Tysk polis beslagtar över 20 miljarder kronor i Bitcoin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har bara hört bra saker om kryptovalutor. Varför skulle kriminella använda det? Om de gjorde det så skulle det ju inte vara en bra sak längre, men folk säger att det är bra, så då utesluter det ju att kriminella använder det.

Varför har du bara hört bra saker?
Jag skulle påstå att om så är fallet så lever du i en s.k "filterbubbla".
Får jag föreslå att du kanske lyfter blicken och ser dig om i världen för att få en lite bredare bild av hur det ser ut.

Lycka till.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Heja.. den tyska polisen !
FBI har även gjort nytta.. hittat kinesiska scammare.
Nyheten kom, i natt, via BBC.

Sp
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har bara hört bra saker om kryptovalutor. Varför skulle kriminella använda det? Om de gjorde det så skulle det ju inte vara en bra sak längre, men folk säger att det är bra, så då utesluter det ju att kriminella använder det.

kriminella använder datorer, internet, vapen, mat och tandborstar också

Permalänk
Medlem
Citat:

Founded in 2008, Movie2k distributed over 880,000 copies of pirated films. It was among the most-visited websites in Germany at that time. Its administrators earned money through advertising fees and subscriptions.

Källa: https://therecord.media/german-police-seize-bitcoin-pirated-m...

Det var inte en liten pluttsida direkt... Känns inte helt orimligt att de jagas om de omsatt hundratals miljoner under flera års tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Varför har du bara hört bra saker?
Jag skulle påstå att om så är fallet så lever du i en s.k "filterbubbla".
Får jag föreslå att du kanske lyfter blicken och ser dig om i världen för att få en lite bredare bild av hur det ser ut.

Lycka till.

Skrivet av rwkk:

kriminella använder datorer, internet, vapen, mat och tandborstar också

Giv mig styrka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

kriminella använder datorer, internet, vapen, mat och tandborstar också

Ja, det vet vi.. men de mesta betalas med, > bitcoin ! ,
i ett försök att undvika att bli upptäckt.

Permalänk
Medlem

ingen annans fel än din egen om allt du skriver är så sarkastiskt och svårtytt.
Det är sarkasmen jag och antagligen de du svarat på tolkat. Svårt att få fram något annat än att du menar att det har betydelse om för hur "bra" något är beroende på om kriminella använder det eller inte.

Mina personliga åsikter om kryptovaluta är irrelevanta.

Skrivet av PeterP57:

Ja, det vet vi.. men de mesta betalas med, > bitcoin ! ,
i ett försök att undvika att bli upptäckt.

förstår bara inte poängen i "kriminella använder det = är en dålig sak"

Permalänk
Medlem

Klantskallar som skrivit ner lösenorden till sina plånböcker på papper som polisen fick tag på?😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

ingen annans fel än din egen om allt du skriver är så sarkastiskt och svårtytt.
Det är sarkasmen jag och antagligen de du svarat på tolkat. Svårt att få fram något annat än att du menar att det har betydelse om för hur "bra" något är beroende på om kriminella använder det eller inte.

Det var inte svårt att förstå. Det var dessutom roligt.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Det var inte svårt att förstå. Det var dessutom roligt.

så vad annars menas än det?

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Förstår att dolk här vurmar för piratkopiering då det är en TT brott som de flesta troligen begått/begår, men vqr väl medveten om att de killar som har dessa sidor är samma folk som springer med droger och spränger trapphus.
Du kan itne välja att vara stötta en viss typ av kriminalitet, organiserad brottslighet är mångfacetterad.

Sen gällande Buttcoin så är det lätt att beslagta dem. I dagens IT-samhälle är det lätt att spåra folks transaktioner, kapa uppkopplingar och installera keyloggers m.m.

Crypto är inte Fiat. Crypto används till största delen till att tvätta pengar och ordna med illegala transaktioner, det är hela syftet. Det finns en anledning att 100% av alla transaktioner på darknet är i crypto, och 0% av ditt legala handlande i nätbutiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Helt rätt. Förstår att dolk här vurmar för piratkopiering då det är en TT brott som de flesta troligen begått/begår, men vqr väl medveten om att de killar som har dessa sidor är samma folk som springer med droger och spränger trapphus.
Du kan itne välja att vara stötta en viss typ av kriminalitet, organiserad brottslighet är mångfacetterad.

Sen gällande Buttcoin så är det lätt att beslagta dem. I dagens IT-samhälle är det lätt att spåra folks transaktioner, kapa uppkopplingar och installera keyloggers m.m.

Crypto är inte Fiat. Crypto används till största delen till att tvätta pengar och ordna med illegala transaktioner, det är hela syftet. Det finns en anledning att 100% av alla transaktioner på darknet är i crypto, och 0% av ditt legala handlande i nätbutiker.

