Datorn fast i en boot loop - hjälp uppskattas (UPPDATERING)

Permalänk

Datorn fast i en boot loop - hjälp uppskattas (UPPDATERING)

Hej!

Kan börja med att berätta att min dator absolut inte är nu, utan den är inköpt 2015, men den har gått helt felfritt sedan första dagen. Tills för två dagar sedan. Datorn startar ibland sig själv för att genomföra någon uppdatering, inget konstigt, men denna gång fastnade den i en boot loop där datorn är igång i max en sekund, och sedan stänger av, och sedan startar den upp sekunder efteråt igen och stänger av lika snabbt. Datorn fortsatte på det viset hur länge jag än lät den gå. För att få ett stopp på det kunde jag hålla in startknappen tills den stänger av sig helt, eller använda brytaren på nätagget. Jag kunde se att varken fläktarna fram eller bak på datorn kommer igång överhuvudtaget, men hör att fläktarna i AIO-kylarens radiotor går igång på max (som den alltid gör vid uppstarts i några sekunder), men mer än så hinns aldrig innan datorn stängs av. Hinner inte heller komma fram till BIOS.

Jag felsöker inte datorn något mer den dagen i brist på tid, men dagen efter när jag kommer hem och testar starta datorn går den igång som vanligt och jag lyckas logga in, starta webbläsare och påbörja en snabbscanning med mitt antivirusprogram. Efter någon minut stängs datorn av (ingen bluescreen), och efter det är den fast i samma boot loop som innan.

På olika sidor läste jag mig till sådant som skulle kunna vara möjligt att göra för att lösa problemet, eller vad problemet i alla fall skulle kunna vara. Dessa var att:
- RAM-minnena kunde behöva tas ut och sättas tillbaka och se efter eventuellt damm
- kontrollera så strömkabeln till nätagget inte var glappt
- kontrollera att någon sladd mellan moderkort och komponenter inte var glapp
- testa annat eluttag/grendosa som datorn är kopplad till
- endast ha nödvändiga peripherals inkopplade i datorn innan start

Ovanstående var de saker jag testade, men ingenting gjorde någon skillnad. Jag kunde vidare läsa mig till att det eventuellt kan vara fel på nätagget som inte lyckas försörja datorn med tillräckligt med ström, och att man kan testa med ett annat. Har inget annat så den möjligheten fanns inte. Läste även att det kan vara så att CPU överhettar p.g.a. fel på kylaren, även om fläktarna går igång (fel på pumpen), men osannolikt då datorn inte hinner vara igång mer än en sekund. Skulle även testa koppla bort GPU från moderkortet och koppla skärmen till moderkortet istället för GPUn, men det är där jag står nu och har inte gjort detta ännu. I samma veva har tanken varit att återställa CMOS genom att ta bort batteriet från moderkortet i några minuter, men då batteriet (efter mycket letande) tydligen sitter bakom GPUn så har jag inte kommit dit än.

Datorn är köpt i delar (med montering) från Inet, och jag var i kontakt med dem igår för enklare felsökning över telefon. Fick i stort sett samma tips som jag läst mig till, med förslag om att lämna in den för felsökning hos någon av deras verkstäder, samt att det utifrån vad jag redan testat sannolikt är en defekt PSU eller moderkort (om problemet kvarstår efter GPU kopplats bort).

Nu vänder jag mig till er, och ber om hjälp i felsökningen för att kunna identifiera vad det skulle kunna tänkas vara för fel på min dator. Min egen tanke är att det inte borde vara en defekt komponent utifrån att datorn vid ett tillfälle kom igång igen och fungerade som vanligt i några minuter, men det är bara min amatörmässiga bedömning. Nedan specificerar jag min dators specs:

ASUS MAXIMUS VII RANGER Z97 ATX
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
Corsair Hydro H100i
MSI GeForce GTX 980 Gaming (4GB)
Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600Mhz DOMINATOR PLATINUM
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold
Samsung SSD EVO 850-Series 500GB

+ icke relevanta komponenter:
Corsair Obsidian 750D Svart
2TB WD Black 7200rpm 64MB
Corsair Air series AF140 Quiet edition (3 st)
ASUS DVD±RW DRW-24F1ST
Windows 8.1 (kör idag på W10)

Tack gott folk! Skriver ut eventuella uppdateringar om någon förändring skulle ske.
Om jag skulle lyckas få igång datorn, finns det något kommando eller något jag kan göra för att få någon slags fellogg på vad som skett?

