Permalänk
Skrivet av xxbiker:

Det beror lite på hur du ställt in fläkt kurvan i bios för cpu.
Den går säkert för att va tyst.....
vill du ha tyst och bra temp så kanske inte den kylaren klarar det.
men det spelar ingen roll om den går på 60c, vill du mindre temp med samma fläkt kurva så får du prova undervolta den lite.

Jag har testat att ställa in det mesta via FanController, kan säkert ha med det att göra såklart. Har du något förslag på en kylare som eventuellt skulle klara tempen och ljudvolymen? Är det annars svårt att undervolta? Har ganska lite erfarenhet av att tweaka inne i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selinmartin:

Jag har inte testat något särskilt test eller spel. Men när jag lirade wow tidigare var den uppe kring 74 grader kanske

Du kan få ner dina temperaturer (och upp prestandan något) genom att undervolta processorn med PBO tuner/kombo strike/curve optimizer, eller vad det kallas i just ditt BIOS.

Kolla i den här tråden för mer information: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1662960-ni-som-kopt-58...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk

Just det, då är det vattenkylning ja. Eventuellt är det luftkylning jag är mest ute efter tror jag

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...

Bättre kylning för kronan hittar du nog inte. Dock omåttligt populär så kanske blir lite väntetid.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Snusious:

https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...

Bättre kylning för kronan hittar du nog inte. Dock omåttligt populär så kanske blir lite väntetid.

Okej! Kanon! Får hålla utkik 5/2 när den beräknas komma in hos Inet då! Finns det något sätt att se om den kommer få plats i min dator redan i förväg?

* Case är ett Fractal Design R6
* Moderkort är ROG STRIX B450-F GAMING
* 4 stickor RAM

Eller är det bara att chansa som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selinmartin:

Okej! Kanon! Får hålla utkik 5/2 när den beräknas komma in hos Inet då! Finns det något sätt att se om den kommer få plats i min dator redan i förväg?

* Case är ett Fractal Design R6
* Moderkort är ROG STRIX B450-F GAMING
* 4 stickor RAM

Eller är det bara att chansa som gäller?

Den får definitivt plats!
Den är 155mm över moderkortet och enligt specs får du plats med en kylare som är 185mm hög i ditt chassi.
Jag installerade precis en sån kylare i min brors P400s chassi som är betydligt mindre än ditt

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Streamdog:

Den får definitivt plats!
Den är 155mm över moderkortet och enligt specs får du plats med en kylare som är 185mm hög i ditt chassi.
Jag installerade precis en sån kylare i min brors P400s chassi som är betydligt mindre än ditt

Fint! Den går då alltså även över ramstickorna om jag förstår dig rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selinmartin:

Fint! Den går då alltså även över ramstickorna om jag förstår dig rätt?

Det ska inte var några problem alls beroende på vad du har för RAM-stickor. Han hade Corsair LPX och det fanns utrymme kvar.
Om du har väldigt höga RAM-stickor kan du alltid flytta upp främre fläkten på kylaren en bit. Men det ska du nog inte behöva.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk

Wow tack och bock! Nu gäller det att botanisera bland kylare antar jag. Vill (som alla andra antar jag) hitta den som är tystast och fortfarande kyler bäst.

Har erfarenhet av att Noctua brukar vara tysta, men är öppen för egentligen vad som helst idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selinmartin:

Wow tack och bock! Nu gäller det att botanisera bland kylare antar jag. Vill (som alla andra antar jag) hitta den som är tystast och fortfarande kyler bäst.

Har erfarenhet av att Noctua brukar vara tysta, men är öppen för egentligen vad som helst idag

Viktigaste är att den får plats i chassit och ram clearance. Sen så klart om du är ute efter någon estetisk eller minimal ljud nivå.

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen hur dom producerat Deepcool kylaren med 2 fläktar i pull config. Men jag tror inte det här är det mest optimala flödet. Har en i vit och den är sjukt snygg.

Men i detta fall betalar man för utseendet över performance. Vill du ha bäst performance är kanske NDH15 värd att dunera över.

Thermalrights kylare har nog bäst price to performance, men kanske inte ljudnivå.

Permalänk
Skrivet av shogou:

Jag gillar verkligen hur dom producerat Deepcool kylaren med 2 fläktar i pull config. Men jag tror inte det här är det mest optimala flödet. Har en i vit och den är sjukt snygg.

Men i detta fall betalar man för utseendet över performance. Vill du ha bäst performance är kanske NDH15 värd att dunera över.

