Permalänk
Medlem

Datorbygge med sonen

Min 10-åriga son är intresserad av datorer men har ingen idag.
Jag tänkte att det kunde vara kul att bygga en dator tillsammans, vilket också är lärorikt.

Hans budget är relativt låg, men vi ska kolla begagnade delar och se vad vi får ihop.
Målet är att ha en dator som klarar av Fortnite så får vi se vad det blir.

Nu var det ca 10 år sedan jag byggde en dator, men det mesta är sig likt.
Men, med tanke på låg budget kan jag behöva lite tips på vad vi ska kika efter.
Just nu är valet AMD eller Intel CPU, jag tänker spontant AMD.
Samma gäller grafikkortet, där det spontant känns bäst med Nvidia.
Jag har dålig koll på AMD grafikkorten..
Och chassi.. något att tänka på? Antar att det inte kan vara för gammalt?

Så lite tips vore fint!
Kommer uppdatera tråden under tidens gång, så får vi se vad vi får ihop.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att skaffa en skärm med som lägst 144hz först, sen köp typ en sån här https://www.blocket.se/annons/stockholm/gamingdator_byggd_av_...
Det är ju bara plocka isär och bygga ihop tillsammans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naslin:

Min 10-åriga son är intresserad av datorer men har ingen idag.
Jag tänkte att det kunde vara kul att bygga en dator tillsammans, vilket också är lärorikt.

Hans budget är relativt låg, men vi ska kolla begagnade delar och se vad vi får ihop.
Målet är att ha en dator som klarar av Fortnite så får vi se vad det blir.

Nu var det ca 10 år sedan jag byggde en dator, men det mesta är sig likt.
Men, med tanke på låg budget kan jag behöva lite tips på vad vi ska kika efter.
Just nu är valet AMD eller Intel CPU, jag tänker spontant AMD.
Samma gäller grafikkortet, där det spontant känns bäst med Nvidia.
Jag har dålig koll på AMD grafikkorten..
Och chassi.. något att tänka på? Antar att det inte kan vara för gammalt?

Så lite tips vore fint!
Kommer uppdatera tråden under tidens gång, så får vi se vad vi får ihop.

Som jag nämnde i din annons, gtx 1060/rx480/rx580 borde vara absolut minimum som du bör sikta in dig på. När det kommer till CPU så skulle jag säga intel 8400 eller AMD 3600 som absolut minimum med AMD 5600/5600g som sweetspot. Fördel med AMD am4 är möjligheten att i framtiden kunna köpa en begagnad 5800x3d och få en riktigt potent gaming cpu (är i vissa tittlar bättre än 14900k)

Dock är det tyvärr mer eller mindre alltid fantasi priser på mycket begagnat idag.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är runt 10 000 kr man börjar få riktigt bra prestanda per krona om man köper nytt.

Permalänk
Medlem

@Naslin sonen spelade Fortnite på 1080p/60hz med ett 1070, fungerade helt okej, man får googla lite tips på bra inställningar så gör det stor skillnad för utseende vs prestanda.
Jag skulle inte satsa på 144hz med begränsad budget. Det kan komma med tiden, är mitt tips iaf.
Gick så klart att köra på lägre inställningar än vad han körde, men försökte få det att ligga på stabilt högre fps för att undvika lagg.
Kan även tipsa om att undervolta grafikkortet, gjorde stor skillnad i prestanda vs värmeutveckling och var busenkelt med msi afterburner.
Nu kör han mitt gamla 1080ti och 144hz

Svårt att ge mer konkreta tips ang vilka delar man bör kolla efter utan att veta budget.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Mitt tips är att skaffa en skärm med som lägst 144hz först, sen köp typ en sån här https://www.blocket.se/annons/stockholm/gamingdator_byggd_av_...
Det är ju bara plocka isär och bygga ihop tillsammans

Ja så skulle man kunna göra, dock tycker jag att resan med att kolla upp delar, fundera på vad man behöver tänka på och sedan få ihop bit för bit är en nyttig resa för honom och roligt att göra tillsammans.
Sedan vore det så klart enklare att köpa en färdigbyggd.

Skrivet av norrby89:

Som jag nämnde i din annons, gtx 1060/rx480/rx580 borde vara absolut minimum som du bör sikta in dig på. När det kommer till CPU så skulle jag säga intel 8400 eller AMD 3600 som absolut minimum med AMD 5600/5600g som sweetspot. Fördel med AMD am4 är möjligheten att i framtiden kunna köpa en begagnad 5800x3d och få en riktigt potent gaming cpu (är i vissa tittlar bättre än 14900k)

Dock är det tyvärr mer eller mindre alltid fantasi priser på mycket begagnat idag.