Skapar en poll för att göra det hela lite mindre tråkigt, så får ni gissa vad en dator med ovanstående komponenter kunde gå för år 2015

UPPDATERING 17/2 kl. 19.57:
Testat under kvällen att starta datorn igen, och samma problem med boot loop uppstod. Kopplade inte ur något från moderkortet till att börja med, utan endast allt från baksidan av datorn, inkl. skärmen, men ingenting hände. Kopplade tillbaka mus och tangentbord och startade datorn igen, men varken tangentbordet eller musen lös upp (RGB) som det tidigare gjorts. Datorn fortsatte vara igång, men verkade inte känna av mus och tangentbord, och när jag testade koppla in skärmen i GPUn hände ingenting (no signal detected). Testade en äldre skärm med VGA i moderkortet, men samma problem där med ingen signal. Beslöt mig för att koppla ur skärmarna och ta paus. Stänger av datorn genom att hålla startknappen intryckt några sekunder.

När jag en stund senare går förbi datorn ser jag att musen lyser (datorn är avstängd). Gör ett försök att starta datorn igen, och den fortsätter vara igång, så ingen boot loop. Både tangentbordet och musen lyser nu upp, så jag testar koppla in skärmarna och till min förvåning syns där login screen på Windows 10. Det gick bra att logga in, och har nu senaste 90 minuterna kunnat använda datorn helt utan några problem. Har scannat datorn efter virus, har gjort en Windowsuppdatering och startat om den, och har kollat temperaturerna. Har inte testat starta något spel, men ska väl göra det snart.

Utifrån att datorn nu varit igång ett tag och verkar funka utan problem hittills, kan man utesluta hårdvarufel? Vad kan det tänkas vara som orsakat detta problem med boot loop som jag haft under omkring 48 timmar? Jag nollställde aldrig CMOS eller kopplade ur några komponenter i datorn, förutom RAM som jag tog ut och satte in igen i början av min felsökning.

Kan jag göra någonting nu när datorn igång igen, för att se vad som hänt? Typ se någon fellogg?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ta ut batteriet för att nollställa CMOS. Det finns en knapp längst ner på moderkortet där det står "CLR_CMOS"

Det är det första du kan göra för att se om det hjälper.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Låter som hårdvarufel på antingen psu eller moderkort

Permalänk
Medlem

Rekommenderad felsökningsrutin är att börja med "clear CMOS" och sedan prova koppla ur allt som inte är nödväntigt och sedan koppla in en sak i taget.
Dvs, koppla bort allt utom CPU och RAM och se om datorn moderkortet slutar boot-loopa, koppla sedan in en sak i taget för att se om den börjar boot-loopa igen.
Koppla även ur alla USB-enheter då de också är potentiella felkällor, faktum är att du bör börja med att koppla bort dessa från datorn innan du börjar riva ut komponenter.

Har du fortfarande problem med boot-loopande när du endast har CPU monterad så blir det svårare att utesluta vilken komponent som är felande. Med RAM bortmonterat så bör felkodsindikatorn stanna på just det.

Fungerar det däremot om du tar bort tex grafikkortet så blir frågan om det är grafikkortet som är problemet eller om det är nätagget som börjar bli trött.

Tillägg:
Eftersom du sa att den startade bra efter att ha varit avstängd över natten så låter det lite som att det kan vara en lödning någonstans som släppt. Helt enkelt att när en komponent blir varm så tappar den kontakten eller kortsluter mot något och därigenom triggar en omstart.

Permalänk
Medlem

Prova att köra med bara ett minneskort, kan ju minska strömåtgången något. Du vet ju hur den låter och blinkar; prova att köra utan grafikkortet och se om den fortskrider på samma sätt.

Inspektera alla kondensatorer och se om någon börjat "bulla upp sig" på toppen. Det är inte ett tecken på felande komponent, men en indikation på ett övertryck (nedbrytning) som inte skall finnas. Med tiden slutar de fungera korrekt p.g.a. läckströmmar. (En frisk konding spärrar likström)

Det här är ju några år efter att industrin gick över till (*) och hade stora problem med blyfritt tenn. Kan ju i sällsynta fall vara någon lödning som blivit dålig p.g.a. återkommande varm-kall cykler. Troligt då att lödningen till någon riktigt varm eller strömhungrig komponent blivit försvagad. Sådant syns inte, men om man lägger på en gnutta mer tenn och värmer upp så kan det hoppa igång igen.