Thermalrights kylare har nog bäst price to performance, men kanske inte ljudnivå.

https://cdn.inet.se/comment-image/48f2c326-0a60-4662-8c49-5e02bc1673ab?width=1600&height=900&fit=scale-down

Shit vilken pjäs! Ja okej! Det lutar då kanske mot NDH15. Så länge den passar min burk

Permalänk
Medlem
Permalänk

Schysst! Jag tycker bara det är otroligt svårt! Haha Peerless Assassin verkar bra dock

Permalänk

Jag har börjat landa mellan två kylare jag tror på.

* Noctua NH-D15

* Thermalright Peerless Assassin 120 SE

Vad jag kan se är de ganska lika på många plan, men med en ganska stor skillnad i pris. När det väl kommer till kritan verkar dock NH-D15 vara både tystare och kyla bättre vid de högre temperaturerna. Evenetuellt kan det vara så att i mitt fall som inte kommer överklocka något, att skillnaden är marginell?

Jag såg denna video som jämför dem https://www.youtube.com/watch?v=J4628_2mnRs&ab_channel=PCAnal...

Finns det något här jag inte tänker på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selinmartin:

Jag har börjat landa mellan två kylare jag tror på.

* Noctua NH-D15

* Thermalright Peerless Assassin 120 SE

Vad jag kan se är de ganska lika på många plan, men med en ganska stor skillnad i pris. När det väl kommer till kritan verkar dock NH-D15 vara både tystare och kyla bättre vid de högre temperaturerna. Evenetuellt kan det vara så att i mitt fall som inte kommer överklocka något, att skillnaden är marginell?

Jag såg denna video som jämför dem https://www.youtube.com/watch?v=J4628_2mnRs&ab_channel=PCAnal...

Finns det något här jag inte tänker på?

Ha ram höjd i åtanke här har du exempel från min peerless assasssin i en av mina riggar. Jag skippade fram fläkten, den får plats men då sticker den upp pga höjden. Det ser inte alls snyggt ut då. Har du inget fönster så är det ju lungt. Du kan nog förmodligen stöta på samma sak med NDH15 men jag är inte insatt på deras max höjd för ram.

Permalänk
Skrivet av shogou:

Ha ram höjd i åtanke här har du exempel från min peerless assasssin i en av mina riggar. Jag skippade fram fläkten, den får plats men då sticker den upp pga höjden. Det ser inte alls snyggt ut då. Har du inget fönster så är det ju lungt. Du kan nog förmodligen stöta på samma sak med NDH15 men jag är inte insatt på deras max höjd för ram.

https://i.imgur.com/uCtc1SQ.jpg

Nice! Ser ganska nätt ut ändå!

På Notcuas sida stod det "32mm standard RAM clearance" för NH-D15. Corsair skriver om mina minnen att höjden är 33.53mm. Så antar att det kommer bli lite höjdskillnad då. Men 2-3 millimeter kanske inte syns så bra när det är 140mm fläktar?

Thermalrights RAM clearance enligt Amazon ska vara 46 millimeter. Så det är ju klart mer spelrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selinmartin:

Jag har börjat landa mellan två kylare jag tror på.

* Noctua NH-D15

* Thermalright Peerless Assassin 120 SE

Vad jag kan se är de ganska lika på många plan, men med en ganska stor skillnad i pris. När det väl kommer till kritan verkar dock NH-D15 vara både tystare och kyla bättre vid de högre temperaturerna. Evenetuellt kan det vara så att i mitt fall som inte kommer överklocka något, att skillnaden är marginell?

Jag såg denna video som jämför dem https://www.youtube.com/watch?v=J4628_2mnRs&ab_channel=PCAnal...

Finns det något här jag inte tänker på?

Jag tänker lite att chassit kommer kunna vara flaskhalsen i luftflödet ändå, så att det inte kommer vara någon skillnad att tala om mellan kylarna.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Skrivet av Snusious:

Jag tänker lite att chassit kommer kunna vara flaskhalsen i luftflödet ändå, så att det inte kommer vara någon skillnad att tala om mellan kylarna.

Visst, så kommer det säkert att bli. Använder idag ett Fractal Design R6 med 6 chassifläktar från Noctua. Jag tror också att jag bestämt mig för att testa Peerless Assassin. Men som tidigare sagt i tråden verkar den omåttligt populär och slut överallt. De flesta webbutiker verkar få in i nästa vecka, om man nu kan lita på det?

Bör man beställa från någon speciell återförsäljare? Brukar det stämma med förväntat webblagersaldo och tider på webbsidorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selinmartin:

Visst, så kommer det säkert att bli. Använder idag ett Fractal Design R6 med 6 chassifläktar från Noctua. Jag tror också att jag bestämt mig för att testa Peerless Assassin. Men som tidigare sagt i tråden verkar den omåttligt populär och slut överallt. De flesta webbutiker verkar få in i nästa vecka, om man nu kan lita på det?

