Rekommendera delar för en tyst dator för under 10k

Permalänk

Rekommendera delar för en tyst dator för under 10k

Jag funderar på att bygga en dator igen. Senaste gången var för 10 år sedan. Jag skulle behöva en normalstark och snabb dator som är supertyst, man ska helst inte höra fläkten. Den ska ju också funka med Windows 11, som jag själv aldrig har använt. Jag kör fortfarande med Windows 7 med datorn jag har.

Jag har läst lite snabbt att Noctua NH-D15 är en jättetyst luftkylare.

Och jag ska inte använda datorn för gaming eller 4k videoredigering etc. Bara normalt surfande.

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda den till, gaming? Med dagens priser är de rätt svårt att komma under 10k.
Med din bugdet känns den kylaren på tok för dyr. Thermalright Peerless Assassin kanske är ett alternativ.

Edit: Ok ser du redigerat ditt inlägg ..ingen gaming, då kanske amd's nya cpus 8600G/8700G kan vara intressanta, som har hyffsat bra integrerad grafik

Permalänk
Skrivet av n0kturnal:

Vad ska du använda den till, gaming? Med dagens priser är de rätt svårt att komma under 10k.
Med din bugdet känns den kylaren på tok för dyr. Thermalright Peerless Assassin kanske är ett alternativ

Så länge den är tyst som en mus.

Permalänk
Medlem

Ska du inte köra gaming/inte behöver gpu så tror jag inte det ska vara några problem att få en tyst dator, oavsett vad du väljer för komponenter i princip. Surfande tar inte mycket cpu, du kan använda programmet Fan Control för att enkelt sätta en fläktkurva som passar dina öron
Peerless Assassin har grym performance och är musatyst.

Edit: Har du funderat på att köra laptop? Tänker iom du bara ska surfa. De brukar generellt vara tysta, och du får allt i ett paket.

Permalänk
Skrivet av n0kturnal:

Ska du inte köra gaming/inte behöver gpu så tror jag inte det ska vara några problem att få en tyst dator, oavsett vad du väljer för komponenter i princip. Surfande tar inte mycket cpu, du kan använda programmet Fan Control för att enkelt sätta en fläktkurva som passar dina öron

Så det finns cpu med integrerad grafik så man måste inte ha externt grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Så det finns cpu med integrerad grafik så man måste inte ha externt grafikkort?

Precis

Permalänk
Skrivet av n0kturnal:

Har du funderat på att köra laptop? Tänker iom du bara ska surfa. De brukar generellt vara tysta, och du får allt i ett paket.

Jag vill ha extern skärm och sånt. Man får mer för pengarna om man bygger en stationär.

Permalänk
Skrivet av n0kturnal:

Måste man ha en kylare då?

Permalänk
Medlem

Inga problem att koppla en extern skärm till en laptop dock

Permalänk
Medlem

Kylare behövs till alla stationära cpu's. För en del modeller så följer det med, men för de flesta inte.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av n0kturnal:

Kylare behövs till alla stationära cpu's. För en del modeller så följer det med, men för de flesta inte.

Jag tror inte jag har en kylare i nuvarande dator. Värst vad priset på moderkort ha dragit i väg. Jag köpte ASUS H87-PRO för 900 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Jag tror inte jag har en kylare i nuvarande dator. Värst vad priset på moderkort ha dragit i väg. Jag köpte ASUS H87-PRO för 900 kr.

Såvida du inte kör DOS och enbart editerar textfiler så är jag rätt säker på att du har det

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Den här fläkten som sitter högst upp på baksidan vid ett galler. Vad är det för nått? Den låter. Jag vill ha en tyst.

Permalänk
Medlem

https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/20368633...
Klart, köp en större SSD och en till sticka minne om du så önskar

Permalänk

Intel Core i5-13500 14 kärnor
ASUS Prime B760-Plus
Kingston Fury Beast 16GB (2x8GB) DDR5
Kingston NV2 M.2 500GB
be quiet! Pure Power 12 M 750W
be quiet! Dark Rock 4
be quiet! Shadow Wings 2 | 120mm

https://komponentkoll.se/bygg/sHhLi

Hittills sju komponenter som jag tror skulle vara bra. 8600 kr. Vad mer behöver man? Jag har redan ett chassi.

Permalänk

CPUn har inbyggd fläkt. En extern cpu-kylare. En chassifläkt. Detta borde väl göra datorn tyst och kall även vid Youtube-tittande och vanlig surfing?

Permalänk
Medlem

Om vi borser från att det är helt bortkastade pengar för ändamålet (även Lenovo-lådan är overkill) så är vissa val sådär.

Generellt vill du ha Intel över Realtek som nätverkskort (kontroller), det komer inte spela någon roll i ditt fall men Intel har i särklass bättre stöd för mjukvara oavsett OS.

Köpa 8Gb-stickor i dag är rätt dumt speciellt med tanke på att klockfrekvensen sjunker drastiskt när du kör med 4st totalt. Bättre att köpa en 16Gb även om du inte får dual channel (spelar ingen roll i detta fall) och vill du att det ska fungera helt smärtfritt köper du minne som följer JEDEC-standarden från t.ex Crucial, Kingston etc.