* = 2006, produktproblem 2011-2013(2014) Det mjuka blyet togs ju bort och tennet blev ju hårdare då och sprack med tiden.)

Permalänk
Medlem

Kan vara pga. oändligt mycket, men bra tips åvan.

Har du någonsin rensat bort damm och smuts från datorn? Gpun? Lagt ny kylpasta på cpun?

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Du behöver inte ta ut batteriet för att nollställa CMOS. Det finns en knapp längst ner på moderkortet där det står "CLR_CMOS"

Det är det första du kan göra för att se om det hjälper.

Hade helt och hållet missat den knappen, men ser den nu efter ditt svar. Tack! Nollställer jag CMOS gör jag det via den i första hand. Vad är det för förresten för skillnad på CMOS och BIOS? Finns en knapp på IO-panelen där det står "clear BIOS" eller något liknande, men antar att den gör något annat än vad att nollställa CMOS gör?

Skrivet av Gorgonzola:

Låter som hårdvarufel på antingen psu eller moderkort

Får hoppas att så inte är fallet, men ja, tycker felsökningen hittills möjligtvis tyder på det..

Skrivet av Viita:

Rekommenderad felsökningsrutin är att börja med "clear CMOS" och sedan prova koppla ur allt som inte är nödväntigt och sedan koppla in en sak i taget.
Dvs, koppla bort allt utom CPU och RAM och se om datorn moderkortet slutar boot-loopa, koppla sedan in en sak i taget för att se om den börjar boot-loopa igen.
Koppla även ur alla USB-enheter då de också är potentiella felkällor, faktum är att du bör börja med att koppla bort dessa från datorn innan du börjar riva ut komponenter.

Har du fortfarande problem med boot-loopande när du endast har CPU monterad så blir det svårare att utesluta vilken komponent som är felande. Med RAM bortmonterat så bör felkodsindikatorn stanna på just det.

Fungerar det däremot om du tar bort tex grafikkortet så blir frågan om det är grafikkortet som är problemet eller om det är nätagget som börjar bli trött.

Tillägg:
Eftersom du sa att den startade bra efter att ha varit avstängd över natten så låter det lite som att det kan vara en lödning någonstans som släppt. Helt enkelt att när en komponent blir varm så tappar den kontakten eller kortsluter mot något och därigenom triggar en omstart.

Tack! Jag ska testa de stegen du nämner med att koppla bort allt som inte är nödvändigt och testa med en sak i taget. Vilka saker är måsten för att datorn ska kunna boota? Räcker det med endast CPU?

Det du skriver i ditt tillägg; vad kan göras åt det? Nytt moderkort, eller leta efter något eventuell lödning som släppt och åtgärda det?

Skrivet av mc68000:

Prova att köra med bara ett minneskort, kan ju minska strömåtgången något. Du vet ju hur den låter och blinkar; prova att köra utan grafikkortet och se om den fortskrider på samma sätt.

Inspektera alla kondensatorer och se om någon börjat "bulla upp sig" på toppen. Det är inte ett tecken på felande komponent, men en indikation på ett övertryck (nedbrytning) som inte skall finnas. Med tiden slutar de fungera korrekt p.g.a. läckströmmar. (En frisk konding spärrar likström)

Det här är ju några år efter att industrin gick över till (*) och hade stora problem med blyfritt tenn. Kan ju i sällsynta fall vara någon lödning som blivit dålig p.g.a. återkommande varm-kall cykler. Troligt då att lödningen till någon riktigt varm eller strömhungrig komponent blivit försvagad. Sådant syns inte, men om man lägger på en gnutta mer tenn och värmer upp så kan det hoppa igång igen.

* = 2006, produktproblem 2011-2013(2014) Det mjuka blyet togs ju bort och tennet blev ju hårdare då och sprack med tiden.)

Tack! Jag ska testa det du föreslår. Däremot är jag inte särskilt kunnig och vet inte var jag hittar kondensatorerna för att identifiera om någon bullat upp sig. Hittade ingenting vid en googling, skulle du kunna förklara lite enkelt?

Skrivet av rwkk:

Kan vara pga. oändligt mycket, men bra tips åvan.

Har du någonsin rensat bort damm och smuts från datorn? Gpun? Lagt ny kylpasta på cpun?