Bör man beställa från någon speciell återförsäljare? Brukar det stämma med förväntat webblagersaldo och tider på webbsidorna?

De är nog alla lika säkra/osäkra på att lagersaldo/tid stämmer. Så det är väl bara att hålla ögonen öppna.

Nu har du ju kylare under tiden så ingen större stress väl. Om stressad så finns first edition i vit i lager för 150 kr extra, TPA120(vit) 😅.

Edit: ingen direkt skillnad på SE och original. Lite i utseende och kanske att de förbättrade monteringsprocessen lite på SE.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Skrivet av Snusious:

De är nog alla lika säkra/osäkra på att lagersaldo/tid stämmer. Så det är väl bara att hålla ögonen öppna.

Nu har du ju kylare under tiden så ingen större stress väl. Om stressad så finns first edition i vit i lager för 150 kr extra, TPA120(vit) 😅.

Edit: ingen direkt skillnad på SE och original. Lite i utseende och kanske att de förbättrade monteringsprocessen lite på SE.

Visst kliar det lite i fingrarna. Kanske lite extra när man titt som tätt hör min nuvarande fläkt gå upp på högre RPM mellan varven för att sedan gå ner igen. Men jag tror att jag får hålla mig lite. Jag la beställningen på Inet till slut där det stod att den svarta versionen skulle komma i lager på måndag. Förhoppningsvis har jag den hos mig om en vecka

Innan dess ska det ju också komma nytt grafikkort med Amazon som vi ser fram emot!

Permalänk
Skrivet av Snusious:

De är nog alla lika säkra/osäkra på att lagersaldo/tid stämmer. Så det är väl bara att hålla ögonen öppna.

Nu har du ju kylare under tiden så ingen större stress väl. Om stressad så finns first edition i vit i lager för 150 kr extra, TPA120(vit) 😅.

Edit: ingen direkt skillnad på SE och original. Lite i utseende och kanske att de förbättrade monteringsprocessen lite på SE.

Nu ändrades leveranstiden på Inet's sida bara för det istället för nästa vecka verkar det tidigast bli 19/2. Nu får man fundera om.

Är det här för sketchy eller kan det vara legit? https://www.amazon.de/dp/B0B53B1BLS?tag=haggle-web-de-21&link...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selinmartin:

Nu ändrades leveranstiden på Inet's sida bara för det istället för nästa vecka verkar det tidigast bli 19/2. Nu får man fundera om.

Är det här för sketchy eller kan det vara legit? https://www.amazon.de/dp/B0B53B1BLS?tag=haggle-web-de-21&link...

Typiskt.

Säljs av Thermalright och skeppas av Amazon, ser bra ut enligt mig.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Skrivet av Snusious:

Typiskt.

Säljs av Thermalright och skeppas av Amazon, ser bra ut enligt mig.

Det var det jag såg med. Nu har jag dåligt koll på Thermalright men hajjade till när detta stod under Detailed Seller Information:

Detailed Seller Information
Business seller
Business Name: dongguanshihongshengfadianzikejiyouxiangongsi
Business Type: Privately-owned business
Trade Register Number: 91441900MA55GBWE64
VAT Number: DE351747664
Business Address:
wangniudunbeihuanlu27hao4haolou201shi
dongguanshi
wangniudunzhen
guangdongsheng
523250
CN

Kändes lite mysko? Eller är jag bara paranoid?

Permalänk
Medlem

Jag hade bara beställt här lokalt i sverige, din cpu kommer inte brinna upp med nuvarande kylare

Sen går det ens att handla från amazon.de? måste vi inte använda .se

Permalänk
Skrivet av shogou:

Jag hade bara beställt här lokalt i sverige, din cpu kommer inte brinna upp med nuvarande kylare

Sen går det ens att handla från amazon.de? måste vi inte använda .se

Jag tror att det går alldels utmärkt. Men det kan väl ev tillkomma tullavgifter. Men ja, jag tror också att det blir att beställa den lokalt även om varken jag eller sambon är helt nöjda med nuvarande ljudvolym, haha

Permalänk

Fick precis hem grafikkortet från Amazon och petade i det direkt. Till mitt förtret är det ett riktigt trött coil whine redan...

Går det att reklamera? Är det Amazon eller AMD man hör av sig till?

Permalänk

Jag bytte tillbaka till det gamla grafikkortet men upplever att det finns missljud kvar. Eventuellt något lägre. Är det min PSU som gör det?

Använder idag detta PSU --> https://www.inet.se/produkt/6909985/fractal-design-integra-m-...