Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Håller med. Beror nog på hur mycket de lyckas sälja in till folket att Polestar är Svenskt och Zeekr Kinesiskt. Men nej jag skulle inte betala så mycket extra för en Polestar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Håller med. Hade kollat lite på den, var lite sugen på att kanske skaffa mig en sådan. Men den konfig jag skulle vilja ha landar på 848K och det är svårmotiverat känner jag. Jag tror fler kommer satsa på en Zeekr 001 nu..

870' hamnade jag på, det känns helt uppåt väggarna.. Inte ens chans att man skulle ens överväga den mot en Macan t.ex. Förvisso minst 100-200 kkr till men verkar jämföras mot den eller kommande nya IX3 i flera previews.

Är det bara jag som tycker att man tittat lite väl mycket på Lamborghini Urus i designen? Verkligen ingen vacker bil, och det där med bakrutan känns inte smart och dessutom såg det rätt fult ut....

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Fasen vad trist! Vi har rätt bra nivå i pris på förmånsbilar ändå. Men denna kommer nog hamna Precis ovanför så att det antingen inte är möjligt, följer med skit-optioner och fönstervev..

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Såg min första Fisker Ocean i Sthlm igår, har dom börjat komma ut till kunderna nu eller är den fortfarande i testfasen?

Permalänk
Medlem

En dum fråga, varför talas det så lite om lågprismärkena eller bilar för sub 400k när det kommer till elbilar?

Det talas mest bara om Tesla, Polestar och VW med prislappar på 700k+

Överklass much?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

En dum fråga, varför talas det så lite om lågprismärkena eller bilar för sub 400k när det kommer till elbilar?

Det talas mest bara om Tesla, Polestar och VW med prislappar på 700k+

Överklass much?

Finns få med nypris under 400kkr.. Men tycker renault megane varit uppe på diskussion emellanåt. Kikar mycket på en sådan. Annars har ju beg id3 och born börjar trilla ner till 270-300kkr. Har du någon input på bilar under 400kkr?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Såg min första Fisker Ocean i Sthlm igår, har dom börjat komma ut till kunderna nu eller är den fortfarande i testfasen?

Nej, det är kunder som får sina bilar, sett ett par stycken i Uppsala/Stockholm

Skrivet av Def_Dog:

En dum fråga, varför talas det så lite om lågprismärkena eller bilar för sub 400k när det kommer till elbilar?

Det talas mest bara om Tesla, Polestar och VW med prislappar på 700k+

Överklass much?

Det är ett forum där folk får prata om det som intressersr dem. Istället för att gnälla om att alla bilar är så dyra så dra igång en diskussion själv, lös problemet så att säga. MG4 är på tapeten rätt ofta, alla väntar på att Stellantis ska komma med sina bilar.. när det nu blir!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Polestar 4, går det att slänga på ett takräcke på bilen? Kan vara en dealbreaker!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Polestar 4, går det att slänga på ett takräcke på bilen? Kan vara en dealbreaker!

Första valet på Extras - Exteriör i konfiguratorn. Tolkar det som att det funkar

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

En dum fråga, varför talas det så lite om lågprismärkena eller bilar för sub 400k när det kommer till elbilar?

Det talas mest bara om Tesla, Polestar och VW med prislappar på 700k+

Överklass much?

Tror mycket handlar om att det inte funnits så mycket annat att välja på tidigare och man får inte så mycket bil i de billigare klasserna ännu. Men jag välkomnar gärna inlägg om billigare elbilar och deras för/nackdelar.

Skrivet av Chippen2188:

Det är ett forum där folk får prata om det som intressersr dem. Istället för att gnälla om att alla bilar är så dyra så dra igång en diskussion själv, lös problemet så att säga. MG4 är på tapeten rätt ofta, alla väntar på att Stellantis ska komma med sina bilar.. när det nu blir!

Kan ju diskuteras...
"Är så trött på allt snack om Tesla och deras fanatiska jävla fanboys alltså. Blir nästan förbannad."
#20350744

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kan ju diskuteras...
"Är så trött på allt snack om Tesla och deras fanatiska jävla fanboys alltså. Blir nästan förbannad."
#20350744

Finns en anledning varför jag sällan kollar Sweclockers elbilstråd nu för tiden, man diskuterar sällan elbilar, ofta off topic och dryga ”jag har rätt, du har fel”-diskussioner

ECarExpo börjar imorgon, vad är folket mest taggade på? Finns rykten om att BMW i5 Touring kommer visas upp, Polestar 4 ska ju vara där, MG Cybester - första roadstern som kommer i produktion, Renault Scenic, nya Mini Countryman ser jag fram emot, tycker den ser riktigt cool ut!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Det är snart dags för mig att beställa ny förmånsbil. Enligt beräkningar bör jag ha kört mina 12000 mil som vi har runt aug-sept.
...