Tror du seriöst att Peter Sunde, Gottfrid Svartholm eller Fredrik Neij skulle spränga trapphus!? xD

Nu känner jag inte till specifikt den här sidan, då den verkar ha varit för tyskar, men nedladdningssidor har oftast utvecklats av nördar, inte kriminella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

ingen annans fel än din egen om allt du skriver är så sarkastiskt och svårtytt.
Det är sarkasmen jag och antagligen de du svarat på tolkat. Svårt att få fram något annat än att du menar att det har betydelse om för hur "bra" något är beroende på om kriminella använder det eller inte.

Mina personliga åsikter om kryptovaluta är irrelevanta.

förstår bara inte poängen i "kriminella använder det = är en dålig sak"

Så det var alltså inte en dead giveaway för dig att jag sa att jag bara hört bra saker om bitcoin, och inte heller att jag säger att något som kan användas av kriminella inte kan vara bra?

Ingen skulle på allvar säga de sakerna. Båda är extremt orimliga och verklighetsfrånvända påståenden, och att de dessutom ryms i samma inlägg borde göra att det är självklart att det är ett skämt.

Jag tror det är din skämtdetektor som är trasig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ytterligare ett bevis på vad kryptovaluta används till.
Inget värdeskapande nytta utan endast skumrask.
Visst det går att tjäna pengar men det kanske är bäst att sådant här regleras jag vet inte.

Löjligt argument från början tillslut, du kan använda all teknologi till subjektivt"dåliga" lr "bra" saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

Löjligt argument från början tillslut, du kan använda all teknologi till subjektivt"dåliga" lr "bra" saker.

Ok vad tycker du är bra/bättre?
Vad ger det för mervärde?
Om vi skippar det förskönade att vara "rebell" och att systemet är ont.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok vad tycker du är bra/bättre?
Vad ger det för mervärde?
Om vi skippar det förskönade att vara "rebell" och att systemet är ont.

Vad får dig att tro att ”krypto” är oreglerat? Eller menar du ”permissionless”.
Du ser inget värde i att ha ett transparent system byggt på matte utan mellanhänder jämfört med ett system som bygger på att du är beroende av en tredje part? Säger inte att nuvarande system är helt förkastligt i alla avseenden men att fortfarande påstå att Bitcoin är utan värde är lite tondövt.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Vad får dig att tro att ”krypto” är oreglerat? Eller menar du ”permissionless”.
Du ser inget värde i att ha ett transparent system byggt på matte utan mellanhänder jämfört med ett system som bygger på att du är beroende av en tredje part? Säger inte att nuvarande system är helt förkastligt i alla avseenden men att fortfarande påstå att Bitcoin är utan värde är lite tondövt.

Vad tillför det då?
Vad är det som är bra? Vilka får det bättre med detta system?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad tillför det då?
Vad är det som är bra? Vilka får det bättre med detta system?

Kriminella till exempel, och läderjackan ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kriminella till exempel, och läderjackan ....

Ja det vet nog alla redan 😄

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Bitcoins...

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det vet nog alla redan 😄

En gång var det ej tjuv som stal kontanter. -Ujjj, usch kontanter! De åkte sedan iväg i en bil. -Ujj, usch bilar!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

En gång var det ej tjuv som stal kontanter. -Ujjj, usch kontanter! De åkte sedan iväg i en bil. -Ujj, usch bilar!

1 dålig sak blir inte nödvändigtvis bra om det redan finns dåliga saker. Nått nytt bör ju vara en förbättring inte same shit.
Är det detta som kallas whataboutism?
Så ser inte poängen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

1 dålig sak blir inte nödvändigtvis bra om det redan finns dåliga saker. Nått nytt bör ju vara en förbättring inte same shit.
Är det detta som kallas whataboutism?
Så ser inte poängen.

Nej det är det inte. Det visar bara det bisarra i ditt argument.

Har du nånsin kollat upp vad Bitcoin är eller fungerar? Eller skriver du bara i varje kryptonyhet om hur du ej förstår vad det är eller vad det är för nytta.

Jag hjälper dig!
https://youtu.be/T2zH-T_hmLs?si=5XkFB6jlIknWFeqv

Video från 2017, lika aktuell nu som då.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad tillför det då?
Vad är det som är bra? Vilka får det bättre med detta system?

Det var ju precis det jag skrev i min kommentar. Ett öppet, transparent system som inte kräver att man litar på en tredje part.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Nej det är det inte. Det visar bara det bisarra i ditt argument.

Har du nånsin kollat upp vad Bitcoin är eller fungerar? Eller skriver du bara i varje kryptonyhet om hur du ej förstår vad det är eller vad det är för nytta.

Jag hjälper dig!
https://youtu.be/T2zH-T_hmLs?si=5XkFB6jlIknWFeqv

Video från 2017, lika aktuell nu som då.