Overkill för ändamålet men du vill ha en SSD med någon från av cache generellt.

PSU är helt överdimensionerat, ett sub 550W räcker mer än väl.

Permalänk
Medlem

MacBook Air. Lycka till o få tystare surfdator med samma kapacitet

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av diizzy:

Om vi borser från att det är helt bortkastade pengar för ändamålet (även Lenovo-lådan är overkill) så är vissa val sådär.

Generellt vill du ha Intel över Realtek som nätverkskort (kontroller), det komer inte spela någon roll i ditt fall men Intel har i särklass bättre stöd för mjukvara oavsett OS.

Köpa 8Gb-stickor i dag är rätt dumt speciellt med tanke på att klockfrekvensen sjunker drastiskt när du kör med 4st totalt. Bättre att köpa en 16Gb även om du inte får dual channel (spelar ingen roll i detta fall) och vill du att det ska fungera helt smärtfritt köper du minne som följer JEDEC-standarden från t.ex Crucial, Kingston etc.

Overkill för ändamålet men du vill ha en SSD med någon från av cache generellt.

PSU är helt överdimensionerat, ett sub 550W räcker mer än väl.

Men det blir inte så mycket billigare med sämre kapacitet. Nätverkskort är moderkort? Det viktigaste är att det blir tyst. Jag vill ju ha en snabb dator som håller i minst 10 år. 13th Gen Intel med 14 kärnor borde räcka.

Permalänk
Medlem

Ingen om kommer garantera att något "håller" i 10 år sen vad jag inte vad du baserar ditt antagande på. Snabbt och högt räknat hämnar du på 4500kr inkl en sticka till och frakt inkl operativsystem vilket är i princip hälften av vad du är uppe i nu och då kommer den vara markant effektivare också. Behöver du köpa en ny om ~6år eller nått så kommer prestandan vara bättre ändå. Ett alternativ om du bara ska surfa är ju annars att köpa en enkel docka till mobilen och använda den som "dator" förutsatt att du har en någorlunda hygglig Android-telefon.

Permalänk
Skrivet av diizzy:

Ingen om kommer garantera att något "håller" i 10 år sen vad jag inte vad du baserar ditt antagande på. Snabbt och högt räknat hämnar du på 4500kr inkl en sticka till och frakt inkl operativsystem vilket är i princip hälften av vad du är uppe i nu och då kommer den vara markant effektivare också. Behöver du köpa en ny om ~6år eller nått så kommer prestandan vara bättre ändå. Ett alternativ om du bara ska surfa är ju annars att köpa en enkel docka till mobilen och använda den som "dator" förutsatt att du har en någorlunda hygglig Android-telefon.

Var kan jag köpa en dator för 4500 kr som är markant effektivare?

Permalänk

Okej. Jag har uppdaterat nättag, CPU-kylare och fläkt till billigare och svagare. Och en 16GB Ram.

https://komponentkoll.se/bygg/VQkBU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Var kan jag köpa en dator för 4500 kr som är markant effektivare?

#20369633

Permalänk
Skrivet av diizzy:

Varför är den effektivare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Okej. Jag har uppdaterat nättag, CPU-kylare och fläkt till billigare och svagare. Och en 16GB Ram.

https://komponentkoll.se/bygg/VQkBU

Du verkar ha tre trådar på gång angående ljudnivå om datorer. Om målet endast är att sänka ljudnivån så förstår jag inte varför du ska köpa en helt ny dator för tusentals kronor istället för att endast byta kylare för ett par hundralappar. Men visst.

Den processorn du har valt där är drastisk överdrift om du bara ska titta på videor med den. Du kan även spara pengar på att välja ett mATX moderkort jämfört emot ett ATX.

Chassi har du sedan tidigare? Är det därför du lagt till en chassifläkt?

Undvik Lenovo om du inte gillar kinesiska bakdörrar i din dator.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Du verkar ha tre trådar på gång angående ljudnivå om datorer. Om målet endast är att sänka ljudnivån så förstår jag inte varför du ska köpa en helt ny dator för tusentals kronor istället för att endast byta kylare för ett par hundralappar. Men visst.

Den processorn du har valt där är drastisk överdrift om du bara ska titta på videor med den. Du kan även spara pengar på att välja ett mATX moderkort jämfört emot ett ATX.

Chassi har du sedan tidigare? Är det därför du lagt till en chassifläkt?

Undvik Lenovo om du inte gillar kinesiska bakdörrar i din dator.

Ja, jag kommer köpa fläkten först och byta ut den mot den som kom med i chassit som jag köpte för 10 år sen. Den låter mycket och en bättre borde dra ner ljudnivån.

Jag har nu valt Intel Core i5 12400 med 6 kärnor istället. Där sparade jag en tusenlapp. Ska kolla mATX.

Anledningen att jag kommer köpa en ny dator är att jag inte kan uppdatera till Windows 11 med den jag har. Jag kör på Win 7 som är ganska osäkert nu när det inte finns säkerhetsuppdateringar.

Permalänk