Permalänk
Medlem

FPS drops på Fortnite. Rimligt?

Hej alla kunniga,

Lirar Fortnite (ha ha) men får massor med fps drop och kan inte ens ligga stadigt på 60 fps.. Kör på medium grafik men hjälper inte. Hade inga problem när jag lirade för 2-3år sedan och tycker min dator borde kunna prestera bättre? Kan någon god själ säga om den borde palla mer eller måste jag helt enkelt öppna plånboken och köpa en ny? Spelar inte jätte mycket längre så vill helst inte sälja min själ för en ny dator. Om så är fallet, vad skulle min nuvarande dator var värd?

Supertack i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zettee:

Hej alla kunniga,

Lirar Fortnite (ha ha) men får massor med fps drop och kan inte ens ligga stadigt på 60 fps.. Kör på medium grafik men hjälper inte. Hade inga problem när jag lirade för 2-3år sedan och tycker min dator borde kunna prestera bättre? Kan någon god själ säga om den borde palla mer eller måste jag helt enkelt öppna plånboken och köpa en ny? Spelar inte jätte mycket längre så vill helst inte sälja min själ för en ny dator. Om så är fallet, vad skulle min nuvarande dator var värd?

Supertack i förväg.

<Uppladdad bildlänk>

Hejsan!

Kolla temperaturer medans du kör med hjälp av programvara typ HWmonitor, kanske är så att kylpastan torkat ut på cpu/gpu.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hejsan!

Kolla temperaturer medans du kör med hjälp av programvara typ HWmonitor, kanske är så att kylpastan torkat ut på cpu/gpu.

Glhf!

Hej,

Kollat på Speccy och den brukar ligga på max 70 typ. Är det för mycket tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zettee:

Hej,

Kollat på Speccy och den brukar ligga på max 70 typ. Är det för mycket tro?

70 grader är inga problem för varken cpu eller gpu men vet ju inte riktigt vad ditt svar avser 😉 Det spelar mindre roll vilket program du använder men är bra om programmet kan visa en overlay medans du spelar då temperaturerna sjunker snabbt om du tabbar ur/stänger ner spelet/applikationen.

Andra saker du kan titta på är om du har senaste mjukvara som grafik och chipset drivrutiner installerade, kan göra skillnad.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Enligt howmanyfps.com borde den kombinationen av CPU och GPU ge en snitt-FPS på 112 i 1080p med allt på max. Du kanske lirar i 4K dock? Då är snittet endast 40 FPS.

Permalänk
Medlem

@Zettee

Du har inte Fortnite installerat på den mekaniska disken möjligtvis?
Andra program igång samtidigt? stängt ner Discord, spotify, Steam, WallpaperEngine och allt annat onödigt?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Det är inte samma spel som för 2-3 år sedan. Idag är det mycket mer krävande efter att de bytte till senare version av Unreal Engine. Mina barn kunde spela det på High settings förr med GTX 970 men numera är det lägsta "performance mode" som gäller för att det ska bli spelbart.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

70 grader är inga problem för varken cpu eller gpu men vet ju inte riktigt vad ditt svar avser 😉 Det spelar mindre roll vilket program du använder men är bra om programmet kan visa en overlay medans du spelar då temperaturerna sjunker snabbt om du tabbar ur/stänger ner spelet/applikationen.

Andra saker du kan titta på är om du har senaste mjukvara som grafik och chipset drivrutiner installerade, kan göra skillnad.

Glhf!

Tack för svar! Menade CPU:n. Den går inte över 65 grader. Däremot går GPUn upp till 95 grader på hot spot... Är detta dåligt? hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zettee:

Tack för svar! Menade CPU:n. Den går inte över 65 grader. Däremot går GPUn upp till 95 grader på hot spot... Är detta dåligt? hehe

<Uppladdad bildlänk>

95 grader hotspot ska inte vara ett problem, nvidia kort throttlar när hotspot är 100+ och amd kort vid runt +110. Vore ju gott att få ner tempen lite men ska fungera utan att det throttlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

95 grader hotspot ska inte vara ett problem, nvidia kort throttlar när hotspot är 100+ och amd kort vid runt +110. Vore ju gott att få ner tempen lite men ska fungera utan att det throttlar.

Okej. Tack för alla tipsen! Då vet jag inte vad jag skall hitta på. Datorn är inte varm. Jag har den installerad på SSD:n, inga program på i bakgrunden och jag kör i 1080…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zettee:

Tack för svar! Menade CPU:n. Den går inte över 65 grader. Däremot går GPUn upp till 95 grader på hot spot... Är detta dåligt? hehe

<Uppladdad bildlänk>

Vad jag kan hitta börjar GPU:n throttla först runt 89 grader (inte hot spot) så du ligger bra till temperaturmässigt.

Permalänk

Se till att du har "Anti-Aliasing & Super Resolution" på OFF.

Sen kan man ta bort något som heter "high quality textures" eller något det ger endel.

Permalänk
Medlem

Sonen spelar fortnite på PS5.
För att spela med honom lite då och då så har jag testat på Nintendo switch och min gamla trotjänare med ett 670, ospelbart.

Nu har jag en 1440p skärm.
Men jag har testat detta:
https://support.xbox.com/sv-SE/help/games-apps/cloud-gaming/f...

Just nu är det gratis med fortnite.
Det flyter bra, men på min 1440p skärm ser det inte så roligt ut då de streamar 1080p@60.
Men kanske kan vara värt att prova om du inte hittar annan lösning med det du har.