Har inte kört mycket annat än "testat" andra el-bilar, men valde MB EQE som tjänstebil, rekommenderas som långfärdsbil 👍
Om den nu går in, det är ju alltid den delen med tjänstebilsvalet

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Har inte kört mycket annat än "testat" andra el-bilar, men valde MB EQE som tjänstebil, rekommenderas som långfärdsbil 👍
Om den nu går in, det är ju alltid den delen med tjänstebilsvalet

Håller också på att byta förmånsbil och testade att lägga in både MB EQE och VW ID4 GTX i CarPays kalkylverktyg, men båda låg precis över gränsen. Blev istället en Tesla Model 3 Higland LR som precis gick in. Landade på 660 000:- inklusive vinterdäck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Har inte kört mycket annat än "testat" andra el-bilar, men valde MB EQE som tjänstebil, rekommenderas som långfärdsbil 👍
Om den nu går in, det är ju alltid den delen med tjänstebilsvalet

Gillar MB.. hade en C250 som förr förra förmånsbil som jag tog över en kort sväng. Helt underbar! Nu har vi tyvärr bara EQB.. och tycker tyvärr att jag känner mig ca 30 år för ung för den. Men kan ju vara värt att kolla på och provköra iaf.

EQE ligger tyvärr en bit över våra. EV6 GT line är strax över vad de egentligen vill betala för i flottan. Polestar 4 verkar kunna skohornas in med nöd och näppe preliminärt.

Ska avvakta till sommaren och se om både tesla krånglet löst sig då vår koncern har stoppat alla inköp av tesla samt att zeekr, nio och Polestar 4 kanske har börjat rulla ut från hallarna.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Håller också på att byta förmånsbil och testade att lägga in både MB EQE och VW ID4 GTX i CarPays kalkylverktyg, men båda låg precis över gränsen. Blev istället en Tesla Model 3 Higland LR som precis gick in. Landade på 660 000:- inklusive vinterdäck.

*envy* äger själv en Model 3LR från 2021 men såg den nya 1 Sep. 2023 på ett event i Lillestrøm/Norge. Hoppas du gillar den

PS: Priset du landa på var lite dyrt, tog du med "Total självkörningsförmåga 77 700 kr"? Den kan du skippa är inte godkänd i EU och vi vet inte när det händer, men kan köpas till efteråt via appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saihtam:

*envy* äger själv en Model 3LR från 2021 men såg den nya 1 Sep. 2023 på ett event i Lillestrøm/Norge. Hoppas du gillar den

PS: Priset du landa på var lite dyrt, tog du med "Total självkörningsförmåga 77 700 kr"? Den kan du skippa är inte godkänd i EU och vi vet inte när det händer, men kan köpas till efteråt via appen.

Lacken och fälgarna drog upp priset lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Lacken och fälgarna drog upp priset lite

<Uppladdad bildlänk>

Vinterdäcken drar ju också iväg en del. Många glömmer att räkna med det när man sitter och suktar efter listpriser, men fort är det 20-25k

Grattis till köpet, det där är nog en fenomenal bil, och det säger jag som en som inte direkt är entusiastisk över Tesla. En MY med samma uppgradering som 3:an fått hade varit en kanonbil för mig, om dom inte hade tagit avskalningen av kontroller och sensorer nästan till absurdum. Den som inte hakar upp sig på dom sakerna blir nog oerhört nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Lacken och fälgarna drog upp priset lite

Skrivet av Lidodido:

Vinterdäcken drar ju också iväg en del. Många glömmer att räkna med det när man sitter och suktar efter listpriser, men fort är det 20-25k

Grattis till köpet, det där är nog en fenomenal bil, och det säger jag som en som inte direkt är entusiastisk över Tesla. En MY med samma uppgradering som 3:an fått hade varit en kanonbil för mig, om dom inte hade tagit avskalningen av kontroller och sensorer nästan till absurdum. Den som inte hakar upp sig på dom sakerna blir nog oerhört nöjd!

Känner exakt likadant, en uppgraderad Model Y (Juniper) hade blivit perfekt - om de hade haft kvar blinkersspaken samt gärna en headsup display, om man får fantisera lite.

