Efter intervjun: Tietoevrys Sverigechef ber om ursäkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicke505:

Hoppas allt löser sig i slutändan och att man lyckas ta sig ur detta med huvudet högt.
Personligen har jag aldrig riktigt förespråkat att outsourca sin drift på detta sättet, det enda man åstadkommer är en större måltavla på ryggen istället för att gå lite under radarn med sin drift på hemmaplan, det tordes alltid mer attraktivt att angripa 100 bolag i en smäll, snarare än 1 åt gången.

Säkerhetsmässigt är det en katastrof, men vem vet kanske hela upplägget med offentlig upphandling och outsourcing var en påverkansoperation från första början LoL

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det där med offentliga upphandlingar är en bra tanke som blivit ett jäkla hundrunk. Det ska vara billigast hela tiden och för att vara billigast behöver det myglas. Skitsamma om tjänsten/upphandlingen funkar bra.

Jag har i positioner där jag både granskat hur upphandling och fakturering funkat, samtidigt som jag nyttjat de upphandlade tjänsterna. Uppifrån har det varit paragrafrytteri (även till den grad att jag stuckit ut hakan och förklarat att de ovanför mig inte förstår lagen - vilket de inte gjort - och företaget vi anlitat haft rätt). Samtidigt ser man att det här företaget är skitbra att jobba med - bästa vi haft. Allting klaffar, aldrig några problem.

De blir ersatta av ett annat företag. Mycket billigare på papperet. Deras affärsmodell är buda så lågt som möjligt och mygla så mycket som möjligt. Vi snackar inte längre om att vara oense om små detaljer. De har inte ens resurserna att leverera tjänsten, och absolut inte till det priset. Konkurrerande företag säger samma sak. Det är omöjligt.

Tjänsten funkar också därefter. Skit. Det är problem efter problem.

Lyfter det till den som är ansvarig för upphandlingar. Han är ett riksbeppo som inte fattar någonting.

Jag beställer 50 Big Mac & Co och får en cheeseburgare. Det är uppenbarligen ett problem. När det händer vid varje beställning är det ett stort problem. Att jobb som borde ta en dag tar en vecka.... ja, det är ett problem.

När frågan lyfts till ansvarig ska alla dessa problem antecknas, så kan de tas upp i nästa upphandling. Om 4 år, eller vad det nu råkar vara för tid som kontraktet löper.

Nu är det här förvisso ett problem av idioter som är ansvariga för upphandlingar, likväl som att lagen om offentlig upphandling slår fel. Om lagen varit mer tillåtande och idioter kunder örfilas upp vore det inget problem. Nu gäller dock ingetdera.

Rent pragmatiskt, i de situationer jag stött på, hade det såklart funkat bäst om man bara kunde fråga oss som faktiskt jobbar med dessa företag. Vilka har funkat bäst? Vilka vill ni jobba med, och om det står mellan dessa alternativ - och deras prislistor - vilka tycker ni är bäst val?

Så får man väl dock inte göra. Om man får det så har jag inte stött på någon som vågar det.

Borde vara med flera skrivningar i kontraktet att det kan lösas upp inom 1 månad om inte kraven uppfylls. Känns på många sätt att de som upphandlar tjänsterna är inkompetenta (vet inte vad de ska upphandla, kan inte verksamheten etc) och därför kanske kopierar en gammal upphandling eller skriver något generellt istället för det man vill ha och behöver. Det fungerar om du köper från en kund som fungerar (tar helhetsansvar för sin leverans), men inte från en kund som bara vill vinna kontraktet och skiter i leveransen (gör bara sin del inget annat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det där med offentliga upphandlingar är en bra tanke som blivit ett jäkla hundrunk. Det ska vara billigast hela tiden och för att vara billigast behöver det myglas. Skitsamma om tjänsten/upphandlingen funkar bra.

Jag har i positioner där jag både granskat hur upphandling och fakturering funkat, samtidigt som jag nyttjat de upphandlade tjänsterna. Uppifrån har det varit paragrafrytteri (även till den grad att jag stuckit ut hakan och förklarat att de ovanför mig inte förstår lagen - vilket de inte gjort - och företaget vi anlitat haft rätt). Samtidigt ser man att det här företaget är skitbra att jobba med - bästa vi haft. Allting klaffar, aldrig några problem.