Jag har blåst med tryckluft några gånger under åren, men nu var det ett tag sedan. Dock förhållandevis lite damm inuti datorn skulle jag säga, det måste fångas upp av dammfiltrena. Ser dock ett tunt lager med damm på fläktarnas "propellrar", absolut inte så att de inte skulle kunna snurra oförhindrat, men det kanske ändå kan ställa till med mer problem än jag fått för mig?
Har aldrig lagt ny kylpasta på CPUn, har inte vågat pilla själv. Brukar hålla sig på rätt bra temperatur när jag kollat tidigare, så tanken har inte slagit mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbafather:

Hade helt och hållet missat den knappen, men ser den nu efter ditt svar. Tack! Nollställer jag CMOS gör jag det via den i första hand. Vad är det för förresten för skillnad på CMOS och BIOS? Finns en knapp på IO-panelen där det står "clear BIOS" eller något liknande, men antar att den gör något annat än vad att nollställa CMOS gör?

CMOS är där inställningarna för BIOS är sparade, så clear cmos betyder att du återställer BIOS till fabriksinställningar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

CMOS är där inställningarna för BIOS är sparade, så clear cmos betyder att du återställer BIOS till fabriksinställningar.

Tack för svaret Jag är inte kunnig när det kommer till BIOS, men om det återställs, vad kan det tänkas vara för inställningar till exempel? Har inte själv gjort några ändringar i BIOS sen jag köpte min dator, men funderar på om Inet som byggde och installerade den möjligtvis gjorde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbafather:

Tack för svaret Jag är inte kunnig när det kommer till BIOS, men om det återställs, vad kan det tänkas vara för inställningar till exempel? Har inte själv gjort några ändringar i BIOS sen jag köpte min dator, men funderar på om Inet som byggde och installerade den möjligtvis gjorde det.

enda de möjligtvist gjort, om ens, är att aktivera XMP på ram-minnena. Det är liksom en klick inne i bios. Om de inte gjort det så har du kört med lägre hastighet hela tiden

angånde kylpasta, om du vet att temperaturerna varit bra och om fläktarna inte snurrar snabbt så är ju inte det problemet, men kylpastan på både CPUn och Gpun tänker jag har torkat bort mestadels efter så många år.

Såvida du inte använt datorn ytterst lite.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

enda de möjligtvist gjort, om ens, är att aktivera XMP på ram-minnena. Det är liksom en klick inne i bios. Om de inte gjort det så har du kört med lägre hastighet hela tiden

angånde kylpasta, om du vet att temperaturerna varit bra och om fläktarna inte snurrar snabbt så är ju inte det problemet, men kylpastan på både CPUn och Gpun tänker jag har torkat bort mestadels efter så många år.

Såvida du inte använt datorn ytterst lite.

Jaha, bra att veta för framtiden, tack!
Troligtvis, har använt datorn hyfsat mycket genom de nio år jag haft den.

Permalänk

UPPDATERING:
Testat under kvällen att starta datorn igen, och samma problem med boot loop uppstod. Kopplade inte ur något från moderkortet till att börja med, utan endast allt från baksidan av datorn, inkl. skärmen, men ingenting hände. Kopplade tillbaka mus och tangentbord och startade datorn igen, men varken tangentbordet eller musen lös upp (RGB) som det tidigare gjorts. Datorn fortsatte vara igång, men verkade inte känna av mus och tangentbord, och när jag testade koppla in skärmen i GPUn hände ingenting (no signal detected). Testade en äldre skärm med VGA i moderkortet, men samma problem där med ingen signal. Beslöt mig för att koppla ur skärmarna och ta paus. Stänger av datorn genom att hålla startknappen intryckt några sekunder.

När jag en stund senare går förbi datorn ser jag att musen lyser (datorn är avstängd). Gör ett försök att starta datorn igen, och den fortsätter vara igång, så ingen boot loop. Både tangentbordet och musen lyser nu upp, så jag testar koppla in skärmarna och till min förvåning syns där login screen på Windows 10. Det gick bra att logga in, och har nu senaste 90 minuterna kunnat använda datorn helt utan några problem. Har scannat datorn efter virus, har gjort en Windowsuppdatering och startat om den, och har kollat temperaturerna. Har inte testat starta något spel, men ska väl göra det snart.

Utifrån att datorn nu varit igång ett tag och verkar funka utan problem hittills, kan man utesluta hårdvarufel? Vad kan det tänkas vara som orsakat detta problem med boot loop som jag haft under omkring 48 timmar? Jag nollställde aldrig CMOS eller kopplade ur några komponenter i datorn, förutom RAM som jag tog ut och satte in igen i början av min felsökning.