Tack, bra riktlinjer. Ett 1060 verkar gå att få för en relativt liten summa.
Har också funderat en del på Intel/AMD som CPU och utan att ha full koll på Intel så verkar AM4 funnits med ett tag men det släpps fortfarande nya processorer för AM4, vilket borde innebära att det är mer framtidssäkert om han vill uppgradera framöver.

Skrivet av Purrfected:

@Naslin sonen spelade Fortnite på 1080p/60hz med ett 1070, fungerade helt okej, man får googla lite tips på bra inställningar så gör det stor skillnad för utseende vs prestanda.
Jag skulle inte satsa på 144hz med begränsad budget. Det kan komma med tiden, är mitt tips iaf.
Gick så klart att köra på lägre inställningar än vad han körde, men försökte få det att ligga på stabilt högre fps för att undvika lagg.
Kan även tipsa om att undervolta grafikkortet, gjorde stor skillnad i prestanda vs värmeutveckling och var busenkelt med msi afterburner.
Nu kör han mitt gamla 1080ti och 144hz

Svårt att ge mer konkreta tips ang vilka delar man bör kolla efter utan att veta budget.

Jag tänker som dig, 144hz kommer med tiden och just nu är prio att få ihop en fungerande dator.
Budget är på under 2800 kr för själva burken, men inte skrivet i sten utan vi får se vad vi får ihop och sedan får jag skarva om det behövs.
Skärm finns som sagt, en 60Hz samt mus och tangetbord. Även detta lär med tiden bytas ut.

Bra tips med undervolt!

Målet här är egentligen inte att bygga en speldator, utan målet är att han ska lära sig om delarna, får bygga själv och kunna spela Fortinite på datorn sedan.
Och här tänker jag mig att hans resa börjar, där han själva kan förstå vad man kan uppgradera med tiden. Därför är väl grafikkort och CPU något som bör kunna bytas ut med tiden.
Jag tror alla gånger att ett 1060 räcker för de behoven han har i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Då har vi varit och köpt lite datordelar idag av en kille här på forumet.

  • Moderkort - Gigabyte B450M

  • CPU - Ryzen 3600

  • RAM - 2x8Gb

  • Grafikkort - GTX 1660 Super

Förhoppningsvis har vi en SSD på gång också som skänktes mor fraktkostnad.

Totalt pris 1800kr.
Vilket innebär att vi har ca 1000kr kvar och då saknas det;

  • Chassi

  • nätaggregat

  • CPU kylare

Kanske lite utmanande på 1000kr men vi får se vad vi hittar.
En glad kille blev det i alla fall. Och fina delar 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naslin:

Då har vi varit och köpt lite datordelar idag av en kille här på forumet.

  • Moderkort - Gigabyte B450M

  • CPU - Ryzen

  • RAM - 2x8Gb

  • Grafikkort - GTX 1660 Super

Förhoppningsvis har vi en SSD på gång också som skänktes mor fraktkostnad.

Totalt pris 1800kr.
Vilket innebär att vi har ca 1000kr kvar och då saknas det;

  • Chassi

  • nätaggregat

  • CPU kylare

Kanske lite utmanande på 1000kr men vi får se vad vi hittar.
En glad kille blev det i alla fall. Och fina delar 👍

Glömde bilden!

Permalänk
Medlem

Har ett par funderingar kring resterande delar.

  • Moderkort är Micro ATX - Är det något vi bör tänka på när vi ska köpa chassi? Fungerar ett äldre chassi?

  • Nätaggregat - något att tänka på här? Fungerar det med ett lite äldre aggregat?

  • CPU-kylare - Sist jag höll på med detta så var det olika kylare för olika sockets. Fortfarande samma? Eller får man med olika fästen för olika sockets?

Tror jag hittade svar på sista punkten. Verkar vara rätt brett stöd idag. Behöver jag se till att få med fästen för just AM4 när jag köper kylare?

stavfel..och svar.
Permalänk
Medlem

Igår damp det ner en hårddisk i brevlådan, som AxxT här på forumet gav bort! Tack🙏

Vi har övriga delar på gång. Är mitt uppe i en flytt samtidigt så tiden räcker inte riktigt till. Men förhoppningsvis kan vi hämta och bygga ihop allt under nästa vecka.

Chassi, cpu kylare och nätaggregat är det som fattas nu.