De blir ersatta av ett annat företag. Mycket billigare på papperet. Deras affärsmodell är buda så lågt som möjligt och mygla så mycket som möjligt. Vi snackar inte längre om att vara oense om små detaljer. De har inte ens resurserna att leverera tjänsten, och absolut inte till det priset. Konkurrerande företag säger samma sak. Det är omöjligt.

Tjänsten funkar också därefter. Skit. Det är problem efter problem.

Lyfter det till den som är ansvarig för upphandlingar. Han är ett riksbeppo som inte fattar någonting.

Jag beställer 50 Big Mac & Co och får en cheeseburgare. Det är uppenbarligen ett problem. När det händer vid varje beställning är det ett stort problem. Att jobb som borde ta en dag tar en vecka.... ja, det är ett problem.

När frågan lyfts till ansvarig ska alla dessa problem antecknas, så kan de tas upp i nästa upphandling. Om 4 år, eller vad det nu råkar vara för tid som kontraktet löper.

Nu är det här förvisso ett problem av idioter som är ansvariga för upphandlingar, likväl som att lagen om offentlig upphandling slår fel. Om lagen varit mer tillåtande och idioter kunder örfilas upp vore det inget problem. Nu gäller dock ingetdera.

Rent pragmatiskt, i de situationer jag stött på, hade det såklart funkat bäst om man bara kunde fråga oss som faktiskt jobbar med dessa företag. Vilka har funkat bäst? Vilka vill ni jobba med, och om det står mellan dessa alternativ - och deras prislistor - vilka tycker ni är bäst val?

Så får man väl dock inte göra. Om man får det så har jag inte stött på någon som vågar det.

Ja men om leveransen inte lever upp till kraven borde man ju kunna häva avtalet? Visst man måste hitta bevis som fungerar mot avtalet.

Och risken är att man inte orkar med att processa eftersom en dålig leverans redan ger mer arbete till den interna avdelningen

Permalänk
Medlem

Här har krypteringen som jag förstått det skett på hypervisor-nivå. Kundernas respektive virtuella maskiner ska inte kunna kommunicera med varandra.

Man borde redan för flera år sedan gjort riskbedömningen att deras (Tietos) kontorsnätverk och drift ska vara separerade. Och det har nog framgått av artiklar att så är fallet. Sedan hostar de även en del tjänster där de själva underhåller tjänsten (typ Primula) som driftas, alltså inte bara säljer en virtuell maskin. Även den miljön skulle jag se att var separat, per tjänst. Även om den låg på samma hypervisors.

Men det svåra här är backuper. När man köper en virtuell maskin. Backup blir en tilläggstjänst och finns kanske i olika nivåer. För att hålla ner grundpriset. Och där får nog kunden skylla sig själva om de snålat. Och det blir bara Tietos fel om backuptjänsten inte klarat det som de lovat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Hade de skött sitt arbete, hade de sluppit göra det.

Det är inte teknikerna som nu jobbar hårast i sig som är ansvariga för den bristfälliga strukturen. Jag tycker nog synd om dom flesta som tvingas städa upp efter dåligt styre.

Skrivet av Errek:

Tycker du att övriga arbetsgrupper som sjuksköterskor, poliser, industriarbetare också är stackars jävlar? Undrar det sista av ren nyfikenhet.

När dom tvingas stressa och slita pga dåligt styre, vilket dom ofta gör, så tycker jag dom är stackars jävlar dom också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är inte teknikerna som nu jobbar hårdast i sig som är ansvariga för den bristfälliga strukturen. Jag tycker nog synd om dom flesta som tvingas städa upp efter dåligt styre.

När dom tvingas stressa och slita pga dåligt styre, vilket dom ofta gör, så tycker jag dom är stackars jävlar dom också.

Ja precis så är det troligen. Det är en stor organisation, så en enskild tekniker har nog inte så mycket att säga till om.

Sedan är det lätt att äventyra säkerheten för hela systemet om en tekniker gör ett snedsteg eller tar en genväg.