@Chess_Norris, grattis till en superfin bil!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Känner exakt likadant, en uppgraderad Model Y (Juniper) hade blivit perfekt - om de hade haft kvar blinkersspaken samt gärna en headsup display, om man får fantisera lite.

@Chess_Norris, grattis till en superfin bil!

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Känner exakt likadant, en uppgraderad Model Y (Juniper) hade blivit perfekt - om de hade haft kvar blinkersspaken samt gärna en headsup display, om man får fantisera lite.

@Chess_Norris, grattis till en superfin bil!

Fast jag har hört att det är på gång aftermarket blinkersspakar för 3:an (och antar därmed även kommande Y).
Det är ju egengligen enda dealbreakern här i Norden med alla våra rondeller överallt.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Och här är varför jag gillar MG4 så mycket:

https://www.naf.no/elbil/elprix?rightColumn=Nyhetsstr%C3%B8m&...

Helt okej räckvidd men samtidigt billigast i detta test! Dessutom bra laddhastighet. MG skulle nog enkelt kunna sälja en hel del av varianter av MG4 om de bara kunde släppa mindre/större bilar med samma prestanda och liknande pris. Hur svårt kan det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

En dum fråga, varför talas det så lite om lågprismärkena eller bilar för sub 400k när det kommer till elbilar?

Det talas mest bara om Tesla, Polestar och VW med prislappar på 700k+

Överklass much?

Du får väl diskutera vilka elbilar du vill?
Varför måste du dra igång något annat trams?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

En dum fråga, varför talas det så lite om lågprismärkena eller bilar för sub 400k när det kommer till elbilar?

Det talas mest bara om Tesla, Polestar och VW med prislappar på 700k+

Överklass much?

Sedan i somras är 70! % av alla bilar som säljs i Sverige sålda till företag.
Företag köper ofta bilar i övre medelklass just nu ca 550-750 000 kr
Det är inget Överklassproblem utan ett generellt problem att privatpersoner
inte köper fabriksnya bilar nu när räntorna är höga.

Som Tjänstebilsförare premieras lite dyrare bilar då förmånsskatten netto mellan en billig elbil och en Mellandyr Tesla, Polestar, VW eller liknande är marginell. Som exempel betalar jag ca 2100:-/ mån netto för min Tesla Model Y LR, hade jag tagit en MG4 hade den landat på 1800:- /Mån

"Privatköparna överger nybilsmarknaden allt mer. Andelen nya bilar som registreras på företag är nu 70 procent, jämfört med 56 procent i juni 2022. Särskilt trögt går det att sälja elbilar till privatpersoner. Privatköparnas andel av elbilsregistreringarna minskade från 58 procent första halvåret i fjol till 34 procent i år. Här har även elbilskunder med privatleasing minskat från 71 till 47 procent."

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bilbranschen/kraf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Och här är varför jag gillar MG4 så mycket:

https://www.naf.no/elbil/elprix?rightColumn=Nyhetsstr%C3%B8m&...

Helt okej räckvidd men samtidigt billigast i detta test! Dessutom bra laddhastighet. MG skulle nog enkelt kunna sälja en hel del av varianter av MG4 om de bara kunde släppa mindre/större bilar med samma prestanda och liknande pris. Hur svårt kan det vara?

Instämmer. Jag är mycket nöjd med min MG4, förutom brister i mjukvaran som jag dock kan leva med. Ska snart in på årlig service och då borde jag få uppgraderad mjukvara som löser många av problemen.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Ett år med I4 M50.

Min I4 har nyss fyllt ett år och 3200mil.

WLTP räckvidd 51mil
Maximala räckvidd jag kommit: 47mil.

Kör mycket i tjänsten och en hel del längre sträckor.
Det tog lite omställning från en diesel där man alltid kör från 100-0% men nu är jag helt van vid körstilen och planeringen.
Har möjlighet att ladda hemma.
Laddade främst på Ionity när jag var ute och reste till en början men laddar nu alltid på tesla när jag är ute och reser.
Anledningen till detta är främst att de sänkt sina priser men även på grund av tillgängligheten av stolpar.

Pros / cons
+

  • Komfort - världsklass

  • Infotainment

  • Prestanda

  • Körkänsla

-

  • Utrymmet är i minsta laget när man har dubbla barnstolar och dubbelvagn men det går.

  • Det går inte att permanent stänga av lane assist så man får göra det varje gång man startar bilen.

