp med väldigt begränsat med utrymme och så länge kunden inte efterfrågar något speciellt så gör jag bara en helt vanlig standard installation.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Ok. Samma som jag har då.
Skumt....

Visa signatur

Feel the Force !