Men att se till att man följer 3-2-1 rutiner för backup med någon form av immutable backup. Det ligger på högre nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styler:

En del av mig hoppas det med, eller att dom tappar mark med gigantiska mått. Men det som är mindre roande med dessa alternativ är att personalen längst ut kommer att ryka först tyvärr.

Tyvärr alltid dem längst ned som drabbas värst, ledningen kommer mjölka ur varenda krona dem kan och sen säger man att bolaget inte har några pengar kvar.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Min bortgågna fru jobbad på Tieto (innan det hette Tietoevry). Det är dåligt skött av ledning och chefer, mest intern maktkamp och ingen omsorg om verksamheten. Kompetens och ansvar bryr sig ingen chef om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det där med offentliga upphandlingar är en bra tanke som blivit ett jäkla hundrunk. Det ska vara billigast hela tiden och för att vara billigast behöver det myglas. Skitsamma om tjänsten/upphandlingen funkar bra.

Jag har i positioner där jag både granskat hur upphandling och fakturering funkat, samtidigt som jag nyttjat de upphandlade tjänsterna. Uppifrån har det varit paragrafrytteri (även till den grad att jag stuckit ut hakan och förklarat att de ovanför mig inte förstår lagen - vilket de inte gjort - och företaget vi anlitat haft rätt). Samtidigt ser man att det här företaget är skitbra att jobba med - bästa vi haft. Allting klaffar, aldrig några problem.

De blir ersatta av ett annat företag. Mycket billigare på papperet. Deras affärsmodell är buda så lågt som möjligt och mygla så mycket som möjligt. Vi snackar inte längre om att vara oense om små detaljer. De har inte ens resurserna att leverera tjänsten, och absolut inte till det priset. Konkurrerande företag säger samma sak. Det är omöjligt.

Tjänsten funkar också därefter. Skit. Det är problem efter problem.

Lyfter det till den som är ansvarig för upphandlingar. Han är ett riksbeppo som inte fattar någonting.

Jag beställer 50 Big Mac & Co och får en cheeseburgare. Det är uppenbarligen ett problem. När det händer vid varje beställning är det ett stort problem. Att jobb som borde ta en dag tar en vecka.... ja, det är ett problem.

När frågan lyfts till ansvarig ska alla dessa problem antecknas, så kan de tas upp i nästa upphandling. Om 4 år, eller vad det nu råkar vara för tid som kontraktet löper.

Nu är det här förvisso ett problem av idioter som är ansvariga för upphandlingar, likväl som att lagen om offentlig upphandling slår fel. Om lagen varit mer tillåtande och idioter kunder örfilas upp vore det inget problem. Nu gäller dock ingetdera.

Rent pragmatiskt, i de situationer jag stött på, hade det såklart funkat bäst om man bara kunde fråga oss som faktiskt jobbar med dessa företag. Vilka har funkat bäst? Vilka vill ni jobba med, och om det står mellan dessa alternativ - och deras prislistor - vilka tycker ni är bäst val?

Så får man väl dock inte göra. Om man får det så har jag inte stött på någon som vågar det.

Jag lider med dig, samtidigt som jag drar en lättnadens sympatisuck - för jag upplever exakt samma sak.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det som ska bli intressant att se av den här härvan är vad resultatet blir. På forumet RikaTillsammans.se så är det så oerhört många som förvarar lönen för VD på storföretag med att dom "tar skitstora risker" (friskt citerat). Rullar inte huvudet på VD'n och han står och rullar köttbullar på IKEA om ett halvår så är det fan inte försvarbart med den lön som dom drar in.

Ja, den där pinsamma bortförklaringen är alltid lika skrattretande. En VD på ett storföretag tar i praktiken inga "skitstora risker". Gör de ett kasst jobb och får kicken på stående fot, så har de normalt generösa fallskärmar, och sen brukar det inte dröja länge innan de bli anställda som VD i nästa idiotföretag som tror att "kickad storföretags-VD" = "bra VD" (men det är väl just det, att styrelsemedlemmar till synes är extra lättlurade av någon som har en välsmord käft).

Visa signatur

5950X, 3090