Ja jag vet, jag har själv haft krypto och spekulerat.
Men jag kan samtidigt inte se nyttan förutom att man tjänat lite pengar på det. 🤷‍♂️

Skrivet av Teval:

Det var ju precis det jag skrev i min kommentar. Ett öppet, transparent system som inte kräver att man litar på en tredje part.

Transparent?
Syatem som inte kräver 3e part nej
Frågan ör fortfarande varför är det bättre? Vem har haft nytta av detta?
Vad för förändring som gör världen bättre är krypto?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag vet, jag har själv haft krypto och spekulerat.
Men jag kan samtidigt inte se nyttan förutom att man tjänat lite pengar på det. 🤷‍♂️

Transparent?
Syatem som inte kräver 3e part nej
Frågan ör fortfarande varför är det bättre? Vem har haft nytta av detta?
Vad för förändring som gör världen bättre är krypto?

Ok det verkar inte direkt som du ”vet”. Kolla på videon.

Bitcoin är transparent, vem som helst kan se vilken transaktionen som helst. Bitcoin är pengar oberoende av stat eller annan auktoritet.

Fråga argentinare hur de känner för din lokala valuta. De som la sina pengar i bitcoin har inte sett sina tillgångar förloras i landets hisnande inflation. Bitcoin har en matematisk modell som omöjligör inflation.

Har du nånsin skickat pengar utomlands? Är det smidigt, snabbt, säkert och billigt? Bitcoin har 0(noll) felande transaktioner och det är framme på max 10min.

Sedan finns det spekulation i värdet och gör valutan volativ. Det är väl det de flesta ser och får avsmak/mersmak över. Men de tar inte bort de fundamentala användarområdena.

Livsmedel, aktier, olja, ädelmetaller och vanliga valutor kan också vara volativa. Folk verkar uppskatta dessa saker ändå.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Ok det verkar inte direkt som du ”vet”. Kolla på videon.

Bitcoin är transparent, vem som helst kan se vilken transaktionen som helst. Bitcoin är pengar oberoende av stat eller annan auktoritet.

Fråga argentinare hur de känner för din lokala valuta. De som la sina pengar i bitcoin har inte sett sina tillgångar förloras i landets hisnande inflation. Bitcoin har en matematisk modell som omöjligör inflation.

Har du nånsin skickat pengar utomlands? Är det smidigt, snabbt, säkert och billigt? Bitcoin har 0(noll) felande transaktioner och det är framme på max 10min.

Sedan finns det spekulation i värdet och gör valutan volativ. Det är väl det de flesta ser och får avsmak/mersmak över. Men de tar inte bort de fundamentala användarområdena.

Livsmedel, aktier, olja, ädelmetaller och vanliga valutor kan också vara volativa. Folk verkar uppskatta dessa saker ändå.

Så vanligt folk har nytta av Bitcoin eller är det bara dom "med koll" ?
dvs i slutändan dom som redan har pengar har fått mer pengar medans vanligt folk harvar på med sin "skräpvaluta" som vanligt.
Hjälper crypto människor i länder med låg värderad valuta? eller har det blivigt nått som rika leker med?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Så vanligt folk har nytta av Bitcoin eller är det bara dom "med koll" ?
dvs i slutändan dom som redan har pengar har fått mer pengar medans vanligt folk harvar på med sin "skräpvaluta" som vanligt.
Hjälper crypto människor i länder med låg värderad valuta? eller har det blivigt nått som rika leker med?

Du behöver inte vara rik för köpa bitcoin. Tvärtom, 1st bitcoin kan delas upp i 100 miljoner ”öre” eller Satoshis som det heter. Ofta kallat ”Sats”.

Vet inte vad du menar med koll. Självklart kommer de som vet vad och äger bitcoin ta del av fördelarna av det. Handlar mer om att upplysa ”vanligt folk” vad bitcoin och krypto är.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok vad tycker du är bra/bättre?
Vad ger det för mervärde?
Om vi skippar det förskönade att vara "rebell" och att systemet är ont.

Tydligen gillar du att betala massa pengar till visa och mastercard för en tjänst som du kan tillhandahålla själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Du behöver inte vara rik för köpa bitcoin. Tvärtom, 1st bitcoin kan delas upp i 100 miljoner ”öre” eller Satoshis som det heter. Ofta kallat ”Sats”.

Vet inte vad du menar med koll. Självklart kommer de som vet vad och äger bitcoin ta del av fördelarna av det. Handlar mer om att upplysa ”vanligt folk” vad bitcoin och krypto är.

Det verkar inte gå så bra med upplysandet därför jag tror att det bara är för folk som gillar att spekulera.
och sådana som vill handla/sälja saker utan att det kan spåras, dvs skumrask affärer.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc