Starta eget fastighetsbolag till stugan

Permalänk
Medlem

Starta eget fastighetsbolag till stugan

Hej

Det är såhär att jag och min syster äger en stuga som är väldigt attraktiv har vi märkt.
Vi har hyrt ut den några veckor de senaste åren till samma hyresgäster men nu har vi höjt hyran och då har dom letat vidare till andra bostäder så då valde vi att annonsera ut på facebook och trycket har varit enormt.

Förr så har vi alltid hållit oss till 40.000 kr gränsen för att slippa skatta men nu har vi valt att göra det mer till ett företag och gör det by the book.
Och för att underlätta för oss båda så tror vi att starta ett eget fastighetsbolag är det vettiga och inte en enskild firma eftersom vi är delägare 50/50, vi kan ha fel men därför tänker jag att jag skriver här och hör med er om ni har några råd eller vägledningar hur vi ska göra.

Och ifall ni har några bra tips på att lära sig att sköta ett företag, typ en bok, kurs litteratur? Efter lite googlande så hittar jag mest böcker där dom lär ut hur man knyter kontakter, starta webbshop och diverse saker.
Jag har inga problem med att även gå någon snabb kurs på en skola för att lära mig.

För att förtydliga det lite så äger vi 50/50 var, inga lån på huset, attraktivt ställe så det kommer inte vara några problem med att få det uthyrt höst, vinter och våren.

Så hur hade ni gjort?

Permalänk

Ni skulle kunna höra med kommunen antingen där ni bor, de brukar ha någon typ av starthjälp för företagare (Nyföretagarcentrum, Svensk Handel, Svenskt Näringsliv de har alla lite olika tips). Dit kan man vända sig med lite frågor om lagar, regler, bokföring, ägarförhållanden osv.

Bolagsverket och Skatteverket har en del tips också. De anordnar seminarier och har lite guider.
Men det är lite svårare att söka fram när man letar efter specifika saker.

Det är väldigt simpelt att starta företaget via nätet, bolagsverket har oilka steg-för-steg guider beroende på struktur på företaget. Aktiebolag är väl bland det vanligaste med flera ägare men går ju att köra andra varianter med. Läs gärna lite om skyldigheter och rättigheter för de olika typerna av företag och diskutera detta med exempelvis nyföretagarcentrum eller någon för att se vad som passar er bäst.

Tror inte ni behöver gå en kurs för att driva företag om ni samlar på er all information om moms, skatter, redovisning med mera via Skatteverket. Det är väl mest det som är krävande. Sen om ni ska sälja stugan till bolaget eller hyra ut kanske är bäst att diskutera med en revisor eller någon med koll på gällande lagstiftning inom området.

Bokföring går att sköta på egen hand och sedan ta hjälp vid bokslut eller ta hjälp löpande. Här får ni shoppa runt för att hitta bästa lösningen beroende på var ni bor om ni vill träffa revisorn fysiskt eller sköta allt digitalt.

Jag hade kört allt på egen hand och tagit hjälp löpande vid behov om det gäller försäkringar, skatter, bokföring eller annat.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

Vet inte om man får göra om till bolgsägt hyreshus bara sådär. Är det stadsplanerat?

Men hursom Aktiebolag, absolut inte någon annan bolagsform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Ni skulle kunna höra med kommunen antingen där ni bor, de brukar ha någon typ av starthjälp för företagare (Nyföretagarcentrum, Svensk Handel, Svenskt Näringsliv de har alla lite olika tips). Dit kan man vända sig med lite frågor om lagar, regler, bokföring, ägarförhållanden osv.

Bolagsverket och Skatteverket har en del tips också. De anordnar seminarier och har lite guider.
Men det är lite svårare att söka fram när man letar efter specifika saker.

Det är väldigt simpelt att starta företaget via nätet, bolagsverket har oilka steg-för-steg guider beroende på struktur på företaget. Aktiebolag är väl bland det vanligaste med flera ägare men går ju att köra andra varianter med. Läs gärna lite om skyldigheter och rättigheter för de olika typerna av företag och diskutera detta med exempelvis nyföretagarcentrum eller någon för att se vad som passar er bäst.

Tror inte ni behöver gå en kurs för att driva företag om ni samlar på er all information om moms, skatter, redovisning med mera via Skatteverket. Det är väl mest det som är krävande. Sen om ni ska sälja stugan till bolaget eller hyra ut kanske är bäst att diskutera med en revisor eller någon med koll på gällande lagstiftning inom området.

Bokföring går att sköta på egen hand och sedan ta hjälp vid bokslut eller ta hjälp löpande. Här får ni shoppa runt för att hitta bästa lösningen beroende på var ni bor om ni vill träffa revisorn fysiskt eller sköta allt digitalt.

Jag hade kört allt på egen hand och tagit hjälp löpande vid behov om det gäller försäkringar, skatter, bokföring eller annat.

Tack så hemskt mycket, blir att kolla med kommunen lite samt kanske min bank kan hjälpa mig något.

Skrivet av dlq84:

Vet inte om man får göra om till bolgsägt hyreshus bara sådär. Är det stadsplanerat?

Men hursom Aktiebolag, absolut inte någon annan bolagsform.

Som sagt vet inte riktigt hur det ska gå till, men planen är att vi fortfarande ska äga huset och inte bolaget men intäkter ska gå igenom bolaget.

Permalänk

Kanske går att höra med en mäklare eller revisor som kanske har erfarenhet av detta om ni ska hyra ut huset via AB som sedan ägs av privatpersoner. Borde vara rätt vanligt förekommande idag med AirBnB och liknande plattformar.