Kan jag göra någonting nu när datorn igång igen, för att se vad som hänt? Typ se någon fellogg?

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa något stresstest tex. Prime95 och furmark
Kan vara tex. att psu levererar för lite ström

Permalänk
Medlem

Min rekommendation, håll koll på USB-enheterna, mycket märkligt kan hända när det blir kortslutning internt i en kabel, särskilt i USB-kablarna.

För övrigt, som svar på din fråga ovan, ja, man kan starta upp moderkort och CPU utan RAM monterat men du kommer inte komma till BIOS.
Det är ett steg i felsökningsprocessen, att plocka bort saker tills man får ett ändrat beteende, dvs i ditt fall skulle det vara att helt enkelt se om datorn slutar boot-loopa.
Man bör inte dock inte starta upp CPU:n utan att ha en någon form av kylare monterad, men den behöver inte vara inkoppad, helt enkelt för att i onödan riskera att CPU:n överhettas.

Nu blir CPU.n sällan speciellt varm under de första 5-15 sekunderna, det är mer som hängsle och livrem.
Sker boot-loopen i ett senare skede så är det större risk att CPU:n kan bli väldigt varm.

Permalänk
Skrivet av Gorgonzola:

Du kan ju testa något stresstest tex. Prime95 och furmark
Kan vara tex. att psu levererar för lite ström

Tack för tipset, får kika på det.

Skrivet av Viita:

Min rekommendation, håll koll på USB-enheterna, mycket märkligt kan hända när det blir kortslutning internt i en kabel, särskilt i USB-kablarna.

För övrigt, som svar på din fråga ovan, ja, man kan starta upp moderkort och CPU utan RAM monterat men du kommer inte komma till BIOS.
Det är ett steg i felsökningsprocessen, att plocka bort saker tills man får ett ändrat beteende, dvs i ditt fall skulle det vara att helt enkelt se om datorn slutar boot-loopa.
Man bör inte dock inte starta upp CPU:n utan att ha en någon form av kylare monterad, men den behöver inte vara inkoppad, helt enkelt för att i onödan riskera att CPU:n överhettas.

Nu blir CPU.n sällan speciellt varm under de första 5-15 sekunderna, det är mer som hängsle och livrem.
Sker boot-loopen i ett senare skede så är det större risk att CPU:n kan bli väldigt varm.

De sakerna jag haft inkopplade var mus, tangentbord, headset och en bluetoothadapter. Har inte satt tillbaka adaptern i alla fall. Men ja, svårt att veta vad det berodde på. Fanns ju även en Windowsuppdatering som ville slutföras så fort jag kom in på datorn, men vet inte om det är något som borde påverka problem som boot loop.

Tack för kunskapen! Hoppas inte problemet uppstår igen, men jag är beredd på att det kan ske, men då får jag testa det du föreslår.

Permalänk
Medlem

OK, då är du igång igen (för tillfället). Datorn börjar ju bli lite till åren, så eventuella felkällor kan ju börja göra sig påminda. Saker att se upp med är kylpastor, kondensatorer, lödningar och glappande kablar/kontakter. Den här gången kanske det bara var att den blev förvirrad någonstans på BIOS-nivå och nu själv fått ordning på allting.

Skrivet av Barbafather:

...
Tack! Jag ska testa det du föreslår. Däremot är jag inte särskilt kunnig och vet inte var jag hittar kondensatorerna för att identifiera om någon bullat upp sig. Hittade ingenting vid en googling, skulle du kunna förklara lite enkelt?
...

Kondensatorerna åldras och bryts ned av värme, det leder till ändrade elektriska värden som i sin tur genererar mer värme internt. Detta fortgår sakta över flera år (om de inte felar akut) och trycket byggs upp internt. Räfflorna på ovansidan är en säkerhetsfunktion så att eventuell bristning sker kontrollerat. Man kan ibland se en rödaktig vätska läcka på ovansidan, den skall Inte förväxlas med svart eller röd tusch som ritats på ovansidan. (Innan säkerhetsräfflorna infördes exploderade kondensatorerna och sprayade hela maskinens innanmäte med fibrer och klet.)

Även om en kondensator börjat bukta så kan den fortfarande fungera under lång tid, men det är något att hålla koll på beroende på hur man värdesätter sin dator.

Bild på helt defekt kondensator, fibrerna hör till de interna "lindningarna": https://mendozacheers.blogg.se/2010/september/casio-ctk-561.h...

Cirka mitt i denna sida visas flera bilder på utbuktningar. Notera det lilla röda som läcker ut som är elektrolytvätska. https://www.badcaps.net/forum/general-topics/general-capacito...

Exempel på samsung-kondensatorer från deras TV-apparater: https://forums.tomshardware.com/threads/need-to-buy-what-appe...

Ytterligare fatala felkällor, tryck på bilden för att göra den större: http://krutikapctips.blogspot.com/2010/09/bulging-capacitors-...

Här är relevanta wiki-sidorna till fenomenet "Capacitor bulge":
https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kondensatorpest

Där nämns begreppet ESR som en länk till en egen wiki-sida. Texten är kopierad från avsnittet om kondensatorer. https://en.wikipedia.org/wiki/Equivalent_series_resistance

Citat:

A very serious problem, particularly with aluminium electrolytics, is that ESR increases over time from evaporation and more importantly from oxygen being depleted in the electrolyte with use.[1] ESR can increase enough to cause circuit malfunction and even component damage, although measured capacitance may remain within tolerance. While this happens with normal aging, high temperatures and large ripple current exacerbate the problem. In a circuit with significant ripple current, an increase in ESR will increase heat accumulation, thus accelerating aging.

Det är mycket ellära/elektronik-kunskap som nämns, men som jag brukar säga: Man lär sig även om man inte förstår.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

OK, då är du igång igen (för tillfället). Datorn börjar ju bli lite till åren, så eventuella felkällor kan ju börja göra sig påminda. Saker att se upp med är kylpastor, kondensatorer, lödningar och glappande kablar/kontakter. Den här gången kanske det bara var att den blev förvirrad någonstans på BIOS-nivå och nu själv fått ordning på allting.

Kondensatorerna åldras och bryts ned av värme, det leder till ändrade elektriska värden som i sin tur genererar mer värme internt. Detta fortgår sakta över flera år (om de inte felar akut) och trycket byggs upp internt. Räfflorna på ovansidan är en säkerhetsfunktion så att eventuell bristning sker kontrollerat. Man kan ibland se en rödaktig vätska läcka på ovansidan, den skall Inte förväxlas med svart eller röd tusch som ritats på ovansidan. (Innan säkerhetsräfflorna infördes exploderade kondensatorerna och sprayade hela maskinens innanmäte med fibrer och klet.)

Även om en kondensator börjat bukta så kan den fortfarande fungera under lång tid, men det är något att hålla koll på beroende på hur man värdesätter sin dator.

Bild på helt defekt kondensator, fibrerna hör till de interna "lindningarna": https://mendozacheers.blogg.se/2010/september/casio-ctk-561.h...

Cirka mitt i denna sida visas flera bilder på utbuktningar. Notera det lilla röda som läcker ut som är elektrolytvätska. https://www.badcaps.net/forum/general-topics/general-capacito...

Exempel på samsung-kondensatorer från deras TV-apparater: https://forums.tomshardware.com/threads/need-to-buy-what-appe...

Ytterligare fatala felkällor, tryck på bilden för att göra den större: http://krutikapctips.blogspot.com/2010/09/bulging-capacitors-...

Här är relevanta wiki-sidorna till fenomenet "Capacitor bulge":
https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kondensatorpest

Där nämns begreppet ESR som en länk till en egen wiki-sida. Texten är kopierad från avsnittet om kondensatorer. https://en.wikipedia.org/wiki/Equivalent_series_resistance
Det är mycket ellära/elektronik-kunskap som nämns, men som jag brukar säga: Man lär sig även om man inte förstår.

Det stämmer, datorn är en senior och jag är förvånad att jag fått så pass lång tid ur den utan några uppgraderingar. Förblir nog ett mysterium exakt vad datorn hade för sig under de där två dygnen, men är glad att den är igång igen.

Tack för din input och för länkarna, ska försöka lära mig något så jag har lite bättre koll inför framtida problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbafather:

Det stämmer, datorn är en senior och jag är förvånad att jag fått så pass lång tid ur den utan några uppgraderingar. Förblir nog ett mysterium exakt vad datorn hade för sig under de där två dygnen, men är glad att den är igång igen.

Tack för din input och för länkarna, ska försöka lära mig något så jag har lite bättre koll inför framtida problem!

Vad som förvånar mig är att pumpen på din AIO kylare har hållit i 10år, den brukar kasta in handduken efter 2år om du har riktig otur.