  • Backkameran blir skitig väldigt fort i snömodden men det är väl inte ovanligt

Körde GBG - Sthlm i veckan, tog ca 5h & 20min i -5c - +2c.
Två laddstopp blev det. 12min i Jönköping och 18min i Norrköping. Förvärmingen gör ju sitt.

I helhet är jag toknöjd!
https://i.imgur.com/6lR57kY.jpeg

Hur gamla är dina barn och vad använder du för barnstolar?
Jag har en i4 men bara ett barn som fortfarande sitter i babyskydd. Men jag hade nog fått problem att få in fler barn + sambo i bilen. Då är vi inte speciellt långa heller.
För övrigt håller jag med om dina punkter, har dock bara en e40.

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem

Imponerande av HiPhi Z som tappade väldigt lite mot WLTP. Men känns som att netto kapacitet i batteriet är större än spec?
https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/hiphi-z

Svåruttalat namn och ser ut som en billig kopia av BMW i8 så det skulle förvåna mig om de säljer många av den

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Finns en anledning varför jag sällan kollar Sweclockers elbilstråd nu för tiden, man diskuterar sällan elbilar, ofta off topic och dryga ”jag har rätt, du har fel”-diskussioner

ECarExpo börjar imorgon, vad är folket mest taggade på? Finns rykten om att BMW i5 Touring kommer visas upp, Polestar 4 ska ju vara där, MG Cybester - första roadstern som kommer i produktion, Renault Scenic, nya Mini Countryman ser jag fram emot, tycker den ser riktigt cool ut!

Den ser jag fram emot rejält, dvs BMW i5 Touring.
Inte för att jag är på marknaden efter en bil nu när jag flyttar mitt in i smeten i Stockholm.
Men om några år. Det behövs verkligen en klassisk kombi i segmentet!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Imponerande av HiPhi Z som tappade väldigt lite mot WLTP. Men känns som att netto kapacitet i batteriet är större än spec?
https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/hiphi-z

Svåruttalat namn och ser ut som en billig kopia av BMW i8 så det skulle förvåna mig om de säljer många av den

HiPhi [hai-fai] Z - största problemet är inte namnet utan fullkomliga avsaknaden av CCS2-port. Lägg därtill typiska kinesiska fasoner med bing-bong-ljud, knäpp och farlig farthållare, avsaknad av konsekvent fyrhjulsdrift osv. så har man ett ganska märkligt förslag på elbil. Men visst, den kommer långt på en laddning.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att tänka på när det gäller NAF/Motor vintertest är att det är ETT test av väldigt många.
Visst är det en klar fördel att alla deltagare testas samtidigt på samma vägar och hastighet med samma väderförhållanden. Dock behöver man tänka på att medelhastigheten på norska vägar inte motsvarar svensk motorvägshastighet direkt. Så ökar farten, ökar skillnaden mellan bilarnas förbrukning.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

HiPhi [hai-fai] Z - största problemet är inte namnet utan fullkomliga avsaknaden av CCS2-port. Lägg därtill typiska kinesiska fasoner med bing-bong-ljud, knäpp och farlig farthållare, avsaknad av konsekvent fyrhjulsdrift osv. så har man ett ganska märkligt förslag på elbil. Men visst, den kommer långt på en laddning.

Inte [haj-fi] då?
Laddning, inget man lösa med adapter? Såg att det medföljer men att det verkar krångla.

Ett av de största problemen jag ser med dessa uppstickare är risken att de inte lyckas etablera sig och drar sig ur. Vad händer då med tillgång till reservdelar och reparationer? En lätt krock och man får vänta månader på reservdel.

Skrivet av Bart:

Kan vara värt att tänka på när det gäller NAF/Motor vintertest är att det är ETT test av väldigt många.
Visst är det en klar fördel att alla deltagare testas samtidigt på samma vägar och hastighet med samma väderförhållanden. Dock behöver man tänka på att medelhastigheten på norska vägar inte motsvarar svensk motorvägshastighet direkt. Så ökar farten, ökar skillnaden mellan bilarnas förbrukning.

De kunde gott köra en sträcka med bara motorväg i tillägg till dagens sträcka, även om det känns hyfsat representativt för medelbilen med motortrafikled och landsvägar.
Men det är nog på långresa och motorväg räckvidd är viktigast.
Teslabjørns tester visar mer detta, men tyvärr varierar förutsättningarna för olika bilar så blir inte helt att lita på. Tycker inte det kryllar av tester som testar ett stort antal bilar samtidigt?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?