Försäkring för uthyrning AB kanske ni kan lösa genom nuvarande försäkringsbolag också, mest så eventuella skador orsakade under uthyrning täcks av den försäkringen så det inte ramlar mellan stolarna och inte täcks av den privata försäkringen.

Lycka till

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Kanske går att höra med en mäklare eller revisor som kanske har erfarenhet av detta om ni ska hyra ut huset via AB som sedan ägs av privatpersoner. Borde vara rätt vanligt förekommande idag med AirBnB och liknande plattformar.

Försäkring för uthyrning AB kanske ni kan lösa genom nuvarande försäkringsbolag också, mest så eventuella skador orsakade under uthyrning täcks av den försäkringen så det inte ramlar mellan stolarna och inte täcks av den privata försäkringen.

Lycka till

Tack så mycket, blir absolut att kolla upp mer med försäkringen.
Får höra mig runt lite i kommunen där jag bor, lär finnas någon som har koll och kan förklara lite mer i mitt specifikt fall:)

Permalänk
Medlem

Hur är hela upplägget tänkt?
Jag är ingen expert men som jag förstått det

Hyr ni ut stugan till företaget som i sin tur hyr ut?
Tänk då på att som privatperson är det ju ingen moms, d.v.s. företaget kan (eller bör inte iaf) dra av moms på inköp dit (om det ens skulle vara ok utan att råka ut för förmånsbeskattning?).
Hyra ut till eget företag så får ni inte dra nytta av grundavdraget.

Sedan som privat får man ju också dra av 20% för kostnader så det blir väl 50 000/år i praktiken?
https://skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/hyrautpri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Hur är hela upplägget tänkt?
Jag är ingen expert men som jag förstått det

Hyr ni ut stugan till företaget som i sin tur hyr ut?
Tänk då på att som privatperson är det ju ingen moms, d.v.s. företaget kan (eller bör inte iaf) dra av moms på inköp dit (om det ens skulle vara ok utan att råka ut för förmånsbeskattning?).
Hyra ut till eget företag så får ni inte dra nytta av grundavdraget.

Sedan som privat får man ju också dra av 20% för kostnader så det blir väl 50 000/år i praktiken?
https://skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/hyrautpri...

Nej vi hyr ut det själva utan något företag.
Och den länken du skickade gav mig bara mer frågetecken, jag tror som någon har skrivit här i tråden så borde vi nog prata med banken eller någon som har koll och kan hjälpa oss komma igång.
Bara jag vet "grunderna" så kan jag läsa mig till det mesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Nej vi hyr ut det själva utan något företag.
Och den länken du skickade gav mig bara mer frågetecken, jag tror som någon har skrivit här i tråden så borde vi nog prata med banken eller någon som har koll och kan hjälpa oss komma igång.
Bara jag vet "grunderna" så kan jag läsa mig till det mesta

Jag tänkte på hur ni ska lägga upp uthyrningen med erat eget företag.
Då det måste vara företaget som hyr ut för att företaget ska kunna fakturera.

Permalänk
Medlem

Jag är inte ekonom.

Om ni ska äga stugan och hyra ut det till företaget för 0 kronor, och företaget ska hyra ut till slutkund, kommer ju alla intäkter räknas som vinst och ni kan inte skriva av några kostnader på något vis.

Om ni sen använder företagets pengar för underhåll, kommer ni ju privat beskattas för det i tjänst som förtäckt lån, etc.

Om ni överför stugan på bolaget som eget kapital kan ni ju låta bolaget amortera / betala ränta / dra av renoveringar etc. - Sen beror det ju säkert på detaljplanering och annat om man ens får äga hus på ofri grund i området eller om ni ska överföra hela fastigheten på bolaget, så kanske det inte heller är tillåtet? (kanske?).

Kanske andra grejer som sätter stopp att man inte får bedriva sådan verksamhet där, bla bla bla. Massa frågor att reda ut innan ni kör tror jag minsann!

Permalänk
Medlem

Ringt runt en massa idag till olika myndigheter som verksam, bolagsverket, skatteverket och har knappt blivit klokare.
Pratade med skatteverket och en väldigt trevlig man började förklara och sa att det är inte så lätt och han själv visste knappt.
Som några har skrivit om man överför stugan till bolaget så hade det gått, men då var han osäker på om man kunde det eftersom den står som fritidsboende och isåfall behöver den bli klassad som näringsliv och det kan den typ bara bli ifall vi själva inte bor där och använder den.
Och ifall vi hyr ut den billigt till bolaget så blir det typ dubbelt jobb samt att vi kan fortfarande inte nyttja avdrag och det skulle ändå bli dubbel bokföring både från företaget samt det privata.

Så jag ska kolla runt lite om jag hittar någon jurist som hade kunnat förklara mer hur det ligger till men det låter som att det får bli att vi hyr ut det som vi gör och sedan bara gör rätt för oss och skattar för det över 40.000 men nackdelen är att man inte kan dra av något som t.ex målning av fasad, möbler eller renoveringar och vi får bara nytta av det när vi väl säljer fastigheten vilket aldrig kommer att hända.

Blev lite rörigt här för det är väldigt rörigt, men får ta det successivt.

Permalänk

Glöm inte risken att bli förmånsbeskattad. Kan du använda det privat tar Skatteverket det självklart att du också gör så.

Permalänk
Medlem

vad är meningen med att köra det i ett företag? det ger väl enbart nackdelar skattemässigt. privatuthyrning är extremt fördelaktigt beskattad i sverige. Gör ej om till företag om du inte blir tvingad av skatteverket.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss